Organisatie | Venlo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement op de auditcommissie gemeente Venlo 2010 |
Citeertitel | Reglement op de auditcommissie gemeente Venlo 2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Nieuw vastgestelde regeling in het kader van de gemeentelijke herindeling Venlo, Arcen en Velden per 01-01-2010. De volgende regeling(en) word(en) ingetrokken:
- reglement op de auditcommissie 2005 Venlo
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2010 | nieuwe regeling | 04-01-2010 E3-journaal, 06-01-2010 |
De raad van de gemeente Venlo;
gezien het voorstel van het projectcollege van 19 mei 2009;
gehoord de herindelingscommissie van 24 juni 2009;
gelet op artikel 4, 3e lid van de verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Venlo ex artikel 213 Gemeentewet;
mede gelet op de Wet samenvoeging gemeenten Arcen en Velden en Venlo;
vast te stellen het navolgende Reglement op de auditcommissie gemeente Venlo 2010;
afstemmings- en coördinerend orgaan voor de controleactiviteiten van de raad (met name voor wat betreft rekenkamer, rekeningencommissie, onderzoeken artikel 213a en artikel 155a).
De auditcommissie is geen commissie als bedoeld in hoofdstuk V van de Gemeentewet.
Tot het pakket van de auditcommissie worden de volgende voorbereidingstaken gerekend:
raadsvoorstel als bedoeld in artikel 2 lid 3 van de Controleverordening ex artikel 213 Gemeentewet, waarin een programma van eisen ten aanzien van de accountant wordt vastgesteld;
periodiek overleg met de accountant waarin zaken als bedoeld in artikel 2 lid 4 van de Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie worden besproken;
De auditcommissie vergadert voorafgaand aan de controle van de programmarekening door de accountant, na afloop van de interim-controle en na afloop van de controle van de programmarekening door de accountant en voorts zo dikwijls de voorzitter of twee leden van de auditcommissie, met opgaaf van redenen, dit nodig achten.
De auditcommissie kan op grond van een belang, als bedoeld in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur omtrent het in een vergadering behandelde en omtrent de inhoud van de stukken die aan de auditcommissie worden overgelegd geheimhouding opleggen. Daarvan wordt op de stukken melding gemaakt.
Van het besprokene ter vergadering wordt, onder verantwoordelijkheid van de griffier, een besluiten- en afsprakenlijst opgesteld. Het concept wordt aan de leden van de auditcommissie gestuurd met het verzoek om binnen 2 weken te reageren. Reacties worden indien mogelijk verwerkt. Indien na 2 weken geen op- of aanmerkingen zijn gemaakt die inhoudelijk afwijken van het concept, is het verslag daarmee vastgesteld en wordt het ter kennisname aan raad en college gestuurd.