Organisatie | Venlo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de gemeentelijke rekenkamercommissie |
Citeertitel | Verordening op de gemeentelijke rekenkamercommissie |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Nieuw vastgestelde regeling in het kader van de gemeentelijke herindeling Venlo, Arcen en Velden per 01-01-2010. De volgende regeling(en) word(en) ingetrokken: - verordening op de gemeentelijke rekenkamercommissie Venlo 2006 - verordening op de gemeentelijke rekenkamer Arcen en Velden 2006
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2010 | 01-06-2014 | nieuwe regeling | 04-01-2010 E3-journaal, 6-01-2010 | . |
De raad van de gemeente Venlo;
gezien het voorstel van het projectcollege van 7 april 2009;
gehoord de herindelingscommissie van 15 april 2009;
gelet op het bepaalde in artikel 81o van de Gemeentewet;
mede gelet op de Wet samenvoeging gemeenten Arcen en Velden en Venlo;
vast te stellen de navolgende Verordening op de gemeentelijke rekenkamercommissie 2010;
De raad benoemt de raadsleden voor de duur van de zittingsperiode van de raad dan wel de resterende zittingsduur van de raad. De drie leden die niet deel uitmaken van de raad worden op voordracht van de rekenkamercommissie benoemd door de raad voor een periode van 36 maanden met de mogelijkheid tot verlenging met nog eens 36 maanden.
De rekenkamercommissie benoemt een voorzitter uit de externe leden. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de rekenkamercommissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. Tevens stuurt de voorzitter de ambtelijk secretaris aan. De voorzitter heeft stemrecht in de rekenkamercommissie.
De leden van de rekenkamercommissie vervullen overigens geen betrekkingen die ongewenst zijn met het oog op een goede vervulling van hun ambt of handhaving van hun onpartijdigheid en onafhankelijkheid of van het vertrouwen daarin. De betrekkingen, die de leden buiten hun lidmaatschap vervullen, worden door de voorzitter openbaar gemaakt.
De verboden handelingen genoemd in artikel 15 Gemeentewet zijn ten aanzien van externe leden van overeenkomstige toepassing.
Artikel 5 Ontslag en non-activiteit
Het lidmaatschap van de rekenkamercommissie vervalt, behalve door het gestelde in artikel 3 lid 3 van deze verordening, door:
Artikel 6 Vergoeding externe leden
De externe leden ontvangen een vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen van de rekenkamercommissie ten bedrage van € 100,00 per vergadering [1].
De gemeenteraad kan de rekenkamercommissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamercommissie bericht de gemeenteraad binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de rekenkamercommissie niet aan het verzoek van de gemeenteraad voldoet, motiveert zij dat naar behoren.
Artikel 9 Werkwijze en bevoegdheden
De rekenkamercommissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur kan de rekenkamercommissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.
De rekenkamercommissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamercommissie gestelde termijn te verstrekken.
De accountant als bedoeld in artikel 213, tweede lid van de Gemeentewet verstrekt desgevraagd aan de rekenkamercommissie controleprogramma’s en licht haar volledig in omtrent de resultaten daarvan door overlegging van rapporten of op andere door de rekenkamercommissie aan te geven wijze.
De rekenkamercommissie stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de rekenkamercommissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen waarvan de taakuitoefening (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamercommissie bepaalt verder wie nog meer als betrokkenen worden aangemerkt.
Na vaststelling door de rekenkamercommissie worden het onderzoeksrapport en de nota van conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college van burgemeester en wethouders en betrokkenen aan de raad aangeboden.
De rekenkamercommissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad.
Artikel 12 Onvoorziene omstandigheden
In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist de rekenkamercommissie.
[1] Onder vergaderingen worden begrepen alle reguliere en extra vergaderingen van de rekenkamercommissie, vergaderingen van een begeleidingscommissie uit de rekenkamer en bijzondere bijeenkomsten die in het kader van het uitoefenen van het lidmaatschap noodzakelijk zijn (bijv. hoorzitting, (mede) afnemen van interviews).
Dit artikel bevat enkele definities om te voorkomen dat bepaalde begrippen telkens in hun geheel moeten worden uitgeschreven.
Wanneer de gemeente niet kiest voor een rekenkamer conform de regelgeving in artikel 81 lid a-k, stelt zij op grond van artikel 81o van de wet regels vast voor de uitoefening van de rekenkamerfunctie. De wet spreekt van een rekenkamerfunctie. In deze verordening is gekozen voor een rekenkamercommissie met raadsleden en externen. Uit oogpunt van slagvaardigheid en continuïteit is gekozen voor een commissie met zes vaste leden en één plaatsvervangend lid.
Met de instelling van de rekenkamer wordt beoogd de raad een mogelijkheid te geven om door middel van beleidsevaluaties een bijdrage te leveren aan de doeltreffendheid van het beoogde gemeentelijk beleid, alsmede de doelmatige en rechtmatige voorbereiding en uitvoering ervan.
Met andere woorden, zijn de bedoelingen van de raadsbesluiten in praktijk gebracht, is het doel bereikt en tegen welke inspanningen.
De rekenkamercommissie heeft geen taak in het kader van de behandeling en vaststelling van de jaarstukken.
De raad benoemt de leden van de rekenkamercommissie. De commissie bestaat uit drie externe leden, drie raadsleden en één plaatsvervangend raadslid. De raadsleden worden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad, de externe leden voor een periode van 3 jaar. De rekenkamercommissie kiest zelf een voorzitter uit de externe leden.
Taken en bevoegdheden voorzitter
De verplichting deze eed of verklaring en belofte af te leggen vloeit voor de rekenkamercommissie rechtstreeks voort uit artikel 81g van de Gemeentewet. In deze verordening wordt deze bepaling van overeenkomstige toepassing verklaard op de externe leden van de rekenkamercommissie, evenals de verboden handelingen als genoemd in artikel 15 Gemeentewet.
Dit artikel handelt over het ontslag van de leden van de rekenkamercommissie.
In dit artikel wordt de vergoeding geregeld die de externe leden en de externe voorzitter ontvangen voor hun werkzaamheden in het kader van de rekenkameractiviteiten. Bij raadsbesluit nr. 83 van 6 juli 2005 is de vaste onkostenvergoeding voor de externe voorzitter vastgesteld op € 500,00 per maand.
De rekenkamercommissie wordt in haar werkzaamheden bijgestaan door een ambtelijk secretaris. Deze ambtelijk secretaris wordt door de raad aangewezen en heeft een rechtstreekse verantwoordingsrelatie ten opzichte van de rekenkamercommissie. De voorzitter van de rekenkamercommissie is verantwoordelijk voor de invulling van deze inhoudelijke verantwoordingsrelatie. De formeel-organisatorische positie van de ambtelijke secretaris is bij de griffie.
De rekenkamercommissie dient onafhankelijk te zijn en om deze onafhankelijkheid te bevorderen is het van belang dat zij zelfstandig de onderzoeksonderwerpen kan kiezen. Wel nodigt zij jaarlijks de gemeenteraad en de burgers van de gemeente Venlo uit om met onderzoekssuggesties te komen. De rekenkamercommissie kan op verzoek van de raad een onderzoek instellen, maar is niet verplicht het verzoek van de raad in te willigen. Dit verzoek van de raad wordt in artikel 182, tweede lid, van de Gemeentewet expliciet genoemd. Doordat deze mogelijkheid uitdrukkelijk in de wet is genoemd wordt er een bepaald gewicht toegekend aan het verzoek van de raad. Indien de rekenkamercommissie niet voldoet aan een goed gemotiveerd verzoek van de raad, zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.
Richtinggevende criteria selectie onderwerp
Ten behoeve van een neutrale afweging beoordeelt de rekenkamercommissie de te onderzoeken onderwerpen aan de hand van een aantal criteria. Deze criteria zijn:
De vergadering van de rekenkamercommissie zijn in beginsel besloten.
Om te waarborgen dat de rekenkamercommissie bij de uitvoering van haar onderzoeken over voldoende en relevante gegevens kan beschikken is voorzien in de bevoegdheid om inlichtingen in te winnen van alle leden van het gemeentebestuur en van alle ambtenaren.
De rekenkamercommissie is tevens bevoegd om bij derden onderzoek te doen in geval van een aanmerkelijk - financieel - belang van de gemeente bij deze derde. Daarnaast is in artikel 5 lid 2 van de Algemene subsidieverordening van de gemeente Venlo (vastgesteld bij raadsbesluit nr. 127 d.d. 26-11-2008) geregeld dat de subsidieontvanger, waaraan de gemeente ten bedrage van minder dan 50% van de baten van deze instelling bijdraagt en waarbij een gerechtvaardigd belang voor onderzoek bestaat, deze subsidieontvanger medewerking verleent aan onderzoeken die de rekenkamercommissie uitvoert.
Het college van burgemeester en wethouders en de accountant verstrekken de rekenkamercommissie relevante informatie over de planning en de resultaten van onder hun verantwoordelijkheid uitgevoerde rechtmatigheid-, doelmatigheid-, doeltreffendheidonderzoeken en controleprogramma’s.
Uit oogpunt van zorgvuldigheid is in deze verordening de regeling rondom het wederhoor op het concept onderzoeksrapport door betrokkenen opgenomen.
De rekenkamercommissie heeft op grond van artikel 185 lid 3 Gemeentewet de verplichting elk jaar vóór 1 april een verslag uit te brengen over haar werkzaamheden in het afgelopen jaar.
Het budget van de rekenkamercommissie wordt via de begrotingsvaststelling aan de rekenkamercommissie beschikbaar gesteld. De rekenkamercommissie is zelfstandig verantwoordelijk voor de besteding van het budget dat noodzakelijk is voor de uitvoering van haar taak. Ten laste van het budget worden de in het tweede lid genoemde kosten gebracht. De rekenkamercommissie verantwoordt zijn uitgaven rechtstreeks aan de gemeenteraad.