Organisatie | Schagen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening inzake de winkeltijden |
Citeertitel | Verordening winkeltijden Schagen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is alleen van kracht voor het grondgebied van de voormalige gemeente Schagen. De regeling is vastgesteld door de gemeenteraad van de voormalige gemeente Schagen, welke is opgeheven met ingang van 1 januari 2013. Op grond van artikel 28 van de Wet algemene regels gemeentelijke indeling behoudt deze regeling haar rechtskracht voor het grondgebied waarvoor ze is vastgesteld gedurende twee jaar, tenzij de regeling eerder wordt ingetrokken.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-1997 | 05-12-2013 | Onbekend | 29-04-1997 Schager Weekblad, 25-06-1997 | Onbekend |
Artikel 4 Intrekken of wijzigen van de ontheffing
Het college van burgemeester en wethouders kan een ontheffing intrekken of wijzigen indien:
Artikel 8 Verbod straatverkoop bepaalde goederen op zon- en feestdagen
Het college van burgemeester en wethouders kan bepalen dat de vrijstelling genoemd in artikel 12 van het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet niet geldt voor de gehele gemeente of voor een of meer delen van de gemeente.
Voor de omschrijving van het begrip "feestdagen" is aansluiting gezocht bij artikel 2 van de wet.
Op de behandeling van de verzoeken om ontheffing ter uitvoering van deze verordening is de Algemene Wet bestuursrecht (Awb) van toepassing. Artikel 4:13 van de Awb regelt binnen welke termijn het bestuursorgaan een beslissing op een aanvraag dient te nemen. Het uitgangspunt daarbij is dat in het wettelijk voorschrift dat van toepassing is op de betreffende aanvraag een beslistermijn wordt opgenomen. Daartoe is in artikel 2 de mogelijkheid geboden om daarin een voor de betreffende gemeente geschikte en redelijke termijn op te nemen. Tevens is daarin een verdagingsmogelijkheid opgenomen.
Zakelijk karakter van de ontheffing
In artikel 3 is bepaald dat een ontheffing op basis van artikel 7 van de verordening een zakelijk karakter heeft. De ontheffing voor een avondwinkel heeft eveneens een persoonlijk karakter, omdat deze ontheffing geen verband heeft met de persoon van de ondernemer. Indien er echter in een bepaalde gemeente meer aanvragen zijn ingediend voor een avondwinkel dan er in verband met de wettelijke vereisten (wet of verordening) verleend kunnen worden, kan overwogen worden om de ontheffing persoonsgebonden te doen zijn, zodat bij beëindiging van de avondwinkel een andere ondernemer in aanmerking kan komen voor een ontheffing.
Intrekking of wijziging van de ontheffing
In de Awb is niet aangegeven in welke situatie een besluit ingetrokken kan worden. Dit dient dan ook in de verordening te worden bepaald. Op het besluit tot intrekking van een ontheffing is de Awb van toepassing.
Artikel 3, derde lid, van de wet geeft de raad de bevoegdheid om een koopavond aan te wijzen, hetzij de donderdag- of de vrijdagavond. Voor de gehele gemeente kan dezelfde avond als koopavond worden aangewezen. Hoewel geen verordening vereist is is in verband met de duidelijkheid in deze verordening hierover een bepaling opgenomen. In het tweede lid is aangegeven dat de koopavond in een aantal situaties verschoven kan worden naar een andere dag. Ook dan kan de koopavond alleen de donderdag- of de vrijdagavond betreffen. In Schagen heeft men in het verleden voor de vrijdagse koopavond gekozen
Artikel 9, eerste lid, van de wet geeft de raad de bevoegdheid om vrijstelling te verlenen van de in de wet vervatte verboden voor ten hoogste acht zon- en feestdagen, en ten hoogste tien andere dagen. Indien de raad van deze bevoegdheid gebruik wenst te maken dient hij daartoe een besluit te nemen. Dit besluit hoeft niet een verordening te zijn, maar in verband met de duidelijkheid en de overzichtelijkheid is ervoor gekozen om ook dit onderwerp te regelen in deze verordening.Het besluit ter uitvoering van dit artikel tot aanwijzing van een aantal dagen is een besluit van algemene strekking waartegen ingevolge de Winkelsluitingswet beroep kan worden ingesteld dient op grond van artikel 7:a van de Algemene Wet bestuursrecht eerst bezwaar gemaakt te worden (zie paragraaf 5 van deze ledenbrief). Indien de aanwijzing een zon- en/of feestdag betreft dient daarover eerst de Kamer van Koophandel en Fabrieken te worden gehoord (artikel 13 van de wet).
Bij de beoordeling van een aanvraag om ontheffing voor een avondwinkel dienen de volgende aspecten bekeken te worden:
Gelet op het gegeven dat de wet slechts ruimte laat voor de vestiging van één avondwinkel in Schagen ontbreekt de noodzaak voor het vaststellen van een beleidsnotitie. Voor de toepassing van artikel 7 wordt uitgegaan van vestiging van een avondwinkel binnen het kernwinkelgebied van Schagen. De voorziening wordt daardoor centraal gesitueerd. Bovendien wordt overlast voor omwonenden in woonwijken op deze manier voorkomen. Een eventuele vestiging dient uiteraard te wordten getoetst aan het ter plaatse vigerende bestemmingsplan.
Deze voorwaarde waarborgt de rechtmatigheid van de in de winkel uit te oefenen detailhandel. Voorts bestaat aldus de zekerheid dat de betreffende ondernemer voldoet aan vakbekwaamheidseisen en beschikt over algemene ondernemersvaardigheden. Dit bevordert de continuïteit en soliditeit van de onderneming in kwestie.