Nummer RB 00-143 Agendapunt 17
De raad der gemeente Soest;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d.24 november 2000,
nr. RV 00-143;
gelet op de Woningwet;
b e s l u i t:
vast te stellen de navolgende
VERORDENING WELSTANDSCOMMISSIE SOEST 2000.
Artikel 1
- 1.
De welstandscommissie Soest -verder te noemen commissie- dient
burgemeester en wethouders van advies omtrent:
- a.
de vraag of het uiterlijk van het bouwwerk, waarvoor een
aanvraag om vergunning of melding is ingediend, al dan niet
zodanig is, dat het bouwwerk zowel op zichzelf als in verband
met de bestaande omgeving of de te verwachten ontwikkeling
daarvan, aan redelijke eisen van welstand voldoet;
- b.
het voornemen tot vaststelling, wijziging of intrekking van
ruimtelijke plannen of voorschriften op grond van de wet op de
Ruimtelijke Ordening;
- c.
het aanbrengen van voorschriften, aankondigingen of afbeeldingen
als bedoeld in artikel 4.7.2 van de "Algemene Plaatselijke
Verordening".
- 2.
Burgemeester en wethouders kunnen overigens alle onderwerpen, welke zij
in het belang achten van de handhaving of ter bevordering van het
uiterlijk van de openbare ruimte, onder de aandacht van de commissie
brengen.
- 3.
De commissie is bevoegd burgemeester en wethouders uit eigener beweging
van advies te dienen omtrent de in dit artikel bedoelde
onderwerpen.
Artikel 2
- 1.
De commissie bestaat uit:
- a.
twee gewone leden en een plaatsvervangend lid.
- b.
- c.
één ad-hoc lid bij de behandeling van plannen met monumentale
en/of cultuurhistorische betekenis.
- 2.
De gewone leden (als bedoeld in lid 1, sub a.) worden benoemd op grond
van hun deskundigheid op het gebied van de vormgeving van bouwwerken en
de openbare ruimte. Zij dienen het beroep van architect uit te
oefenen.
- 3.
De voorzitter (als bedoeld in lid 1, sub b.) wordt benoemd op grond van
zijn vaardigheden op het gebied van het leiden van vergaderingen van
deskundigen, zijn communicatieve vaardigheden en zijn kennis van
vormgeving en/of ruimtelijke ordening.
- 4.
Het ad-hoc lid (als bedoeld in lid 1, sub c) is een vertegenwoordiger
uit de monumentencommissie.
- 4.
De leden en voorzitter van de commissie worden door de gemeenteraad
benoemd op voordracht van burgemeester en wethouders, de commissie
ruimtelijke ordening gehoord.
- 5.
De commissie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris.
Artikel 3
1.De leden en voorzitter van de commissie hebben zitting voor de tijd van
vier jaar. Indien gewijzigde nationale wetgeving dat noodzakelijk maakt zal
de termijn worden verkort tot de maximale toegestane wettelijke
termijn.
2 a. Elke twee jaar, op 1 januari treedt, volgens een door burgemeester en
wethouders gemaakt rooster, één van de gewone leden af en neemt, eveneens
volgens dat rooster, het plaatsvervangend lid zijn plaats in, terwijl een
nieuw plaatsvervangend lid wordt benoemd.
- b.
Elke vier jaar, op 1 januari treedt, volgens een door burgemeester
en wethouders opgemaakt rooster, de voorzitter af en neemt een
nieuwe voorzitter zijn plaats in.
- 3.
Bij tussentijds aftreden van een gewoon lid neemt het,
volgens het rooster in aanmerking komend plaatsvervangend
lid, diens plaats in.
- 4.
Bij tussentijds aftreden van de voorzitter of het
plaatsvervangende lid, wordt zo spoedig mogelijk in de
vacature voorzien.
- 5.
Bij ziekte, afwezigheid of ontstentenis van de voorzitter
wordt deze vervangen door het langst zittende lid.
Artikel 4
- 1.
De commissie vergadert in beginsel tenminste tweemaal per maand.
- 2.
Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd de frequentie van
de vergaderingen van de commissie te beperken tot éénmaal per
maand.
- 3.
De commissie is slechts bevoegd te vergaderen bij een bezetting van
tenminste twee personen (leden en/of voorzitter).
- 4.
Aan de beoordeling van en de stemming over een plan nemen niet deel de
leden of de voorzitter indien die bij de voorbereiding van een plan
rechtstreeks of zijdelings betrokken zijn.
- 5.
De besluiten in de commissievergadering worden genomen bij meerderheid
van stemmen. Bij het staken van de stemmen beslist de stem van de
voorzitter.
Artikel 5
- 1.
Met inachtneming van het bepaalde in de bouwverordening kan de commissie
de welstandsadvisering mandateren aan één van haar leden of aan een
subcommissie.
- 2.
Volgens een van te voren gemaakt rooster adviseren de gewone leden over
de daarvoor in aanmerking komende aanvragen om bouwvergunning of
meldingen.
Artikel 6
Het verslag van elke vergadering wordt ter kennis gebracht aan het college
van burgemeester en wethouders.
Artikel 7
De leden (artikel 2, lid 1, sub a) en de voorzitter (artikel 2, lid 1, sub
b) van de commissie ontvangen een presentiegeld dat jaarlijks bij de
vaststelling van de gemeentebegroting door de gemeenteraad wordt
bepaald.
Artikel 8
Vóór 1 april van elk jaar wordt aan het college van burgemeester en
wethouders een verslag gedaan van de werkzaamheden van de commissie in het
voorafgaande jaar. In dit verslag dient tenminste tot uitdrukking te komen
het aantal behandelde bouwplannen en het aantal uitgebrachte afwijzende
adviezen.
Artikel 9
- 1.
Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de dag waarop
zij is bekendgemaakt.
- 2.
Op dat tijdstip vervalt de verordening welstandscommissie Soest,
zoals deze is vastgesteld door de raad der gemeente Soest d.d. 16
december 1993, nr RV 93-175.
- 3.
Zij kan worden aangehaald als "Verordening Welstandscommissie
Soest".