Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ermelo

Verordening op de Auditcommissie gemeente Ermelo

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieErmelo
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de Auditcommissie gemeente Ermelo
CiteertitelVerordening Auditcommissie gemeente Ermelo
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 84, 149 en 213

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-10-200926-03-2015Nieuwe regeling

01-10-2009

Ermelo's Weekblad

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de Auditcommissie gemeente Ermelo

Raadsbesluit

 

Nr. 09016307

 

 

 

De raad van de gemeente Ermelo;

 

gelezen het voorstel van de auditcommissie van 17 juni 2009, nr.09015098;

 

gelet op artikel 84, artikel 149 en artikel 213 van de Gemeentewet;

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen

 

VERORDENING OP DE AUDITCOMMISSIE GEMEENTE ERMELO

 

Artikel 1: Instellingen en begripsbepalingen

  • 1.

    Er is een auditcommissie.

  • 2.

    In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      de commissie: de auditcommissie

    • b.

      de raad: de gemeenteraad

    • c.

      het college: het college van burgemeester en wethouders

    • d.

      de accountant: de in de Controleverordening bedoelde accountant die belast is met de controle van de in artikel 179 Gemeentewet bedoelde jaarrekening

    • e.

      de voorzitter: de voorzitter van de commissie

    • f.

      het controleprotocol: het controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening

Artikel 2: Doel en algemene taakomschrijving

  • 1.

    De auditcommissie is een vaktechnische commissie die de raad terzijde staat in zijn toezichthoudende en kaderstellende rol ten aanzien van het beheer en de inrichting van de financiële organisatie (artikel 212 Gemeentewet), de controle op het beheer en de inrichting van de financiële organisatie (artikel 213 Gemeentewet) en het onderzoek van het college naar de doelmatigheid en doeltreffendheid (artikel 213A Gemeentewet).

  • 2.

    De auditcommissie:

    a. Treedt op als aanspreekpunt en opdrachtgever voor de accountant namens de raad.

    b. Stemt de diverse (voorgenomen) onderzoeken van de accountant, het college en de rekenkamercommissie op elkaar af.

    c. Voert overleg over de kwaliteitsverbetering van de planning en controldocumenten en houdt toezicht op de kwaliteit van interne en externe financiële rapportages aan de raad.

    d. Adviseert de raad over de rapporten van de accountant.

    e. Adviseert de raad over de verdere ontwikkeling van de Programmabegroting en de Programmarekening.

    f. Adviseert de raad gevraagd en ongevraagd over bovengenoemde onderwerpen.

Artikel 3: Bevoegdheden en specifieke taakomschrijving

  • 1.

    De commissie richt zich in haar werkzaamheden op de inzet en ontwikkeling van het financiële instrumentarium en de bedrijfsvoering in het kader van de planning- en controlcyclus. Zij treedt hierbij niet in de onderscheiden bevoegdheden van de raad, rekenkamercommissie en college.

  • 2.

    Onder de in het eerste lid van dit artikel bedoelde activiteiten zijn in ieder geval begrepen:

    • a.

      Controleprotocol:

      - Het opnemen van de noodzakelijke tussentijdse jaarlijkse aanpassingen als gevolg van gewijzigde of nieuwe wet- en eigen regelgeving in het normenkader van het Controleprotocol.

      - De voorbereidingen van het door de raad vast te stellen nieuwe Controleprotocol.

    • b.

      Accountant

      - Het bespreken van het controleplan van de accountant met in achtneming van de Controleverordening.

      - Het formuleren en uitwerken van onderwerpen voor de interim-controle door de accountant.

      - Bespreken van de bevindingen van de accountant naar aanleiding van de interim-controle en naar aanleiding van de jaarrekeningcontrole.

      - Formuleren van een advies aan de raad over de wijze van behandeling van de interim-rapportages van de accountant.

      - Onderzoeken van het jaarverslag en de Programmarekening mede aan de hand van de accountantsverklaring en het accountantsverslag.

      - Formuleren van voorstellen aan de raad over het jaarverslag en de Programmarekening en eventuele daarmee samenhangende besluiten.

      - Toetsen van de onafhankelijkheid van de accountant bij samenloop van eventuele verschillende opdrachten.

      - Het evalueren van de werkzaamheden van de accountant.

      - Het voorbereiden van procedures tot selectie en benoeming van een accountant en het doen van een voordracht voor de keuze, dan wel het adviseren in geval van contractsverlening, met in achtneming van de voorbereidende werkzaamheden door het college op grond van artikel 2 van de Controleverordening.

    • c.

      Overlegplatform

      - Het zijn van een afstemmingsoverleg voor de voorgenomen onderzoeken door de raad, accountant, rekenkamercommissie en college.

    • d.

      Advisering

      - Adviseren over aanpassingen van de Financiële verordeningen 212, 213 en 213a Gemeentewet en overige beleidsmatige financiële rapportages aan de raad.

      - het ontwikkelen van werkwijzen voor verbetering van de controlefunctie van de raad, evenals de nadere invulling van zaken zoals de opzet en inrichting van rapportages.

    • e.

      Programmabegroting

      - Het verder ontwikkelen en meetbaar maken van doelstellingen, activiteiten en middelen van de Programmabegroting als kaderstellend instrument.

Artikel 4: Samenstelling

  • 1.

    De raad benoemt de leden van de commissie uit zijn midden en/of uit fractievertegenwoordigers die conform het Reglement van orde door de raad zijn benoemd. Ieder in de raad vertegenwoordigende fractie wordt in de gelegenheid gesteld om een lid te leveren voor de commissie.

  • 2.

    De commissie kent de volgende vaste adviseurs:

    • a.

      wethouder Financiën

    • b.

      de concerncontroller

    • c.

      de accountant

    • d.

      de voorzitter van de rekenkamercommissie

  • 3.

    De commissie kan voorts iedere andere bestuurder of medewerker, interne of externe adviseur die zij voor een bepaald onderwerp nodig acht, verzoeken (een gedeelte van) de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie.

  • 4.

    De wethouder, concerncontroller en de voorzitter van de rekenkamercommissie worden geacht in iedere vergadering van de commissie bij de beraadslagingen aanwezig te zijn.

  • 5.

    Bij uitzondering kan de commissie besluiten een vergadering of een deel van de vergadering te houden zonder één of meerdere adviseurs.

Artikel 5: Zittingsduur

  • 1.

    De zittingsperiode van de commissieleden eindigt met het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 2.

    De raad kan een lid tussentijds ontslaan.

  • 3.

    Een lid kan te allen tijden ontslag nemen.

Artikel 6: Voorzitter

  • 1.

    De voorzitter van de commissie is een raadslid die door de raad is aangewezen als technisch voorzitter van de beeld-, en meningsvormende vergaderingen van de raad.

  • 2.

    De voorzitter is geen lid van de commissie.

  • 3.

    De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten, werkwijze en voortgang van de werkzaamheden en het bevorderen van heldere besluitvorming over commissieaangelegenheden. De voorzitter wordt daarbij ondersteund door de secretaris.

Artikel 7: Secretaris

  • 1.

    De griffier is secretaris en adviseur van de commissie.

  • 2.

    De secretaris staat de commissie bij de uitvoering van haar taken terzijde.

  • 3.

    De secretaris draagt in ieder geval zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging, vorming van dossiers en verzending van de stukken.

Artikel 8: Vergaderingen en verslaglegging

  • 1.

    De commissie vergadert in ieder geval twee keer per jaar te weten bij de bespreking van het controleplan van de accountant en de bespreking van de jaarrekening en de accountantsrapportage en verder zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van taken van de commissie.

  • 2.

    De deelnemers aan de vergadering van de commissie streven in hun beraadslagingen zoveel mogelijk naar consensus.

  • 3.

    De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 4.

    De besluiten en adviezen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders beslist en met in achtneming van de bepalingen van de Wet openbaarheid van bestuur en de vastgestelde regels over vertrouwelijkheid van informatie en openbaarheid/beslotenheid.

  • 5.

    Van iedere vergadering wordt een verslag gemaakt onder verantwoordelijkheid van de secretaris. Het verslag wordt vastgesteld door de commissie en in ieder geval ter kennis gebracht aan de raad, college en de rekenkamercommissie.

  • 6.

    Alle van de commissie uitgaande stukken worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

  • 7.

    De commissie kan besluiten om een huishoudelijk reglement voor haar werkzaamheden vast te stellen met in achtneming van de bepalingen van deze verordening.

Artikel 9: Informeren raad

  • 1.

    De commissie informeert de raad en het college over gemaakte afspraken met de accountant en/of andere adviseurs en beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren over bevindingen aangaande haar werkzaamheden.

  • 2.

    De raad kan de commissie verzoeken een mondelinge of schriftelijke toelichting te geven op haar werkzaamheden.

Artikel 10: Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als de “Verordening Auditcommissie gemeente Ermelo”.

Vastgesteld in de openbare vergadering

van 1 oktober 2009

griffier, voorzitter,