Organisatie | Delfzijl |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening gemeentelijke ombudscommissie |
Citeertitel | Verordening gemeentelijke ombudscommissie |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Proces vertrouwensfunctie voor raadsleden in integriteitskwesties 2011
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2012 | art. 1A | 15-12-2011 Eemsbode, 21-12-2011 | Geen | ||
01-01-2006 | 01-01-2012 | nieuwe regeling | 22-12-2005 Eemsbode, 28-12-2005 | Onbekend |
Artikel 1 Instelling ombudscommissie
Er is een gemeentelijke ombudscommissie, bestaande uit drie leden.
Artikel 1A Vertrouwensfunctie voor raadsleden in integriteitskwesties
De ombudscommissie heeft, naast haar ombudsfunctie, een vertrouwensfunctie en adviserende rol bij individuele bestuurlijke integriteitkwesties. Aan de vertrouwensfunctie en adviserende rol wordt invulling gegeven met inachtneming van het Proces vertrouwensfunctie voor raadsleden in integriteitkwesties.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 22 december 2005.
griffier.
(O. Rijkens)
voorzitter.
(mw. drs. M. Appel-de Waart)
Bijlage Proces vertrouwensfunctie voor raadsleden in integriteitskwesties 2011
Raadsleden de gelegenheid bieden om vermoede misstanden en dilemma’s op het terrein van integriteit te melden bij een vertrouwenspersoon.
Dilemma’s en vermoede misstanden kunnen betrekking hebben op het raadslid zelf, andere raadsleden, leden van het college van burgemeester en wethouders en ambtenaren van de gemeente.
Misstand = schending van een wettelijk voorschrift of beleidsregel (o.a. gedragscode)
Integriteitincident/integriteitinbreuk = een geval waar niet integer wordt gehandeld door bestuurders of medewerkers van de gemeente Delfzijl.
Als vertrouwenspersonen/-functie integriteit voor raadsleden worden aangewezen:
In 1e aanleg: de fractievoorzitter (voor een fractievoorzitter een ander lid van zijn fractie);
In 2e aanleg: de burgemeester en/of de griffier;
In 3e aanleg: de Ombudscommissie in haar rol van vertrouwensfunctie.
Een raadslid kan zich rechtstreeks vervoegen bij de burgemeester en/of griffier (bijvoorbeeld omdat zijn fractievoorzitter er op enigerwijze bij is betrokken). Indien de burgemeester en de griffier er bij zijn betrokken kan hij direct naar de Ombudscommissie.
Voor het melden van vermeende misstanden en dilemma’s geldt de volgende procedure:
Indien sprake is van objectief vastgestelde schendingen van wet- en regelgeving en/of de gedragscode treedt de “procedure incidentenbehandeling integriteitprocedure gemeente Delfzijl 1999” (bijlage) in werking met dien verstande dat wanneer het een raadslid betreft voor “het college van burgemeester en wethouders” wordt gelezen: “presidium van de raad (in besloten vergadering)”.
TOELICHTING OP HET PROCES VERTROUWENSFUNCTIE VOOR RAADSLEDEN IN INTEGRITEITKWESTIES
Raadsleden kunnen binnen hun raadswerk te maken krijgen met integriteitdilemma’s zoals b.v. belangenverstrengeling bij het deelnemen aan besluitvorming. Zij kunnen ook te maken krijgen met zaken als pogingen tot omkoop en ongewenste beïnvloeding (chantage/bedreiging). Verder kunnen zij kennis hebben van of een vermoeden hebben van misstanden en integriteitschendingen van andere raadsleden, bestuurders en ambtenaren. Omdat het in veel gevallen nog om dilemma’s en vermoede misstanden gaat is een proces ontworpen waarbij raadsleden in de gelegenheid worden gesteld hierover met een vertrouwenspersoon/-functie te spreken.
Gekozen is voor een systeem waarbij een raadslid eerst in gesprek kan gaan met zijn fractievoorzitter. Een fractievoorzitter kan te raden gaan bij een van zijn fractiegenoten maar kan er ook voor kiezen om met de burgemeester en/of de griffier (en/of wil zeggen dat ze ook gezamenlijk als vertrouwenspersoon kunnen optreden) te spreken. Dat geldt uiteraard voor een raadslid van een eenmansfractie. Een raadslid kan ook direct naar de burgemeester en/of de griffier stappen indien zijn eigen fractievoorzitter is betrokken bij een vermeende misstand of onderwerp is van het dilemma of het raadslid zich anderszins niet “veilig” voelt bij zijn eigen fractievoorzitter. In 2e aanleg geldt dat ook. Een raadslid kan de weg naar de burgemeester en/of griffier overslaan indien deze zijn betrokken.
Een gesprek tussen een raadslid en een vertrouwenspersoon is vertrouwelijk. Wanneer het gaat om vermoede misstanden/integriteitschendingen en dilemma’s beslissen melder en vertrouwenspersoon gezamenlijk of zij verder stappen willen zetten.
Raadsleden kunnen ook de behoefte hebben aan een goed gesprek over dilemma’s op het terrein van integriteit .
In het geval dat objectief vast te stellen is dat het om misstanden en feitelijke integriteitschendingen bestaat de verplichting voor de vertrouwenspersoon om dit te melden conform de “procedure incidentenbehandeling integriteitprocedure gemeente Delfzijl 1999”. Deze procedure dateert van voor de invoering van de dualisering. Uiteraard kan een incident aangaande een raadslid niet aan het college van burgemeester en wethouders worden voorgelegd. Hiervoor dient dan te worden gelezen het presidium (in besloten vergadering) waarbij de burgemeester uiteraard ook een uitdrukkelijke rol heeft.