Organisatie | Ermelo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de Auditcommissie gemeente Ermelo |
Citeertitel | Verordening Auditcommissie gemeente Ermelo |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, art. 84, 149 en 213
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-10-2009 | 26-03-2015 | Nieuwe regeling | 01-10-2009 Ermelo's Weekblad | Onbekend |
Artikel 2: Doel en algemene taakomschrijving
De auditcommissie is een vaktechnische commissie die de raad terzijde staat in zijn toezichthoudende en kaderstellende rol ten aanzien van het beheer en de inrichting van de financiële organisatie (artikel 212 Gemeentewet), de controle op het beheer en de inrichting van de financiële organisatie (artikel 213 Gemeentewet) en het onderzoek van het college naar de doelmatigheid en doeltreffendheid (artikel 213A Gemeentewet).
a. Treedt op als aanspreekpunt en opdrachtgever voor de accountant namens de raad.
b. Stemt de diverse (voorgenomen) onderzoeken van de accountant, het college en de rekenkamercommissie op elkaar af.
c. Voert overleg over de kwaliteitsverbetering van de planning en controldocumenten en houdt toezicht op de kwaliteit van interne en externe financiële rapportages aan de raad.
d. Adviseert de raad over de rapporten van de accountant.
e. Adviseert de raad over de verdere ontwikkeling van de Programmabegroting en de Programmarekening.
f. Adviseert de raad gevraagd en ongevraagd over bovengenoemde onderwerpen.
Artikel 3: Bevoegdheden en specifieke taakomschrijving
Onder de in het eerste lid van dit artikel bedoelde activiteiten zijn in ieder geval begrepen:
- Het bespreken van het controleplan van de accountant met in achtneming van de Controleverordening.
- Het formuleren en uitwerken van onderwerpen voor de interim-controle door de accountant.
- Bespreken van de bevindingen van de accountant naar aanleiding van de interim-controle en naar aanleiding van de jaarrekeningcontrole.
- Formuleren van een advies aan de raad over de wijze van behandeling van de interim-rapportages van de accountant.
- Onderzoeken van het jaarverslag en de Programmarekening mede aan de hand van de accountantsverklaring en het accountantsverslag.
- Formuleren van voorstellen aan de raad over het jaarverslag en de Programmarekening en eventuele daarmee samenhangende besluiten.
- Toetsen van de onafhankelijkheid van de accountant bij samenloop van eventuele verschillende opdrachten.
- Het evalueren van de werkzaamheden van de accountant.
- Het voorbereiden van procedures tot selectie en benoeming van een accountant en het doen van een voordracht voor de keuze, dan wel het adviseren in geval van contractsverlening, met in achtneming van de voorbereidende werkzaamheden door het college op grond van artikel 2 van de Controleverordening.
- Adviseren over aanpassingen van de Financiële verordeningen 212, 213 en 213a Gemeentewet en overige beleidsmatige financiële rapportages aan de raad.
- het ontwikkelen van werkwijzen voor verbetering van de controlefunctie van de raad, evenals de nadere invulling van zaken zoals de opzet en inrichting van rapportages.
De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten, werkwijze en voortgang van de werkzaamheden en het bevorderen van heldere besluitvorming over commissieaangelegenheden. De voorzitter wordt daarbij ondersteund door de secretaris.
Artikel 8: Vergaderingen en verslaglegging
De commissie vergadert in ieder geval twee keer per jaar te weten bij de bespreking van het controleplan van de accountant en de bespreking van de jaarrekening en de accountantsrapportage en verder zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van taken van de commissie.