Organisatie | Venlo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders |
Citeertitel | Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, artikel 52
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-01-2001 | 01-01-2010 | nieuwe regeling | 03-01-2001 E3-journaal, 10-01-2001 | Onbekend |
Afdeling I Besloten vergaderingen
Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal leden aanwezig is, bepaalt de voorzitter dag en uur van de nieuwe vergadering, als bedoeld in artikel 56 van de Gemeentewet.
Artikel 9a Stemming over personen
Indien in de overige gevallen bij een eerste stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen dan heeft een tweede stemming plaats tussen de twee personen die bij de eerste stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij die eerste stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de tweede stemming zal plaats hebben. Indien bij de tussenstemming of bij de tweede stemming de stemmen staken beslist het lot.
Afdeling II Openbare vergaderingen
Artikel 12 Openbare kennisgeving
De openbare vergadering wordt door aankondiging op de voor bekendmakingen in de gemeente gebruikelijke wijze ter openbare kennis gebracht.
Afdeling IV Overgangs- en slotbepalingen
In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing daarvan, beslist het college van burgemeester en wethouders op voorstel van de voorzitter.
Artikel 54 van de Gemeentewet bepaalt dat de collegevergaderingen in principe met gesloten deuren worden gehouden. De wetgever acht dit van belang omdat het beraad in het college - waarin in een open sfeer over veelal nog onvoldragen standpunten en voorstellen gesproken moet kunnen worden - zich in het algemeen niet leent voor openbaarheid. In het systeem van artikel 54 kan evenwel het college van burgemeester en wethouders zelf bepalen in welke gevallen er wel en wanneer er geen openbaarheid zal zijn.
In het voorliggend reglement wordt er van uitgegaan dat alleen bij uitzondering openbaar zal worden vergaderd. Afdeling II bevat hiervoor enkel aanvullende bepalingen.
De raad mist de bevoegdheid om algemene regels, als bedoeld in artikel 148 Gemeentewet, te stellen ten aanzien van de openbaarheid en andere aspecten van collegevergaderingen.
Afdeling I Besloten vergaderingen
Artikel 53, eerste lid Gemeentewet bepaalt dat de burgemeester, met inachtneming van hetgeen het college van burgemeester en wethouders heeft bepaald, dag en plaats van de vergaderingen van het college en het tijdstip van de opening vaststelt.
Artikel 2 en 3 Oproep en agenda
Gekozen is vanwege het veelal informele karakter van de collegevergaderingen voor een zo min mogelijke formele structurering en een zo beknopt mogelijke reglementering van de vergaderingen.
De voorbereiding van de vergaderingen van burgemeester en wethouders geschiedt door de voorzitter (burgemeester). De instructie voor de gemeentesecretaris bepaalt dat de secretaris de voorzitter ter zijde staat bij zijn zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van de vergaderingen.
Artikel 4 en 5 Presentielijst, opening en quorum
Ingevolge artikel 56 Gemeentewet kan slechts worden beraadslaagd en besloten, indien ten minste de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.
De handtekeningen op de presentielijst zijn bedoeld om formeel vast te leggen dat het vergaderquorum aanwezig is.
Indien het vereiste aantal leden niet tegenwoordig is, belegt de burgemeester onder verwijzing naar artikel 56 opnieuw een vergadering. Voor deze vergadering geldt niet het vergaderquorum, althans niet voor aangelegenheden waarvoor de eerdere vergadering was belegd.
Gekozen is voor een besluitenlijst in plaats van voor notulen. Aan een uitgebreide verslaglegging, zoals voor vergaderingen van de gemeenteraad, bestaat geen behoefte. De gemeentesecretaris draagt zorg voor de opmaking van de besluitenlijst. In zijn instructie zijn hiervoor en voor zijn overige taken t.a.v. (vergaderingen van) het college van burgemeester en wethouders bepalingen opgenomen.
Artikel 7 Voorstellen en amendementen
Deze bepaling bevestigt het recht van elk lid van het college om zonodig zelf een voorstel te doen c.q. een wijzigingsvoorstel in te dienen.
Deze bepaling is noodzakelijk in verband met het in artikel 57 Gemeentewet geregelde verschoningsrecht. Als de gemeentesecretaris wordt uitgenodigd om aan de beraadslagingen deel te nemen, is deze bepaling ook voor hem van toepassing.
Indien een lid te kennen geeft een hoofdelijke stemming te wensen, moet een mondelinge stemming plaats vinden. Bij staking van stemmen bepaalt artikel 59 Gemeentewet dat de voorzitter beslist.
Zie voor een toelichting op het houden van openbare collegevergaderingen de rubriek "Algemeen" (voorafgaand aan Afdeling I).
Op een openbare vergadering zijn, voor zover in deze afdeling daarvan niet is afgeweken, de vergaderregels van besloten vergaderingen van toepassing.
Artikel 11 Oproep, agenda en voorstellen
In afwijking van een besloten vergadering is voor een openbare vergadering een schriftelijke oproeping vereist.
Omdat voor het houden van een dergelijke vergadering steeds een expliciet besluit van het college van burgemeester en wethouders nodig is, en deze vergadering slechts bij uitzondering zal plaats vinden, is er voldoende tijd beschikbaar om de vergaderstukken tijdig voor te bereiden en aan de leden te bezorgen.
Artikel 12 Openbare kennisgeving
Artikel 53, tweede lid Gemeentewet bepaalt dat de burgemeester dag en plaats van de te houden openbare vergaderingen en het tijdstip van de opening bekend maakt. Voor de wijze van bekendmaking is aansluiting gezocht bij de in de gemeente voor bekendmakingen gebruikelijke wijze van openbare kennisgeving.
Artikel 13 Toehoorders en pers
Dit artikel bevat enkele bepalingen die van belang zijn voor de voorzitter bij handhaving van de orde in openbare vergaderingen.
AFdeling III Portefeuilleverdeling
In de Gemeentewet wordt het beginsel van collegialiteit voor het bestuur van burgemeester en wethouders gehandhaafd. De mogelijkheid van verlening van mandaat in artikel 168 Gemeentewet aan een lid van het college, doet aan dit beginsel geen afbreuk, omdat mandaattoepassing de verantwoordelijkheid van de mandaatgever (college) onaangetast laat.
Het aanbrengen, om redenen van doelmatigheid, van een zekere taakverdeling tussen de collegeleden door middel van portefeuilleverdeling, doet ook geen afbreuk aan deze collegiale verantwoordelijkheid.
Portefeuilleverdeling is formeel een aangelegenheid, die het college zelf dient te regelen. In de praktijk maakt de portefeuilleverdeling veelal deel uit van de convenantbesprekingen over collegevorming. Overigens de raad is niet bevoegd omtrent de portefeuilleverdeling regels te stellen; immers portefeuilleverdeling betreft niet een bij of krachtens de wet verleende bevoegdheid.