Organisatie | Dronten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening toegankelijkheidsbijdrage |
Citeertitel | Verordening toegankelijkheidsbijdrage |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Geen.
Wet werk en bijstand, art. 35, lid 3
1.Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-11-2010 | 01-01-2010 | 15-03-2011 | nieuwe regeling | 17-12-2009 Gemeenteblad 2009, nr. 26 | B09.001336 |
Geconsolideerde tekst van de regeling
Aan personen die hun woonplaats als bedoeld in de artikelen 10, eerste lid, en 11 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek hebben in de gemeente Dronten wordt volgens de bepalingen van deze verordening een toegankelijkheidsbijdrage verstrekt.
De bijdrage wordt verstrekt aan:
personen die in het jaar van verstrekking het hele jaar een uitkering ontvangen op grond van de Wet werk en bijstand (Wwb), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz);
personen die deel uitmaken van een huishouden dat in het jaar van verstrekking gemiddeld over het hele jaar een inkomen van ten hoogste 110% van de daarvoor geldende bijstandsnorm heeft genoten, uitgezonderd personen die duurzaam verblijven in een inrichting of een toelage of beurs ontvangen op grond van de Wet op de studiefinanciering;
Het college verhoogt of verlaagt jaarlijks per 1 januari de in het kader van deze verordening geldende bedragen conform de ontwikkelingen van de prijsindex volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Toelichting bij de Verordening toegankelijkheidsbijdrage 2009
De gemeente Dronten voert beleid dat gericht is op het bevorderen van leefbaarheid, participatie en zelfredzaamheid. Een belangrijk uitgangspunt van de gemeente Dronten is dat iedere burger van Dronten deel moet kunnen nemen aan sociaal culturele activiteiten. Een laag inkomen mag hiervoor geen belemmering vormen. Daarom kent de gemeente de toegankelijkheidsbijdrage.
De toegankelijkheidsbijdrage wordt uitsluitend verleend voor gemaakte kosten voor sociaal culturele, recreatieve en sportieve activiteiten, inclusief de aanschaf c.q. huur van de voor de activiteit benodigde materialen.
In artikel 1 wordt tevens verklaard wat onder het inkomen van het huishouden wordt verstaan en onder het inkomen ter hoogte van de voor betrokkenen geldende bijstandsnorm.
De toegankelijkheidsbijdrage is bedoeld voor de inwoners van de gemeente Dronten. Bestaat er twijfel omtrent de toepassing van dit artikel, dan kan worden aangesloten bij de bepalingen omtrent het domicilie, zoals opgenomen in de Wet werk en bijstand.
Het is de verantwoordelijkheid van de aanvrager om aan te tonen dat er gedurende de gestelde periode op het minimumniveau of maximaal 10% hoger is geleefd. Zelfstandigen kunnen pas een jaar later hun inkomen aantonen. Daarom is er voor hen een uitzondering gemaakt en kunnen zij met de inkomensgegevens voorafgaand aan het jaar van aanvraag een aanvraag indienen.
Er is voor gekozen om een maximumbedrag te verbinden aan de toegankelijkheidsbijdrage. Aangenomen mag worden dat een inkomen tot de grens van 110% van het sociaal minimum in beginsel toereikend moet zijn om tenminste voor een deel in de kosten voor sociaal culturele activiteiten te kunnen voorzien.
De toegankelijkheidsbijdrage wordt beschikbaar gesteld indien de belanghebbende de gemaakte kosten kan aantonen. Ook gemaakte kosten voor voorzieningen waar geen op naam gestelde betalingsbewijzen (bijvoorbeeld entreebewijzen) voor worden afgegeven, worden tot het gestelde maximum vergoed. Wel moeten altijd bewijsstukken worden gevoegd bij de aanvraag, ook al zijn deze niet op naam gesteld.
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor de uitvoering van deze verordening.
Personen waarvan bij de afdeling Sociale Zaken bekend is dat zij recht hebben op de toegankelijkheidsbijdrage, krijgen ambtshalve een toekenning aan het begin van het jaar. Vervolgens kunnen belanghebbenden 1 keer per kwartaal declaraties indienen middels een daartoe vastgesteld formulier, waarna uitbetaling plaatsvindt. Declaraties over een bepaald kalenderjaar kunnen uiterlijk tot 1 april van het daaropvolgende kalenderjaar worden ingediend. Indien geen declaraties worden ingediend, wordt ook niet uitbetaald.
Alle overige belanghebbenden kunnen een aanvraag indienen met behulp van een door burgemeester en wethouders vastgesteld formulier. Indien is vastgesteld dat belanghebbende recht heeft op toegankelijkheidsbijdrage, kan deze 1 keer per kwartaal declaraties indienen, zoals hierboven beschreven. Aanvragen die zijn ingediend na 1 april en betrekking hebben op het voorafgaande kalenderjaar worden niet meer in behandeling genomen.
Dit artikel maakt het mogelijk de toegankelijkheidsbijdrage te indexeren.
Indien er sprake is van onterechte betaling wordt de bijdrage teruggevorderd.