Organisatie | Doetinchem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement burgerlijke stand van de gemeente Doetinchem 2007 |
Citeertitel | Reglement burgerlijke stand van de gemeente Doetinchem 2007 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-03-2007 | 01-01-2012 | Nieuwe regeling | 02-01-2007 Doetinchems Vizier | Onbekend |
Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
Het college van burgemeester en wethouders kan buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen.
De bevoegdheden bedoeld in de leden 1 en 2 van dit artikel zijn op grond van de artikelen 3 en 4 van het Algemeen Mandaatbesluit Doetinchem ondergemandateerd aan het hoofd van de eenheid publiekszaken.
Artikel 3 Benoeming tot ambtenaar van de burgerlijke stand of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
Tot bezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd personen die in roosterdienst huwelijken voltrekken, partnerschappen registreren of omzetting verrichten van huwelijken in geregistreerde partner-schappen of van geregistreerde partnerschappen in huwelijken. Voorts kunnen zij worden belast met de taken vermeld in artikel 5 van dit reglement.
Tot onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn tevens benoembaar:
De benoeming van de burgemeester geschiedt voor de periode dat hij/zij zijn/haar functie uitoefent. De benoeming van een wethouder geschiedt voor de periode dat hij/zij deze functie ononderbroken uitoefent. De benoeming van een lid van de gemeenteraad van Doetinchem geschiedt voor de periode dat hij/zij het raads-lidmaatschap ononderbroken vervult.
De overige onbezoldigde buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand worden steeds benoemd voor een termijn vermeld in het benoemingsbesluit.
Artikel 4 Benoeming, schorsing en ontslag
Het hoofd van afdeling gemeentewinkel houdt een overzicht bij van de personen die tot ambtenaar van de burgerlijke stand of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn benoemd, van de datum waarop zij zijn benoemd en de datum van beëdiging, alsmede van schorsingen en ontslagen. Het hoofd van afdeling gemeentewinkel vermeldt tevens de datum waarop de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand ophouden als zodanig te functioneren wegens het niet meer voldoen aan de voorwaarden van benoeming.
Artikel 5 Taken van de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
De overige ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand worden belast met de door de wet aan hun opgedragen taken, te weten het voltrekken van een huwelijk, het registreren van een partner-schap, het omzetten van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap, het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk en het in ontvangst nemen van een eed, indien het paar geen geboorteakte of akte van bekendheid van geboorte kan verschaffen dan wel met betrekking tot het ontbreken van een akte van overlijden van personen van wie toestemming voor het huwelijk c.q. het geregistreerd partnerschap is vereist.
Artikel 6 Verplichtingen voor de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
De ambtenaar van de burgerlijke stand of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand mag niet aan derden inzage geven of doen geven, dan wel mededelingen doen van gegevens blijkende uit de hem/haar ter hand gestelde stukken. Op hem/haar berust de plicht van geheimhouding van alles wat hem/haar uit hoofde van de functie bekend is of wordt.
Artikel 7 Leiding van de dienst
Aan de in het eerste lid genoemde ambtenaar worden tevens opgedragen:
het doen van voorstellen aan burgemeester en wethouders in verband met het verkrijgen van personeel om de ambtenaren van de burgerlijke stand bij te staan, alsmede materiële voorzieningen die voor een behoorlijke uitoefening van de taak van de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand zijn vereist;
Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor eenmalig gebruik, in specifieke situaties, geschiedt door het college van burgemeester en wethouders. Het college van burgemeester en wethouders informeert over deze specifieke aanwijzingen achteraf de raad. Op 25 februari 2003 is deze bevoegdheid gemandateerd aan de portefeuillehouder (burgemeester!). De portefeuillehouder kan een locatie aanwijzen als mogelijke trouwlocatie bij toekomstige verzoeken.
Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor incidenteel gebruik is pas effectief nadat het bruidspaar, de locatiebeheerder en de gemeente een contract hierover hebben afgesloten. In dit contract staan de voorwaarden voor aanwijzing tot gemeentehuis.
Artikel 9 Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis waar een trouwerij c.q. een partnerschapsregistratie plaatsvindt
Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, dan wel bij calamiteiten of rampen, door het hoofd van de afdeling gemeentewinkel worden geopend op andere dagen en tijdstippen dan vermeld in de in het eerste lid genoemde bijlage. De belanghebbende dient aan te tonen dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Doetinchem op 2 januari 2007.
secretaris
burgemeester
Bijlage 1 Aangewezen gemeentehuizen
Bij het besluit van het college van burgemeester en wethouders tot vaststelling van het Reglement burgerlijke stand van de gemeente Doetinchem zijn naast het stadhuis, Raadhuisstraat 2 te Doetinchem, aangewezen als gemeentehuis:
a.Uitsluitend voor het voltrekken van huwelijken, het registreren van partnerschappen, het omzetten van geregistreerde partnerschappen in huwelijken en het omzetten van huwelijken in geregistreerde partnerschappen:
Het bureau voor de burgerlijke stand gevestigd in de frontoffice van de afdeling gemeentewinkel, ingang Plantenstraat te Doetinchem, is, voor het verrichten van alle werkzaamheden de burgerlijke stand betreffende, met uitzondering van het voltrekken van huwelijk, het registreren van partnerschappen of het omzetten van partnerschappen in huwelijken anders dan aan de balie, voor het publiek geopend op:
Bijlage 3 Afwijkende openingstijden
Het hoofd van afdeling gemeentewinkel;
gelet op artikel 10, onder 3 van het Reglement burgerlijke stand van de gemeente Doetinchem;
de volgende afwijkende openingstijden vast te stellen:
Op door het college van burgemeester en wethouders aan te wijzen bijzondere dagen is het bureau van de burgerlijke stand, gevestigd in het stadhuis van Doetinchem, Raadhuisstraat 2 te Doetinchem, opengesteld voor het publiek van 08.00 tot 09.00 uur of van 09.00 tot 11.00 uur.
Bijlage 4 Lijst met gegevens van benoemde en bevoegde ambtenaren en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand alsmede de periode waarvoor zij zijn benoemd
Deze lijst wordt in verband met privacygevoelige informatie later aan het besluit toegevoegd.
Bijlage 5 Instructie c.q. werkafspraken voor de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand van de gemeente Doetinchem
Onverminderd bepalingen krachtens enige wet of wettelijke bepaling aan de ambtenaar van de burgerlijke stand of de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand opgelegde verplichtingen geldt voor in de gemeente Doetinchem benoemde buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand de volgende instructie c.q. werkafspraken.
een huwelijk, een geregistreerd partnerschap, een omzetting van een partnerschap in een huwelijk of een omzetting van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap; | ||
De benoeming van babsen die in roosterdienst werken, geschiedt telkenmale voor de tijdsduur van vijf jaar. De eerste periode verstrijkt op 31 december 2009. Tussentijdse benoemingen geschieden voor de periode van één jaar. Deze babsen ontvangen per trouwerij c.q. partnerschapsregistratie een vergoeding volgens het Reglement rechtspositieregeling buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.
De babs dient ervan doordrongen te zijn dat er in Nederland een scheiding bestaat tussen kerk en staat. Een burgerlijk huwelijk dient dan ook een burgerlijk huwelijk te zijn. Een trouwpaar met andere wensen ten aanzien van uitingen op religieus terrein dient zich voor een kerkelijke bevestiging in verbinding te stellen met een geestelijke van een kerkgenootschap of religieuze stroming.
Voor de voor een eenmalige gebeurtenis benoemde babsen geldt een afwijkende inwerkprocedure. Deze bestaat in ieder geval uit de onderdelen 5.1. onder a en b. Het hoofd van de gemeentewinkel bepaalt of er bij de trouwerij c.q. partnerschaps-registratie door een voor een eenmalige gebeurtenis benoemd babs assistentie wordt verleend door een abs of een babs vermeld onder 3.2.
6. Indeling/ontvangst van de benodigde stukken c.q. documentatie
7. Het traject voorafgaand aan de trouwerij c.q. partnerschapsregistratie
8. De trouwerij c.q. partnerschapsregistratie
De babs mag niet aan derden inzage geven of doen geven, dan wel mededelingen doen of informatie verstrekken van gegevens blijkende uit de hem/haar ter hand gestelde stukken dan wel door hem/haar op welke wijze verkregen informatie.
Op hem/haar berust de plicht van geheimhouding van alles wat hem/haar uit hoofde van zijn/haar functie bekend is of wordt.
De babs beslist in samenspraak met het bruidspaar of een plechtigheid vroeger kan beginnen dan aanvankelijk met de afdeling gemeentewinkel werd afgesproken.
De babs is ook bevoegd te beslissen dat, indien een bruidspaar te laat op de trouwlocatie aanwezig is, een plechtigheid wordt bekort in die zin dat een daarop volgende trouwerij c.q. partnerschapsregistratie niet wordt gehinderd door de te late aankomst van het bruidspaar daarvoor.
De vergoedingen gelden uitsluitend voor babsen die in roosterdienst een trouwerij c.q. een partnerschapsregistratie verrichten.
Indien een trouwerij c.q. partnerschapsregistratie niet doorgaat of op verzoek plaatsvindt door een ander dan de ingedeelde babs en er reeds voorbereidingen zijn getroffen voor de voltrekking van de trouwerij c.q. partnerschapsregistratie zoals bijvoorbeeld het telefonische contact of wel het huisbezoek, dan wel het schrijven van de toespraak, worden de kosten vergoed die de babs heeft gemaakt.
Jaarlijks vindt minimaal een keer een evaluatiebijeenkomst plaats.
11. Kennisname van de instructie/werkafspraken
De ondergetekenden (naam en voorletters/-namen) verklaren vorenstaande instructie/werkafspraken heden met elkaar te hebben doorgenomen.
Toelichting bij het Reglement burgerlijke stand van de gemeente Doetinchem
Door wijziging van wet- en regelgeving, voortschrijdend inzicht en wijziging van beleid, alsmede door wijziging van gegevens vermeld in de bijlagen bij dit reglement dient het Reglement Burgerlijke Stand van de gemeente Doetinchem te worden herzien en aangepast. Het reglement wordt vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders.
De wet draagt aan de ambtenaar van de burgerlijke stand een aantal taken op.
De ambtenaar van de burgerlijke stand is in de uitvoering van zijn/haar taken zelfstandig en staat als zodanig niet in een hiërarchische verhouding, noch tot collegae, noch tot het gemeentebestuur. Door het afleggen van zijn/haar ambtseed heeft hij/zij zich persoonlijk verbonden tot vervulling van de hem/haar door de wet opgedragen verplichtingen.
Het aan de ambtenaar van de burgerlijke stand opleggen van bepalingen of van verplichtingen niet overeenkomstig wettelijke bepalingen kan worden bestraft met een maximum gevangenisstraf van twee jaar of een geldboete van de vierde categorie (365 Sr). Via een werkverdeling en de aanwijzing van de leiding van de dienst wordt voorkomen dat de ene ambtenaar van de burgerlijke stand tot een andere beslissing komt dan een andere ambtenaar van de burgerlijke stand en wordt de uniformiteit bewaakt. Het hoofd van de afdeling gemeentewinkel wordt belast met de leiding van de dienst en draagt voor de uitvoering van de werkzaamheden de verantwoordelijkheid. Hij/Zij bewaakt voorts een goede dienstverlening aan klanten van de gemeentewinkel.
Het reglement opent met begripsomschrijvingen. Omdat het reglement verwijst naar oude reglementen, is bij de begripsomschrijvingen tot uitdrukking gebracht dat de vroegere benaming burgerzaken gelijk is aan de afdeling gemeentewinkel van de eenheid publiekszaken.
De benoeming van een ambtenaar van de burgerlijke stand of een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is door het Burgerlijk Wetboek opgedragen aan burgemeester en wethouders. Tot ambtenaar van de burgerlijke stand kan slechts een gemeenteambtenaar worden benoemd. In het reglement is vastgelegd dat slechts die gemeenteambtenaren tot ambtenaar van de burgerlijke stand worden benoemd die in dienst zijn van de gemeente Doetinchem zijn en werkzaam bij de afdeling gemeentewinkel. Zij worden belast met alle werkzaamheden de burgerlijke stand betreffende. Voor de functie ambtenaar van de burgerlijke stand wordt geen aparte financiële vergoeding gegeven.
Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen slechts worden belast met enkele werkzaamheden de burgerlijke stand betreffende zoals het voltrekken van huwelijken, het registeren van partnerschappen en het omzetten daarvan. Daarnaast mogen zij enkele eden in ontvangst nemen die betrekking hebben op de daarna volgende rechtshandeling. Hoewel de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand het huwelijk, het geregistreerd partnerschap of de omzetting daarvan juridisch tot stand laat komen, is zijn/haar taak meer een afgeleide en toegespitst op het op maat leveren van een voor het bruidspaar persoonlijke toespraak.
Omdat het vaststellen van de huwelijksbevoegdheid en het completeren van het juridisch deel van het trouwdossier uitsluitend tot de bevoegdheid behoren van de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn de benoemingen van buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gemandateerd aan het hoofd van de eenheid publiekszaken. Door deze mandatering wordt efficiënter en effectiever gewerkt.
Schorsing en ontslag van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand geschieden door burgemeester en wethouders, tenzij het een verzoek om ontslag betreft van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. In dat geval wordt de bevoegdheid gemandateerd aan het hoofd van de eenheid publiekszaken. Reden is dat bij schorsing of niet eervol ontslag de gemeente in een rechtsgeding kan worden verwikkeld.
Binnen de gemeente Doetinchem wordt reeds geruime tijd gebruikgemaakt van een groep buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand die in roosterschema's de trouwerij c.q. partnerschapsregistraties verzorgen. Op deze manier kan bij deze vorm van dienstverlening maatwerk worden geleverd en kan aan persoonlijke wensen van bruidsparen tegemoet worden gekomen. Deze in roosterschema werkende buiten-gewoon ambtenaren van de burgerlijke stand krijgen daarvoor een vergoeding. In de bijlagen is de instructie voor de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand opgenomen.
Andere tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemde personen, zoals de burgemeester, een wethouder, een raadslid en overige, waaronder de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand die voor een eenmalige gebeurtenis een trouwerij c.q. partnerschapsregistratie verzorgen, ontvangen daarvoor geen vergoeding.
De beheersbaarheid en ook de kwaliteit dient nauwlettend in de gaten te worden gehouden. Personen die zijn benoemd doch na verloop van tijd niet meer beschikbaar zijn voor de te verrichten werkzaamheden of niet geschikt zijn voor de uitoefening van deze openbare functie, worden niet herbenoemd. Het tijdvak van benoeming voor buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand die in roosterschema werken, is daarom gesteld op vijf jaar. Elke vijf jaar worden besluiten genomen met betrekking tot herbenoeming. Tussentijdse benoemingen overschrijden deze termijn niet.
Voor de burgemeester, een wethouder en een lid van de raad is de benoemingsperiode gelijk aan die van de termijn van burgemeesterschap, wethoudersschap of het ononderbroken raadslidmaatschap.
Daarnaast is de mogelijkheid gecreëerd dat personen worden benoemd voor een eenmalige gebeurtenis. In het laatste geval moet voor de werkzaamheden die de voorbereiding, benoeming, begeleiding, beëdiging of registratie bij de rechtbank en administratie met zich meebrengen leges worden betaald.
Bij ziekte of plotselinge afwezigheid waardoor een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand de hem/haar opgedragen taak niet kan verrichten, wordt door de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand melding gedaan aan het hoofd van de afdeling gemeentewinkel. Deze treft een regeling ter voorziening van afwezigheid.
In het reglement is een artikel opgenomen ten aanzien van de benoemingstermijn van ambtenaren van de burgerlijke stand. Een overzicht van benoemde ambtenaren van de burgerlijke stand en benoemde buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand met daarbij de datum van benoeming en de benoemingsperiode en datum van beëdiging zijn in de bijlagen opgenomen.
Het hoofd van de afdeling gemeentewinkel wordt belast met de leiding en organisatie van de dienst. Hij/zij houdt onder meer een lijst bij met namen, benoemingsdatum en beëdigingdatum, alsmede het tijdvak c.q. de periode waarvoor de diverse (buiten-gewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand zijn benoemd. Door actualisering kan steeds worden bijgehouden welke personen nog steeds de bevoegdheid bezitten om op te treden als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en welke die bevoegd-heid hebben verloren.
De wet bepaalt dat de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden verricht in het gemeentehuis. De registers van de burgerlijke stand en de onder de ambtenaar van de burgerlijke stand berustende bescheiden worden overeenkomstig de wettelijke bepalingen zorgvuldig in een afgesloten, tegen brand beschermde ruimte in een het gemeentehuis bewaard, totdat zij worden overgebracht naar een gemeentelijke archief-bewaarplaats. Uitsluitend wanneer er sprake is van gewichtige redenen mag de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden buiten het gemeentehuis verrichten. Als gemeentehuis wordt in de literatuur gezien het gebouw waar het bestuur zetelt. Dit sluit aan bij een arrest van de Hoge Raad van 19 april 1853. Van Dale geeft de volgende verklaring voor het begrip gemeentehuis: 'het gebouw waarin het gemeente-bestuur gevestigd is'. Andere gebouwen dienen dan ook als gemeentehuis te worden aangewezen. In de bijlage wordt in een overzicht nader vastgelegd welke locaties in Doetinchem zijn aangewezen als gemeentehuis en welke werkzaamheden op die aangewezen locaties mogen worden verricht.
Een trouwerij c.q. partnerschapsregistratie is een hoogtepunt in het leven van een mens. Het vereist een bepaald decorum. Bijna alle trouwlocaties worden gehuurd. In het reglement is een minimum aan randvoorwaarden gesteld zoals bijvoorbeeld ten aanzien van de inrichting van, de begeleiding en de brandveiligheid van trouwlocaties. Van groot belang is dat ook steeds rekening wordt gehouden met de toegankelijkheid van gebouwen voor in- en mindervaliden. Dit is echter niet altijd mogelijk. Met name in oude historische gebouwen ontbreekt vaak een aantal voorzieningen zoals bijvoorbeeld een hellingbaan of een lift. De in de bijlagen opgenomen lijst met aangewezen trouw-locaties betreft een tijdsopname.
Het bureau van de burgerlijke stand dient dagelijks geopend te zijn. Burgemeester en wethouders bepalen daarvoor de openingstijden. Voor de zaterdag en de zondag en algemeen erkende feestdagen en andere door burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen wordt een afzonderlijke regeling getroffen. Het vaststellen van openings-tijden op bijzondere plaatselijke feestdagen zijn gedelegeerd aan het hoofd van de afdeling gemeentewinkel. Indien de noodzaak daartoe is vastgesteld, kan in spoed-eisende gevallen het hoofd van de afdeling gemeentewinkel het bureau van de burgerlijke stand op elk gewenst ogenblik openstellen. Voorts is in het reglement rekening gehouden met calamiteiten of rampen.
Toelichting bij de instructie c.q. werkafspraken voor buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand
In dit hoofdstuk worden de regels herhaald die ook zijn opgenomen in het door het college van burgemeester en wethouders vastgestelde Reglement voor de burgerlijke stand van de gemeente Doetinchem 2004. Er wordt daarin onderscheid gemaakt tussen babsen die in een roosterdienst voor de gemeente Doetinchem een trouwerij c.q. een partnerschapsregistratie verrichten en personen met een bestuursfunctie (burgemeester, wethouder) of politieke achtergrond (raadsleden), die slechts van tijd tot tijd als babs een trouwerij c.q. een partnerschapsregistratie doen en met de voor een eenmalige gebeurtenis benoemde babs. Voor het personeelsdossier dient de babs net als elke werknemer een fotokopie van zijn legitimatiebewijs in te leveren.
In de algemene regels zijn regels gesteld met betrekking tot verantwoordelijkheden, integriteit, geheimhouding en non-discriminatie. In de overige hoofdstukken wordt op onderdelen nader ingegaan.
Naast plichten bestaan er ook voor de babsen een aantal rechten. In dit hoofdstuk wordt ingegaan op de rechten van de babsen op opleiding en begeleiding.
6. Indeling/ontvangst stukken en documentatie
Ook in dit hoofdstuk wordt nader ingegaan op een bepaald aspect van de taakverdeling en de verantwoordelijkheden over en weer.
7. Het traject voorafgaand aan de trouwerij c.q. partnerschapsregistratie
Bij de start van de professionalisering is uitgegaan van een maatwerktoespraak voor ieder bruidspaar. Onderdeel daarvan zou moeten zijn een huisbezoek af te leggen door de babs aan een bruidspaar. In de praktijk blijkt niet ieder bruidspaar daar prijs op te stellen. De regels zijn aan de praktijk aangepast.
8. De trouwerij c.q. partnerschapsregistratie
De voltrekking van een huwelijk c.q. een partnerschapsregistratie is veelal een plechtig gebeuren. Alhoewel duidelijk met een bruidspaar afspraken zijn gemaakt over het tijdstip van trouwen/partnerschapsregistratie, komt het meer dan eens voor dat een bruidspaar of te vroeg of te laat op het gemeentehuis aankomt. In ieder geval dienen er in alle gevallen een bode/gastvrouw/gastheer en een babs aanwezig te zijn. Er mag geen onduidelijkheid zijn over wie bevoegd is bepaalde beslissingen te nemen over te volgen procedures en de plicht tot geheimhouding. Deze zijn in dit hoofdstuk uitgewerkt.
In dit hoofdstuk wordt geregeld welke vergoedingen wel en welke niet worden gegeven.
Jaarlijks vindt er minimaal één evaluatiebijeenkomst plaats.
11. Kennisname van de instructie/werkafspraken
Een trouwerij c.q. partnerschapsregistratie is en blijft een product waarvoor de gemeente verantwoordelijk is. Ook al vindt een trouwerij c.q. partnerschapsregistratie plaats op een door de gemeente ingehuurde locatie, het publiek zal altijd het uiteindelijke product in relatie brengen met de gemeente. Daarom moeten dingen goed worden geregeld en is het van belang zaken goed met alle betrokken partijen door te spreken. Na het doorspreken tekenen de babs en de vertegenwoordiger van de gemeente Doetinchem het document voor akkoord. De babs krijgt een document ter hand gesteld. De gemeente draagt zorg voor archivering van een getekend exemplaar.