Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Dalfsen

Verordening klachtbehandeling gemeente Dalfsen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Dalfsen
Officiële naam regelingVerordening klachtbehandeling gemeente Dalfsen
CiteertitelVerordening klachtbehandeling gemeente Dalfsen
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, artikel 149

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-12-201022-04-2017Nieuwe regeling

22-11-2010

KernPUNTEN, 30-11-2010

12-10-2010, nummer 145

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Dalfsen;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders, d.d. 12 oktober 2010, nummer 145;

gelet op hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;

b e s l u i t:

vast te stellen de “Verordening klachtbehandeling gemeente Dalfsen”

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: Algemene wet bestuursrecht;

  • b.

    gedraging: de wijze waarop een gemeentelijk bestuursorgaan of een persoon, werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een gemeentelijk bestuursorgaan, zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of een rechtspersoon heeft gedragen;

  • c.

    klacht: een uiting van ongenoegen over een gedraging;

  • d.

    klager: degene die een klacht heeft ingediend;

  • e.

    bestuursorgaan:

    • 1.

      de gemeenteraad;

    • 2.

      het college van burgemeester en wethouders;

    • 3.

      de burgemeester;

  • f.

    beklaagde: het bestuursorgaan of de persoon naar aanleiding van wiens gedraging klager een klacht indient, dan wel, indien geen bestuursorgaan of persoon is aan te wijzen voor de gedraging, de leidinggevende van de organisatorische eenheid als bedoeld in de Organisatieverordening gemeente Dalfsen, die voor de betreffende gedraging verantwoordelijk is;

  • g.

    klachtencoördinator: de door het college van burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaar die bij de klachtenbehandeling uit hoofde van deze verordening een coördinerende en ondersteunende rol heeft;

  • h.

    klachtbehandelaar: degene die met de behandeling, advisering en afdoening van een klacht is belast;

  • i.

    raadspresidium: het orgaan als bedoeld in artikel 6 van het reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Dalfsen.

Artikel 2. Indiening van een klacht

  • 1. De klager kan een klacht schriftelijk, elektronisch of mondeling indienen.

  • 2. Een schriftelijke klacht moet voldoen aan de vereisten als genoemd in artikel 9:4 van de wet.

  • 3. Een elektronische klacht moet worden ingediend via het digitaal loket op de website van de gemeente Dalfsen.

  • 4. Een mondelinge klacht moet worden ingediend bij de klachtencoördinator. De klachtencoördinator stelt de klacht op schrift en laat de klacht, ter goedkeuring dat het op schrift gestelde een getrouwe weergave van de klacht is, ondertekenen door de klager.

Artikel 3. Ontvangst van een klacht

  • 1. De klachtencoördinator wordt onmiddellijk in kennis gesteld van de ontvangst van een klacht.

  • 2. De klacht wordt door de klachtencoördinator geregistreerd.

  • 3. De ontvangst van de klacht wordt door de klachtencoördinator binnen twee weken schriftelijk aan de klager bevestigd.

Artikel 4. Informele afhandeling van een klacht

  • 1. Na kennisname van de klacht onderzoekt de klachtencoördinator de mogelijkheid om de klacht, buiten de in deze verordening voorziene procedure om, naar tevredenheid van de klager op te lossen. Indien deze mogelijkheid aanwezig is, ziet de klachtcoördinator erop toe dat de klacht zo snel mogelijk wordt opgelost. De klager wordt door de klachtencoördinator schriftelijk op de hoogte gesteld over de informele afhandeling van de klacht.

  • 2. Zodra de klacht informeel is afgehandeld vervalt de verplichting de verdere procedure uit deze verordening te volgen.

Artikel 5. Niet in behandeling nemen van een klacht

Indien een klacht op grond van artikel 9:8 van de wet niet in behandeling wordt genomen wordt de klager zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 4 weken na ontvangst van de klacht, hiervan schriftelijk in kennis gesteld door de klachtencoördinator.

Artikel 6. Behandeling van een klacht

  • 1. Indien de procedure niet op grond van artikel 4 of 5 is geëindigd, behandelt de klachtbehandelaar de klacht.

  • 2. Als klachtbehandelaar treedt namens het bestuursorgaan op:

    • a.

      het betreffende afdelingshoofd in geval van een klacht over een beklaagde werkzaam onder diens verantwoordelijkheid;

    • b.

      de directeur van de sector Organisatie en Middelen in geval van een klacht over de heffingsambtenaar, de invorderingsambtenaar of een persoon werkzaam bij de directiestaf;

    • c.

      de betreffende directeur in geval van een klacht over een afdelingshoofd werkzaam binnen diens sector;

    • d.

      de secretaris-directeur in geval van een klacht over een directeur;

    • e.

      de burgemeester in geval van een klacht over de secretaris-directeur;

    • f.

      de burgemeester in geval van een klacht over een wethouder;

    • g.

      de loco-burgemeester in geval van een klacht over de burgemeester;

    • h.

      de griffier in geval van een klacht over een op de griffie werkzame beklaagde;

    • i.

      de voorzitter van de raad in geval van een klacht over de griffier;

    • j.

      de voorzitter van de raad in geval van een klacht over een raadslid;

    • k.

      het raadspresidium in geval van een klacht over het college van burgemeester en wethouders;

    • l.

      het raadspresidium in geval van een klacht over de raad.

Artikel 7. Horen

  • 1. De klachtbehandelaar hoort de klager en de beklaagde. De klachtencoördinator is hierbij aanwezig en draagt zorg voor verslaglegging.

  • 2. De klager en de beklaagde worden in beginsel in elkaars aanwezigheid gehoord. De klachtbehandelaar kan, al dan niet op verzoek van klager, beslissen om afzonderlijk te horen.

  • 3. Indien tijdens het horen de klacht wordt opgelost, dan maakt het verslag daarvan melding. Hiermee vervalt de verplichting de verdere procedure uit deze verordening te volgen.

Artikel 8. Afhandeling

  • 1. De klachtbehandelaar rapporteert zijn bevindingen aan het bestuursorgaan en adviseert daarbij over de afdoening van de klacht.

  • 2. Het bestuursorgaan neemt omtrent de klacht een gemotiveerd standpunt in.

  • 3. De klachtbehandelaar stelt de klager en de beklaagde schriftelijk in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, het standpunt van het bestuursorgaan alsmede van de eventuele conclusies die het bestuursorgaan daaraan verbindt.

  • 4. Bij de in het vorige lid bedoelde kennisgeving wordt tevens vermeld bij welke ombudsman en binnen welke termijn de klager een verzoekschrift kan indienen als hij zich niet kan verenigen met de uitkomst van de behandeling van de klacht.

Artikel 9. Rapportage

  • 1. De klachtencoördinator rapporteert jaarlijks voor 1 juli aan de bestuursorganen over de in het voorafgaande kalenderjaar geregistreerde klachten. Deze rapportage bevat ten minste een overzicht van het aantal ingediende klachten, de aard van die klachten, de wijze van afdoening, de termijn van afdoening en de maatregelen die zijn getroffen naar aanleiding van de klachtenbehandeling.

  • 2. De klachtencoördinator draagt zorg voor een algemene publicatie over de geregistreerde klachten.

Artikel 10. Slotbepaling

  • 1. Deze regeling wordt aangehaald als ‘Verordening klachtbehandeling gemeente Dalfsen’.

  • 2. De ‘Interne instructie afhandelen klachten gemeente Dalfsen’, vastgesteld op 29 januari 2001, wordt bij de inwerkingtreding van deze regeling ingetrokken.

  • 3. Deze regeling treedt daags na publicatie in werking.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Dalfsen in zijn openbare vergadering van 22 november 2010.

De raad voornoemd,

de voorzitter, de plaatsvervangend griffier,

mr. W.P.M. Urlings H. Keizer