Organisatie | Schiedam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand 2004 |
Citeertitel | Verordening Cliëntenparticipatie WWB Schiedam |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Wet werk en bijstand, art. 47
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2005 | 01-01-2010 | Nieuwe regeling | 13-12-2004 onbekend | VR2004/159 |
VERORDENING CLIËNTENPARTICIPATIE WET WERK EN BIJSTAND 2004
niet-uitkeringsgerechtigde: de persoon, jonger dan 65 jaar, die als werkloze werkzoekende staat geregistreerd bij de Centrale organisatie werk en inkomen en die geen recht heeft op een uitkering op grond van de wet, de Werkloosheidswet, de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen, de Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten, de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering, de Toeslagenwet, de Tijdelijke wet beperking inkomensgevolgen arbeidsongeschiktheidscriteria, de Algemene nabestaandenwet dan wel op grond van een regeling, die met deze wetten naar aard en strekking overeenstemt (artikel 6, sub a van de wet);
Het doel van cliëntenparticipatie is het behartigen van belangen van uitkeringsgerechtigden. Cliënten en vertegenwoordigers kunnen daar waar nodig invloed uitoefenen op de uitvoering en kwaliteit van dienstverlening van de afdeling Werk en de afdeling Inkomen. Ten behoeve van dit doel wordt een organisatie in het leven geroepen die zal opereren onder de naam Cliëntenparticipatie WWB Schiedam.
Artikel 8 Geheimhoudingsplicht
De leden van de Cliëntenparticipatie nemen kennis van het bepaalde in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht over de geheimhoudingsplicht. Behalve na voorafgaande schriftelijke toestemming door of namens het college, zal een lid informatie of gegevensdragers die hem ter beschikking staan niet aan derden kenbaar maken.
Artikel 11 Overgangsbepaling benoeming
De eerste keer zijn alle huidige leden van de Cliëntenparticipatie benoembaar, tenzij strijdig met artikel 4 lid 4.
De Wet werk en bijstand schrijft in artikel 47 voor dat cliëntenparticipatie dient plaats te vinden en dat, in het verlengde van die verplichting, een verordening dient te worden opgesteld en goedgekeurd door de raad. Ingevolge die bepaling is de verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand tot stand gekomen.
Minimaal dient te zijn vastgelegd op welke wijze personen met een WWB uitkering, niet-uitkeringsgerechtigden en personen met een ANW uitkering of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop:
Voor de diverse omschrijvingen is aansluiting gezocht bij de formuleringen in de Wet werk en bijstand, bestaande regelgeving en de huidige gemeentelijke organisatie.
In dit artikel wordt de doelstelling beschreven. Belangrijk is dat de Cliëntenparticipatie ook ongevraagd kan adviseren.
In dit artikel wordt beschreven over welke terreinen de Cliëntenparticipatie adviseert. Advies wordt gevraagd bij de vaststelling van beleidskaders, verordeningen en beleidsregels op het terrein van de WWB. De wetgever beoogt een organisatie die bestaat uit cliënten zoals bedoeld in artikel 1 van deze verordening. Het is belangrijk dat de samenstelling van de Cliëntenparticipatie daadwerkelijk representatief is voor de doelgroep bijstandsgerechtigden.
Onverlet de omstandigheid dat in het reguliere overleg niet over individuele belangen van cliënten wordt gesproken kunnen de leden natuurlijk werkzaamheden als individuele belangenbehartiger uitvoeren, dit ook met betrekking tot klachten, bezwaarschriften of andere zaken met een individueel karakter.
Er is gekozen voor een mix van cliënten en vertegenwoordigers. Omwille van de werkbaarheid is ervoor gekozen het aantal leden en vertegenwoordigers beperkt te houden. Benoeming geschiedt voor een termijn van vier jaar, met een mogelijke herbenoeming voor nog één periode. Voor die termijn is gekozen teneinde zoveel mogelijk continuïteit te bereiken.
In dit artikel is ook geregeld hoe de benoeming geschiedt.
Gezien de instelling van de Cliëntenparticipatie door B&W kan op grond van de wet dualisering gemeenten geen zitting worden genomen door een lid van de gemeenteraad en wat dit betreft daaraan gelijkgestelde burgerlid. De andere functies zijn opgenomen om de onafhankelijkheid van de Cliëntenparticipatie te waarborgen.
Om te voorkomen dat leden plotseling wegvallen, en de Cliëntenparticipatie zijn taak niet meer naar behoren kan uitoefenen, is geregeld dat het lid de functie blijft vervullen totdat in de vacature is voorzien, met een maximale termijn van zes maanden. Deze bepaling is mede van belang om nieuwe leden te kunnen voorbereiden op hun taak.
De voorzitter is gesprekspartner namens het college, uitgangspunt is dat de voorzitter een materiedeskundige ambtenaar is en niet alleen fungeert als technisch voorzitter.
De ambtelijk secretaris biedt administratieve ondersteuning, maar is geen lid van de Cliëntenparticipatie. De ambtelijk secretaris is binnen de ambtelijke organisatie het centrale aanspreekpunt voor de Cliëntenparticipatie.
In dit artikel wordt het adviesrecht nader ingevuld. Essentieel is dat een advies op een zodanig tijdstip wordt gevraagd, dat dit kan worden gebruikt bij de opwerking van het beleid. Indien advies is gevraagd en gegeven wordt in de advisering aan het college aangegeven welk advies is uitgebracht.
Er is gekozen voor een vaste overlegstructuur, daarnaast wordt aangegeven hoe de agenda wordt vastgesteld. In situaties dat de Cliëntenparticipatie buiten het regulier overleg advies uitbrengt, wordt geen administratieve ondersteuning geboden.
De vergaderdata worden vooraf in onderling overleg op jaarbasis vastgesteld.
Met betrekking tot de interne werkwijze van de leden onderling wordt slechts vermeld dat de leden dit zelf bepalen.
In verband met een goede taakuitoefening, neemt de Cliëntenparticipatie vaak in een vroeg stadium kennis van beleidsvoornemens. Daarvoor kunnen bijvoorbeeld conceptbeleidsstukken overgelegd worden. Omdat beleid pas openbaar wordt na besluitvorming door het college, geldt tot dat moment de geheimhoudingsplicht.
Er kunnen zich ook andere situaties voordoen waarin geheimhouding verlangd zal worden van de leden van de Cliëntenparticipatie.
DeCliëntenparticipatie wordt actief voorzien van informatie.
De afdelingen Werk en Inkomen informeren, via de voorzitter, over actuele landelijke ontwikkelingen op het terrein van de Wet werk en bijstand en stelt desgewenst vakliteratuur beschikbaar. De Cliëntenparticipatie kan beschikken over ruimte waar de leden elkaar buiten de plenaire vergaderingen kunnen ontmoeten. Het is noodzakelijk dat ook beschikt wordt over andere faciliteiten, behalve vergaderruimte. Te denken valt aan kopieerfaciliteiten, de mogelijkheid om gebruik te maken van een PC met internetverbinding etc. Het beschikbaar stellen van andere faciliteiten gebeurt in overleg. De leden kunnen aanspraak maken op een vaste onkostenvergoeding.
Met dit artikel wordt het mogelijk leden van de al bestaande Cliëntenparticipatie te benoemen. Hiermee wordt in belangrijke mate continuering van de bestaande praktijk bewerkstelligd. Benoeming kan alleen plaatsvinden voor zover dit strookt met de verordening.
Burgemeester en wethouders kunnen nadere regels vaststellen. Dit kan bijvoorbeeld wanneer meerdere faciliteiten noodzakelijk blijken. De verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand is op grond van artikel 8 Tijdelijke referendumwet referendabel. De datum van de inwerkingtreding moet daarom, met in acht name van artikel 22 Tijdelijke referendumwet, op tenminste 6 weken na datum publicatie gesteld worden.