Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Venlo

Regeling post- en archiefzaken voor groepen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVenlo
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling post- en archiefzaken voor groepen
CiteertitelRegeling post- en archiefzaken voor groepen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-01-200101-01-2012nieuwe regeling

03-01-2001

E3-journaal, 10-01-2001

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling post- en archiefzaken voor groepen

 

 

Artikel 1

Onder "groep" wordt in deze regeling verstaan een commissie of een stuur-, werk, contact- of projectgroep, bestaande uit bestuurders en/of ambtenaren dan wel ambtenaren alleen.

Artikel 2

Bij het besluit tot instelling van een groep dient te worden vastgelegd:

  • a.

    de naam, waaronder de groep zal functioneren;

  • b.

    de autoriteit of het orgaan van de gemeente, aan welke de groep rapporteert en/of adviseert;

  • c.

    de persoon, die belast is met en verantwoordelijk is voor de archivering.

Artikel 3

Archiefbescheiden van de groep zijn alle vergaderstukken en de door en vanwege de groep zelfstandig gevoerde correspondentie.

Artikel 4

Zowel de controle op de verblijfplaats als op de voortgang en afdoening van de stukken berust bij de met het archiefbeheer belaste persoon binnen de groep.

Artikel 5

Van alle bescheiden dient één origineel getekend of anderszins als archiefstuk gemerkt exemplaar bewaard te worden in het archief van de groep.

Artikel 6

De dossiervorming dient zoveel mogelijk zaaksgewijs te geschieden.

Artikel 7

Het archief van de groep dient onverwijld na beëindiging van de werkzaamheden van de groep of zoveel eerder als voor een goed archiefbeheer nodig is, te worden overgebracht naar het archief van de autoriteit casu quo het orgaan, aan welke groep rapporteert en/of adviseert.

Artikel 8

Het archief dient als een zelfstandig archief te worden beheerd.

Artikel 9

De artikelen 16 tot en met 19 van de Archiefverordening Venlo zijn van toepassing.

Artikel 10

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de dag volgende op die waarop zij is bekendgemaakt.

  • 2.

    Op dat tijdstip wordt de Regeling post- en archiefzaken voor groepen, vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Venlo, ingetrokken.

Artikel 11

Deze regeling wordt aangehaald als “Regeling post- en archiefzaken voor groepen”.

Toelichting

Artikel 2

Voor een goede archiefvorming is het van belang te weten welke groep het betreft. Onduidelijkheid over naam en dergelijke werkt vergissingen in de hand.

Wanneer bekend is wie de verantwoordelijkheid draagt voor het archiefbeheer in de groep, kan voor de nodige assistentie worden gezorgd vanuit de afdeling registratuur van het orgaan, waartoe die persoon behoort.

Artikel 5

Doordat van vergaderstukken veel kopieën worden gemaakt en verzonden, zal - zeker met het oog op vernietiging - duidelijk moeten zijn of een stuk een te bewaren archiefexemplaar is danwel een kopie.

Artikel 6

Meestal zal een archief van een groep bestaan uit vergaderstukken en kan worden volstaan met een chronologische ordening. Indien zelfstandig wordt gecorrespondeerd door de groep, is het wél belangrijk daarin een zaaksgewijze ordening toe te passen.

Artikelen 7 en 8

De gevormde en de overgedragen archieven moeten als zelfstandig onderdeel van het archief van het orgaan worden opgenomen.

Artikel 9

Het toezicht van de gemeente-archivaris op het beheer is hierbij nog eens benadrukt.