Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Geldrop-Mierlo

Verordening Cliëntenparticipatie 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGeldrop-Mierlo
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Cliëntenparticipatie 2009
CiteertitelVerordening Cliëntenparticipatie 2009
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet sociale werkvoorziening, art. 2, lid 3.
  2. Wet werk en bijstand, art. 47.
  3. Wet Investeren in Jongeren, art. 12, lid 1, onderdeel d en lid 2.
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-09-200902-07-2015Nieuwe regeling

28-09-2009

Trompetter, 13-10-2009

GM 2009.0671

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Cliëntenparticipatie 2009.

De raad van de gemeente Geldrop-Mierlo,

overwegende dat:

  • -

    de gemeente bij verordening regels dient te stellen over de wijze waarop de personen die algemene bijstand ingevolge de Wet werk en bijstand ontvangen of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet;

  • -

    de gemeente bij verordening regels dient te stellen over de wijze waarop de personen die geïndiceerd zijn in het kader van de Wet sociale werkvoorziening of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet;

  • -

    de gemeente bij verordening regels dient te stellen over de wijze waarop jongeren die gebruik maken van de voorzieningen van de Wet investeren in jongeren, of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet;

  • -

    het wenselijk wordt geacht om de betrokkenheid van de genoemde doelgroepen vorm te geven binnen de structuur van het Cliëntenplatform Minima.

gelet op de bepalingen van de Wet werk en bijstand, de Wet investeren in jongeren en de Wet sociale werkvoorziening;

besluit:

vast te stellen de “Verordening Cliëntenparticipatie 2009”.

Artikel 1 Doelstelling

Het doel van cliëntenparticipatie is dat cliënten en vertegenwoordigers van belangenorganisaties invloed moeten kunnen uitoefenen op het lokaal beleid op de terreinen van sociale zaken en de sociale werkvoorziening. Ten behoeve van dit doel is een organisatie in het leven geroepen die opereert onder de naam het Cliëntenplatform.

Artikel 2 Beleidsterreinen

  • 1.

    In het kader van de cliëntenparticipatie adviseert het Cliëntenplatform over:

    • -

      Het gemeentelijk beleid op het terrein van de Wet Werk en Bijstand;

    • -

      Het gemeentelijk beleid op het terrein van de Wet sociale werkvoorziening;

    • -

      Het gemeentelijk beleid op het terrein van de Wet investeren in jongeren;

    • -

      Het overig gemeentelijk beleid op het terrein van sociale zaken.

  • 2.

    Het Cliëntenplatform houdt zich niet bezig met de behandeling van individuele cliëntzaken.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    Het Cliëntenplatform bestaat uit cliënten van de afdeling Sociale Zaken en vertegenwoordigers van belangenorganisaties, ingezetenen die geïndiceerd zijn in het kader van de Wet sociale werkvoorziening, of wettelijke vertegenwoordigers van geïndiceerden. De verhouding tussen vertegenwoordigers van belangenorganisaties en cliënten c.q. geïndiceerden is 40%-60%.

  • 2.

    Het maximaal aantal leden van het Cliëntenplatform is 12 leden.

  • 3.

    Tenminste 1 en maximaal 2 leden vertegenwoordigen de geïndiceerden ingevolge de Wet sociale werkvoorziening.

  • 4.

    Tenminste 1 en maximaal 2 leden vertegenwoordigen de jongeren als bedoeld in de Wet investeren in jongeren.

  • 5.

    Nieuwe leden van het Cliëntenplatform worden door Burgemeester en Wethouders benoemd op voordracht van het Cliëntenplatform.

  • 6.

    De leden kiezen uit hun midden een bestuur, bestaande uit een voorzitter, een penningmeester en een secretaris.

  • 7.

    Het lidmaatschap van het Cliëntenplatform is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad dan wel het college van burgemeester en wethouders.

  • 8.

    Het lidmaatschap van het Cliëntenplatform is onverenigbaar met het werknemerschap van een sociale werkvoorzieningsbedrijf, buiten het kader van de Wsw, met het sociale werkvoorzieningsbedrijf als formele werkgever, het werknemerschap van een begeleidingsorganisatie of het lidmaatschap van de ondernemingsraad van een sociale werkvoorzieningsbedrijf of begeleidingsorganisatie.

  • 9.

    Een lid van het Cliëntenplatform moet geroyeerd worden door het college indien 2/3 van de leden van het Cliëntenplatform daartoe een schriftelijk gemotiveerd verzoek doet bij de portefeuillehouder van Sociale Zaken.

Artikel 4 Werkwijze

  • 1.

    In het kader van de cliëntenparticipatie vragen Burgemeester en Wethouders het Cliëntenplatform om advies. Het Cliëntenplatform is ook gerechtigd uit eigen beweging advies uit te brengen aan Burgemeester en Wethouders.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders vragen het Cliëntenplatform in ieder geval advies inzake het gemeentelijk beleid inzake de uitvoering van de Wet Werk en Bijstand, de Wet investeren in jongeren en de Wet sociale werkvoorziening.

  • 3.

    Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd, dat het uitgebrachte advies toegevoegd kan worden aan de Gemeenteraad ter beschikking te stellen stukken.

  • 4.

    Indien het belang van de zaak daartoe aanleiding geeft, vindt bij de aanbieding van het advies overleg plaats tussen de eerst betrokken wethouder en het Cliëntenplatform.

  • 5.

    Tussen de wethouder van sociale zaken dan wel door een door Burgemeester en Wethouders aangewezen ambtenaar vindt geregeld, doch minimaal viermaal per jaar, een structureel overleg plaats.

  • 6.

    Burgemeester en Wethouders dragen er zorg voor dat aan het Cliëntenplatform de nodige informatie wordt verstrekt ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van het Cliëntenplatform.

  • 7.

    Burgemeester en Wethouders stellen regels vast over de procedures en de contacten van het Cliëntenplatform.

Artikel 5 Faciliteiten

  • 1.

    Ten behoeve van het Cliëntenplatform wordt jaarlijks in de begroting een budget opgenomen.

  • 2.

    Ten laste hiervan kunnen, ter beoordeling van Burgemeester en Wethouders, onder meer kosten worden gebracht, die verband houden met deskundigheidsbevordering, organisatiekosten en algemene onkosten.

  • 3.

    Voor het bijwonen van de vergadering wordt geen presentiegeld verstrekt.

  • 4.

    De gemeente stelt vergaderruimte en kopieerfaciliteiten beschikbaar ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van het Cliëntenplatform.

  • 5.

    Uiterlijk 15 december van ieder jaar dient het Cliëntenplatform bij de portefeuillehouder van Sociale Zaken een begroting in voor het komende jaar. Het budget wordt, na akkoord, uiterlijk 15 januari van dat jaar betaalbaar gesteld.

  • 6.

    Het Cliëntenplatform verantwoordt vóór 1 april schriftelijk aan het college de kosten die in het voorgaande jaar gemaakt zijn.

Artikel 6 Slotbepaling

  • 1.

    Het college kan na overleg met het Cliëntenplatform, met betrekking tot de uitvoering van deze verordening nadere regels bepalen.

  • 2.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: “Verordening Cliëntenparticipatie 2009”.

  • 3.

    Deze Verordening Cliëntenparticipatie 2009 vervangt de Verordening Cliëntenparticipatie 2008 en treedt in werking met onmiddellijke ingang.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad

der gemeente Geldrop-Mierlo d.d……….

De raad voornoemd,

de griffier, de voorzitter,

Ir. G.A.A. van Luijn M.J.D. Donders-de Leest