Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Doetinchem

Reglement voor het presidium Doetinchem 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDoetinchem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement voor het presidium Doetinchem 2010
CiteertitelReglement voor het presidium Doetinchem 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 16

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-09-2010Nieuwe regeling

16-09-2010

Doetinchems Vizier

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement voor het presidium Doetinchem 2010

De raad van de gemeente Doetinchem;

gelezen het voorstel van griffier en voorzitter over uitwerking nieuwe werkwijze raad en met overname van de in dat voorstel beschreven overwegingen;

gelet op artikel 16 van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen het:

Reglement voor het presidium Doetinchem 2010

I. Samenstelling

Artikel 1
  • 1.

    Het presidium van de raad bestaat uit de voorzitter van de raad, de fractievoorzitters, de griffier en de gemeentesecretaris of hun plaatsvervangers.

  • 2.

    Elke fractievoorzitter heeft één stem in het presidium.

II. Vergaderingen

Artikel 2
  • 1.

    Het presidium vergadert volgens het door hem vastgestelde vergaderschema.

  • 2.

    De vergaderingen zijn besloten. De vergaderingen staan wat het eerste deel betreft - de bespreking van vergaderingen en agenda's - open voor leden van de gemeenteraad.

  • 3.

    Het presidium kan collegeleden uitnodigen om een onderwerp toe te lichten.

  • 4.

    De griffie stuurt de agenda en conceptraadsvoorstellen voor de vergadering aan de leden.

III. Taken en bevoegdheden

Artikel 3
  • 1.

    Het presidium stelt de agenda's voor de beeldvormende raadsbijeenkomsten vast. De raad bepaalt in de beeldvormende raadsbijeenkomsten welke onderwerpen discussie- en besluitrijp zijn voor een raadsvergadering.

  • 2.

    Het doet de raad voorstellen over de (dynamische) jaarplanning en bewaakt de voortgang ervan.

  • 3.

    Het stelt de raad het schema van de vergaderingen en de andere activiteiten van de raad voor.

  • 4.

    Het evalueert het proces van de vergaderingen en de overige activiteiten van de raad en geeft aanbevelingen aan eenieder die het aangaat.

  • 5.

    Het is bevoegd beslissingen te nemen over huishoudelijke zaken van de raad waarbij geen sprake is van politieke gevoeligheid.

Artikel 4

Het presidium fungeert als klankbord voor de burgemeester als hij behoefte heeft aan consultatie in bijzondere situaties.

IV. Werkwijze

Artikel 5

Op advies van de griffie toetst het presidium bij het beoordelen van conceptraadsvoorstellen op de volgende vragen:

  • a.

    Past het voorstel in de planning?

  • b.

    Is het bestaande kader beschreven?

  • c.

    Hoe verhoudt het voorstel zich tot het bestaande kader?

  • d.

    Zijn, voor zover van toepassing, de financiële consequenties in beeld gebracht?

  • e.

    Zijn verantwoordelijkheden en risico's beschreven?

  • f.

    Is er consistentie tussen inhoud en dictum?

V. Algemeen

Artikel 6
  • 1.

    Dit reglement wordt aangehaald als: Reglement voor het presidium Doetinchem 2010.

  • 2.

    Het treedt in werking op 16 september 2010.

  • 3.

    Op die dag vervallen de artikelen 5a en 5b van het Reglement van orde voor de raads-vergaderingen, vastgesteld bij raadsbesluit van 3 januari 2005, en de Verordening op de raadscommissies, eveneens vastgesteld bij raadsbesluit van 3 januari 2005.

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 16 september 2010,

griffier

voorzitter