Organisatie | Gemert-Bakel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op het beheer en het gebruik van de algemene begraafplaats Gemert-kern |
Citeertitel | Verordening op het gebruik en het beheer van de algemene begraafplaats Gemert-kern 2004 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
De door het college vastgestelde tarieven als bedoeld in art. 36, lid 3
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2004 | Nieuwe regeling | 17-12-2003 Gemerts Nieuwsblad, 30 December 2003 | Onbekend |
DE RAAD DER GEMEENTE GEMERT-BAKEL,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van Gemert-Bakel van 21 januari 2003;
gezien het advies van de commissie Algemene Zaken Sociale van 13 februari 2003;
overwegende dat het gewenst is om regels vast te stellen voor het gebruik en beheer van de algemene begraafplaats;
gelet op artikel 35 van de Wet op de Lijkbezorging en artikel 149 van de gemeentewet;
Verordening op het beheer en het gebruik van de algemene begraafplaats Gemert-kern
Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
commissie begraafplaats: een commissie die samengesteld wordt uit twee vertegenwoordigers van het parochiebestuur en twee vertegenwoordigers namens de gemeente. Deze commissie komt bijeen op het moment dat zich vragen voordoen op grond van deze verordening. Een van de vertegenwoordigers namens de gemeente treedt op als voorzitter. Staken de stemmen, dan beslist de stem van de voorzitter;
Het beheer van de begraafplaats wordt gevoerd door het parochiebestuur dat een van zijn leden, of een andere persoon, belast met de dagelijkse leiding met betrekking tot het beheer van de begraafplaats. De voorbereidingen tot het gebruik van de afscheidsruimte en het in gebruik nemen van een graf/urnennis geschiedt door de beheerder, tenzij nabestaanden de wens te kennen geven, bedoelde voorbereidingen uitsluitend met de gemeente te willen regelen. Daartoe stelt de gemeente een vertegenwoordiger aan die de voorbereidingen verzorgt in goed overleg met de beheerder. De zorg voor de dagelijkse gang van zaken van de begraafplaats is in handen van de beheerder. Alle zaken met betrekking tot de begraafplaats worden in eerste aanleg onder zijn verantwoordelijkheid uitgevoerd. Jaarlijks zal er over het algemene beleid en het beheer van de begraafplaats een overleg plaatsvinden tussen de beheerder en de gemeente. Het beleid met betrekking tot de begraafplaats zal, indien nodig of gewenst, na gezamenlijk overleg worden bijgesteld door beide besturen.
De algemene begraafplaats is beschikbaar, onverminderd het bepaalde in artikel 21 lid 1 van de Wet op de Lijkbezorging, voor het ter aarde bestellen en of voor het plaatsen van een asbus in het columbarium of in een graf van diegenen, die bij hun dood in de gemeente Gemert-Bakel woonachtig zijn. Voor het begraven van anderen dan inwoners van Gemert-Bakel, kan toestemming tot ingebruikneming van een graf gegeven worden door de commissie begraafplaats. Deze commissie moet in haar overweging meenemen of er sprake is van een sterke binding met de parochie of de gemeente Gemert-Bakel. Deze binding kan sociaal of maatschappelijk zijn of behorende bij een gezinshuishouden van familie woonachting in de gemeente Gemert-Bakel.
Hoofdstuk 3 Voorschriften voor lijkbezorging
De ruimte staat voor iedere plechtigheid, gedurende een vooraf te bepalen tijdsduur van maximaal 2 uur, ter beschikking van de aanvrager. De beheerder kan toestemming verlenen om hiervan af te wijken indien er slechts één plechtigheid is op die dag. Indien nodig kan de beheerder de gebruiksduur beperken zodat het mogelijk is dat er meerdere plechtigheden op één dag kunnen plaatsvinden.
De beheerder is verantwoordelijk voor de wettelijke verplichting tot het voeren van een administratie van de begraafplaats. De administratie bevat in ieder geval een register van de overledenen met vermelding van hun registratienummer en aanduiding van de plaats op de begraafplaats waar zij begraven zijn. Tevens wordt er een register bijgehouden van de bewaarde asbussen. Deze registers zijn openbaar. Daarnaast bestaat er een register, waarin de namen en adressen van alle rechthebbenden worden geregistreerd.
Hoofdstuk 4 Indeling en uitgifte der graven
Een grafrecht wordt gevestigd door een schriftelijke overeenkomst, genoemd grafakte.
De grafakte bevat een schriftelijke overeenkomst die namens de eigenaar van de begraafplaats door de beheerder en namens de nabestaanden door de rechthebbende wordt ondertekend.
Artikel 13 Recht op eigen graf of eigen urnennis
De beheerder verleent aan één persoon het uitsluitend recht om voor twintig jaren gebruik te maken van een bepaalde grafruimte of urnennis, ten behoeve van de echtgenoot, dan wel duurzaam samenwonende, of een bloedverwant tot en met de tweede graad en ten behoeve van hemzelf of een eigen-, pleeg- of stiefkind. Dit recht wordt verleend onder de voorwaarden, in dit reglement gesteld of door de commissie begraafplaats later te stellen. In ieder geval moet betaling op grond van artikel 36 van dit reglement zijn geschied.
Artikel 14 Adres rechthebbende
De rechthebbende is verplicht zijn adres aan de beheerder op te geven, alsmede de wijziging van zijn adres.
Artikel 15 Overlijden rechthebbende
Na overlijden van een rechthebbende moeten de rechtverkrijgenden één ander persoon aanwijzen, die als rechthebbende zal optreden. Naam en adres van deze persoon moeten schriftelijk aan de beheerder worden bekend gemaakt, binnen één jaar na bedoeld overlijden. Wanneer na één jaar na bedoeld overlijden geen aanwijzing, zoals hierboven omschreven, heeft plaatsgevonden en niet aan de beheerder is gemeld, kan de commissie begraafplaats het verleende grafrecht vervallen verklaren. Er bestaat dan geen recht op evenredige terugbetaling.
Artikel 16 Overdracht grafrecht
De rechthebbende kan zijn rechten aan een ander persoon overdragen, wanneer dit schriftelijk geschiedt, en een afschrift van deze overdracht met vermelding van het adres van de rechtsopvolger, door de rechthebbende aan de beheerder is toegezonden. Overdracht aan een ander dan de echtgenoot, eigen-, pleeg- of stiefkind of een bloed- of aanverwant tot en met de tweede graad van de rechthebbende is slechts mogelijk, indien daarvoor gewichtige redenen bestaan naar het oordeel van de commissie begraafplaats en vooraf toestemming van de commissie begraafplaats is verkregen.
Artikel 19 Kosten verplaatsing graf
Indien op verzoek van de beheerder het graf verplaatst wordt naar elders op de begraafplaats komen de kosten van de overbrenging van de stoffelijke resten ten laste van het beheer van de begraafplaats.
Artikel 20 Verlenging bij bijzetting
Wanneer in een eigen graf, bestemd tot het begraven van twee overledenen, een bijzetting plaatsvindt wordt de termijn van het grafrecht verlengd met twintig jaar.
In een enkel graf wordt slechts één overledene begraven al dan niet in een urn en mag geen bijzetting plaatsvinden.
Hoofdstuk 7 Graftekens en grafbeplantingen
Het verlenen van een vergunning aan een rechthebbende tot het doen aanbrengen van graftekens en/of beplantingen op eigen graven geschiedt door de beheerder. Hierbij moet voldaan worden aan de “Voorschriften voor het toelaten van graftekens en grafbeplantingen op de algemene begraafplaats” welke als Bijlage I bij deze verordening is gevoegd. Deze voorschriften worden tegelijk met de grafakte aan iedere rechthebbende door de beheerder verstrekt. Graftekens en/of beplantingen geplaatst zonder vergunning, die naar het oordeel van de beheerder niet in overeenstemming zijn met deze voorschriften, worden door de beheerder geweigerd. Indien zij reeds zijn aangebracht, wordt de rechthebbende in de gelegenheid gesteld om deze binnen 2 weken te verwijderen. Als dit na de gestelde termijn niet is gebeurd, worden deze door de beheerder op kosten van de rechthebbende verwijderd.
Artikel 31 Risico schade aan graftekens
De beheerder aanvaardt de graftekens op de eigen graven en de urnennissen niet in beheer. De beheerder is niet verantwoordelijk voor de voorwerpen, welke zich op de graven bevinden. Voor de schade aan graftekens en/of voorwerpen op de graven door welke oorzaak dan ook, alsmede vermissingen, stelt de beheerder zich uitsluitend aansprakelijk voor zover deze risico’s door de aansprakelijkheidsverzekering van de beheerder worden gedekt.
Artikel 32 Onderhoud graftekens en grafbeplanting
Wanneer naar het oordeel van de beheerder het herstel of het onderhoud wordt verwaarloosd zal rechthebbende schriftelijk worden gesommeerd de herstel- of onderhoudswerkzaamheden te verrichten. Afschrift van deze sommatie wordt, als de rechthebbende onbereikbaar is, bij het graf en de ingang van de begraafplaats aangeplakt. Na een jaar is de beheerder gerechtigd ofwel het omschreven herstel of onderhoud op kosten van de rechthebbende te doen plaatsvinden ofwel het grafteken en/of beplantingen op kosten van de rechthebbende te doen verwijderen.
Artikel 33 Plaatsen, verwijderen, herplaatsen van een grafteken door rechthebbende
Opdracht tot het plaatsen van een grafteken, tot het verwijderen van een grafteken voor een bijzetting en tot herplaatsing daarvan na een bijzetting moet worden gegeven door de rechthebbende. Wanneer een verwijderd grafteken elders op de begraafplaats is gedeponeerd en niet binnen drie maanden na de bijzetting wordt herplaatst, is de beheerder gerechtigd de delen daarvan van de begraafplaats te doen verwijderen en te doen vernietigen op kosten van de rechthebbende.
Artikel 34 Tijdelijke verwijdering grafteken door de beheerder
Indien het vanwege het beheer van de begraafplaats naar het oordeel van de beheerder nodig is, kunnen het grafteken en/of de beplanting van het graf van een rechthebbende op last van en voor rekening van de beheerder tijdelijk worden weggenomen en kan op het graf tijdelijk zand worden gedeponeerd.
Artikel 35 Verwijdering graftekens en urnengedenktekens na einde grafrecht
Binnen drie maanden na het eindigen van het grafrecht zal het grafteken en/of beplanting door de rechthebbende van de begraafplaats worden verwijderd. Na verloop van drie maanden wordt de rechthebbende geacht afstand te hebben gedaan van zijn eigenaarsrecht op het grafteken en/of de beplanting en is de beheerder gerechtigd het grafteken en/of de beplanting op kosten van rechthebbende te doen verwijderen en te doen vernietigen, ten laste van de rechthebbende.
Hoofdstuk 8 Tarieven en onderhoud
Artikel 37 (Onderhouds-)werkzaamheden beheerder
De beheerder draagt zorg voor het delven en dichten van graven, het gereedmaken van de urnennis en de afscheidsruimte, voor het schoonhouden en klein- en dagelijks onderhoud van de begraafplaats.
Artikel 38 Beperking onderhoudsverplichting
De beheerder verplicht zich aan het in artikel 37 omschreven onderhoud maximaal de bedragen te besteden, die uit de tarieven op grond van artikel 36 voor onderhoud zijn verkregen en daarvoor per jaar beschikbaar zijn, alsmede eventueel van overheidswege daarvoor verkregen subsidies. Deze beperking van de onderhoudsverplichting geldt in het bijzonder na sluiting of geslotenverklaring van de begraafplaats.
Artikel 39 Ruiming van graven en asbussen
De beheerder heeft het recht de graven en de in het columbarium bewaarde asbussen, waarvan de rechten meer dan drie maanden vervallen zijn, te doen ruimen en/of te verwijderen en/of te doen verstrooien, met inachtneming van de wettelijke termijn, ten laste van de rechthebbende.
Voor de begraafplaats gelden de bepalingen van de Wet op de Lijkbezorging en aanverwante regelingen. Deze verordening wordt geacht daarmee niet strijdig te zijn. In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de beheerder nadat hij daarover advies heeft ingewonnen bij de commissie begraafplaats.
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Gemert-Bakel bij besluit van 17 december 2003.
DE RAAD VOORNOEMD,
de griffier, de voorzitter,
Voorschriften voor het toelaten van graftekens en grafbeplantingen op de algemene begraafplaats
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Bij de beheerder van de begraafplaats is voor iedere belanghebbende ter inzage het indelingsplan van de begraafplaats. Op dit indelingsplan zijn de vakken met letters en cijfers aangegeven.
De rechthebbende op een graf mag daarop geen werken (doen) uitvoeren en/of gedenkteken(s) doen aanbrengen wanneer de desbetreffende grafakte nog niet is ondertekend en terug is bij de beheerder. Met de werkzaamheden mag eerst worden begonnen na plaatsaanduiding en toestemming van de beheerder.
Door de beheerder van de begraafplaats is in elk graf, uitgezonderd vak C nummers (oneven) 1 t/m 29, op 4 hoeken een funderingspaal tot op de vaste bank aangebracht. De hiervoor verschuldigde vergoeding moet door de steenhouwer zijn voldaan voordat de in artikel 3 bedoelde toestemming kan worden gegeven.
Artikel 5 Maatvoering graftekens
Op de graven worden zowel liggende als staande graftekens of een combinatie hiervan toegelaten in de volgende maatvoeringen:
minimale afmetingen: 60 cm lengte x 90 cm breedte x 6 cm hoogte
maximale afmetingen:180 cm lengte x 90 cm breedte x 20 cm hoogte.
minimale afmetingen: 60 cm lengte x 60 cm hoogte x 6 cm dikte
maximale afmetingen: 90 cm lengte x 120 cm hoogte x 20 cm dikte.
maximale afmetingen: 180 cm lengte x 90 cm breedte x 120 cm hoogte.
Grafstenen moeten altijd op een betonraam geplaatst worden van 180 cm x 90 cm. Bij kindergraven is deze maat 100 cm x 60 cm.
Staande stenen bij kindergraven is de max. hoogte 50 cm.
De bovenkant van een betonraam wordt gesteld op maaiveldhoogte (dit is de bovenkant van de opsluitband van het pad) en op de aanwezige funderingspalen.
Voor enkel staande stenen dient een sokkel geplaatst te worden van 90 cm breed en voor kindergraven van 60 cm breed.Grafstenen met een lengte van 180 cm worden op 50 cm afstand evenwijdig aan de opsluitband van het pad geplaatst.Grafstenen korter dan 180 cm dienen aan de hoofdzijde (de zijde waar de opstand wordt geplaatst) in dezelfde richting als de reeds aanwezige stenen, op gelijke afstand en evenwijdig aan de aanwezige beplanting te worden aangebracht.
Op de urnengraven worden liggende graftekens of met een lessenaarsdeksel toegelaten in de maatvoeringen:
maximale afmetingen: 40 cm lengte x 40 cm breedte x 20 cm dikte op een polyester grafputje.
minimale afmetingen: 30 cm lengte x 30 cm breedte x 5 cm dikte
maximale afmetingen: 100 cm lengte x 60 cm breedte x 20 cm dikte.
Iedere vorm is toegestaan binnen de maatvoering: minimale afmetingen 30 cm hoogte x 30 cm breedte x 30 cm dikte.
maximale afmetingen: 50 cm hoogte x 60 cm breedte x 20 cm dikte.
Artikel 6 Materialen en omranding
Houten en metalen gedenktekens moeten binnen de voor de steen aangegeven afmetingen blijven wat betreft de hoogte en de breedte. De dikte dient voort te komen uit de “constructie” en het materiaal zelf. Deze gedenktekens mogen geverfd worden in alle grijstinten tussen wit en zwart. Echt wit mag niet gebruikt worden. De voorkeur gaat uit naar ongeverfd en natuurlijk patina (bijvoorbeeld grijs verweerd eiken en cortenstaal).
Een ander dan in deze verordening aangegeven gedenkteken kan slechts met voorafgaande schriftelijke toestemming van de beheerder worden aangebracht De regels gesteld aan vorm, afmeting, materiaal en bewerking van een gedenkteken moeten worden opgevolgd. Toestemming tot het aanbrengen van een gedenkteken kan de gebruiker verkrijgen na het overleggen aan de beheerder van ontwerptekeningen waar op duidelijke wijze de vorm, afmeting, materiaal, bewerking en opschrift zijn aangegeven.
Het opschrift, eventueel met één of meer symbolen op een schaal 1 : 1, terwijl het overige op een schaal 1 : 10 getekend dient te zijn.
Bij een algemeen graf voorziet de beheerder in een eenvoudig grafteken met naam c.q. namen en data van geboorte en overlijden van de overledene(n).
Er mag geen grafbeplanting geplaatst worden tussen de graven en op de paden. De beplanting op het graf moet laag blijven, maximale hoogte 30 cm. Het is toegestaan om één struik te planten op het graf tot de maximale hoogte van 100 cm. Breuksteentjes mogen binnen de maatvoering van het graf worden aangebracht mits ze opgesloten zijn binnen een band van materiaal zoals omschreven in artikel 6,lid 1.
Daarnaast is het onder bepaalde voorwaarden en alleen na schriftelijke toestemming van de beheerder van de begraafplaats toegestaan om de ruimte tussen de zerken van naast elkaar liggende graven te voorzien van breuksteentjes.
In de procedure tot verkrijgen van schriftelijke toestemming van de beheerder zal door de beheerder contact gelegd worden met de rechthebbende van de naastgelegen graven.
Artikel 10 Gedenkstenen columbarium
In het columbarium worden gedenkstenen toegestaan van natuursteen of kunststeen van minimaal 3 cm en maximaal 5 cm dikte. Het is toegestaan om een bronzen plaat te bevestigen van maximaal 2 cm dikte op een tegel van maximaal 3 cm dikte. Indien de tegel tussen de 3 en 5 cm dik is moet er een facetrand van 45 graden worden aangebracht. De urnennis moet worden dichtgekit.
Afwijkende inscripties alsmede eigen ontwerpen van gedenktekens mogen niet storend of grievend zijn en behoeven vooraf de goedkeuring van de beheerder. Het plaatsen van een firmanaam of enige andere reclame is niet toegestaan.
Voor werkzaamheden op de graven wordt verwezen naar artikel 6 van de “Verordening op het beheer en het gebruik van de gemeentelijke begraafplaats Gemert-kern”.