Organisatie | Schiermonnikoog |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntparticipatie |
Citeertitel | Verordening Cliëntparticipatie gemeente Schiermonnikoog |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2005 | Onbekend | 25-01-2005 Dorpsbode, 2007, 7 | Onbekend |
De raad van de gemeente Schiermonnikoog;
gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand,
overwegende dat op grond van artikel 47 van de Wet werk en bijstand verplicht is bij verordening regels vast te stellen over de werkwijze waarop cliëntparticipatie is geregeld;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 9 december 2004;
vast te stellen de navolgende Verordening Cliëntparticipatie
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
1.Deze verordening verstaat onder:
Artikel 3 Taken, bevoegdheden en advisering
Niet tot de bemoeienis van de cliëntenraad behoren klachten, bezwaarschriften en andere zaken, die op individuele cliënten betrekking hebben, maar wel de hiervoor gehanteerde procedures, regelingen en richtlijnen. Evenmin horen tot de bemoeienis voorschriften over de uitvoering van wettelijke taken voor zover bij deze uitvoering geen ruimte is gelaten voor gemeentelijk beleid.
Artikel 5 Samenstelling, benoeming en rechtsbescherming
Tot de taken van de voorzitter behoren:
• het bijeenroepen voor vergaderingen
• het vaststellen van de agenda in overleg met de secretaris
• het leiden van de vergadering en de zorg voor de orde
• het ondertekenen van uitgaande post tezamen met de secretaris
• het vertegenwoordigen van het platform naar buiten
Tot de taken van de ambtelijk secretaris behoren:
• De (financiële) administratie op het secretariaat
• Het verzamelen en verstrekken van relevante informatie
• Advisering en beantwoording van algemene vragen en vragen naar aanleiding van voorliggende stukken
• Het organiseren en ondersteunen van het werkproces van de cliëntenraad
• Deelnemen aan vergaderingen en overlegvergaderingen
• Ondersteuning bij beleidsvoorbereiding
Artikel 6 Zittingsduur en schorsing
Tot beëindiging van het lidmaatschap wordt overgegaan:
• indien het lid handelt in strijd met deze verordening;
• wanneer het lid herhaaldelijk (verwijtbaar) verzuimt aan vergaderingen deel te nemen;
• als het lid spreekt namens de cliëntenraad zonder machtiging daartoe;
• bij het schenden van expliciet afgesproken geheimhouding;
Artikel 7 Werkwijze, vergadering en overlegvergadering
De cliëntenraad kan buiten vergadering om besluiten nemen, mits alle leden in de gelegenheid zijn gesteld schriftelijk, telefonisch, per fax of e-mail hun mening te uiten. Van een aldus genomen besluit wordt onder bijvoeging van de ingekomen antwoorden een relaas opgemaakt dat bij de stukken wordt gevoegd voor de eerstvolgende vergadering.
De leden van de cliëntenraad ontvangen per bijgewoonde cliëntenraad vergadering een onkostenvergoeding op basis van voorschot. Bij ziekte wordt deze onkostenvergoeding tevens uitgekeerd. De onkostenvergoeding mag per cliëntenraadslid per jaar maximaal € 711 bedragen. Dit maximum bedrag is gekoppeld aan het bedrag zoals dat door het ministerie van financiën jaarlijks wordt vastgesteld. (artikel 31 WWB)
De leden van de cliëntenraad kunnen binnen het gemeentehuis van de gemeente Dantumadeel ten behoeve van hun werkzaamheden voor de cliëntenraad en, waar nodig, bekostigd vanuit het eigen budget, gebruik maken van faciliteiten zoals telefoon, kopieerapparaat, koffie & thee apparaat, fax, internet, computers en vergader- en kantoorruimte.