Organisatie | Roermond |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Handhavingsverordening gemeentelijke uitkeringen |
Citeertitel | Handhavingsverordening gemeentelijke uitkeringen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Sociale Zaken |
Deze regeling vervangt de Handhavingsverordening WWB en WIJ, zoals vastgesteld op 22 oktober 2009.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2012 | 01-01-2012 | nieuwe regeling | 16-02-2012 Trompetter, 28-02-2012 | 2012/006/1 | |
01-07-2010 | 01-01-2012 | nieuwe regeling | 10-06-2010 Trompetter, 22-06-2010 | 2010/044/2a |
In deze verordening wordt verstaan onder:
Artikel 2 Programmabegroting en productbegroting
In het kader van het ten onrechte ontvangen van uitkeringen op grond van de wetten alsmede oneigenlijk gebruik van de wetten, wordt jaarlijks zorg gedragen voor de beschrijving van de ontwikkeling van de hoogwaardige handhaving in de programmabegroting en productbegroting.
In de jaarverantwoording zal het college de raad informeren over de resultaten op het gebied van preventie en repressie ter voorkoming van misbruik van uitkeringsgelden.
Bij het ten onrechte ontvangen van uitkeringen ten gevolge van het schenden van de inlichtingenplicht alsmede bij misbruik en oneigenlijk gebruik van de wetten verlaagt het college de uitkering conform hetgeen hierover is bepaald in de van toepassing zijnde afstemmingsverordening en worden de onverschuldigd uitgekeerde bedragen teruggevorderd of verhaald conform de door burgemeester en wethouders gestelde beleidsregels.
Artikel 5 Opschorten, herzien en intrekken van uitkering, inkomensvoorziening of werkleeraanbod
Burgemeester en wethouders maken gebruik van hun bevoegdheid inzake het opschorten, het herzien en het intrekken van de uitkering, inkomensvoorzieningen zoals benoemd in de wetten en het opschorten, herzien en intrekken van het werkleeraanbod zoals benoemd in de WIJ.
Artikel 6 Nadere regels terugvorderen en verhalen van kosten van uitkeringen
Toelichting bij de Handhavingsverordening gemeentelijke uitkeringen
Toelichting algemeenMet deze verordening wordt invulling gegeven aan de in de IOAW, IOAZ, WIJ en WWB gegeven wettelijke opdracht aan de gemeenteraad om regels te stellen met betrekking tot het bestrijden van misbruik en oneigenlijk gebruik van uitkeringen.
Het vaststellen van handhavingsregels is verplicht gesteld om het onderwerp handhaving onder de aandacht van de gemeenteraad te brengen en te houden. Het algemene doel van deze verplichting is een bewustwording van de gemeenteraad van handhaving in het algemeen en fraudebestrijding in het bijzonder. De gemeente moet zelf bepalen op welke wijze dit handhavingsbeleid wordt ingevuld. De afzonderlijke wetten bepalen dat de gemeenteraad de kaders voor het eigen handhavingsbeleid op hoofdlijnen vaststelt in een handhavingsverordening. Mede gelet op de grote verwantschappen tussen de IOAW, IOAZ, WIJ en WWB is het handhavingsbeleid in één verordening opgenomen.
De term handhaving wordt gehanteerd in plaats van fraudebestrijding omdat handhaving een ruimer begrip is. Handhaving heeft betrekking op álle aspecten van het voorkomen en bestrijden van misbruik en oneigenlijk gebruik van uitkeringen om enkel uitkeringen te kunnen verstrekken aan die personen die hierop recht hebben. Fraude verstoort deze balans en is derhalve maatschappelijk onaanvaardbaar. Het ideaalbeeld is dat burgers spontaan regels begrijpen en uit eigen beweging naleven. Dit is echter niet de realiteit van alle dag. De inspanningen van de overheid moeten wel gericht zijn op stimulering van deze spontane naleving. Daar waar dit niet lukt, wordt repressief opgetreden. Handhaving betreft alle activiteiten van de overheid die er op gericht zijn dat regels worden nageleefd. In het geval van de gemeentelijke uitkeringen gaat het erom dat misbruik en oneigenlijk gebruik zoveel mogelijk wordt voorkomen. Handhavingsbeleid bestaat uit preventief en repressief beleid.
Preventie is een belangrijk onderdeel van handhaving, immers, voorkomen is beter dan genezen. Voorkomen moet worden dat mensen de wetten misbruiken, dan wel oneigenlijk gebruiken. Preventie is ook belangrijk bij de poortwachtersfunctie: nadat voldoende informatie vooraf is verstrekt, moet nagegaan worden of degene die inkomensondersteuning vraagt inderdaad recht heeft op een gemeentelijke uitkering en of de hoogte hiervan correct kan worden vastgesteld.
Repressie heeft betrekking op de activiteiten die verricht worden nadat het misbruik is vastgesteld: het verlagen van de uitkeringen wanneer de uit de wet voortvloeiende verplichtingen niet zijn nagekomen en het terug- en invorderen van ten onterecht uitbetaalde bedragen. Een goed handhavingsbeleid is onontbeerlijk voor een rechtmatige en doelmatige uitvoering.
Hoogwaardig handhaven betreft een mix van preventieve en repressieve maatregelen om in een zo vroeg mogelijk stadium en op basis van maatwerk misbruik van gemeentelijke uitkeringen tegen te gaan.
Het gaat hierbij om duidelijke voorlichting, optimale dienstverlening, zorgvuldige controle en maatwerk bij fraudeopsporing. Bij maatwerk in fraudeonderzoek kan gedacht worden aan onderzoek op basis van risicoprofielen of een thematisch onderzoek. Ten slotte gaat het om actieve terugvordering en incasso van teveel verstrekte uitkering en eventueel afstemming door een tijdelijke verlaging van deze uitkeringen of verhaal van kosten van de uitkering.
De begrippen die in deze verordening worden gebruikt hebben een gelijkluidende betekenis als de omschrijvingen in de IOAW, IOAZ, WIJ en de WWB.
Artikel 2 Programmabegroting en productbegroting
In de programmabegroting besteedt de raad jaarlijks aandacht aan de speerpunten van het handhavingsbeleid. In de productbegroting vertaalt het college dit beleid in meetbare resultaten.
Dit artikel behoeft geen toelichting .
In dit artikel wordt verwezen naar de samenhang met de afstemmingsverordeningen op grond van de verschillende wetten
Artikel 5 Opschorten, herzien en intrekken van uitkering, inkomensvoorziening of werkleeraanbod
In genoemde artikelen is de bevoegdheid neergelegd om het recht op uitkering of werkleeraanbod op te schorten, indien de belanghebbende de voor de verlening van de bijstand, inkomensvoorziening van belang zijnde gegevens of de gevraagde bewijsstukken niet, niet tijdig of onvolledig heeft verstrekt en hem dit te verwijten valt, dan wel indien op andere wijze onvoldoende medewerking is verleend. Ook regelt dit artikel de bevoegdheid tot herzien en intrekken van uitkeringen.
Artikel 6 Nadere regels terugvorderen en verhalen van kosten van uitkeringen
In genoemde artikelen is de bevoegdheid neergelegd om kosten van bijstand of inkomensvoorziening terug te vorderen en te verhalen.
In de beleidsregel Herziening, terugvordering en verhaal WWB en de beleidsregel Herziening, terugvordering en verhaal WIJ worden nadere regels gesteld over het terugvorderen en verhalen van kosten van bijstand en inkomensvoorziening en onder welke voorwaarden van terugvordering of verdere terugvordering wordt afgezien.
De IOAW en IOAZ kent geen bevoegdheden om de kosten van deze uitkeringen te verhalen. In de beleidsregel Herziening en terugvordering IOAW en IOAZ worden nadere regels gesteld over het terugvorderen van uitkeringen en onder welke voorwaarden van terugvordering of verdere terugvordering wordt afgezien.
Daarnaast wordt in een heronderzoeksplan nader uitgewerkt hoe de gemeente periodiek onderzoek doet naar de invorderingsmogelijkheden.
Artikel 7 Citeertitel en inwerkingtreding
Deze nieuwe Handhavingsverordening treedt in werking met ingang van 1 juli 2010.