Organisatie | Dalfsen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening klachtbehandeling gemeente Dalfsen |
Citeertitel | Verordening klachtbehandeling gemeente Dalfsen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-04-2024 | 01-01-2024 | 2e wijziging (aanpassing aan nieuwe organisatiestructuur) | 22-04-2024 | RIS 1750 | |
22-04-2017 | 26-04-2024 | 1e wijziging | 18-04-2017 | 11-04-2017, nummer 552 | |
01-12-2010 | 26-04-2024 | Nieuwe regeling | 22-11-2010 KernPUNTEN, 30-11-2010 | 12-10-2010, nummer 145 |
Verordening klachtbehandeling gemeente Dalfsen
In deze verordening wordt verstaan onder:
beklaagde: het bestuursorgaan of de persoon naar aanleiding van wiens gedraging klager een klacht indient, dan wel, indien geen bestuursorgaan of persoon is aan te wijzen voor de gedraging, de leidinggevende van de organisatorische eenheid als bedoeld in de Organisatieverordening gemeente Dalfsen, die voor de betreffende gedraging verantwoordelijk is;
Artikel 2a. Klachtbehandeling in de Algemene wet bestuursrecht
De afdelingen 9.1.1 en 9.1.2 van de wet zijn van overeenkomstige toepassing op de interne klachtbehandeling.
Artikel 4. Informele afhandeling van een klacht
Na kennisname van de klacht onderzoekt de klachtencoördinator de mogelijkheid om de klacht, buiten de in deze verordening voorziene procedure om, naar tevredenheid van de klager op te lossen. Indien deze mogelijkheid aanwezig is, ziet de klachtcoördinator erop toe dat de klacht zo snel mogelijk wordt opgelost. De klager wordt door de klachtencoördinator schriftelijk op de hoogte gesteld over de informele afhandeling van de klacht.
Artikel 5. Niet in behandeling nemen van een klacht
Indien een schriftelijke klacht op grond van artikel 9:8 van de wet niet in behandeling wordt genomen, wordt de klager zo spoedig mogelijkhiervan schriftelijk in kennis gesteld door de klachtencoördinator.
Artikel 6. Behandeling van een klacht
Als klachtbehandelaar treedt namens het bestuursorgaan op:
het college van burgemeester en wethouders in geval van een klacht over gedragingen van het college van burgemeester en wethouders. Het college van burgemeester en wethouders kan een persoon of commissie, als bedoeld in artikel 9:14 van de Algemene wet bestuursrecht, inschakelen voor de behandeling van en de advisering over de klacht;
De klachtencoördinator rapporteert jaarlijks voor 1 juli aan de bestuursorganen over de in het voorafgaande kalenderjaar geregistreerde klachten. Deze rapportage bevat ten minste een overzicht van het aantal ingediende klachten, de aard van die klachten, de wijze van afdoening, de termijn van afdoening en de maatregelen die zijn getroffen naar aanleiding van de klachtenbehandeling.
Ieder bestuursorgaan is bevoegd, binnen de kaders van de Awb, van deze verordening af te wijken, voor zover een klacht betrekking heeft op gedragingen die aan dit bestuursorgaan moeten worden toegerekend. Het betreffende bestuursorgaan kan desgewenst in nadere regels een verdere praktische uitwerking van de interne klachtbehandeling vastleggen.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Dalfsen in zijn openbare vergadering van 22 november 2010 en 18 april 2017.
De raad voornoemd,
de voorzitter, de griffier,
drs. H.C.P. Noten drs. J. Leegwater
Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dalfsen in haar vergadering van 11 april 2017.
Het college voornoemd,
de burgemeester, de gemeentesecretaris/algemeen directeur,
drs. H.C.P. Noten drs. J.H.J. Berends
Aldus besloten door de burgemeester op 11 april 2017.
de burgemeester,
drs. H.C.P. Noten