Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Vlagtwedde

Reglement behandeling bezwaarschriften gemeente Vlagtwedde

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVlagtwedde
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement behandeling bezwaarschriften gemeente Vlagtwedde
CiteertitelReglement behandeling bezwaarschriften gemeente Vlagtwedde
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is tevens vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffingsambtenaar en de invorderingsambtenaar van de gemeente Vlagtwedde, ieder voor zover het de eigen bevoegdheid betreft.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht, art. 7:13 

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-07-200523-06-200520-02-2015nieuwe regeling

14-06-2005

Ter Apeler Courant, 29-06-2005

200500952

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement behandeling bezwaarschriften gemeente Vlagtwedde

De raad, het college van burgemeester en wethouders, de heffingsambtenaar en de invorderingsambtenaar van de gemeente Vlagtwedde, ieder voor zoveel de eigen bevoegdheden betreffende;

op voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 3 mei 2005, sector MO;

gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht, de Algemene wet inzake rijksbelastingen, de Invorderingswet en de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen het navolgende

REGLEMENT BEHANDELING BEZWAARSCHRIFTEN GEMEENTE VLAGTWEDDE

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

Artikel 2 – Commissie

Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op gemaakte bezwaren als bedoeld in artikel 1:5 van de Awb.

Artikel 3 – Samenstelling en kamers van de commissie

  • 1.

    De commissie is onderverdeeld in vier kamers.

    • a.

      De ambtenarenkamer adviseert inzake de beslissing op bezwaarschriften van ambtenaren op het terrein van personele – en rechtspositionele aangelegenheden.

    • b.

      De sociale kamer adviseert inzake de beslissing op bezwaarschriften op het terrein van sociale zekerheids- en aanverwante wetgeving, alsmede gehandicaptenparkeerkaarten.

    • c.

      De algemene kamer adviseert inzake de beslissing op bezwaarschriften op de overige beleidsterreinen.

    • d.

      De belastingkamer adviseert inzake de beslissing op bezwaarschriften op basis van gemeentelijke belastingwet- en regelgeving en aanverwante wet- en regelgeving, op basis van de Wet waardering Onroerende Zaken en op basis van de Invorderingswet.

  • 2.

    De commissie bestaat uit een voorzitter en twee leden per kamer, die worden benoemd, geschorst en ontslagen door burgemeester en wethouders. De voorzitter fungeert als zodanig voor alle vier kamers.

  • 3.

    Burgemeester en wethouders benoemen overeenkomstig het tweede lid een plaatsvervangend voorzitter en voldoende plaatsvervangende leden.

  • 4.

    De voorzitter en de leden kunnen geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Vlagtwedde. Dit geldt niet voor onderwijzend personeel.

  • 5.

    In afwijking van het bepaalde in de leden 2 en 3 worden in de ambtenarenkamer één lid en een plaatsvervanger aangewezen door de vertegenwoordiging van de toegelaten organisaties, deel uitmakend van de commissie voor Georganiseerd Overleg in Ambtenarenzaken.

Artikel 4 – Zittingsduur

  • 1.

    De voorzitter en de leden van de commissie, alsmede de plaatsvervangers, treden drie jaar na benoeming af en kunnen maximaal twee keer worden herbenoemd.

  • 2.

    De voorzitter en de leden van de commissie, alsmede de plaatsvervangers, kunnen op ieder moment ontslag nemen.

  • 3.

    De aftredende voorzitter en de aftredende leden, alsmede de plaatsvervangers, van de commissie blijven hun functie vervullen tot in de opvolging is voorzien.

  • 4.

    Burgemeester en wethouders ontslaan een lid wanneer:

    • a.

      hij of zij daarom verzoekt;

    • b.

      hij of zij een ambt of betrekking aanvaardt, die bij deze verordening onverenigbaar is verklaard met de functie van lid van de commissie;

    • c.

      hij of zij naar het oordeel van burgemeester en wethouders door handelen of nalaten ernstig nadeel toebrengt aan het aanzien van de functie;

    • d.

      de commissie wordt opgeheven.

  • 5.

    Burgemeester en wethouders kunnen, indien dit nodig wordt geacht, gemotiveerd van het bepaalde in het eerst lid afwijken.

Artikel 5 – Secretariaat

  • 1.

    De secretarissen van de commissie zijn door het college van burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaren.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders wijst tevens één of meer plaatsvervangers van de secretarissen aan.

Artikel 6 – Overdracht bevoegdheden

De volgende bevoegdheden worden ingevolge de artikelen:

  • -
  • -

    6:6, voor wat betreft het de indiener stellen van een termijn waarbinnen het verzuim in de zin van niet voldaan aan de vereisten als gesteld in artikel 6:5 van de Awb, kan worden hersteld;

  • -

    6:17, voor zover het betreft de verzending van stukken tijdens de behandeling door de commissie;

  • -

    7:4, tweede en zesde lid;

  • -

    7:6, vierde lid;

  • -

    7:10, derde lid;

  • -

    7:18 tweede en zesde lid; en

  • -

    7:20, vierde lid;

van de Awb overgedragen aan de secretarissen van de commissie.

Artikel 7 – Vooronderzoek

  • 1.

    De voorzitter van de commissie is in verband met de voorbereiding van de behandeling van het bezwaarschrift bevoegd, om via de secretaris, rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te doen inwinnen.

  • 2.

    De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies inwinnen en dezen zo nodig uitnodigen daartoe op de zitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college van burgemeester en wethouders vereist:

Artikel 8 – Hoorzitting

  • 1.

    De secretarissen van de commissie bepalen in overleg met de voorzitter, plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbende en het bestuursorgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te doen horen.

  • 2.

    Voor het houden van een hoorzitting is vereist dat één lid, dan wel zijn plaatsvervanger, aanwezig is alsmede de voorzitter, dan wel zijn plaatsvervanger. Voor het uitbrengen van een advies is vereist dat de commissie voltallig is.

Artikel 9 – Vergaderen

  • 1.

    De secretarissen beleggen, in overleg met de voorzitter, telkens een vergadering als dit voor de behandeling van één of meer bezwaarschriften, en met inachtneming van de in de Awb en Awr gestelde termijnen, noodzakelijk is.

  • 2.

    De secretarissen dragen, in overleg met de voorzitter, zorg voor de oproeping van de leden onder mededeling van de voor de vergadering vastgestelde agenda.

Artikel 10 – Niet deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de commissie, alsmede hun plaatsvervangers, nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift, indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 11 – Openbaarheid zitting

  • 1.

    De zittingen van de algemene kamer zijn in beginsel openbaar.

  • 2.

    Indien de voorzitter, alsmede de plaatsvervanger, één van de aanwezige (plaatsvervangende) leden of belanghebbende daartoe een verzoek doet en de commissie vervolgens oordeelt dat er voldoende zwaarwichtige redenen aanwezig zijn, vindt de zitting achter gesloten deuren plaats.

  • 3.

    De zittingen van de sociale kamer, de ambtenarenkamer en de belastingkamer zijn niet openbaar.

Artikel 12 – Het verslag

Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

Artikel 13 – Nader onderzoek

Indien na afloop van de hoorzitting, doch voordat de beslissing wordt genomen, naar het oordeel van de commissie, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, geschiedt dit onderzoek namens de voorzitter.

Artikel 14 – Raadkamer en advies

  • 1.

    De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2.
    • a.

      de commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

    • b.

      van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt, indien die minderheid dat verlangt.

  • 3.

    Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris ondertekend.

Artikel 15 – Uitbrengen advies

  • 1.

    Behoudens die gevallen waarin toepassing is gegeven aan het bepaalde in artikel 7:10, derde of vierde lid van de Awb, wordt het advies, vergezeld van alle op de zaak betrekking hebbende stukken, uitgebracht aan het betrokken bestuursorgaan binnen acht weken nadat het bezwaarschrift bij het bestuursorgaan is binnengekomen.

  • 2.

    behoudens die gevallen waarin toepassing is gegeven aan het bepaalde in artikel 25, Awr, wordt het advies, vergezeld van alle op de zaak betrekking hebbende stukken, uitgebracht aan de heffingsambtenaar, en voor zover nodig aan de invorderingsambtenaar, binnen een jaar nadat het bezwaarschrift bij de heffingsambtenaar of invorderingsambtenaar is binnengekomen.

Artikel 16 – Afdoening zonder advies van de commissie

Indien het bestuursorgaan van oordeel is dat op grond van het bepaalde in de Awb van het horen dient te worden afgezien, beslissen zij op het bezwaarschrift zonder advies van de commissie. Het bestuursorgaan doet hiervan onverwijld mededeling aan de commissie.

Artikel 17 – Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op 23 juni 2005, onder intrekking van de “Verordening behandeling bezwaar- en beroepschriften gemeente Vlagtwedde”.

Artikel 18 – Citeertitel

Dit reglement kan worden aangehaald als “Reglement behandeling bezwaarschriften gemeente Vlagtwedde”.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 3 mei 2005.

De raad voornoemd,

J. Broertjes, mevr. J. Kalk,

voorzitter griffier