Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Haarlem

Financiële beheersverordening gemeente Haarlem

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHaarlem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingFinanciële beheersverordening gemeente Haarlem
CiteertitelFinanciële beheersverordening gemeente Haarlem
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpaccountant, accountantscontrole, informatieverstrekking, controle, dualisering

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Regeling vervangt Financiële beheersverordening gemeente Haarlem 2003

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 212

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van gemeentelijke regelingen en eigendommen

Organisatiestatuut van de gemeente Haarlem

Mandateringsbesluit

Richtlijn kostenverdeelsystematiek

BudgethoudersregelingNota Investeren

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-12-201008-06-200701-01-2012Nieuwe regeling

07-06-2007

Stadskrant, 30-12-2010

101/2007

Tekst van de regeling

Intitulé

Financiële beheersverordening gemeente Haarlem

 

 

 

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. Beleidsveld: Onderdeel van een programma, bestaande uit een samenstel van samenhangende producten of een enkel product uit de productenraming.

b. Administratie: Het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Haarlem en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.

Titel 1 Begroting en verantwoording

Artikel 2 Programma-indeling

  • 1.

    De raad stelt in ieder geval bij de aanvang van de nieuwe raadsperiode een programma-indeling vast alsmede een nadere onderverdeling van ieder programma naar beleidsvelden.

  • 2.

    De raad stelt op voorstel van het college per programma en per beleidsveld relevante effect- en prestatieindicatoren vast voor het meten van en het afleggen van verantwoording over de gemeentelijke productie van goederen en diensten en de maatschappelijke effecten van het gemeentelijke beleid.

Artikel 3 Inrichting begroting en jaarstukken

  • 1.

    Bij de begroting wordt een overzicht gegeven van de productenraming ingedeeld naar programma's en beleidsvelden en bij het jaarverslag wordt een overzicht gegeven van de productenrealisatie ingedeeld naar programma’s en beleidsvelden.

  • 2.

    De begroting en de jaarstukken bevatten naast de verplichte paragrafen een paragraaf subsidies met daarin een uiteenzetting van het subsidiebeleid en overzicht van de te verlenen (begroting) en verleende (jaarrekening) subsidies aan instellingen en ondernemingen. Ook bevat deze paragraaf een uiteenzetting van het subsidiebeleid (ten aanzien van verkrijgen van middelen) en een overzicht van de te verkrijgen (begroting) en verkregen (jaarrekening) subsidies van derden.

  • 3.

    In de begroting wordt van alle voorgenomen investeringen en alle routine investeringen het benodigd jaarbedrag voor het begrotingsjaar opgenomen.

Artikel 4 Autorisatie van begroting, begrotingswijzigingen en investeringskredieten

  • 1.

    De raad autoriseert met het vaststellen van de begroting de totale lasten en de totale baten per beleidsveld en het overzicht van algemene dekkingsmiddelen.

  • 2.

    Bij de begrotingsbehandeling geeft de raad aan van welke nieuwe investeringen hij op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringskrediet wil ontvangen. Routine investeringen worden met het vaststellen van de begroting geautoriseerd en gemandateerd aan de directeuren. Overige nieuwe investeringen worden met het vaststellen van de begroting geautoriseerd en aan het college gemandateerd. Het collegebesluit ter uitvoering van dit mandaat wordt ter kennisname aan de raadscommissie gezonden.

  • 3.

    In elk geval bij de behandeling van de tussenrapportages in de raad doet het college voorstellen voor wijziging van de geautoriseerde budgetten (op beleidsveldniveau) en investeringskredieten en bijstelling van het beleid.

  • 4.

    Indien het college voorziet dat een geautoriseerde last of baat (op beleidsveldniveau) of investeringskrediet dreigt te worden overschreden met meer dan € 50.000, wordt dit in de eerstvolgende tussenrapportage of via een separaat voorstel aan de raad gemeld. Het college voegt hierbij een voorstel voor wijziging van het geautoriseerde budget (op beleidsveldniveau) of het investeringskrediet of een voorstel voor bijstelling van het beleid.

  • 5.

    Het college is bevoegd tot het afsluiten van meerjarige contracten (met financiële verplichtingen tot gevolg hebbend) indien de meerjarige lasten voorzien zijn in de meerjarenbegroting.

  • 6.

    In principe kunnen nieuwe bestedingsvoorstellen alleen aan de orde te komen bij de zogenoemde integrale financiële afwegingsmomenten (kadernota, begroting, tussenrapportages en jaarstukken). Uitzonderingen hierop zijn die gevallen waarbij het gaat om spoedeisende zaken die een snelle reactie noodzakelijk maken en waarbij niet kan worden gewacht tot het eerstvolgende integrale afwegingsmoment. In die gevallen zal voorafgaand aan de besteding een akkoord gevraagd worden in de commissie Bestuur middels een onderbouwd collegevoorstel.

Artikel 5 Kadernota

Het college biedt in de loop van het begrotingsjaar een nota aan over de kaders voor het volgende begrotingsjaar en een bijgestelde meerjarenraming. In deze kadernota worden de bevindingen betrokken uit de rapportage van de begrotingsuitvoering bedoeld in artikel 8 en de jaarstukken bedoeld in artikel 3.

Artikel 6 Investeringsplan

Het college informeert de raad bij de kadernota gedurende het jaar door middel van een Investeringsplan over de financiële meerjaren prognose van alle gemeentelijke investeringen en de gevolgen voor de (meerjaren)begroting. Daarnaast legt zij verantwoording af over de gerealiseerde lasten en baten van het vorige boekjaar.

Artikel 7 Meerjarig Perspectief Grondexploitaties

  • 1.

    Het college informeert de raad bij de kadernota door middel van het Meerjarig Perspectief Grondexploitaties over de financiële meerjaren prognose van de grondexploitaties en de effecten daarvan op de reserve grondexploitaties.

  • 2.

    Het college legt bij de presentatie van de jaarstukken door middel van het Meerjarig Perspectief Grondexploitaties verantwoording af over de gerealiseerde lasten en baten in de grondexploitaties in het vorige boekjaar.

Artikel 8 Tussentijdse rapportage

  • 1.

    Het college informeert de raad gedurende het jaar door middel van tussentijdse (bestuurs)rapportages over de verwachte realisatie van de begroting over het hele jaar. De inrichting van de tussentijdse rapportages sluit aan op die van de begroting.

  • 2.

    De tussentijdse rapportages bevatten een uiteenzetting over de uitvoering en de bijstelling van het beleid, een uiteenzetting over de bedrijfsvoering en een overzicht met de bijgestelde raming van:

    • a.

      de baten en lasten per programma en beleidsveld;

    • b.

      de algemene dekkingsmiddelen;

    • c.

      het resultaat voor bestemming volgend uit de onderdelen a en b;

    • d.

      de (beoogde) toevoegingen en onttrekkingen aan reserves per programma en beleidveld;

    • e.

      het resultaat na bestemming, volgend uit de onderdelen c en d, alsmede de realisatie en raming van de uitputting van de investeringskredieten.

Titel 2 Financieel beleid

Artikel 9 Waardering en afschrijving vaste activa

  • 1.

    Op vaste activa wordt lineair afgeschreven met ingang van het jaar na ingebruikname/voltooiing van het actief.

  • 2.

    Indien bij een vervangingsinvestering de te vervangen investering nog niet volledig is afgeschreven, wordt de restwaarde in één keer afgeboekt.

  • 3.

    Voor het afschrijven van vaste activa worden de maximale termijnen gehanteerd zoals vermeld in de bijlage “Tabel afschijvingstermijnen” die onderdeel uitmaakt van deze verordening.

  • 4.

    Bijdragen aan vaste activa in eigendom van derden kunnen worden geactiveerd volgens de in artikel 9 lid 3 bedoelde afschrijvingstermijnen, indien:

    • a.

      er sprake is van een investering door een derde;

    • b.

      de investering bijdraagt aan de publieke taak;

    • c.

      de derde zich heeft verplicht tot het daadwerkelijk investeren, op een wijze zoals is overeengekomen, en;

    • d.

      de bijdrage kan worden teruggevorderd, indien de derde in gebreke blijft of de gemeente anders recht kan doen gelden op de activa die samenhangen met de investering.

  • 5.

    Indien een andere afschrijvingsmethodiek gehanteerd wordt dan in artikel 9 lid 1, 2, 3, 4 en 5 omschreven, dan zal dit afzonderlijk door het college ter vaststelling worden voorgelegd aan de raad.

Artikel 10 Kostprijsberekening

  • 1.

    Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van goederen, werken en diensten van de gemeente Haarlem wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden de directe kosten betrokken die rechtstreeks samenhangen met de door de gemeente verleende diensten en daarnaast een redelijke opslag voor indirecte kosten.

  • 2.

    Bij de indirecte kosten worden betrokken de bijdragen aan en onttrekkingen van voorzieningen voor de noodzakelijke vervanging van de betrokken activa, de kapitaallasten van de in gebruik zijnde activa en voor rioolrechten en afvalstoffenheffing de compensabele BTW.

  • 3.

    De omslagrente voor de rentetoerekening aan de activa wordt bepaald door het rentetotaal van de uitstaande leningen en de bij begroting vastgestelde gecalculeerde rente over het eigen vermogen en voorzieningen.

Artikel 11 Vaststelling hoogte belastingen, rechten, heffingen en prijzen

  • 1.

    Het college doet de raad jaarlijks een voorstel voor de hoogte van de tarieven van belastingen en rechten die door de raad worden vastgesteld

  • 2.

    De besluiten tot vaststelling van tarieven van belastingen en rechten die krachtens delegatie door het college worden genomen worden ter kennisneming aan de raad aangeboden.

  • 3.

    Het college biedt de raad jaarlijks de nota Grondprijzen aan met de kaders voor de prijzen voor de verhuur en verkoop van onroerende goederen en in het bijzonder de prijzen voor de uitgifte van gronden en erfpachtcanons. De raad stelt de nota vast.

  • 4.

    Het college biedt de raad een nota aan met de kaders voor de prijzen van gemeentelijke diensten anders dan genoemd in het tweede lid. De raad stelt de nota vast.

  • 5.

    De besluiten tot het vaststellen van nieuwe prijzen en het wijzigen van prijzen worden ter kennisneming aan de raad aangeboden.

Artikel 12 Financieringsfunctie

  • 1.

    Het college draagt bij de uitoefening van de financieringsfunctie zorg voor een juiste uitvoer van de richtlijnen, zoals vastgelegd in het Treasurystatuut.

  • 2.

    In het Treasurystatuut zijn de regels opgenomen die het college hanteert voor het dagelijkse beheer van koersrisico, kredietrisico en relatiebeheer, intern liquiditeitsrisico en geldstromenbeheer, administratieve organisatie en interne controle van de financieringsfunctie.

  • 3.

    Wijzigingen van het Treasurystatuut worden door het college ter vaststelling aan de raad aangeboden.

Titel 3 Beheersing en interne controle

Artikel 13 Interne controle

Het college zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking, en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.

Artikel 14 Misbruik en oneigenlijk gebruik

Het college zorgt voor en legt vast de regels voor het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van gemeentelijke regelingen en eigendommen.

Titel 4 Financiële organisatie en administratie

Artikel 15 Administratie

De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij dienstbaar is voor:

  • a.

    het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in de gemeente als geheel en in de hoofdafdelingen;

  • b.

    het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa met economisch nut, activa met maatschappelijk nut, voorraden, vorderingen, schulden en contracten;

  • c.

    het verschaffen van informatie over uitputting van de toegekende budgetten en investeringskredieten en voor het maken van kostencalculaties;

  • d.

    het verschaffen van informatie over indicatoren met betrekking tot de gemeentelijke productie van goederen en diensten en de maatschappelijke effecten van het gemeentelijke beleid;

  • e.

    het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving;

  • f.

    de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie;

  • g.

    de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving.

Artikel 16 Financiële organisatie

  • 1.

    Het college zorgt voor en legt vast:

    • a.

      in een Organisatiebesluit: een eenduidige indeling van de gemeentelijke organisatie en een eenduidig toewijzing van de gemeentelijke taken aan de organisatieonderdelen;

    • b.

      in een Organisatiebesluit: een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleids- en beheersorganen is gewaarborgd;

    • c.

      in een Delegatie-en mandateringsbesluit: onder meer de formele verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten;

    • d.

      in een Treasurystatuut: de regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening van de financieringsfunctie;

    • e.

      in een Richtlijn kostenverdeelsystematiek: de kostenverdeelsleutels voor het eenduidig toewijzen van de lasten en baten aan de producten van de productraming en de productrealisatie;

    • f.

      in een Budgethoudersregeling: de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van door het college van B&W aangewezen medewerkers, om binnen de hun, via de begroting en kredieten, gegeven machtiging overeenkomsten aan te gaan tot levering van goederen, aanneming van werk en/of verlening van diensten aan en/of door de gemeente Haarlem;

    • g.

      in een nota Investeren: een toelichting op de geldende procedures rondom investeringen in de gemeente Haarlem;

    • h.

      in de visie Planning en Control: een heldere visie op planning en control, waardoor een gemeenschappelijk kader binnen Haarlem wordt verkregen en een weergave van de benodigde maatregelen die er toe moeten leiden dat binnen een periode van 3 jaar daadwerkelijk op output en prestaties gestuurd wordt.

  • 2.

    Het Organisatiebesluit, de Richtlijn kostenverdeelsystematiek, de Budgethoudersregeling en de nota Investeren worden ter kennisgeving aan de raad aangeboden. Het Delegatie- en mandateringsbesluit wordt voor wat de bevoegdheden van de raad betreft door de raad vastgesteld. Het Treasurystatuut en de visie Planning en Control worden vastgesteld door de raad.

Titel 5 Slotbepalingen

Artikel 17 Inwerkingtreding

  • 1.

    De ‘Financiële beheersverordening gemeente Haarlem,’ vastgesteld door de raad op 15 november 2003 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van 8 juni 2007, met dien verstande dat de verordening van toepassing is op alle stukken voor het begrotingsjaar 2008 en latere begrotingsjaren.

Artikel 18 Overgangsbepaling

  • 1.

    Bepalingen uit de verordening als bedoeld in artikel 17 lid 1 blijven van toepassing op de afronding van de begrotingscycli 2006 en 2007.

  • 2.

    Nadere regels of aanwijzigingsbesluiten die zijn genomen op grond van de verordening als bedoeld in artikel 17 lid 1 blijven in stand en worden geacht gebaseerd te zijn op deze verordening voor zover de rechtsgrond van die besluiten in deze verordening is vervat.

Artikel 19 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald onder de naam ‘Financiële beheersverordening gemeente Haarlem’.

Bijlage 1 Tabel afschrijvingstermijnen behorend bij de Financiële beheersverordening Gemeente Haarlem

Investering

X € 1.000

Maximale afschrijvingstermijn in jaren

Economisch nut (EN)/ Maatschappelijk nut (MN)

Investeringen < € 5

1 (gewone dienst)

n.v.t.

 

 

 

Investeringen in immateriële activa

 

n.v.t.

Onderzoek en ontwikkeling

5

 

Kosten geldleningen en disagio

Max. looptijd lening

 

 

 

 

Investeringen in materiële activa

 

 

 

 

 

Parkeren

 

EN

Parkeergarage

40

EN

Aanleg parkeerterrein (niet tijdelijk)

20

EN

Installaties parkeergarages (afhankelijk aard investering)

7/10

EN

Parkeermeters

10

EN

Parkeersystemen

7

EN

 

 

 

Automatisering

5

EN

algemeen

5

EN

 

 

 

Gebouwen

 

EN

Grond: bouwrijp maken

Geen afschrijving

 

Nieuwbouw steen

40

EN

Nieuwbouw hout

20

EN

Grote verbouwing / renovatie

20

EN

Kleine verbouwing / renovatie

10

EN

Complete verbouwing / restauratie monument

40

EN

Fietsenstalling (steen)

20

EN

Dakbedekking

20

EN

Isolatie

10

EN

 

 

 

Transport

 

EN

Vrachtauto, kraanwagen

10

EN

Hogedruk spuitauto

10

EN

Autospuit

12

EN

Slangenwagen

12

EN

Ladderwagen

15

EN

Poederblusauto

15

EN

Persluchtwagen

12

EN

Hulpverleningsauto

15

EN

Hoogwerker

15

EN

Tractor

10

EN

Aanhangwagen

10

EN

Bestelauto / personenauto

5

EN

Levensduurverlenging auto

5

EN

Heftruck

5

EN

Elektrotruck

5

EN

Motor

5

EN

Grote veegmachine

10

EN

Middelgrote veegmachine

7

EN

Huisvuilauto

7

EN

Kleine veegmachine

5

EN

Sneeuwschuiver, - blazer

10

EN

Grote of kleine motormaaier

5

EN

Keet, schaftwagen

5

EN

Motorboot

10

EN

Baggervlot

10

EN

Inspectieboot

25

EN

 

 

 

Infrastructuur

 

EN/MN

Verkeer: aanleg nieuwe weg

30

MN

Verkeer: reconstructie weg

30

MN

Verkeer: asfaltering

10

MN

Verkeer: herbestrating

10

MN

Verkeer: aanleg bushalte

10

MN

Verkeer: vervoersplannen/tangentenstelsel

30

MN

Verkeer: kleine veranderingen straatindeling

5

MN

Verkeer: aanleg brug, viaduct

30

MN

Verkeer: de val van een brug (brugklep)

30

MN

Verkeer: aanleg fiets/voetbruggen

20

MN

Verkeer: draagkrachtherstel bruggen

20

MN

Verkeer: nieuwbouw tunnel

40

MN

Verkeer: remmingswerk brug

10

MN

Verkeer: renovatie brug met levensduurverlenging

20

MN

Verkeer: diverse kleine investeringen verkeer en vervoer

10

MN

Verkeer: dynamische afsluiting (verzinkbare palen)

5

MN

Waterwerken: walmuur – beton of stalen damwand

40

MN

Waterwerken: houten beschoeiing

20

MN

Waterwerken: meerstoel / dukdalf

10

MN

Waterwerken: gemaal

40

MN

Straat: mast en straatverlichting

15

MN

Straat: verkeerslichten

10

MN

Straat: centrale besturing verkeerslichten

10

MN

Straat: kleine verkeersvoorzieningen

5

MN

Woonomgeving: aanleg speeltuin

20

MN

Woonomgeving: herinrichting speeltuin

10

MN

Woonomgeving: aanpassingen

10

MN

Woonomgeving: kleine wijkvoorzieningen

5

MN

Woonomgeving: opheffing onveilige plekken

5

MN

Groen: aanleg bos, park etc

30

MN/EN

Groen: renovatie bos, park

10

MN

Groen: Aanleg kleine groenvoorz./ plantsoen

10

MN/EN

Groen: Aanleg fiets- of wandelpad

15

MN

Groen: reconstructie/ herbestrating fiets- of wandelpad

10

MN

Groen: aanleg voorzieningen recreatiegebied

30

MN

In de grond: riolering

40

EN

In de grond: drainage

40

EN

In de grond: kabels

15

EN

 

 

 

Onderwijs:

 

EN

Extra investeringen onderwijshuisvesting

15

EN

Aanleg voorzieningen (brand, legionella, asbest)

10

EN

Nieuwbouw (incl uitbreidingen en interne aanpassingen ) permanent

40

EN

Nieuwbouw semi permanent

20

EN

Eerste inrichting

20

EN

 

 

 

Sport etc.

 

EN

Renovatie toplagen sportvelden (met levensduurverlenging)

10

EN

Aanleg speelveld, sportpark (1e aanleg)

20

EN

Aanleg kunstgrasveld (onderlaag)

30 (10)

EN

Drainage sportvelden

15

EN

Veldverlichting

15

EN

Trekker

7

EN

Bouw kleedlokaal, tribune, zwembad (steen) indien eigendom gemeente

30

EN

Bouw kleedlokaal, tribune, zwembad (hout) indien eigendom gemeente

20

EN

Pompinstallatie zwembad

20

EN

Filterinstallatie zwembad

10

EN

 

 

 

Cultuur

 

EN

Bouwen culturele accommodaties

40

EN

Theaterinstallaties

20

EN

 

 

 

Vaste installaties

 

EN

Carillon, kerkorgel

40

EN

Groot herstel renovatie carillon, kerkorgel

20

EN

Tankinstallaties

20

EN

Gas-, olietank

20

EN

Elektrische installaties

20

EN

CV installaties

15

EN

Brandblusinstallatie

10

EN

 

 

 

Losse apparatuur

 

EN

Werktuigen, gereedschappen

5

EN

Zetapparatuur

10

EN

Offset- apparatuur

10

EN

Foto- apparatuur

5

EN

Fotografische apparatuur

5

EN

Mobilofooninstallaties

10

EN

Portofoons

5

EN

 

 

 

Kantoorinrichting

 

EN

1e inrichting

20

EN

Vervanging kantoorinrichting

10

EN

Stoffering

10

EN

Buitenzonwering, ventilatie, verwarming

10

EN

Telefooncentrale, leidingen etc

10

EN

Lift

20

EN

Roltrap

20

EN

Beveiligingsapparatuur

5

EN