Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Venlo

Verordening op de ambtelijke bijstand gemeente Venlo 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVenlo
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de ambtelijke bijstand gemeente Venlo 2010
CiteertitelVerordening op de ambtelijke bijstand gemeente Venlo 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Nieuw vastgestelde regeling in het kader van de gemeentelijke herindeling Venlo, Arcen en Velden per 01-01-2010. De volgende regeling(en) word(en) ingetrokken: - Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2003 Venlo - Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2003 Arcen en Velden  

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

gemeentewet, art. 33 

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2010nieuwe regeling

04-01-2010

E3-journaal, 06-01-2010

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de ambtelijke bijstand gemeente Venlo 2010

De raad van de gemeente Venlo;

gezien het voorstel van het projectcollege van 19 mei 2009;

gehoord de herindelingscommissie van 24 juni 2009;

gelet op het bepaalde in artikel 33 van de Gemeentewet;

mede gelet op de Wet samenvoeging gemeenten Arcen en Velden en Venlo;

besluit

vast te stellen de navolgende Verordening op de ambtelijke bijstand gemeente Venlo 2010

Paragraaf 1 Ambtelijke bijstand

Artikel 1

  • 1.

    Een raadslid wendt zich tot de griffier of een ambtenaar met een verzoek om:

    • a.

      feitelijke informatie van geringe omvang;

    • b.

      inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn.

  • 2.

    Indien de ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie, bedoeld onder het eerste lid, onderdeel a of b, stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris beslist.

  • 3.

    Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 4.

    De bijstand, bedoeld in het derde lid, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend, kan de griffier de secretaris verzoeken één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

Artikel 2

  • 1.

    Een ambtenaar verleent op verzoek van de griffier of de secretaris ambtelijke bijstand, tenzij:

    • a.

      het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

    • b.

      dit het belang van de gemeente kan schaden;

    • c.

      de hoeveelheid bijstand ten behoeve van het raadslid de grenzen van het redelijke overschrijdt.

  • 2.

    De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt.

  • 3.

    Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd, deelt de secretaris dit schriftelijk met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid, dat het verzoek heeft ingediend.

Artikel 3

Indien het verzoek om bijstand aan een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd, kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester.

De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over het verzoek.

Artikel 4

  • 1.

    Indien een raadslid niet tevreden is over de verleende bijstand, kan hij de zaak aan de griffier voorleggen.

  • 2.

    Indien het bijstand betreft, die door een ambtenaar is gegeven, bespreekt de griffier de zaak met de secretaris en deelt hij de uitkomst van het overleg aan het raadslid mee.

  • 3.

    Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing, leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over de zaak.

Artikel 5

  • 1.

    Elk raadslid heeft recht op ambtelijke bijstand, als bedoeld in artikel 1.

  • 2.

    De secretaris houdt een register van de verleende ambtelijke bijstand, als bedoeld in artikel 1, derde lid, bij, waarin per verzoek om bijstand aan de reguliere ambtelijke organisatie wordt opgenomen:

    • a.

      welk raadslid om bijstand heeft verzocht;

    • b.

      over welk onderwerp om bijstand is verzocht;

    • c.

      welke ambtenaar de bijstand heeft verleend;

    • d.

      hoeveel tijd het verlenen van de bijstand heeft gekost;

    • e.

      de reden waarom een verzoek is geweigerd.

Artikel 6

De secretaris verstrekt de desbetreffende portefeuillehouder in het college desgewenst een afschrift van het verzoek uit het register.

Artikel 7

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2010.

  • 2.

    Op dat tijdstip wordt ingetrokken:

Artikel 8

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening op de ambtelijke bijstand gemeente Venlo 2010”.

Aldus besloten in de openbare vergadering van 4 januari 2010.

De griffier De voorzitter