Organisatie | Ermelo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening regelende de instelling, taak en werkwijze van de beheerscommissie accommodaties |
Citeertitel | Verordening beheerscommissie accommodaties |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Regeling vervangt de Verordening beheerscommissie accommodaties van 26 juni 1980, de Verordening financieel beheer accommodaties van 26 juni 1980 en de Regelen met betrekking tot de controle op de met geldelijk beheer en boekhouding belaste ambtenaren, alsmede tot het onderzoek naar de deugdelijkheid van de rekeningen
Raadsbesluit van 17 oktober 2001 aangaande de beleidsvisie sociaal-culturele accommodaties van de beheerscommissie accommodaties.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-08-2002 | Nieuwe regeling | 27-06-2002 Ermelo's Weekblad | Onbekend |
In deze verordening wordt verstaan onder:
sociaal-culturele accommodaties:
gemeentelijke gebouwen die tot doel hebben het bieden van ruimte aan verenigingen en groepen in Ermelo, om zo een bijdrage te leveren in het doen functioneren van het welzijn in de gemeente, welke gebouwen of gedeelten van gebouwen daartoe bij besluit van het college zijn aangewezen;
Er is een beheerscommissie accommodaties die tot doel heeft het bieden van goede faciliteiten aan sociaal-culturele instellingen tegen een redelijke prijs en in die zin het beheer en de exploitatie heeft van de sociaal-culturele accommodaties die onder haar vallen.
Een lid van de commissie mag niet:
een gift of provisie of beloning aannemen, of enig voordeel hoe dan ook genaamd en in welke vorm ook genieten ter zake van de commissie, een en ander behoudens de ingevolge artikel 12 toegekende vergoeding.
Het lid dat hiermee in strijd handelt kan door het college van zijn lidmaatschap vervallen worden verklaard.
De commissie benoemt uit haar midden een voorzitter, een waarnemend voorzitter, een secretaris en een penningmeester.
Artikel 9 - Huishoudelijk reglement
Alle zaken betreffende de interne aangelegenheden van de commissie worden geregeld bij huishoudelijk reglement. Het huishoudelijk reglement mag geen bepalingen bevatten in strijd met deze verordening. De commissie zendt het huishoudelijk reglement ter kennisname aan het college.
Het college neemt het ontwerp van de commissie ongewijzigd over, tenzij dit naar het oordeel van het college in strijd is met het recht, het algemeen of financieel belang van de gemeente. Wanneer het college de begroting en jaarrekening de raad in ontwerp aanbiedt, doet het college verslag van de gang van zaken.
De leden ontvangen een vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen van de commissie, alsmede van reis- en verblijfkosten binnen de gemeente, overeenkomstig de gemeentelijke Verordening geldelijke voorzieningen raads- en commissieleden.
Met ingang van de inwerkingtreding van deze verordening vervallen tevens de op 26 juni 1980 vastgestelde “Verordening financieel beheer accommodaties” en "Regelen met betrekking tot de controle op de met geldelijk beheer en boekhouding belaste ambtenaren, alsmede tot het onderzoek naar de deugdelijkheid van de rekeningen".
Toelichting bij de Verordening regelende de instelling, taak en werkwijze van de beheerscommissie accommodaties
De beheerscommissie accommodaties, functionerend ingevolge de Verordening betreffende samenstelling en bevoegdheden van de beheerscommissie accommodaties vastgesteld op 26 juni 1980, presenteerde in 2001 haar beleidsvisie. De gemeenteraad heeft ingestemd met de uitvoering van de beleidsvoornemens voor een periode van vooralsnog 4 jaar. De essentie van de geformuleerde visie is de exploitatie en het beheer van de sociaal-culturele accommodaties doelmatiger te voeren. Daartoe is onder meer nodig dat het bestuur van de beheerscommissie accommodaties slagvaardig en flexibel kan opereren. De voorgenomen wijziging in de bestuurssamenstelling vergde een aanpassing van bovenbedoelde verordening. Aangezien bedoelde verordening erg gedateerd is, heeft het college gekozen voor het opstellen van een nieuw vast te stellen verordening, met intrekking van de oude. In de nieuwe opzet zijn de wijzigingen verwerkt, met inachtneming van de bepalingen uit de nieuwe Gemeentewet die op 7 maart 2002 geldt in werking is getreden.
Het college heeft besloten tot instelling van de beheerscommissie accommodaties. Het college is daartoe bevoegd op grond van artikel 83 van de Gemeentewet. Tevens heeft het college besloten om de instelling, taak en werkwijze van de commissie te regelen in een verordening. De verordening kan worden aangehaald als Verordening beheerscommissie accommodaties. Vervolgens heeft het college de centrale accommodatie "De Dialoog" en het wijkcentrum "De Leemkuul" aangewezen als de accommodaties die onder het beheer van de commissie vallen.
Deze zijn overgenomen uit de oude verordening. Het begrip bestuursorganen komt in de nieuwe verordening niet meer voor en is geschrapt. Toegevoegd is het begrip: het college, waaronder wordt verstaan het college van burgemeester en wethouders van Ermelo.
Dit artikel is opgenomen om vast te leggen met welk doel de beheerscommissie accommodaties is ingesteld.
Eerste lid: het aantal bestuursleden is teruggebracht van 11 naar 5.
Tweede lid: benoeming van de leden geschiedt op voordracht van de beheerscommissie accommodaties en door het college en niet langer door de raad. De zittingsperiode is 4 jaar gebleven, maar is niet meer gekoppeld aan de zittingstermijn van de raadsleden.
Derde lid: om gelijktijdig aftreden van het gehele bestuur te voorkomen regelt dit lid dat in de eerstbenoemde commissie 2 leden voor 2 jaar worden benoemd.
Vierde lid: beschrijft waardoor het lidmaatschap eindigt.
Vijfde lid: in de nieuwe situatie is de samenstelling van het bestuur niet meer gekoppeld aan een representatieve gebruikersvertegenwoordiging. Voor de samenstelling van een bestuur wordt gezocht naar kandidaten die voldoen aan een aantal criteria¹, waarbij wordt gelet op het realiseren van diversiteit² in het bestuur.
Zesde, zevende en achtste lid: hierin zijn de voorwaarden voor lidmaatschap van de commissie, zoals deze ook golden in de oude situatie, vastgelegd.
Negende lid: wethouders en raadsleden kunnen niet langer deel uitmaken van het bestuur van de commissie. Deze bepaling is conform de lijn van denken in de beleidsvisie, namelijk dat het bestuur van de commissie meer zelfstandig en op afstand van de gemeente dient te kunnen opereren. Ingevolge de bepalingen van de Gemeentewet kunnen raadsleden geen lid zijn van door het college ingestelde commissies.
Tiende lid: schorsing is een laatste redmiddel om een absoluut onwerkbare situatie te voorkomen. Er moet sprake zijn van een volledige vertrouwensbreuk in het functioneren, nadat redelijke pogingen tot herstel zijn gedaan.
Artikel 5 - Taken en bevoegdheden van de commissie
Eerste tot en met vijfde lid: de beheerscommissie accommodaties behoudt de destijds geformuleerde taken en bevoegdheden. Nu niet langer sprake is van een algemeen en een dagelijks bestuur, zijn deze toegewezen aan het bestuur van de commissie.
In het vierde lid is geregeld voor welke besluiten voorafgaande instemming van het college is vereist. Het gaat om besluiten die verstrekkende financiële consequenties kunnen hebben die buiten de begroting vallen en waarvoor de gemeente het risico draagt. De gebouwen onder beheer van de beheerscommissie accommodaties zijn eigendom van de gemeente. Besluiten over ingrijpende aanpassingen zijn eveneens gebonden aan de goedkeuring van het college.
Zesde lid: de dialoog van het bestuur van de commissie met de gebruikers van de accommodaties moet worden gewaarborgd. Het houden van een consultatieronde, die minimaal één keer per jaar moet worden gehouden, is hiervoor een goed instrument.
Artikel 6 - Werkwijze van de commissie
Derde lid: ingevolge artikel 83, lid 5 van de Gemeentewet regelt het college, voor zover in verband met de aard en omvang van de overgedragen bevoegdheden nodig is, de openbaarheid van vergaderingen van een door hem ingestelde bestuurscommissie. Het college heeft bepaald dat de vergaderingen van het bestuur van de beheerscommissie accommodaties niet openbaar zijn.
Artikel 9 - Huishoudelijk reglement
Een huishoudelijk reglement kan bijvoorbeeld een gedragscode, een vergaderprocedure of een procedure voor de consultatieronde bevatten.
Eerste lid: voorheen werd geen jaarverslag gemaakt en werd volstaan met een financiële verantwoording met toelichting.
Eerste lid: er is afstemming gezocht met de gangbare begrotingscyclus.
Derde lid: er is aansluiting gezocht bij de gemeentelijke verordeningen inzake de organisatie van de administratie en de controle daarop. Deze worden zoveel mogelijk overeenkomstig toegepast.
Deze is conform de bepalingen in de gemeentelijke verordening geldelijke voorzieningen raads- en commissieleden.
¹ naast betrokkenheid met het sociaal-cultureel leven in Ermelo, bekendheid en verbondenheid met de Ermelose samenleving, bijvoorbeeld ook een of meerdere van de volgende kenmerken: financieel inzicht, ervaring met personeelsmanagement, horeca-achtergrond, directe band met de gebruikers van de sociaal-culturele accommodaties, kennis van en inzicht in bestuurlijke verhoudingen en gemeentepolitiek, bestuurservaring.
² met diversiteit wordt hier bedoeld gevarieerde vertegenwoordiging van de Ermelose sociaal-culturele samenleving qua leeftijd, sekse en achtergrond.