Organisatie | Venlo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregel evenementen |
Citeertitel | Subsidieregel evenementen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Bij besluit van 20 april 2010 heeft de gemeenteraad deze regeling geldend verklaard voor het gehele gebied dat vanaf 1 januari 2010 deel uitmaakt van de gemeente Venlo.
Algemene subsidieverordening Venlo 2010
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2010 | 19-12-2015 | nieuwe regeling | 12-05-2009 E3-journaal, 28-04-2010 | onbekend |
De activiteiten moeten passen binnen het evenementenbeleid vastgelegd in de beleidsnota Evenementenbeleid voor Venlo d.d. 20 november 2007. Het beleid is gericht op het stimuleren van evenementen die:
Om deze drie doelstellingen te realiseren zet de gemeente in de periode 2009-2012 in op de volgende 3 beleidslijnen.
Het aanbod aan evenementen met (inter)nationale aantrekkingskracht (bijv. Floriade) te benutten voor het uitdragen van het imago van Venlo in Nederland en in Duitsland en twee tot drie (boven)regionale evenementen te laten doorgroeien naar (inter)nationale evenementen die beeldbepalend zijn voor Venlo.
Voor wie en wat is de subsidie bedoeld
De subsidie is bedoeld voor organisatoren van evenementen op het gebied van (volks)cultuur, recreatie en sport in de gemeente Venlo. Het evenement dient een bijzondere of unieke gebeurtenis van beperkte duur te zijn met een eenmalige of terugkerend karakter, gericht op een relatief groot publiek.
Bovendien geldt dat een evenement openbaar toegankelijk is, tegen betaling of gratis, zowel binnen als buiten kan plaatsvinden en verplaatsbaar is.
Waaraan moet worden voldaan om voor subsidie in aanmerking te komen
Evenementen met een lokale aantrekkingskracht:
Evenementen met een (boven)regionale aantrekkingskracht:
Evenementen met een (inter)nationale aantrekkingskracht
De subsidie wordt, na toetsing van de aanvraag aan de criteria, bepaald op basis van een beoordeling van de ingediende begroting.
Uitgangspunt is dat het evenement minstens 75% van de inkomsten uit andere bronnen dan de gemeentelijke subsidie verkrijgt, tenzij aantoonbaar niet zelfstandig in deze inkomsten kan worden voorzien.
Bij het bepalen van de hoogte van de subsidie wordt rekening gehouden met de mogelijkheden om eigen inkomsten uit horeca en kaartverkoop te genereren, de uitstraling van het evenement, de begroting/omzethoogte, de spreiding ten opzichte van andere evenementen, de groeipotentie van het evenement en het totale beschikbare subsidiebudget voor evenementen.
Voor subsidies op basis van deze subsidieregel stelt het college van burgemeester en wethouders jaarlijks één subsidieplafond vast (art. 3 lid 2 ASV). Het subsidieplafond wordt voor aanvang van elk subsidiejaar gepubliceerd.
Voor kosten van facilitaire ondersteuning aan evenementen stelt het college van burgemeester en wethouders (art. 3 lid 2 ASV) jaarlijks één begrotingsplafond vast.
De inwerkingtreding van deze subsidieregel kan gevolgen hebben voor het subsidieniveau van bestaande evenementen. Bij een verlaging van meer dan 10% van de structurele subsidie geldt een overgangsregeling. In drie gelijke treden zal de subsidie in drie jaar tijd worden afgebouwd naar het niveau volgens het nieuwe beleid. In uitzonderingsgevallen kan het college besluiten van de subsidieregel af te wijken. Bij verlaging zal de evenementenmanager samen met de organisator bekijken of de inkomsten uit overige bronnen kunnen worden verhoogd.