Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dalfsen

Verordening klachtbehandeling gemeente Dalfsen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDalfsen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening klachtbehandeling gemeente Dalfsen
CiteertitelVerordening klachtbehandeling gemeente Dalfsen
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, artikel 149
  2. Algemene wet bestuursrecht, Hoofdstuk 9

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-04-20171e wijziging

18-04-2017

Gemeenteblad 21-04-2017, nr. 65878

11-04-2017, nummer 552
01-12-201022-04-2017Nieuwe regeling

22-11-2010

KernPUNTEN, 30-11-2010

12-10-2010, nummer 145

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening klachtbehandeling gemeente Dalfsen

De raad van de gemeente Dalfsen;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders, d.d. 12 oktober 2010, nummer 145;

gelet op hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

b e s l u i t:

 

vast te stellen de “Verordening klachtbehandeling gemeente Dalfsen”

Verordening klachtbehandeling gemeente Dalfsen

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: Algemene wet bestuursrecht;

  • b.

    gedraging: de wijze waarop een gemeentelijk bestuursorgaan of een persoon, werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een gemeentelijk bestuursorgaan, zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of een rechtspersoon heeft gedragen;

  • c.

    klacht: een uiting van ongenoegen over een gedraging;

  • d.

    klager: degene die een klacht heeft ingediend;

  • e.

    bestuursorgaan:

    • 1.

      de gemeenteraad;

    • 2.

      het college van burgemeester en wethouders;

    • 3.

      de burgemeester;

  • f.

    beklaagde: het bestuursorgaan of de persoon naar aanleiding van wiens gedraging klager een klacht indient, dan wel, indien geen bestuursorgaan of persoon is aan te wijzen voor de gedraging, de leidinggevende van de organisatorische eenheid als bedoeld in de Organisatieverordening gemeente Dalfsen, die voor de betreffende gedraging verantwoordelijk is;

  • g.

    klachtencoördinator: de door het college van burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaar die bij de klachtenbehandeling uit hoofde van deze verordening een coördinerende en ondersteunende rol heeft;

  • h.

    klachtbehandelaar: degene die met de behandeling, advisering en afdoening van een klacht is belast;

  • i.

    raadspresidium: het orgaan als bedoeld in artikel 6 van het reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Dalfsen.

Artikel 2. Indiening van een klacht

  • 1.

    De klager kan een klacht schriftelijk, elektronisch of mondeling indienen.

  • 2.

    Een schriftelijke klacht moet voldoen aan de vereisten als genoemd in artikel 9:4 van de wet.

  • 3.

    Een elektronische klacht moet worden ingediend via het digitaal loket op de website van de gemeente Dalfsen.

  • 4.

    Een mondelinge klacht wordt in beginsel ook mondeling afgedaan.

  • 5.

    Anonieme klachten hoeven niet in behandeling te worden genomen.

Artikel 2a. Klachtbehandeling in de Algemene wet bestuursrecht

De afdelingen 9.1.1 en 9.1.2 van de wet zijn van overeenkomstige toepassing op de interne klachtbehandeling.

Artikel 3. Ontvangst van een klacht

  • 1.

    De klachtencoördinator wordt zo spoedig mogelijk in kennis gesteld van de ontvangst van een klacht.

  • 2.

    De ontvangst van een schriftelijke klacht wordt door de klachtencoördinator schriftelijk aan de klager bevestigd.

Artikel 4. Informele afhandeling van een klacht

  • 1.

    Na kennisname van de klacht onderzoekt de klachtencoördinator de mogelijkheid om de klacht, buiten de in deze verordening voorziene procedure om, naar tevredenheid van de klager op te lossen. Indien deze mogelijkheid aanwezig is, ziet de klachtcoördinator erop toe dat de klacht zo snel mogelijk wordt opgelost. De klager wordt door de klachtencoördinator schriftelijk op de hoogte gesteld over de informele afhandeling van de klacht.

  • 2.

    Zodra de klacht informeel is afgehandeld vervalt de verplichting de verdere procedure uit deze verordening te volgen.

Artikel 5. Niet in behandeling nemen van een klacht

Indien een schriftelijke klacht op grond van artikel 9:8 van de wet niet in behandeling wordt genomen, wordt de klager zo spoedig mogelijkhiervan schriftelijk in kennis gesteld door de klachtencoördinator.

Artikel 6. Behandeling van een klacht

  • 1.

    Indien de procedure niet op grond van artikel 4 of 5 is geëindigd, behandelt de klachtbehandelaar de klacht.

  • 2.

    Als klachtbehandelaar treedt namens het bestuursorgaan op:

    • a.

      de betreffende eenheidsmanager in geval van een klacht over gedragingen van een beklaagde werkzaam onder diens verantwoordelijkheid;

    • b.

      de gemeentesecretaris / algemeen directeur in geval van een klacht over gedragingen van de heffingsambtenaar, de invorderingsambtenaar of een persoon werkzaam bij een stafeenheid;

    • c.

      de betreffende directeur in geval van een klacht over gedragingen van een eenheidsmanager;

    • d.

      de gemeentesecretaris / algemeen directeur in geval van een klacht over gedragingen van een directeur;

    • e.

      de burgemeester in geval van een klacht over gedragingen vande gemeentesecretaris / algemeen directeur;

    • f.

      de burgemeester in geval van een klacht over gedragingen van een wethouder;

    • g.

      de loco-burgemeester in geval van een klacht over gedragingen van de burgemeester;

    • g1.

      de burgemeester in geval van een klacht over gedragingen van het bestuursorgaan burgemeester;

    • h.

      de griffier in geval van een klacht over gedragingen van een op de griffie werkzame beklaagde;

    • i.

      de voorzitter van het presidium in geval van een klacht over gedragingen van de griffier;

    • j.

      de voorzitter van de raad in geval van een klacht over gedragingen van een raadslid;

    • k.

      het college van burgemeester en wethouders in geval van een klacht over gedragingen van het college van burgemeester en wethouders. Het college van burgemeester en wethouders kan een persoon of commissie, als bedoeld in artikel 9:14 van de Algemene wet bestuursrecht, inschakelen voor de behandeling van en de advisering over de klacht;

    • l.

      het raadspresidium in geval van een klacht over gedragingen van de raad.

Artikel 7. Horen

  • 1.

    De klachtbehandelaar hoort de klager en de beklaagde en stelt een advies op over de afdoening van de klacht.

  • 2.

    De klachtbehandelaar, bedoeld in artikel 6, tweede lid, onderdeel a, kan het horen en adviseren, met inachtneming van artikel 9:7, eerste lid, van de wet, mandateren aan een andere medewerker, mits deze medewerker daarmee instemt.

  • 3.

    Als de klacht tijdens het horen wordt opgelost, vervalt daarmee de verplichting de verdere procedure uit deze verordening te volgen.

Artikel 8. Afhandeling

  • 1.

    De klachtbehandelaar rapporteert zijn bevindingen en zijn advies over de klacht aan het bestuursorgaan.

  • 2.

    Het bestuursorgaan neemt een gemotiveerd standpunt in over de klacht.

  • 3.

    De klachtbehandelaar stelt klager en beklaagde, met inachtneming van artikel 9:12 van de wet, schriftelijk in kennis van het standpunt van het bestuursorgaan.

  • 4.

    Het bestuursorgaan kan de standpuntbepaling mandateren aan een klachtbehandelaar, tenzij een sanctionerende maatregel wordt geadviseerd.

Artikel 9. Rapportage

  • 1.

    De klachtencoördinator rapporteert jaarlijks voor 1 juli aan de bestuursorganen over de in het voorafgaande kalenderjaar geregistreerde klachten. Deze rapportage bevat ten minste een overzicht van het aantal ingediende klachten, de aard van die klachten, de wijze van afdoening, de termijn van afdoening en de maatregelen die zijn getroffen naar aanleiding van de klachtenbehandeling.

  • 2.

    De klachtencoördinator draagt zorg voor een algemene publicatie over de geregistreerde klachten.

Artikel 9a. Nadere regels

Ieder bestuursorgaan is bevoegd, binnen de kaders van de Awb, van deze verordening af te wijken, voor zover een klacht betrekking heeft op gedragingen die aan dit bestuursorgaan moeten worden toegerekend. Het betreffende bestuursorgaan kan desgewenst in nadere regels een verdere praktische uitwerking van de interne klachtbehandeling vastleggen.

Artikel 10. Slotbepaling

  • 1.

    Deze regeling wordt aangehaald als ‘Verordening klachtbehandeling gemeente Dalfsen’.

  • 2.

    De ‘Interne instructie afhandelen klachten gemeente Dalfsen’, vastgesteld op 29 januari 2001, wordt bij de inwerkingtreding van deze regeling ingetrokken.

  • 3.

    Deze regeling treedt daags na publicatie in werking.

Aldus besloten door de raad van de gemeente Dalfsen in zijn openbare vergadering van 22 november 2010 en 18 april 2017.

De raad voornoemd,

de voorzitter, de griffier,

drs. H.C.P. Noten drs. J. Leegwater

Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dalfsen in haar vergadering van 11 april 2017.

Het college voornoemd,

de burgemeester, de gemeentesecretaris/algemeen directeur,

drs. H.C.P. Noten drs. J.H.J. Berends

Aldus besloten door de burgemeester op 11 april 2017.

de burgemeester,

drs. H.C.P. Noten