Organisatie | Someren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2003 |
Citeertitel | Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2003 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, art. 33, derde lid
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-10-2003 | 10-01-2020 | nieuwe regeling | 25-09-2003 't Contact, 01-10-2003 | Onbekend |
De raad van de gemeente Someren;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 11 september 2003
gelet op artikel 147 van de Gemeentewet;
vast te stellen de navolgende verordening op het burgerinitiatief:
Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2003
Hoofdstuk 1 Ambtelijke bijstand
Artikel 2 Ambtelijke bijstand per raadslid
Elk raadslid heeft recht op ambtelijke bijstand als bedoeld in artikel 1.
Aldus besloten in de vergadering van de raad van de gemeente Someren,
De raadsgriffier, de voorzitter,
J.K.J. Boon A.P.M. Veltman
Toelichting bij Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2003
In dit artikel is omschreven wat onder ambtelijke bijstand wordt verstaan. Vragen om feitelijke informatie van geringe omvang worden niet aangemerkt als verzoek om ambtelijke bijstand. Reden hiervoor is dat dit soort vragen veelal weinig tijd vergen van het ambtelijk apparaat. Vaak worden deze vragen bovendien telefonisch gesteld.
Elk raadslid kan een beroep doen op ambtelijke bijstand. Gelet op de ervaringen uit het verleden is er niet voor gekozen om hier een maximum aan te verbinden (bijvoorbeeld een maximaal aantal uren op jaarbasis). Er wordt van uitgegaan dat in alle redelijkheid een beroep wordt gedaan op het ambtelijk apparaat voor gewenste ambtelijke bijstand.
Naast elk raadslid afzonderlijk, kan ook een fractie als zodanig een beroep doen op ambtelijke bijstand. Gedacht kan worden aan de situatie dat een fractie ambtelijke hulp wenst bij het opstellen van een initiatiefvoorstel.
Ook hier geldt dat er niet voor gekozen is om hier een maximum aan te verbinden.
De griffier is er verantwoordelijk voor dat de ambtelijke bijstand welke gevraagd wordt, ook geregistreerd wordt. Op basis van die registratie kan inzicht verkregen worden in de soort ambtelijke bijstand welke gevraagd is in enig jaar en de omvang daarvan. Deze gegevens kunnen gebruikt worden voor de evaluatie zoals bedoeld in artikel 7.
Naast de mogelijkheid van ambtelijke bijstand, is er voor gekozen om de fracties ook in financiële zin een ondersteuning te geven. De raads- en commissieleden ontvangen elk persoonlijk een vergoeding voor te maken kosten op grond van de daartoe vastgestelde regelingen. De vergoeding als bedoeld in artikel 5 is echter een vergoeding voor de fractie. De fractie is vrij om te bepalen op welke wijze deze vergoeding besteed wordt. Gedacht kan worden aan bekostiging van symposia waar fractieleden gezamenlijk naar toe gaan. Bedacht moet worden dat het hier slechts een geringe vergoeding betreft.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Het is wenselijk, zeker nu er geen maximum gesteld is voor de ambtelijke bijstand, de toepassing van de regeling tussentijds te evalueren. Vastgelegd is dat deze evaluatie in 2004 zal plaatsvinden. Het exacte moment van de evaluatie zal in gezamenlijk overleg nader bepaald moeten worden.