Organisatie | Someren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening bestuursrechtelijke geldschulden gemeente Someren 2009 |
Citeertitel | Verordening bestuursrechtelijke geldschulden gemeente Someren |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-10-2009 | nieuwe regeling | 30-09-2009 't Contact, 21-10-2009 | Onbekend |
De raad van de gemeente Someren;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 2 september 2009
gelet op artikel 149 Gemeentewet en de artikelen 4:87, 4:88 en 4:89 van de Algemene wet bestuursrecht;
vast te stellen de navolgende Verordening bestuursrechtelijke geldschulden gemeente Someren, regelende een aantal uitzonderingen op de Vierde tranche van de Algemene wet bestuursrecht.
Verordening bestuursrechtelijke geldschulden gemeente Someren
Artikel 3 Geldschulden zonder beschikking
Voor de uit de volgende wettelijke voorschriften voortvloeiende geldschulden wordt bepaald, dat geen beschikking wordt vastgesteld alvorens een geldsom moet worden betaald:
In afwijking van het bepaalde in artikel 4:87 van de wet geschiedt de betaling binnen 30 dagen nadat de beschikking op de voorgeschreven wijze is bekendgemaakt, tenzij de beschikking een later tijdstip vermeldt.
Naast girale betaling, zoals geregeld in artikel 4:89 van de wet, is chartale betaling mogelijk in alle gevallen dat de schuldenaar betaalt aan een bestuursorgaan van de gemeente Someren.
Aldus besloten in de vergadering van de raad van de gemeente Someren,
De raadsgriffier, de voorzitter,
J. Laurens Jans-Oostdijk, A.P.M. Veltman
Met het wetsvoorstel Aanvulling van de Algemene wet bestuursrecht (vierde tranche Awb) wordt het onderwerp bestuursrechtelijke geldschulden toegevoegd aan de Awb. Titel 4.4 Awb is van toepassing op geldschulden die voortvloeien uit de wet, een wettelijk voorschrift of een besluit van een bestuursorgaan waartegen bezwaar en beroep openstaat.
Voor een aantal onderwerpen bestaat de vrijheid om iets aanvullends of afwijkends te regelen in een gemeentelijke verordening. Van die mogelijkheid wordt met deze verordening gebruik gemaakt.
Dit artikel bevat de begripsomschrijvingen van de in deze verordening gebruikte begrippen.
In een aantal specifieke verordeningen komen bestuursrechtelijke geldschulden ook aan de orde. Bijvoorbeeld de planschade verordening en de diverse belastingverordeningen.
In die gevallen is deze (algemene) verordening niet van toepassing, maar geldt hetgeen
geregeld is in de specifieke verordeningen.
In de Vierde tranche is bepaald dat voor het vaststellen en ontstaan van een daadwerkelijke betalingsverplichting een betalingsbeschikking vereist is. In sommige gevallen in het praktischer om hiervoor een uitzondering te maken. Dat kan bij verordening.
Voor leges geldt bijvoorbeeld dat deze zijn uitgezonderd van de regels in de Vierde tranche, wanneer het betreft leges die betaald moeten worden voor het in behandeling nemen van een aanvraag. In de praktijk blijkt ook in deze gevallen vaak achteraf, na behandeling van de aanvraag, pas een factuur gestuurd te worden. Dan zijn leges echter niet uitgezonderd van de regels van de Vierde tranche Awb en moet toch een betalingsbeschikking worden opgesteld.
Om verwarring te voorkomen is besloten alle legeskosten uit te zonderen van de werking van de Vierde tranche. Dit is ook gebeurd voor de kosten van leerlingenvervoer en subsidies.
In de Vierde tranche Awb hanteert de wetgever een betalingstermijn van 6 weken. Betaling moet plaatsvinden binnen 6 weken nadat de beschikking is bekend gemaakt. Een andere betalingstermijn kan bij verordening geregeld worden.
In dit artikel is bepaald dat betaling aan en door de gemeente geschiedt binnen 30 dagen nadat de beschikking bekend is gemaakt. Deze termijn is ingegeven door de noodzaak dat in een aantal situaties een versnelde invordering aangewezen is. Te denken valt bijvoorbeeld aan de versnelde invordering van uitkeringen krachtens de Wet werk en bijstand omdat de uitkering ten onrechte verstrekt is. In dergelijke gevallen is een korte betalingstermijn aangewezen om enig effect te hebben. Om binnen de gemeente één uniforme termijn te hanteren is er voor gekozen om voor alle gevallen een betalingstermijn van 30 dagen te hanteren. Dit komt de duidelijkheid ten goede.
Het uitgangspunt van de Vierde tranche is girale betaling. Contante betaling is mogelijk als dat specifiek is bepaald. Met dit artikel wordt dit geregeld. Betaling aan een bestuursorgaan van de gemeente Someren is te allen tijde mogelijk en niet alleen in gevallen waarin contante betaling de enige mogelijkheid is.