Organisatie | Ermelo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening inzake de behandeling van bezwaarschriften 2002 |
Citeertitel | Verordening behandeling bezwaarschriften 2002 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Regeling vervangt de verordening inzake de behandeling van bezwaar- en beroepschriften 1998
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2002 | 01-07-2019 | Gewijzigd: art. 11 en 16 lid 2 | 27-04-2006 Ermelo's Weekblad | Onbekend |
HOOFDSTUK 2 – BEHANDELING VAN DE BEZWAARSCHRIFTEN
Het horen kan worden opgedragen aan de voorzitter en/of een lid van de commissie. Indien het horen is opgedragen aan de voorzitter en/of een lid van de commissie wordt in het advies vermeld welke leden betrokken zijn geweest bij de totstandkoming van het advies van de commissie. Een advies van de commissie wordt uitgebracht door ten minste drie leden waaronder begrepen de (plaatsvervangend) voorzitter.
Artikel 12 - Niet-deelneming aan de behandeling
De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift, indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.
De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de in het eerste lid bedoelde nadere informatie, aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist omtrent een dergelijk verzoek.
Artikel 17 - Uitbrengen advies
Indien naar het oordeel van de secretaris van de commissie de termijn van tien weken, als bedoeld in artikel 7:10, eerste lid van de wet ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies door de commissie en het nemen van een beslissing verzoekt hij het in het eerste lid bedoelde bestuursorgaan tijdig de beslissing te verdagen.
De commissie brengt jaarlijks verslag uit van de werkzaamheden aan de bestuursorganen en doet zo nodig aanbevelingen die zij met het oog op een deugdelijke uitvoering van de gemeentelijke bestuurstaak nodig acht.
Deze verordening treedt in werking op 1 april 2002. Op 3 september 2002 vervalt de verordening inzake de behandeling van bezwaar- en beroepschriften 1998, nummer 98/6933.
Bezwaar- en beroepschriften die zijn ingediend voor 3 september 2002 en vallen onder het taakveld zoals aangegeven in de verordening inzake behandeling bezwaar- en beroepschriften 1998, worden volgens de regelingen van de voorheen geldende verordening behandeld.
Bezwaarschriften, die zijn gericht tegen besluit van de burgemeester c.q. het college van burgemeester en wethouders, welke zijn ingediend voor 1 april 2002 worden volgend de voorheen geldende regelingen behandeld.
De commissie voor bezwaarschriften behandelt zowel bezwaarschriften die zijn ingediend tegen raadsbesluiten als bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten van het college van burgemeester en wethouders.
In 1998 is besloten om in Ermelo een commissie te benoemen, bestaande uit onafhankelijke leden. De argumenten om een dergelijke commissie te benoemen zijn nog steeds relevant. Zo kan de commissie een onafhankelijke en deskundige advisering garanderen.
Door inschakeling van een onafhankelijke commissie kan recht worden gedaan aan de daarmee samenhangende keuze voor distantie ten opzichte van de oorspronkelijke besluitvorming en aan de rechtszekerheid. Het beginsel van de bezwaarschriftenprocedure, dat het orgaan dat het bestreden besluit had genomen daarop na heroverweging een nieuw besluit dient te nemen wordt daardoor niet aangetast
Ook blijkt dat door inschakeling van een onafhankelijke commissie de zeefwerking van de bezwaarschriftenprocedure toeneemt. De bezwaarde partij voelt zich meer serieus genomen als het bestuursorgaan zich eveneens ten opzichte van de onafhankelijke commissie dient te verantwoorden.
In dit artikel zijn slechts die begripsbepalingen opgenomen die niet in de Algemene wet bestuursrecht voorkomen. Zo ontbreekt een omschrijving van het begrip bestuursorgaan hoewel dat op meerdere plaatsen in de verordening voorkomt.
Verschillende bestuursorganen kunnen in het licht van de toepassing van deze verordening worden onderscheiden:
Het bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen, in de verordening aangeduid als verwerend orgaan. Dit kan betreffen de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, een commissie waaraan via delegatie bepaalde bevoegdheden van de hiervoor genoemde bestuursorganen zijn overgedragen en tenslotte de ambtenaar aan wie uitvoeringsbevoegdheden van het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester zijn overgedragen.
Het bestuursorgaan dat dient te beslissen op het ingediende bezwaar¬schrift. Wanneer het gaat om de behandeling van bezwaarschriften zijn het verwerend orgaan en het onderhavige bestuursorgaan één. Dit volgt uit het karak¬ter van de bezwaarschriftenprocedure als heroverwegingsprocedure door het orgaan dat het oorspronkelijke en bestreden besluit heeft genomen.
Het eerste lid van dit artikel verwijst naar artikel 1:5 van de Awb waarin is omschreven wat onder het maken van bezwaar dient te worden verstaan.
In het tweede lid van het artikel worden de bezwaarschriften opgesomd waarover de commissie niet mag adviseren vanwege de specifieke inhoud daarvan.
In het derde lid is de bevoegdheid opgenomen voor het college om besluiten over onderwerpen waarbij formeel intergemeentelijke wordt samengewerkt buiten de bevoegdheid van de commissie te brengen. Om de onafhankelijkheid te kunnen waarborgen dient in dat geval wel een onafhankelijke commissie te worden ingesteld. Het betreft uitsluitend die bezwaarschriften welke gericht zijn tegen besluiten van een betreffende vakgebied waarbij formeel intergemeentelijk wordt samengewerkt.
Artikel 3 Samenstelling van de commissie
De voorzitter en de leden van de commissie moeten beschikken over voldoende juridische deskundigheid. De hoorzittingen kunnen alleen doorgang vinden als de meerderheid van de leden aanwezig is (zie ook artikel 11). Van belang is dat de voorzitter en leden op geen enkele wijze onderdeel uitmaken van danwel werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een van de bestuursorganen, de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester. De adviescommissie dient volledig onafhankelijk en objectief te kunnen adviseren.
Hier is aangegeven wie de secretaris van de commissie is. Dit is een ambtenaar die door het college van burgemeester en wethouders wordt aangewezen. De secretaris maakt geen onderdeel uit van de commissie. De secretaris draagt tevens zorg voor de administratieve procesgang en zal de commissie adviseren.
In dit artikel is bepaald dat de leden van de commissie op dezelfde dag aftreden als de gemeenteraad. Een commissie zal derhalve 4 jaar functioneren met dezelfde leden, tenzij er mutaties optreden. Zo kan een lid zelf ontslag nemen. Hij kan zelf het tijdstip van dat ontslag bepalen. Hij kan ook een later tijdstip kiezen om zodoende eventueel nog bij de afhandeling van lopende zaken betrokken te kunnen zijn. Een ontslagnemend lid kan niet gedwongen worden ook feitelijk de functie te blijven vervullen.
Artikel 6 Ingediend bezwaarschrift
Duidelijk zal moeten zijn wanneer een bezwaarschrift binnenkomt. Door de datum van binnenkomst op het bezwaarschrift aan te tekenen kan de ontvankelijkheidsvraag worden beantwoord. Het bezwaarschrift zal vervolgens in handen moeten worden gesteld van de commissie zodat deze hierover kan adviseren. Het in handen stellen van de relevante stukken geschiedt via de secretaris van de commissie.
In de ontvangst bevestiging van het bezwaarschrift wordt vermeld dat een commissie het bestuursorgaan zal adviseren omtrent het bezwaar en dat een beslistermijn van 10 weken geldt.
Artikel 7 Uitoefening bevoegdheden
In dit artikel is bepaald dat de secretaris van de commissie bevoegd is tot het stellen van een termijn indien er aan een bezwaarschrift een formeel gebrek kleeft. Tevens is de secretaris bevoegd tot het verzoeken om een machtiging en het vertrekken van stukken aan de betrokken partijen.
Aan de voorzitter wordt de bevoegd toegekend om bepaalde stukken niet ter inzage te leggen wegens gewichtige redenen dan wel belanghebbenden afzonderlijk te horen.
Het spreekt voor zich dat de voorzitter van de commissie er zorg voor dient te dragen dat al het noodzakelijke wordt gedaan om de behandeling van het bezwaarschrift genoegzaam voor te bereiden. Dat geldt zowel intern bij de gemeente - hij krijgt de bevoegdheid alle gewenste inlichtingen in te winnen - als ook extern. Zo moet het mogelijk zijn om met de klager in contact te treden om nadere informatie in te winnen of bijv. hem bij kennelijke niet-ontvankelijkheid in overweging te geven het bezwaarschrift in te trekken.
De activiteiten van de commissie of van haar voorzitter bij de voorbereiding van de te behandelen zaken kunnen kosten met zich meebrengen. Indien de commissie het wenselijk acht dat een externe deskundige wordt ingehuurd, zal dat kosten met zich meebrengen. Met het inhuren van externe deskundigen dient voorzichtig te worden omgesprongen.
De secretaris nodigt belanghebbenden uit voor de hoorzitting. Wanneer het horen achterwege blijft omdat het bezwaarschrift kennelijk gegrond, ongegrond of niet ontvankelijk is, zal de voorzitter belanghebbenden en het verwerend orgaan hieromtrent informeren.
Artikel 10 Uitnodiging zitting
Ingevolge het eerste lid van deze bepaling wordt ook het verwerend orgaan uitgenodigd voor de zitting. Het is van groot belang dat dit orgaan zich ook ter zitting laat vertegenwoordigen. Daarmee kan worden voorkomen dat er, vanwege de inbreng van de bezwaarmaker, een eenzijdig beeld ontstaat.
Voorts is het voor de commissie van groot belang van de bestuurlijke zijde te vernemen hoe een beslissing tot stand is gekomen. Anders kan het voor de commissie moeilijk worden om ter zake een goede afweging te maken.
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 12 Niet-deelneming aan de behandeling
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 13 Openbaarheid zitting
De uitgangsregel is dat de hoorzittingen openbaar zijn. Uitzondering op deze regel blijft mogelijk. Dit kan bv het geval zijn dat bijzonder persoonlijke zaken van familiare, medische of financiële aard danwel andere zaken met een vertrouwelijk karakter aan de orde komen. Een voorbeeld hiervan kan zijn een bezwaarschrift tegen een besluit weigering urgentieverklaring. Indien de voorzitter van de commissie dan wel een van haar leden dan wel een belanghebbende verzoekt of de deuren worden gesloten, wordt dit verzoek achter gesloten deuren behandeld. Indien de commissie van oordeel is dat er gewichtige redenen zijn die zich tegen een openbare behandeling verzet, blijft de deur gesloten. Indien de commissie echter van oordeel is dat er geen gewichtige redenen zijn, dan wordt de hoorzitting hervat in de openbaarheid.
Artikel 14 Schriftelijke verslaglegging
Het bepaalde in het eerste lid hoeft niet zo ver te strekken dat van al het aanwezige publiek naam en hoedanigheid wordt opgenomen. Wel zal uit het verslag duidelijk moeten blijken wie namens welke partij aanwezig was en wat door hen naar voren is gebracht.
Een nader onderzoek kan feiten of omstandigheden aan het licht brengen die op het moment van de zitting nog niet bekend waren. Dit kan aanleiding zijn om belanghebbenden en het verwerend orgaan opnieuw te horen. De onderhavige bepaling voorziet in de mogelijkheid de commissie te verzoeken daartoe een nieuwe zitting te houden. Indien het in voor bedoeld geval feiten of omstandigheden betreft die voor de op bezwaar te nemen beslissing van aanmerkelijk belang kunnen zijn, dit aan belanghebbenden wordt meegedeeld en dat zij opnieuw in de gelegenheid worden gesteld te worden gehoord.
Artikel 16 Raadkamer en advies
De hoorzitting is in principe openbaar, de hier bedoelde beraadslaging vindt achter gesloten deuren plaats. In de raadkamer bespreekt de commissie welk advies zij gaat uitbrengen. Omdat tijdens de beraadslaging persoonlijke en vertrouwelijke informatie besproken kan worden, valt deze bespreking onder de geheimhoudingsplicht. De secretaris van de commissie neemt deel aan de beraadslagingen in de Raadkamer.
Het verslag van de hoorzitting maakt onderdeel uit van het advies van de commissie. Deze bepaling is analoog aan het gestelde in artikel 7:13 zesde lid van de Awb. Bij de beslissing op het bezwaarschrift zal het advies van de commisse standaard worden meegezonden.
Indien een adviescommissie is ingesteld, bedraagt de beslistermijn voor het bestuursorgaan tien weken. Indien naar het oordeel van de secretaris het niet mogelijk is om binnen deze termijn een beslissing op het bezwaarschrift te nemen, zal deze het bestuursorgaan verzoeken de beslistermijn te verdagen met vier weken.
De commissie brengt jaarlijks een verslag uit van de werkzaamheden. In dit verslag kan de commissie aanbevelingen doen met het oog op een deugdelijke uitvoering van het gemeentelijk beleid. Het jaarverslag zal jaarlijks integraal aan de gemeenteraad worden toegezonden.
Artikel 19 Inwerkingtreding en citeertitel
Deze verordening treedt in werking op 1 april 2002. Hiermee is aansluiting gezocht bij de nieuwe raadsperiode. Op deze datum vervalt de oude verordening inzake de behandeling van bezwaar- en beroepschriften 1998.
Wanneer een bezwaarschrift is binnengekomen voor 1 april 2002 die voor behandeling van de commissie voor bezwaarschriften in aanmerking komt, dient helder te zijn hoe hiermee moet worden omgegaan.
Ten aanzien van bezwaarschriften gericht tegen besluiten van de burgemeester of het college van burgemeester en wethouders die zijn ingediend voor 1 april 2002 zal het oude regiem gelden, d.w.z. dat het horen geschiedt door een lid van het college. Indien de bezwaarschriften op of na 1 april 2002 zijn ingediend, dan zal de commissie omtrent het bezwaarschrift adviseren.
In deze bepaling is opgenomen dat een bezwaarschrift die is binnengekomen voor 3 september 2002 en voor behandeling door de commissie in aanmerking komt, onder het regiem van de oude verordening valt. De oude commissie zal de gemeenteraad in dat geval adviseren. Het betreft in dit geval louter appellabel raadsbesluiten. De peildatum is derhalve de datum van indiening. Een poststempel kan hieromtrent zekerheid geven.
Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening behandeling van bezwaarschriften 2002.