Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Venlo

Legesverordening 2010 (tweede vaststelling)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVenlo
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingLegesverordening 2010 (tweede vaststelling)
CiteertitelLegesverordening 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De artikelen en de tarieventabel van de “Legesverordening 2010” vastgesteld bij raadsbesluit van 23 juni 2010 worden ingetrokken met ingang van 1 oktober 2010, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 129 eerste lid, aanhef, en onderdeel b

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-10-201001-01-2011nieuwe regeling

29-09-2010

E3-journaal, 06-10-2010

nvt

Tekst van de regeling

Intitulé

Legesverordening 2010 (tweede vaststelling)

 

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstafat onder:

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    nacht: de periode van 24.00 uur tot 06.00 uur, waarbij een gedeelte van de nacht als een hele nacht wordt aangemerkt;

  • c.

    week: een aaneengesloten periode van 7 dagen;

  • d.

    maand: het tijdvak dat loopt van de dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)de dag in de volgende kalendermaand;

  • e.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de (n)de dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)de dag in het volgende kalenderjaar;

  • f.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam “leges” worden rechten geheven ter zake van het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst wordt verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • 1.

    het afgeven van een verklaring als bedoeld in artikel 25 van de Wet op de Rechtsbijstand;

  • 2.

    het afgeven van beschikkingen op verzoek- en bezwaarschriften ter zake van plaatselijke belastingen;

  • 3.

    het afgeven van beschikkingen of afschriften daarvan, houdende beslissingen op een aanvraag om subsidie uit de gemeentekas;

  • 4.

    het afgeven van beschikkingen of afschriften daarvan, rakende de rechtspositie van gemeentepersoneel of de dienstverrichtingen aan de gemeente door derden;

  • 5.

    het afgeven van beschikkingen of afschriften daarvan op verzoeken ter zake van bijstand ingevolge de Algemene bijstandswet en andere uitkeringen in het persoonlijke belang van de uitkeringsgerechtigden;

  • 6.

    het afgeven van stukken, nodig voor ontvangst van loon of bezoldiging uit arbeidsverhouding of dienstverband in Nederland;

  • 7.

    het afgeven van:

    • a.

      een exemplaar van dan wel een jaarabonnement op de stukken als bedoeld in 1.7.1.1 t/m 1.7.17 en 1.7.2. t/m 1.7.2.6 van de tabel, per 3 raadsleden van een politieke partij, casu quo raadsgroepering (minder dan 3 leden worden als 3 leden beschouwd), die in de gemeenteraad van Venlo vertegenwoordigd is;

    • b.

      een jaarabonnement op de stukken als bedoeld in 1.7.1.4 t/m 1.7.1.6 van de tabel, per secretariaat van een politieke partij, casu quo raadsgroepering, die in de gemeenteraad van Venlo vertegenwoordigd is;

    • c.

      een exemplaar van dan wel een jaarabonnement op de stukken, als bedoeld in 1.7.1.1 t/m 1.7.1.7 en 1.7.2 t/m 1.7.2.5 van de tabel, per politieke partij, waaronder voor de toepassing van deze verordening is te verstaan een samenwerking van personen, gericht op het behartigen van het openbare belang inzake bestuur van land, provincie of gemeente en/of waarvan een afdeling van bestuur en secretariaat in de gemeente Venlo gevestigd is;

  • 8.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

Artikel 5 Tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis-en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voorzover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid van de Crisis-en herstelwet.

  • 3.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    De leges moeten worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 8 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    Indien de leges niet op het in het 1e lid genoemde tijdstip kunnen worden vastgesteld moeten deze, in afwijking van het bepaalde in het eerste lid, worden betaald, indien het betreft:

    • a.

      de afgifte van een stuk of het verstrekken van inlichtingen, op het tijdstip waarop het stuk wordt afgegeven onderscheidenlijk die inlichtingen worden verstrekt;

    • b.

      de afgifte van een vergunning, ter zake waarvan het bedrag van de verschuldigde leges wordt berekend in verhouding tot een begroting van kosten, binnen 8 dagen na dagtekening van de schriftelijke kennisgeving.

  • 3.

    In de in het tweede lid genoemde gevallen kan het college van burgemeester en wethouders vorderen, dat ter voldoening van de verschuldigde leges een voorlopig gevorderd bedrag wordt betaald.

  • 4.

    Het voorlopig gevorderde bedrag wordt in mindering gebracht op het vastgestelde bedrag van de verschuldigde leges.

  • 5.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de termijnen van dit artikel.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.

Artikel 11 Overgangsrecht

De artikelen en de tarieventabel van de “Legesverordening 2010” vastgesteld bij raadsbesluit van 23 juni 2009 vervallen met ingang van 1 oktober 2010, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Artikel 12 Inwerkingtreding en citeerartikel

  • 1.

    De artikelen en de tarieventabel van de “Legesverordening 2010” vastgesteld bij raadsbesluit van 23 juni 2010 worden ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 oktober 2010.

  • 4.

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Legesverordening (oktober) 2010”.

Aldus besloten in de openbare vergadering van 29 september 2010

De griffier, De voorzitter,

Tarieventabel behorende bij de “Legesverordening (oktober) 2010”

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Artikel

Omschrijving product/dienst

Tarief

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op een andere tijd en wijze dan op grond van artikel 4 van de wet van 23 april 1879 Stb. Nr 72 (Legeswet 1879) of zoals deze laatstelijk is gewijzigd, voor kosteloze voltrekking, is bepaald

 

1.1.1.1

In het daarvoor aanwezige lokaal, parterre van het stadhuis Venlo, op maandag tot en met vrijdag

€ 134,00

1.1.1.2

1.1.1.2.1

1.1.1.2.2

In het daarvoor aangewezen lokaal op de tweede verdieping van het Stadhuis Venlo op : maandag tot en met vrijdag zaterdag

€ 375,00

€ 650,00

 

 

 

1.1.1.3

In de grote parterre-ruimte van het stadhuis Venlo op donderdag- en vrijdagmorgen om 9.30, 10.00 en 10.30 uur, uitsluitend indien wordt voldaan aan de door het college van burgemeester en wethouders gestelde voorwaarden

€ 650,00

1.1.1.4

1.1.1.4.1

1.1.1.4.2

In de daarvoor aangewezen ruimte in Domaini te Venlo, op aanvraag en in overleg met de exploitant: maandag tot en met vrijdag zaterdag

€ 375,00

€ 650,00

1.1.1.5

1.1.1.5.1

1.1.1.5.2

In het gemeentehuis Tegelen, op maandag tot en met vrijdag op zaterdag

€ 375,00

€ 650,00

 

 

 

1.1.1.6

1.1.1.6.1

1.1.1.6.2

In Chàteau Holtmùhle, op aanvraag en in overleg met de exploitant op maandag tot en met vrijdag zaterdag

€ 375,00

€ 650,00

 

 

 

1.1.1.7

In de gemeentelijke trouwzaal in gemeenschapscentrum de Hamar op maandag tot en met vrijdag

€ 134,00

1.1.1.8

In een bijzonder huis ingevolge art. 64 Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

€ 134,00

1.1.1.9

1.1.1.9.1

1.1.1.9.2

Partyboot de Maashopper op aanvraag en in overleg met de exploitant op: maandag tot en met vrijdag zaterdag

€ 375,00

€ 650,00

1.1.1.10

1.1.1.10.1

1.1.1.10.2

In ’t Raodhoes te Blerick op aanvraag en in overleg met de exploitant op: maandag tot en met vrijdag zaterdag

€ 375,00

€ 650,00

1.1.1.11

1.1.1.11.1

1.1.1.11.2

In de Raadzaal te Arcen op : maandag tot en met vrijdag zaterdag

€ 375,00

€ 650,00

1.1.1.12

1.1.1.12.1

1.1.1.12.2

In de Kasteeltuinen te Arcen, op aanvraag en in overleg met de exploitant op: maandag tot en met vrijdag zaterdag

€ 375,00

€ 650,00

1.1.1.13

Een trouwboekje of een boekje partnerschapregistratie

€ 17,50

1.1.1.14

Terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijk stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten Burgerlijke stand

 

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Artikel

Omschrijving product/dienst

Tarief

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 50,90

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

€ 56,90

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 50,90

1.2.1.4

tot het bijschrijven van één of meerdere kinderen in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

€ 8,95

1.2.1.5

tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 per bijschrijvingssticker

€ 20,90

1.2.1.6

tot het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in 1.2.1.5 in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

€ 8,95

1.2.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van 14 jaar en ouder

€ 42,85

1.2.1.8

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met 13 jaar

€ 8,95

1.2.2

De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 worden bij een spoedaanvraag vermeerderd met een bedrag van

€ 41,00

1.2.3

Het tarief als genoemd in 1.2.1.7 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

 

1.2.4

Het tarief als genoemd in 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van

€ 19,50

1.2.5

Indien bij de aanvraag van een reisdocument het oorspronkelijke document niet overgelegd kan worden, wordt het tarief voor het verstrekken van een nieuw reisdocument ter zake verhoogd met

€ 19,80

1.2.6

Het teruggeven van een gevonden reisdocument

€ 12,00

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Artikel

Omschrijving product/dienst

Tarief

1.3.1

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen of vernieuwen van een rijbewijs of bromfietsrijbewijs

€ 45,00

1.3.2

Het teruggeven van een gevonden rijbewijs of bromfietsrijbewijs

€ 12,00

1.3.3

Indien bij de aanvraag van een rijbewijs of bromfietsrijbewijs het oorspronkelijke document niet overgelegd kan worden, wordt het tarief voor het verstrekken van een nieuw rijbewijs verhoogd met

€ 19,80

1.3.4

Het tarief voor het verstrekken van een nieuw rijbewijs wordt bij een spoedaanvraag vermeerderd met

€ 33,50

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Artikel

Omschrijving product/dienst

Tarief

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder een verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent een persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd alsook één of meer gegevens omtrent een persoon die niet is opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

 

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens per verstrekking zonder abonnement

€ 12,00

1.4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar, aanvangende met de dag van ingang:

 

1.4.2.2.1

voor 100 verstrekkingen

€ 346,00

1.4.2.2.2

voor 500 verstrekkingen

€ 1384,00

1.4.2.2.3

voor 1.000 verstrekkingen

€ 2076,00

1.4.2.2.4

voor 5.000 verstrekkingen

€ 6923,00

1.4.2.2.5

voor 10.000 verstrekkingen

€10384,00

1.4.3.

Indien de verstrekkingen worden gevraagd ten behoeve van opinie-onderzoeken of bevolkingsenquêtes op grote schaal zijn de onder 1.4.2.2 vermelde tarieven van toepassing.

 

1.4.4

Het vervaardigen van een selectie of steekproef uit het geautomatiseerde bevolkingsbestand

€ 186,00

1.4.5

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een extract uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, als bedoeld in artikel 100 van de Wet Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens, betreffende:

 

1.4.5.1

Eén persoon

€ 12,00

1.4.5.2

Twee of meerdere personen op eenzelfde adres

€ 12,00

1.4.5.3

Op de onderdelen 1.4.5.1 en 1.4.5.2 is via het digitaal loket een korting van toepassing

 

1.4.6

Het verkrijgen van een afschrift van de persoonslijst op grond van artikel 79, lid 3 Wet GBA

€ 15,10

1.4.7

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot verstrekking van de gegevens als bedoeld in artikel 10, 2e lid van het Besluit gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens

€ 2,27

1.4.8

Terzake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 15,60

Hoofdstuk 5 Kiezersregister

Artikel

Omschrijving product/dienst

Tarief

1.5

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

€ 12,00

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Artikel

Omschrijving product/dienst

Tarief

1.6.1

Het verkrijgen van een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsregistraties

€ 12,00

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Artikel

Omschrijving product/dienst

Tarief

 

• Abonnementen

 

 

De in dit hoofdstuk bedoelde abonnementen worden geacht te zijn ingegaan op de dag waarop het verschuldigde bedrag is voldaan. De abonnementen zijn noch geheel, noch gedeeltelijk voor overdracht vatbaar. Er vindt geen gehele of gedeeltelijke terugbetaling plaats van een niet ten volle gebruikt abonnement

 

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.7.1.1

Een jaarabonnement op de agenda Beeldvorming

€ 15,70

1.7.1.2

Een jaarabonnement op de agenda Oordeelsvorming

€ 15,70

1.7.1.3

Een jaarabonnement op de raadsvoorstellen voor Beeld – en Oordeelsvorming

€ 156.00

1.7.1.4

Een jaarabonnement op de agenda van de Besluitvorming (raadsvergadering)

€ 15,70

1.7.1.5

Een jaarabonnement op de raadsvoorstellen voor Besluitvorming

€ 156,,00

1.7.1.6

Een jaarabonnement op de notulen van de besluitvorming tijdens de vergaderingen van de raad

€ 156,00

1.7.1.7

Een jaarabonnement op de op de agenda, voorstellen en notulen van de besluitvorming tijdens de vergadering van de raad

€ 327,70

1.7.2

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

Een exemplaar van de Programmabegroting:

 

1.7.2.1

a. vanaf de datum van de slotbehandeling van de begroting in de raad

€ 41,90

1.7.2.2

b. vanaf het tijdstip van uitgave tot de datum van de slotbehandeling van de begroting door de raad

€ 14,00

1.7.2.3

Een exemplaar van de Productenraming

€ 126,00

1.7.2.4

Een jaarabonnement op de begrotingswijzigingen

€ 63,00

1.7.2.5

Een exemplaar van de Programmarekening

€ 41,90

1.7.2.6

Een exemplaar van de Productenrekening

€ 126,00

1.7.3

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.7.3.1

Een exemplaar van de Algemene plaatselijke verordening Venlo

€ 31,70

1.7.4.1

Een exemplaar van de Bouwverordening gemeente Venlo

€ 31,70

1.7.4.2

Een exemplaar van de toelichting op de Bouwverordening gemeente Venlo

€ 31,70

1.7.5

Een jaarabonnement op de wijzigingen van de verordeningen

€ 31,70

1.7.5.1

Een exemplaar van de straatnamenlijst van de gemeente

€ 10,20

1.7.5.2

Een lijst met adressen van de in de gemeente gevestigde onderwijsinrichtingen en hun besturen

€ 10,20

1.7.6.1

Een exemplaar van de Brandbeveiligingsverordening met bijlagen

 

1.7.8.1

Een exemplaar van de Brandbeveiligingsverordening met bijlagen

€ 31,70

 

Een exemplaar van een beeldkwaliteitplan

€ 62,00

1.7.9.1

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een exemplaar van een (ontwerp-)bestemmingsplan, als bedoeld in Hoofdstuk 3 (artt. 3.1. e.v.) van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, indien het bestemmingsplan meer dan 25 pagina’s bevat.

€ 62,00

1.7.9.2

Idem, indien het bestemmingsplan 25 of minder pagina’s bevat, wordt het tarief genoemd onder 1.7.9.1verminderd met 50%.

 

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Artikel

Omschrijving product/dienst

Tarief

1.8.1

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.8.1.1

informatie zowel mondeling als schriftelijk, uit het gemeentelijk kadastraal systeem (GKS), per perceel

€ 5,70

1.8.1.2

informatie uit de kadastrale kaart d.m.v. inzage desgewenst inclusief een kopie op formaat A3 of A4 per inzage en/of kopie

€ 5,70

1.8.1.3

schriftelijke informatie uit het gemeentelijk register of registratie van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen (Wkpb).

€ 5,70

1.8.1.3.1

een gewaarmerkt afschrift uit het gemeentelijk register of registratie van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen (Wkpb).

€ 10,00

1.8.2

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van analoge tekeningen, een en ander voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

1.8.2.1

a. per plot, formaat A4 en A3

€ 12,10

1.8.2.2

b. per plot, formaat A2

€ 36,80

1.8.2.3

c. per plot, formaat A1

€ 55,75

1.8.2.4

d. per plot, formaat A0

€ 73,70

 

e. Per luchtfoto, formaat A4 en A3

€ 26,90

1.8.2.5

f. per luchtfoto, formaat A2

€ 52,70

1.8.2.6

g. per luchtfoto, formaat A1

€ 71,10

1.8.2.7

h. per luchtfoto, formaat A0

€ 89,50

1.8.3

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van digitale bestanden, een en ander voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

1.8.3.1

a. aanmaakkosten per aanvraag

€ 33,50

1.8.3.2

b. informatiekosten per ha. (100 x 100 meter)

€ 33,50

1.8.4.1

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van maatwerk, per uur

€ 67,00

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Artikel

Omschrijving product/dienst

Tarief

1.9.1

Het legaliseren van een handtekening of stuk per geval

€ 12,00

1.9.2

Het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap

€ 12,00

1.9.3

Het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag van natuurlijke personen

€ 30,00

1.9.4

Het verkrijgen van een attestatie de vita (bewijs van in leven zijn)

€ 12,00

1.9.5

Het verkrijgen van een schriftelijke toestemming voor uitstel van begraving of crematie

€ 12,00

1.9.6

Het waarmerken van een document, per maximaal vijf pagina’s

€ 12,00

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Artikel

Omschrijving product/dienst

Tarief

1.10.1

Het in behandeling nemen van een vraag tot onderzoek en het verstrekken van informatie, ongeacht het resultaat van het onderzoek, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 17,00

1.10.2

Het in behandeling nemen van een vraag tot het waarmerken van kopieën, uittreksels en/of afschriften, met stempel en handtekening, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 17,00

1.10.3

Het in behandeling nemen van een aanvraag voor het maken van een kopie van archiefbescheiden, documenten, boeken, artikelen, foto's of andere informatiedragers:

 

1.10.3.1

a. per fotokopie, formaat A3 en A4

€ 0,20

1.10.3.2

b. per fotokopie, formaat A3 en A4, speciaal papier

€ 2,50

1.10.3.3

c. per fotokopie, formaat A0, A1 en A2

€ 12,40

1.10,3.4

d. per readerprint, formaat A3 en A4

€ 0,50

1.10.3.5

e. per readerprint, formaat A3 en A4, speciaal papier

€ 2,50

1.10.3.6

f. per etachromes (kleurendia 4 x 5 inch)

€ 67,00

1.10.3.7

Het in behandeling nemen van een aanvraag voor audio- en video kopieën en voor fotografische reproducties, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 17,00

1.10.3.8

Voor de materiaalkosten worden de werkelijke kosten in rekening gebracht.

 

 

De werkelijke kosten voor audio-, video- en fotografische reprodukties worden in rekening gebracht. De aanvrager wordt vooraf ingelicht over de kosten, voordat de opdracht wordt aangenomen.

 

1.10.3.9

Reproductierechten voor niet-wetenschappelijke publicaties, per afbeelding

€ 67,00

1.10.3.10

Het digitaliseren van foto's door middel van scanning, per scan

€ 2,20

1.10.3.11

Opties van beelddragers waarop de scan verwerkt wordt:

 

1.10.3.12

a. Diskette

€ 1,10

1.10.3.13

b. cd-rom

€ 1,10

1.10.3.14

c. afdrukken (80 grams papier)

€ 0,40

1.10.3.15

d. afdrukken (glanspapier)

€ 2,20

1.10.4.1

Voor lenen en uitlenen van archiefbescheiden zoals bedoeld in de Archiefwet, per transactie van maximaal 10 kilo bescheiden

€ 50,00

1.10.4.2

Voor het uitlenen van dia’s, per uitlening

€ 17,00

1.10.4.3

Het in behandeling nemen van een aanvraag in het kader van interbibliothecair leenverkeer:

 

1.10.4.3.1

Een uit te lenen boek of tijdschrift

€ 17,00

1.10.4.3.2

Fotokopieën, via het interbibliothecair leenverkeer verkregen

€ 11,20

1.10.4.3.3

Plus per kopie

€0,20

1.10.5.1

Het in behandeling nemen van opdrachten voor conserverende of restauratieve werkzaamheden ten aanzien van archiefbescheiden, boeken en documenten, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 17,00

 

De werkelijke kosten voor restauratie en conservering worden in rekening gebracht. De aanvrager wordt vooraf ingelicht over de kosten, voordat de opdracht tot conservering of restauratie wordt aangenomen.

 

1.10.5.2

Het in behandeling nemen van opdrachten voor het verzorgen van bindwerk of andere atelierwerkzaamheden, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 17,00

 

De werkelijke kosten voor de werkzaamheden worden in rekening gebracht. De aanvrager wordt vooraf ingelicht over de kosten, voordat de opdracht wordt aangenomen

 

1.10.6

Het verzorgen van een rondleiding in het Archief per groep van maximaal 15 personen:

 

1.10.6.1

a. tijdens kantooruren

€ 67,00

1.10.6.2

b. buiten kantooruren

€ 117,00

1.10.6.3

Het verzorgen van een voordracht, al dan niet met beeld- of geluidsmateriaal verluchtigd

€ 168,00

1.10.6.4

Het verzorgen van een film- of videoprogramma op verzoek van en in overleg met de opdrachtgever:

 

1.10.6.4.1

a. tijdens kantooruren

€ 134,00

1.10.6.4.2

b. buiten kantooruren

€ 235,00

1.10.6.4.3

c buiten het gebouw van het Gemeentearchief

€ 335,00

1.10.7.1

Het verhuren van opslagcapaciteit in het archiefgebouw, per strekkende meter planklengte, per jaar

€98,00

Hoofdstuk 11 -12 Gereserveerd

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

Artikel

Omschrijving product/dienst

Tarief

1.13.1

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van de gemeentegarantie, welke is aangevraagd voor 1 januari 1995, ten aanzien van het plan van betaling van rente en aflossing, danwel een opvolgende geldlening in geval van oversluiting van een gegarandeerde lening, dan wel de hoofdelijke aansprakelijkheid voor de gegarandeerde lening

€ 62,00

1.13.2

Indien op aanvraag van de aanvrager de behandeling van de aanvraag wordt gestaakt, wordt op aanvraag teruggave van 50% van de onder 1.13.1 geheven leges verleend.

 

Hoofdstuk 14 Gereserveerd

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

Artikel

Omschrijving product/dienst

Tarief

1.15.1

Het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 62,00

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Artikel

Omschrijving product/dienst

Tarief

1.16.

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

1.16.1.

Het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30 b van de Wet op de kansspelen:

 

1.16.1.1

voor één speelautomaat, voor onbepaalde tijd

€ 226,50

voor meer dan één speelautomaat voor onbepaalde tijd € 90,50, vermeerderd met:

 

1.16.1.2

per speelautomaat

€ 136,00

1.16.2

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen

€ 60,00

Hoofdstuk 17 Gereserveerd

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

Artikel

Omschrijving product/dienst

Tarief

1.18.

Uitgangspunt hierbij is de Herstraatregeling Richtlijnen tarieven (graaf)werkzaamheden Telecom

 

1.18.1.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid van de Telecommunicatiewet

€ 125,00

1.18.1.1

Indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf vermeerderd met

€ 1,30

1.18.1.2

Indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voorzover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf vermeerderd met

€ 1,30

1.18.2

Het in 1.18.1 genoemde bedrag wordt:

 

1.18.2.1

Indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

€ 249,00

1.18.2.2

Indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten blijkend uit een begroting die terzake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

1.18.2.3

Indien een begroting als bedoeld in 1.18.2.2 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

1.18.3

Het tarief bedoeld in onderdeel 1.18.1. wordt verminderd met de van de aanvrager verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor beheerskosten in verband met de werkzaamheden, met dien verstande dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen

 

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

Artikel

Omschrijving product/dienst

Tarief

1.19

Het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, behoudens het bepaalde in onderdeel 1.19.1.3:

 

1.19.1

• voor een periode van maximaal 24 uren

€ 15,50

1.19.1.1

• voor een periode van langer dan 24 uren, met een maximum van 3 maanden

€ 31,00

1.19.1.2

• voor doorlopende ontheffingen met een looptijd van 2 jaar

€ 31,00

1.19.1.3

• voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten

€ 62,00

1.19.1.4

• Ten behoeve van recreatief vervoer door middel van een huifkar in combinatie met een landbouwtrekker met een looptijd van 5 jaar

€ 31,00

1.19.2

Het verkrijgen van een ontheffing op grond van het ontheffingenbeleid geslotenverklaring binnenstad Venlo:

 

1.19.2.1

• voor een periode van maximaal 24 uren;

€ 15,50

1.19.2.2

• voor een periode van langer dan 24 uren, met een maximum van 12 maanden

€ 62,00

1.19.3

Het verkrijgen van een ontheffing, als bedoeld in artikel 148 van de Wegenverkeerswet, verbod op wedstrijden op de wegen binnen de gemeente

€ 62,00

1.19.4

Het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar ten aanzien van een door de Minister van Verkeer en Waterstaat of Gedeputeerde Staten van Limburg te verlenen vergunning tot het houden van een oriëntatierit

€ 15,50

1.19.5

Het verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart

€ 22,50

1.19.6

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een uitwegvergunning als bedoeld in artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 62,00

1.19.7

Het verstrekken van een uitwegvergunning ten behoeve van de registratie van de onder 1.19.6 bedoelde vergunning per daaraan besteed kwartier

€ 15,50

1.19.8

Het in behandeling nemen van een aanvraag om ontheffingen ingevolge hoofdstuk 5, afdeling 1 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 62,00

1.19.9

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing, als bedoeld in artikel 22 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen:

 

1.19.9.1

a. met een geldigheidsduur van een dag

€ 9,20

1.19.9.2

b. met een geldigheidsduur van een maand

€ 22,00

1.19.9.3

c. met een geldigheidsduur van een jaar

€ 92,00

1.19.10.

Voor het verkrijgen van een verklaring als bedoeld in de door de Minister afgegeven vergunning op grond van de Wet gevaarlijke stoffen ten behoeve van het bezigen van vuurwerk, in samenhang met artikel 2:73 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 92,00

1.19.11

Het in behandeling van een aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring op grond van de Luchtvaartwetgeving

€ 62,00

Hoofdstuk 20 Diversen

Artikel

Omschrijving product/dienst

Tarief

1.20.

Bij het in behandeling nemen van een aanvraag via het digitaal loket van de gemeente Venlo en betalen via de internetkassa worden de leges verlaagd met 25%. Bij het betreffende onderdeel is aangegeven als er digitale korting van toepassing is.

 

1.20.1

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.20.1.1

Een gunstige beschikking op een aanvraag, zowel voor een vergunning als voor een ontheffing, danwel elk ander stuk in het persoonlijke belang van de aanvrager opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per beschikking

€ 4,60

1.20.2

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van stukken, afschriften van stukken of kopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, bij:

 

1.20.2.1

a. 10 of meer bladzijden of kopieën, per bladzijde of kopie op A4-formaat

€ 0,20

1.20.2.2

b. 5 of meer bladzijden of kopieën, per bladzijde of kopie op A3-formaat

€ 0,20

1.20.2.3

c. 1 of meer bladzijden of kopieën, per bladzijde op A0 of A1 of A2 formaat

€ 4,10

1.20.3

Het in behandeling nemen van een aanvraag, zowel mondeling als schriftelijk, tot het verstrekken van informatie, per aanvraag wegens ambtelijke ondersteuning besteed kwartier of gedeelte daarvan

€ 22,80

1.20.3.1

Indien in het kader van de behandeling van de aanvraag om informatie kopieën of afschriften worden verstrekt, wordt dit bedrag verhoogd met de overeenkomstig 1.20.2 berekende leges

 

1.20.4

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

1.20.4.1

Het verkrijgen van een winkelvergunning als bedoeld in artikel 2.41a van de Algemene plaatselijke verordening

€ 428,00

1.20.4.2

Indien de aanvraag enkel betrekking heeft op een wijziging van een leidinggevende of lokaliteit

€ 306,00

1.20.5

Het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4:18, lid 3 van de Algemene plaatselijke verordening (kampeerontheffing)

€ 65,00

1.20.6

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

1.20.6.1

Het verkrijgen van een vergunning voor het vissen met twee gewone hengels in de haven, aan de westzijde van de Maas

€ 12,00

1.20.6.2

Het verkrijgen van een vergunning voor het vissen met een gewone hengel in de gemeentelijke visvijvers

€ 12,00

Titel 2 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijving bouwkosten

2.1.1

Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom (exclusief omzetbelasting) als bedoeld in paragraaf 1, 1e lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten (exclusief omzetbelasting) als bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Voor woonwagens zijn de bouwkosten de kosten van de woonwagens inclusief de afleverings- en plaatsingskosten.

 

2.1.2

Onverminderd het bepaalde in 2.1.1 moeten de bouwkosten worden opgevoerd overeenkomstig de normale marktwaarde (ter controle zal de richtlijn “Normbedragen bouwkosten” die is gebaseerd op Elsevier taxaties, worden gehanteerd).

 

2.1.3

De aanvrager van een omgevingsvergunning betrekking hebbende op bouwactiviteiten is gehouden bij de aanvraag opgave te doen van de bouwkosten of een raming van de bouwkosten, als bedoeld in artikel 2.1.1, over te leggen.

 

 

 

 

Hoofdstuk 2 Aanvraag bouwactiviteiten

Artikel

Omschrijving product/dienst

Tarief

2.2.1.

a. Het in behandeling nemen van een omgevingsvergunningaanvraag voor een bouwactiviteiten als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo:

 

 

tot en met een bouwsom van € 12.500,00

 

 

• is aan leges verschuldigd:

177,00

 

b. Wanneer de bouwsom > € 12.500,00, dan wordt het tarief 1,6 % van de totale bouwkosten exclusief omzetbelasting. Wanneer de bouwsom lager is dan € 2.500,00, worden geen leges geheven.

 

 

c. Wanneer de toets aan het Bouwbesluit plaatsvindt door een gecertificeerd bureau in opdracht van de aanvrager, dan wordt het tarief 1,4% van de totale bouwkosten exclusief omzetbelasting.

 

 

d. Er vindt een maximering van het legesbedrag plaats bij:

 

 

• bouwkosten tussen € 10 miljoen en € 15 miljoen, dan wordt het tarief voor € 10 miljoen toegepast; • bouwkosten tussen € 15 miljoen en € 20 miljoen, dan wordt het tarief voor € 15 miljoen toegepast; • bouwkosten vanaf € 20 miljoen; dan wordt het tarief voor € 20 miljoen toegepast.

 

 

e. In de hiervoor onder a. tot en met d. bedoelde bedragen, is voor de toets van het bouwplan danwel verzoek aan het bestemmingsplan, een bedrag van 0,2% van de totale bouwkosten exclusief omzetbelasting, begrepen.

 

2.2.2

a. Het in behandeling nemen van een omgevingsvergunningaanvraag voor bouwactiviteiten als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid van de Wabo: • tot en met een bouwsom van € 12.500,00 is aan leges verschuldigd:

€ 195,00

 

b. Wanneer de bouwsom > € 12.500,00, dan wordt het tarief 0,84% van de totale bouwkosten exclusief omzetbelasting, per fase.

 

 

c. Wanneer de toets aan het Bouwbesluit plaatsvindt door een gecertificeerd bureau in opdracht van de aanvrager, dan wordt het tarief 0,64 % van de totale bouwkosten exclusief omzetbelasting in fase 2.

 

 

d. Er vindt een maximering van het legesbedrag plaats bij:

 

 

• bouwkosten tussen € 10 miljoen en € 15 miljoen; dan wordt het tarief voor € 10 miljoen toegepast;

 

 

• bouwkosten tussen € 15 miljoen en € 20 miljoen; dan wordt het tarief voor € 15 miljoen toegepast;

 

 

• bouwkosten vanaf € 20 miljoen; dan wordt het tarief voor € 20 miljoen toegepast.

 

 

Afwijkingen; wijziging; uitwerking; (partiële) herziening van het bestemmingsplan

 

 

Het tarief zoals bedoeld onder 2.2.1 en 2.2.2 wordt verhoogd met de volgende bedragen. In plaats van een bestemmingsplan kan een inpassingsplan danwel projectbesluit gelezen worden.

 

2.2.3

a. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een binnenplanse afwijking van het geldend bestemmingsplan zoals bedoeld in artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1°, van de Wabo, geldt het tarief

 

 

a. voor zover de aanvraag betrekking heeft op een gebruikswijziging

€ 260,00

 

b. voor zover er sprake is van afwijking van een (bouw-)voorschrift

€ 154,00

 

Bij een combinatie van a. en b., geldt het hoogste tarief.

 

 

b. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een wijziging van een bestemmingsplan zoals bedoeld in artikel 3.6, 1e lid onder a. van de Wet ruimtelijke ordening, geldt het tarief van

€ 650,00

 

c. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een uitwerking van een bestemmingsplan zoals bedoeld in artikel 3.6, 1e lid onder b van de Wet ruimtelijke ordening, geldt het tarief van

€ 1.620,00

 

d. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een tijdelijke afwijking van het geldend bestemmingsplan zoals bedoeld in artikel 2.23 lid 2 en 2.24 lid 1 Wabo, geldt het tarief van

€ 390,00

 

e. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een buitenplanse afwijking van het geldend bestemmingsplan als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a en c, Wabo, geldt het tarief:

 

 

a. voor zover de aanvraag betrekking heeft op een gebruikswijziging

€ 325,00

 

b. voor zover er sprake is van een afwijking van een voorschrift welke toeziet op bouwactiviteiten

€ 154,00

 

Bij een combinatie van a. en b., geldt het hoogste tarief.

 

 

f. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een project (als bedoeld in artikel 2.12, lid 1, 3°) van het geldend bestemmingsplan danwel beheersverordening (Wro artikel 3.40) geldt het tarief:

 

 

a. voor zover aanvraag betrekking heeft op een gebruikswijziging

€ 650,00

 

b. voor zover het project betrekking heeft op de bouw, verbouw of uitbreiding van maximaal één woning danwel de bouw, verbouw of uitbreiding van een bijgebouw of ander bouwwerk bij een woning

€ 2.192,00

 

c. voor overige bouwplannen

€ 3.200,00

 

Bij een combinatie van a. en b. of c., geldt het hoogste tarief.

 

 

g. In afwijking van de hiervoor onder a. tot en met f. genoemde bedragen, geldt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot een gebruikswijziging (eventueel gecombineerd met bouwen) in een bestaand gebouw en voorzover dit verzoek betrekking heeft op:

 

 

a. een kleinschalige activiteit aan huis (40 % van de vloeroppervlakte van het hoofdgebouw plus bijgebouwen met een maximum van 50 m²)

€ 150,00

 

b. een kleinschalige activiteit waarbij gelegenheid tot overnachting wordt geboden (max. 4 bedden)

€ 150,00

 

h. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een (partiële) herziening van het bestemmingsplan zoals bedoeld in artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening, geldt het tarief:

 

 

a. voor zover de aanvraag betrekking heeft op een gebruikswijziging

€ 650,00

 

b. voor zover het bouwplan betrekking heeft op de bouw, verbouw of uitbreiding van maximaal één woning danwel de bouw, verbouw of uitbreiding van een bijgebouw of ander bouwwerk bij een woning

€ 2.192,00

 

c. voor overige bouwplannen

€ 3.200,00

 

Bij een combinatie van a. en b. of c., geldt het hoogste tarief.

 

 

 

 

2.2.4

Aanvraag voor een voorlopige beoordeling; principeverzoeken

 

 

a. Het in behandeling nemen van een principeverzoek voor de planologische en stedenbouwkundige beoordeling (ongeacht of er sprake zal zijn van bouwen), behoudens artikel 2.2.3 b., c., f. en h., geldt een tarief van

€ 150,00

 

b. Voor het in behandeling nemen van een principeverzoek tot wijziging van een bestemmingsplan zoals bedoeld in artikel 2.2.3 b., geldt een tarief van

€ 250,00

 

c. Voor het in behandeling nemen van een principeverzoek tot uitwerking van een bestemmingsplan zoals bedoeld in artikel 2.2.3 c., geldt een tarief van

€ 500,00

 

d. Voor het in behandeling nemen van een principeverzoek voor een (partiële) herziening van een bestemmingsplan zoals bedoeld in artikel 2.2.3. f. en h., geldt een tarief van:

€ 500,00

 

e. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een voorlopige beoordeling waarbij er sprake is van strijd met het bestemmingsplan, geldt, voorafgaande aan een formele aanvraag voor een bouwvergunning een tarief van

€ 150,00

 

f. Indien de verzoeken zoals bedoeld in 2.2.4. a. tot en met e. worden gevolgd door een formele projectaanvraag voor een afwijking/herziening bestemmingsplan/projectbesluit/wijziging/uitwerking/bouwvergunning, wordt dit bedrag in mindering gebracht op het bedrag dat verschuldigd is voor de behandeling van de formele aanvraag.

 

Hoofdstuk 3 Achteraf ingediende aanvraag

Artikel

Omschrijving product/dienst

Tarief

2.3.1

Het van toepassing zijnde tarief van onderdeel 2.2.1 danwel 2.2.2 wordt verhoogd in geval van een ingediende aanvraag na aanvang van de bouw, met 100% van de leges, zoals die geheven zouden zijn bij een vooraf ingediende aanvraag met een minimum van € 354,00. Ingeval de bouwkosten < € 2.500,00, bedragen de leges in totaal

€ 177,00

Hoofdstuk 4 Overschrijving; teruggave; verhoging; kopieën

Artikel

Omschrijving product/dienst

Tarief

 

Overschrijving

 

2.4.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het overschrijven van een verleende omgevingsvergunning ten behoeve van bouwactiviteiten of een ontheffing, geldt een tarief van

€ 63,00

 

 

 

 

Teruggave

 

2.4.2

a. Indien op grond van artikel 4:5 juncto 3:18 van de Algemene wet bestuursrecht een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning (artikel 2.1 Wabo) niet verder wordt behandeld, wordt op aanvraag teruggave van 75% van de onder 2.2.1 geheven leges verleend, met dien verstande dat minimaal en maximaal van de geheven leges verschuldigd blijft.

€ 177,00 € 1.064,00

 

b. Indien op een principeverzoek of aanvraag voorlopige beoordeling zoals bedoeld onder 2.2.4 a. tot en met e., een negatief standpunt volgt, dan wordt ambtshalve 50% van de verschuldigde leges in mindering gebracht.

 

 

c. Indien een aanvraag zoals bedoeld onder 2.2.1, 2.2.2 en,of 2.2.3 na het in behandeling nemen ervan en binnen 10 weken na bekendmaking van het ontwerp-besluit, schriftelijk wordt ingetrokken, wordt ambtshalve, 50% van het verschuldigde bedrag gerestitueerd.

 

 

d. Indien de aanvraag zoals bedoeld onder 2.2.1, 2.2.2 en, of 2.2.3 na het in behandeling nemen ervan en voor de bekendmaking van het ontwerp-besluit, schriftelijk wordt ingetrokken, wordt ambtshalve, 60% van het verschuldigde bedrag gerestitueerd.

 

 

e. Indien van een verleende omgevingsvergunning ten behoeve van bouwactiviteiten, welke niet ouder is dan 26 weken, geen gebruik wordt gemaakt, wordt ambtshalve teruggave van 25% van de onder 2.2.1, 2.2.2 en, of 2.2.3 geheven leges verleend, met dien verstande dat minimaal van de geheven leges verschuldigd blijft

€ 177,00

 

f. Indien een aanvraag voor een omgevingsvergunning ten behoeve van bouwactiviteiten wordt geweigerd, wordt ambtshalve teruggave van 25% van de onder 2.2.1 of 2.2.2 geheven leges verleend, met dien verstande dat minimaal van de geheven leges verschuldigd blijft

€ 177,00

 

g. Indien op een aanvraag zoals bedoeld in 2.2.3 e.v. afwijzend is beslist, worden de overeenkomstig 2.2.3 e.v. berekende leges, ambtshalve verlaagd met 60% indien het weigeringsbesluit wordt genomen zonder dat hiervoor de procedure zoals bedoeld in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht, is opgestart. Hierbij geldt een minimumtarief van: € 150,00.

 

 

h. Indien een aanvraag zoals bedoeld in 2.2.3 e.d. afwijzend is beslist nadat de procedure ingevolge afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht reeds is opgestart, worden de overeenkomstig 2.2.3 berekende leges, ambtshalve verlaagd met 25%. Hierbij geldt een minimumtarief van: € 150,00.

 

 

i. Indien een activiteit niet tijdig in een bestemmingsplan danwel beheersverordening wordt ingepast, zal het bedrag aan leges ambtshalve worden verminderd met het tarief voor de toets aan het bestemmingsplan zoals bedoeld in 2.2.1 sub e, het tarief zoals berekend onder 2.2.3 sub f inclusief de toegepaste verhogingen.

 

 

 

 

 

Verhoging

 

2.4.3

a. Indien de ruimtelijke onderbouwing ten behoeve van een activiteit ingevolge artikel 2.1, eerste lid, 3°, Wabo of artikel 3.40 van de Wet ruimtelijke ordening (beheersverordening), overeenkomstig de interne gedragslijn door de gemeente wordt opgesteld, worden de overeenkomstig 2.2.3, sub f berekende leges verhoogd met

€ 200,00

 

b. Voor zover een afwijking van een exploitatieplan zoals bedoeld in artikel 3.5 Wabo wordt verleend, worden de overeenkomstig 2.2.1, 2.2.2 en 2.2.3 e.v. berekende leges verhoogd met

€ 65,00

 

c. Voor het intern opvragen van een verbeelding ten behoeve van een activiteit danwel (partiële) bestemmingsplanherziening, worden de leges verhoogd met

€ 50,00

 

d. Ingeval van een publicatie in de staatscourant, worden de leges tot 1 januari 2011 verhoogd met

€ 200,00

 

e. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, afwijking /activiteit/(partiële) herziening van een bestemmingsplan/wijziging/uitwerking inzake een agrarisch object of anderszins, waarvoor een advies dient te worden ingewonnen bij de Stichting Adviescommissie Agrarische Bouwaanvragen, worden de verschuldigde leges verhoogd met een bedrag van

€ 748,00

 

f. Voor zover een afwijking van het verbod tot wijziging van het gebruik van gronden of bouwwerken in een voorbereidingsbesluit zoals bedoeld in artikel 3.7, 4e lid van de Wet ruimtelijke ordening, wordt verleend, worden de overeenkomstig 2.2.1, 2.2.2 en/of 2.2.3 e.v. berekende leges verhoogd met

€ 65,00

 

Kopieën

 

2.4.4

Het doen van nasporingen, danwel het verlenen van hulp bij het raadplegen of het vervaardigen van een kopie van gedeponeerde vergunningen of meldingen

 

 

• per daaraan besteed kwartier

€ 15,80

 

Indien van een verleende omgevingsvergunning ten behoeve van bouwactiviteiten, welke niet ouder is dan 26 weken, geen gebruik wordt gemaakt, indien de behandeling van de aanvraag wordt gestaakt, danwel indien de vergunning wordt geweigerd, wordt op aanvraag teruggave van 25% van de onder 2.2.1 en 2.2.2 geheven leges verleend, met dien verstande dat minimaal van de geheven leges verschuldigd blijft

€ 177,00

Hoofdstuk 5 Aanlegactiviteit; sloopactiviteit en dergelijke

Artikel

Omschrijving product/dienst

Tarief

 

Aanlegactiviteit

 

 

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

2.5.1

Het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.1 sub b Wabo danwel artikel 2.2 lid 1 sub d Wabo, of op basis van een voorbereidingsbesluit (artikel 3.7, lid 3 Wro)

€ 177,00

 

 

 

 

Verhoging

 

2.5.2

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.5.1 wordt verhoogd indien de aanvraag voor een aanlegactiviteit:

 

 

a. betrekking heeft op een activiteit ten aanzien waarvan artikel 3.6, lid 1 onder a van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, met

€ 650,00

 

b. betrekking heeft op een activiteit ten aanzien waarvan artikel 3.6, lid 1 onder c van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, met

€ 260,00

 

c. betrekking betrekking heeft op een activiteit ten aanzien waarvan de artikelen 2.23 lid 2 en 2.24 lid 1 Wabo worden toegepast, met

€ 390,00

 

d. betrekking heeft op een activiteit ten aanzien waarvan artikel 2.12 lid 1, 2° Wabo wordt toegepast, met

€ 325,00

 

e. betrekking heeft op een activiteit ten aanzien waarvan artikel 2.12 lid 1, 3° Wabo en artikel 3.40 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, met

€ 650,00

 

 

 

 

Sloopactiviteiten

 

2.5.3

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning als bedoeld in:

 

 

• artikel 2.1 lid 1 onder g Wabo of op basis van een voorbereidingsbesluit (artikel 3.7, lid 3 Wro), geldt een starttarief van

€ 100,00

2.5.3.1

Het starttarief wordt per kubieke meter sloopafval vermeerderd met

€ 0,21

2.5.3.2

Als er tevens sprake is van asbestverwijdering worden de leges voor de omgevingsvergunning ten behoeve van sloopactiviteiten opgehoogd met

€ 200,00

2.5.3.3

In sloopsituaties waarbij op grond van de Bouwverordening gemeente Venlo een sloopveiligheidsplan is vereist, worden de leges opgehoogd met

€ 360,00

2.5.3.4

Als er uitsluitend asbest wordt verwijderd, wordt het starttarief niet berekend en bedraagt het tarief

€ 200,00

2.5.3.5

Indien op grond van de bouwverordening van de gemeente Venlo een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning ten behoeve van sloopactiviteiten niet verder wordt behandeld, wordt op aanvraag teruggave van 75% van de geheven leges verleend, met dien verstande, dat:

 

 

minimaal aan leges verschuldigd blijft:

€ 100,00

 

en dat maximaal aan leges verschuldigd blijft.

€ 590,00

2.5.3.6

Indien van een verleende omgevingsvergunning ten behoeve van sloopactiviteiten, welke niet langer dan 26 weken onherroepelijk is geen gebruik wordt gemaakt, indien de behandeling van de aanvraag wordt gestaakt, dan wel indien de vergunning wordt geweigerd, wordt op aanvraag teruggave van 25% van de geheven leges verleend, met dien verstande dat minimaal aan leges aan leges verschuldigd blijft:

€ 100,00

Hoofdstuk 6 Gebruiksvergunning, aanvullend

Artikel

Omschrijving product/dienst

Tarief

2.6.1

Het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verstrekken van een "aanvullende" gebruiksvergunning

€ 122,00

 

Dit is het basisbedrag voor bouwwerken met een gebruiksoppervlakte tot 100 m². Het basisbedrag wordt bij een gebruiksoppervlakte van:

 

 

101 - 1.000 m²

 

 

Vermeerderd met per m²

€ 0,11

 

1.001 - 2.500 m²

€ 113,45

 

Vermeerderd met per m²

€ 0,07

 

2.501 - 5.000 m²

€ 215,45

 

Vermeerderd met per m²

€ 0,05

 

> 5.000 m²

€ 328,85

 

Vermeerderd met per m²

€ 0,02

 

Het te vermeerderen bedrag per m2 geldt alleen voor die meters welke binnen bepaalde grenzen liggen.

 

Hoofdstuk 7 Gebruiksvergunning op grond van Besluit brandveilig gebruik bouwwerken

Artikel

Omschrijving product/dienst

Tarief

2.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo bedraagt het tarief

€ 470,00

 

Dit is het basisbedrag voor bouwwerken met een oppervlakte tot 100 m². Het basisbedrag wordt bij een:

 

 

Gebruiksoppervlakte van:

 

 

• 101 - 1.000 m² Vermeerderd met per m²

€ 0,23

 

• 1.001 – 2.500 m²

€ 226,90

 

Vermeerderd met per m²

€ 0,16

 

• 2.501 – 5.000 m²

€ 464,95

 

Vermeerderd met per m²

€ 0,09

 

• 5.001 – 25.000 m²

€ 691,75

 

Vermeerderd met per m²

€ 0,05

 

• > 25.000 m²

€ 1.599,30

 

Vermeerderd met per m²

€ 0,02

 

Het te vermeerderen bedrag per m² geldt alleen voor die meters welke binnen de bepaalde grenzen liggen.

 

2.7.2

Voor het intrekken van de bestaande vergunning en het in behandeling nemen van de aanvraag tot een verstrekken van de ("aanvullende") gebruiksvergunning bedraagt het tarief:

€ 122,00

 

Dit is het basisbedrag voor uitbreidingen met een oppervlakte van maximaal 100 m². Het basisbedrag wordt bij een

 

 

Gebruikersoppervlakte van:

 

 

• 101 - 1.000 m²

 

 

Vermeerderd met per m²

€ 0,11

 

• 1001 - 2.500 m²

€ 113,45

 

Vermeerderd met per m²

€ 0,07

 

• 2.501 - 5.000 m²

€ 215,45

 

Vermeerderd met per m²

€ 0,05

 

• > 5.000 m²

€ 328,85

 

Vermeerderd met per m²

€ 0,02

 

Het te vermeerderen bedrag per m² geldt alleen voor die meters welke binnen de bepaalde grenzen liggen.

 

Hoofdstuk 8-10 gereserveerd

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Artikel

Omschrijving product/dienst

Tarief

3.1.

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

3.1.1

Het verkrijgen van een vergunning, als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 589,00

 

Indien de aanvraag enkel betrekking heeft op een wijziging van de leidinggevende

€ 394,00

3.1.2

Het verkrijgen van een exploitatievergunning, als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene plaatselijke verordening, dan wel een drank- en horecavergunning:

€ 458,00

 

Indien de aanvraag enkel betrekking heeft op een wijziging van een leidinggevende

€ 327,00

3.1.2.1

Met dien verstande dat, indien tevens een vergunning als bedoeld onder 3.1.2 is aangevraagd, de leges van de vergunning op grond van de Algemene plaatselijke verordening niet worden geheven

 

3.1.3

Het verkrijgen van een ontheffing, als bedoeld in artikel 35 van de Drank-en Horecawet

€ 12,30

3.1.4

Het verkrijgen van een vergunning, als bedoeld in artikel 2:30, lid 3 van de Algemene plaatselijke verordening (nachtvergunning)

€ 262,00

3.1.5

Het verkrijgen van een ontheffing, als bedoeld in artikel 2:30, lid 7 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 65,00

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen, markten e.d.

Artikel

Omschrijving product/dienst

Tarief

3.2.1

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het houden van een optocht, niet zijnde een betoging, op de weg, als bedoeld in artikel 2:3 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 5,50

3.2.2

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het plaatsen van voorwerpen op, aan of boven de weg, als bedoeld in artikel 2:10 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 125,00

 

Met uitzondering voor:

 

3.2.2.1

Het plaatsen van een container

€ 125,00

3.2.2.2

Het plaatsen van een noodwinkel

€ 125,00

3.2.3

Het onder de aandacht brengen van producten door middel van het uitdelen van monsters met gebruikmaking van onder andere promotieteams en voertuigen (samplingactie)

€ 125,00

3.2.4

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het plaatsen van voor werpen op, in of boven het water, als bedoeld in artikel 5:24 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 125,00

3.2.5

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, welke geldt voor onbepaalde tijd, voor het uitstallen van voorwerpen op, aan of boven de weg, als bedoeld in artikel 2:10 a van de Algemene plaatselijke verordening

€ 125,00

3.2.6

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in art 5:15 (Venten e.d.) en 5:18 (Standplaatsen e.d.) van de Algemene plaatselijke verordening voor:

 

3.2.6.1

Een vergunning met een beperkte geldigheidsduur

€ 125,00

3.2.7

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een evenementenvergunning, als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene plaatselijke verordening: Bij een aan tal verwachten bezoekers:

 

3.2.7.1

tot 1.500

€ 65,00

3.2.7.2

van 1.500 tot 3.000

€ 137,00

3.2.7.3

van 3.000 tot 5.000

€ 188,00

3.2.7.4

van meer dan 5.000

€ 315,00

3.2.8

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor handelsreclame zijn geen leges verschuldigd

 

3.2.8.1

In geval een aanvraag wordt ingediend na het aanbrengen van de reclame worden wel leges geheven

€ 177,00

3.2.9.

Het afgeven van een gunstige beschikking op een aanvraag voor vergunning, als bedoeld in artikel 4:5 lid 1 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 62,00

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Artikel

Omschrijving product/dienst

Tarief

3.3.1

Het verkrijgen van een bordeelvergunning, als bedoeld in artikel 3:4, lid 1 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 1061,00

Hoofdstuk 4-5 Gereserveerd

Hoofdstuk 6 Gebruiksvergunning o.g.v. de brandbeveiligingsverordening

Artikel

Omschrijving product/dienst

Tarief

3.6.1

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning zoals bedoeld in hoofdstuk 2 van de Brandbeveiligingsverordening

€ 122,00

 

Dit is het basisbedrag dat geldt voor alle inrichtingen, ongeacht de oppervlakte van de inrichting. Het basisbedrag wordt bij een

 

 

gebruiksoppervlakte van de inrichting van:

 

 

• < 101 m²

 

 

Vermeerderd met per m²

€ 0,14

 

• 101 - 500 m²

€ 12,20

 

Vermeerderd met per m²

€ 0,10

 

• 501 - 1.000 m²

€ 41,20

 

Vermeerderd met per m²

€ 0,07

 

• > 1.000 m²

€ 66,00

 

Vermeerderd met per m²

€ 0,04

 

Het te vermeerderen bedrag per m² geldt alleen voor die meters welke binnen de bepaalde grenzen liggen.

 

3.6.2

Een vergunning, verklaring of ontheffing, als bedoeld in de Brandbeveiligingsverordening, met uitzondering van die als bedoeld onder 3.6.1

€ 122,00

Hoofdstuk 7 Gereserveerd

Aldus besloten in de openbare vergadering van 29 september 2010.

De griffier, De voorzitter,