Organisatie | Westland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntenparticipatie sociale werkvoorziening |
Citeertitel | Verordening Cliëntenparticipatie sociale werkvoorziening |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Economische aangelegenheden en arbeid |
Geen.
Wet sociale werkvoorziening, art. 2
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2013 | 01-01-2013 | intrekking | 27-11-2012 Gemeenteblad Westland, 13-12-2012 | Gbw 2012, 48 | |
01-08-2008 | 01-07-2008 | 01-01-2013 | Nieuwe regeling | 24-06-2008 Gemeenteblad Westland 2008, nr. 32 d.d. 24-7-2008 | besluitenlijst b&w d.d. 20-05-2008, nr. 5.5.2 |
De raad van de gemeente Westland;
gelezen het voorstel van het college van 20 mei-2008, betreffende ‘Verordening Cliëntenparticipatie sociale werkvoorziening;
gelet op het bepaalde in artikel 2, lid drie Wet sociale werkvoorziening;
overwegende dat de raad bij verordening nadere regels dient vast te stellen met betrekking tot de wijze waarop Wsw-geindiceerden en hun vertegenwoordigers dienen te worden betrokken bij de wijze waarop de gemeente uitvoering geeft aan de Wsw;
gezien het positieve advies van de commissie Maatschappelijke Omgeving van 9 juni 2008;
besluit de verordening cliëntenparticipatie wsw vast te stellen
Artikel 2 Doelstelling cliëntenraad
De cliëntenraad heeft tot taak om desgevraagd of uit eigen beweging het bestuur te adviseren over alle aangelegenheden van beleidsvoorbereiding en beleidsuitvoering die betrekking hebben op het terrein van de wet en van invloed zijn op de positie van cliënten.
Artikel 6 Gemeentelijke vertegenwoordiging
Tot de taken van de gemeentelijk vertegenwoordiger behoort: a. het peilen van de meningen; b. het bewaken van de voortgang en de afhandeling van de adviezen van de cliëntenraad aan het college; c. in zijn algemeenheid het zorgdragen voor een goede ondersteuning van de cliëntenraad, opdat deze zijn taak op een goede wijze kan invullen.
Artikel 10 Informatievoorziening/secretariaat
Het college is verplicht gehoor te geven aan een verzoek van de cliëntenraad om toelichting te geven op de stukken waarover zij advies is gevraagd of die de cliëntenraad ter informatie heeft ontvangen. Zij kan zich daarbij laten vertegenwoordigen door een ambtenaar als bedoeld in artikel 6 lid 1 van deze verordening.
Artikel 12 Wijziging en intrekking van de verordening
Wijziging of intrekking van deze verordening kan alleen plaatsvinden nadat de cliëntenraad daarover is gehoord.
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 24 juni 2008
de griffier N. Broekema
de voorzitter - J. van der Tak
Toelichting Verordening Cliëntenparticipatie Sociale werkvoorziening
De Wsw-geïndiceerde staat centraal in de uitvoering van de nieuwe Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Om die reden vindt de wetgever cliëntenparticipatie belangrijk en onmisbaar. In de Wsw is daarom geregeld dat de gemeenteraad bij verordening regels stelt over de manier waarop Wsw-gerechtigden door middel van periodiek overleg betrokken worden bij de uitvoering van de Wsw.
Bij cliëntenparticipatie gaat het om belangenbehartiging in algemene zin en de mogelijkheid om, gevraagd en ongevraagd, de gemeente van adviezen te voorzien. Het gaat nadrukkelijk om de groep inwoners met een Wsw-indicatie en niet om individuele belangenbehartiging. Conform artikel 2 lid 3 van de Wsw stelt de gemeenteraad bij verordening regels over de wijze waarop de ingezetenen die geïndiceerd zijn of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop: a. periodiek overleg wordt gevoerd met deze ingezetenen of hun vertegenwoordigers; b. deze ingezetenen of vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden; c. zij worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie. Het advies kan gaan over de volgende onderwerpen: Begeleid werken; op welke manier kan invulling worden gegeven aan de opdracht om meer Wsw-gerechtigden begeleid te laten werken. Wachtlijstbeheer; wijze van inzichtelijk maken van de wachtlijst en volgorde van de instroom op de wachtlijst. PersoonsGebonden Budget (PGB); welke gemeentelijke voorwaarden gaan gelden voor een Wsw-arbeidsplek.
Artikel 1 – Begripsomschrijvingen
De begripsomschrijvingen spreken voor zichzelf.
De doelstelling spreekt voor zichzelf.
Artikel 3 –Samenstelling cliëntenraad
In lid 2 wordt geregeld dat cliënten zich kunnen laten vertegenwoordigen. Dit kan ook door een belangenorganisatie zijn. Het is van belang om bij de verwachtingen en de facilitering van de doelgroep rekening te houden met de (fysieke) capaciteit van de deelnemers aan het overleg. Patijnenburg is het best geoutilleerd voor deze cliënten en het betreft een voor hen vertrouwde omgeving.
Artikel 4 – (Voordracht en) benoeming van leden In de selectiecommissie is ook de directeur/bestuurder van de Stichting Patijnenburg opgenomen.
Dit artikel spreekt voor zichzelf
Artikel 6- Gemeentelijke vertegenwoordiging
Dit artikel spreekt voor zichzelf
Artikel 7 – Overleg tussen bestuur en cliëntenraad
Het bestuur wordt vertegenwoordigd door een delegatie. Deze bestaat minimaal uit de wethouder sociale zaken en de directeur/bestuurder van de Stichting Patijnenburg. Deze laatste is door de gemeente Westland aangesteld. Beleidsvoorstellen op het gebied van de Wsw worden door de gemeente en Patijnenburg gezamenlijk voorbereid.
Artikel 8 – Taken van de cliëntenraad
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 9 – Werkwijze cliëntenraad
Vanuit het Rijk werden pilots gehouden ten aanzien van het instellen en functioneren van de cliëntenraad Wsw. De gemeente wordt op basis van deze pilots geadviseerd in het opzetten van een cliëntenraad en de raad wordt bij het functioneren gecoached door de VCP (Versteking Cliënten Positie). Conform de door de raad vastgesteld Visienota Wsw kiest de gemeente Westland er voor de planning van de Versterking Cliënten Positie (VCP) hierin te volgen. Lid 3 geeft aan dat de cliëntenraad in overleg kan treden met de cliëntenraad Wwb en de WMO-raad
Artikel 10 - Informatievoorziening/secretariaat
Dit artikel spreekt voor zich.
De leden ontvangen een onkostenvergoeding van € 20,-- per vergadering tot een maximum van € 20,-- per maand. Dit komt overeen met de vergoeding die de leden van de cliëntenraad WWB en WMO-raad ontvangen. Voor de facilitering van de cliëntenraad wordt een bedrag van € 5000,-- per jaar begroot. Dit bedrag komt overeen met het budget cliëntenraad WWB.
Artikel 12 – Wijziging en intrekking