Organisatie | Westland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene subsidieverordening Westland 2005 |
Citeertitel | Algemene subsidieverordening Westland 2005 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | culturele aangelegenheden; sport en recreatie; stads- en natuurschoon; emancipatie |
Deze verordening is ingetrokken in de ASV Westland 2011..
Beleidsregels harmonisatie van het subsidiebeleid voor toneel- en zangverenigingen
Beleidsregels harmonisatie van het subsidiebeleid voor zaalsportverenigingen
Beleidsregels subsidiebeleid Culturele Raden
Beleidsregels subsidiebeleid EHBO
Beleidsregels subsidiebeleid denksportverenigingen
Beleidsregels subsidiebeleid tafeltennisverenigingen
Beleidsregels voor de subsidiëring van de Westlandse volksuniversiteiten
beleidsregels voor de muziekopleidingen HaFaBra
Beleidsregels subsidiebeleid kinderboerderijen
Beleidsregels geharmoniseerde subsidies ten behoeve van de gymnastiekverenigingen
Beleidsregels harmonisatie van het subsidiebeleid voor de scoutingorganisaties
Beleidsregels harmonisatie van het subsidiebeleid voor speel-o-theken
Beleidsregels harmonisatie van het subsidiebeleid voor vrouwenorganisaties
Beleidsregels geharmoniseerde subsidies ten behoeve van de sporthalexploitanten
Beleidsregel voor de subsidiering vande Westlandse ouderenbonden
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2010 | 01-01-2010 | intrekking regeling | 24-12-2009 Gemeenteblad Westland 2009 nr. 47, d.d. 24-12-2009 | besluitenlijst b&w d.d. 3-11-2009, nr. 5B.5.3 | |
31-03-2006 | 01-12-2005 | 01-01-2010 | art. 1 onderdeel h en art. 3 lid 1 | 31-01-2006 Het Hele Westland d.d. 22-3-2006 | besluitenlijst b&w d.d. 6-1-2006, nr. 3.1.1 |
01-01-2005 | 31-03-2006 | nieuwe regeling | 26-10-2004 Het hele Westland d.d. 11-11-2004 | Besluitenlijst b&w 28 september 2004, nr. 5.7.2 |
De raad van de gemeente Westland;
overwegende, dat het gewenst is een nieuwe subsidieverordening vast te stellen;
gelezen de Algemene wet bestuursrecht, de Gemeentewet en de Welzijnswet;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 28 september 2004, nr. 5.7.2;
vast te stellen de "Algemene subsidieverordening Westland 2005"
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Deze verordening verstaat onder:
a. gemeente: de gemeente Westland;
b. de raad: de raad van de gemeente Westland;
c. het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westland;
d. subsidie: de aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten (Awb 4:21);
e. budgetsubsidie: een subsidie voor de duur van één of meerdere jaren waarbij de gemeente de activiteiten welke met subsidie worden verricht inhoudelijk stuurt op prestaties en resultaten;
f. exploitatiesubsidie: een subsidie op basis van het exploitatieresultaat van een door het college goedgekeurde exploitatiebegroting van de subsidiabele activiteiten;
g. projectsubsidie: een subsidie waarbij de instelling een budget krijgt toegewezen ter uitvoering van een project met een specifieke gemeentelijke beleidsprioriteit. De basis voor een projectsubsidie is een beschikking tot subsidieverlening, eventueel aangevuld met een uitvoeringsovereenkomst;
h. incidentele subsidie: een subsidie om activiteiten van eenmalige, incidentele aard uit te voeren. Het subsidiebedrag is gebaseerd op het activiteitenplan en de daarop gebaseerde begroting, voor zover goedgekeurd door het college;
i. waarderingssubsidie: een subsidie voor activiteiten van een instelling waarbij in beginsel geen verband bestaat tussen de kosten die de instelling maakt en de subsidie die zij ontvangt, bedoeld om een bepaalde activiteit of groep van activiteiten aan te moedigen dan wel waardering daarvoor kenbaar te maken;
j. activiteitenplan: een overzicht dat de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd aangeeft met de daarmee nagestreefde doelstellingen en beoogde effecten en de relatie met het gemeentelijk beleid;
k. uitvoeringsovereenkomst: de overeenkomst die in de zin van Awb 4:36 tussen de instelling en het gemeentebestuur wordt gesloten ter uitwerking van de beschikking tot subsidieverlening;
l. instelling: een organisatie of groepering van personen, die zich de behartiging van belangen van ideële of materiële aard ten doel stelt of mede ten doel stelt en die subsidiabele activiteiten zonder winstoogmerk uitvoert;
Deze verordening is van toepassing op subsidies voor activiteiten op beleidsterreinen die het belang van de gemeente en diens inwoners dienen, waaronder in ieder geval de volgende beleidsterreinen: welzijn, educatie, sport en recreatie, kunst en cultuur, belangenbehartiging, jeugd- en jongerenwerk, kinderopvang, emancipatie, maatschappelijke dienstverlening, volksgezondheid, ouderenwerk, evenementen, gemeentelijke promotie en toerisme, internationale samenwerking, natuur en milieu.
De subsidieverstrekking kan naast de in 4:25 Awb en 4:35 Awb genoemde gronden geweigerd worden indien er reden bestaat aan te nemen dat:
a. de activiteiten zich niet in hoofdzaak richten op de gemeente en haar ingezetenen, dan wel niet ten goede komen aan de gemeente en haar ingezetenen;
b. het budget niet of in onvoldoende mate besteed zal worden voor het doel waarvoor de subsidie beschikbaar wordt gesteld;
c. de activiteiten een partijpolitieke, godsdienstig of levensbeschouwelijk karakter hebben;
d. de activiteiten in strijd zijn met de wet, het algemeen belang of de openbare orde;
e. de aanvrager ook zonder subsidieverstrekking over voldoende gelden kan beschikken, hetzij uit eigen middelen, hetzij uit middelen van derden, om de kosten van de activiteiten te dekken;
f. de activiteiten niet passen in het gemeentelijk beleid;
g. in het beoogde doel of de voorgenomen activiteiten al op andere wijze in belangrijke mate is voorzien.
Artikel 6 Stopzetting of vermindering structurele subsidie
Het college stelt de instelling ten minste negen maanden voorafgaand aan het jaar waarop de stopzetting of vermindering betrekking heeft, schriftelijk op de hoogte van dit voornemen. Een besluit tot stopzetting of vermindering bevat tevens een regeling over de gevolgen van stopzetting of vermindering en een regeling om de instelling de mogelijkheid te bieden de reeds aangegane en redelijke verplichtingen na te doen komen.
Hoofdstuk 2.1 Subsidieaanvraag
Artikel 11 Subsidieaanvraag budget-, exploitatie-, project- en waarderingssubsidie
Bij een eerste aanvraag worden tevens de volgende stukken overgelegd: (4:64 Awb)
a. de oprichtings- of stichtingsakte;
b. een exemplaar van de statuten;
c. een overzicht van de financiële situatie op het moment van de aanvraag, indien mogelijk in de vorm van een jaarrekening over het voorafgaande boekjaar.
Hoofdstuk 2.2 Subsidieverlening
Artikel 14 Beslistermijn budget-, exploitatie-, project- en waarderingssubsidie
In de beschikking tot subsidieverlening wordt in ieder geval aangegeven:
a. een omschrijving van de activiteiten waarvoor subsidie wordt verleend (4:30 Awb);
b. het bedrag van de subsidie (4:31 Awb);
c. het tijdvak waarop de subsidie de betrekking heeft;
d. de te verstrekken voorschotten;
e. het begrotingsvoorbehoud als bedoeld in artikel 7 van deze verordening;
Hoofdstuk 2.3 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Artikel 18 Uitvoering van activiteiten
De subsidieontvanger is verplicht de activiteiten uit te voeren die in de beschikking tot subsidieverlening vermeld staan.
Artikel 19 Tussentijdse rapportage
Ieder half jaar doet de subsidieontvanger van budget-, exploitatie- of projectsubsidie verslag van de voortgang van de activiteiten. Indien de realisatie van de prestaties niet correspondeert met de planning, geeft de subsidieontvanger aan of en op welke wijze realisatie van het activiteitenplan alsnog bereikt zal worden.
Artikel 20 Informatieverstrekking
De subsidieontvanger is verplicht het college tijdig te informeren over feiten en ontwikkelingen die voor de subsidieverlening relevant kunnen zijn.
De subsidieontvanger is verplicht:
a. zijn roerende en onroerende zaken behoorlijk te verzekeren en verzekerd te houden;
b. zijn wettelijke aansprakelijkheid ten opzichte van derden te dekken door afsluiting van een verzekering voor de onder zijn verantwoordelijkheid werkende vrijwilligers en in dienst zijnde personeel;
c. zich in voorkomende gevallen te verzekeren tegen andere risico's, een en ander ter beoordeling van het college.
De subsidieontvanger is ter zake van de egalisatiereserve tegenover de gemeente vergoedingsplichtig naar evenredigheid van de mate waarin de subsidie aan de egalisatiereserve heeft bijgedragen, indien:
a. De gesubsidieerde activiteiten geheel of gedeeltelijk worden beëindigd;
b. De subsidieverlening of de subsidievaststelling wordt ingetrokken of de subsidierelatie wordt beëindigd;
c. De rechtspersoon, die de subsidie ontving, wordt ontbonden.
De vergoeding als bedoeld in het vierde lid wordt vastgesteld binnen een jaar nadat het college op de hoogte is gekomen of kon zijn van de gebeurtenis die het recht op vergoeding deed ontstaan, doch in ieder geval binnen vijf jaar na de bekendmaking van de laatste beschikking tot subsidievaststelling.
Artikel 27 Overige verplichtingen van de subsidieontvanger
Het college kan naast de verplichtingen genoemd in 4:37 Awb aan de subsidieontvanger ook verplichtingen opleggen met betrekking tot
a. het democratisch functioneren van de instelling;
b. het werken met vrijwilligers;
c. de toegankelijkheid van de accommodaties;
Hoofdstuk 2.4 Subsidievaststelling
Artikel 28 Aanvraag subsidievaststelling
De aanvraag tot subsidievaststelling bevat in ieder geval de volgende gegevens (4:45 Awb):
a. een door het bestuur gewaarmerkt inhoudelijk verslag aangaande de gesubsidieerde activiteiten waarin in ieder geval de volgende onderdelen:
· beschrijving van de aard en omvang van de activiteiten
· vergelijking van de nagestreefde en gerealiseerde doelstellingen
· een toelichting op de eventuele verschillen;
b. een door het bestuur gewaarmerkte rekening van baten en lasten en een balans met een toelichting daarop;
c. indien zulks naar het oordeel van het college nodig is, legt de subsidieontvanger naast de onder a en b van dit lid genoemde gegevens tevens een verklaring van een accountant over (4:78 lid 3 Awb).
Artikel 29 Hersteltermijn aanvraag subsidievaststelling
Indien de aanvraag niet voldoet aan de vereisten zoals die gesteld zijn in deze verordening bepaalt het college binnen welke termijn de gegevens aangevuld kunnen worden.
Hoofdstuk 4 Overgangs- en slotbepalingen
In bijzondere gevallen en voor zover de toepassing van de bepalingen van deze verordening leidt tot een bijzondere hardheid is het college bevoegd te beslissen in afwijking van deze verordening.
Artikel 38 Intrekking en overgangsbepaling
De "Algemene subsidieverordening Wateringen 2000", de "Subsidieverordening Naaldwijk 1999", de "Subsidieverordening Gemeente De Lier 1998", de "Subsidieverordening 's-Gravenzande (1998), de "Subsidieverordening Welzijn 's-Gravenzande" (1998) en de "Subsidieverordening Welzijn en Sport Gemeente Monster" (1992) worden ingetrokken.