Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Delfzijl

Verordening gemeentelijke ombudscommissie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDelfzijl
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke ombudscommissie
CiteertitelVerordening gemeentelijke ombudscommissie
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 149
  2. Gemeentewet, hoofdstuk IVc
  3. Algemene wet bestuursrecht, titel 9.2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Proces vertrouwensfunctie voor raadsleden in integriteitskwesties 2011

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2012art. 1A

15-12-2011

Eemsbode, 21-12-2011

Geen
01-01-200601-01-2012nieuwe regeling

22-12-2005

Eemsbode, 28-12-2005

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke ombudscommissie

De raad van de gemeente Delfzijl;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 29 november 2005;

gelet op hoofdstuk IVc en artikel 149 van de Gemeentewet en titel 9.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening gemeentelijke ombudscommissie

Artikel 1 Instelling ombudscommissie

Er is een gemeentelijke ombudscommissie, bestaande uit drie leden.

Artikel 1A Vertrouwensfunctie voor raadsleden in integriteitskwesties

De ombudscommissie heeft, naast haar ombudsfunctie, een vertrouwensfunctie en adviserende rol bij individuele bestuurlijke integriteitkwesties. Aan de vertrouwensfunctie en adviserende rol wordt invulling gegeven met inachtneming van het Proces vertrouwensfunctie voor raadsleden in integriteitkwesties.

Artikel 2 Zittingsduur

De leden van de ombudscommissie kunnen eenmaal worden herbenoemd.

Artikel 3 Financiële middelen

De ombudscommissie ontvangt de volgende vergoeding voor zijn werkzaamheden en de kosten: € 4000,-.

Artikel 4 Bemiddeling

  • 1.

    De ombudscommissie kan gedurende een onderzoek de verzoeker en het bestuursorgaan voorstellen doen teneinde onderling tot een oplossing van de klacht te komen.

  • 2.

    De ombudscommissie brengt ook na een geslaagde bemiddeling een verslag uit.

Artikel 5 Werkinstructie

Voor zover de ombudscommissie dit nodig acht, maakt zij een werkinstructie voor haar werkzaamheden.

Artikel 6 Ontvangstbevestiging en toezending verzoekschrift

  • 1.

    De ombudscommissie bevestigt de ontvangst van het verzoekschrift schriftelijk aan de verzoeker.

  • 2.

    Indien hij een onderzoek als bedoeld in artikel 9:18 van de Algemene wet bestuursrecht instelt, zendt hij tevens een afschrift van het verzoekschrift aan het bestuursorgaan en aan degene over

    wiens gedragingen wordt geklaagd.

Artikel 7 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2006.

Artikel 8 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke ombudscommissie.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 22 december 2005.

griffier.

(O. Rijkens)

voorzitter.

(mw. drs. M. Appel-de Waart)

Bijlage Proces vertrouwensfunctie voor raadsleden in integriteitskwesties 2011

 

 

  • 1.

    Doel van het proces

 

Raadsleden de gelegenheid bieden om vermoede misstanden  en dilemma’s op het terrein van integriteit te melden bij een vertrouwenspersoon.

Dilemma’s en vermoede misstanden kunnen betrekking hebben op het raadslid zelf, andere raadsleden, leden van het college van burgemeester en wethouders en ambtenaren van de gemeente.

 

  • 2.

    Definities

 

Misstand = schending van een wettelijk voorschrift of beleidsregel (o.a. gedragscode)

Integriteitincident/integriteitinbreuk = een geval waar niet integer wordt gehandeld door bestuurders of medewerkers van de gemeente Delfzijl.

 

  • 3.

    Vertrouwenspersoon/-functie

 

Als vertrouwenspersonen/-functie integriteit voor raadsleden worden aangewezen:

In 1e aanleg: de fractievoorzitter (voor een fractievoorzitter een ander lid van zijn fractie);

In 2e aanleg: de burgemeester en/of de griffier;

In 3e aanleg: de Ombudscommissie in haar rol van vertrouwensfunctie.

Een raadslid kan zich rechtstreeks vervoegen bij de burgemeester en/of griffier (bijvoorbeeld omdat zijn fractievoorzitter er op enigerwijze bij is betrokken). Indien de burgemeester en de griffier er bij zijn betrokken kan hij direct naar de Ombudscommissie.

 

  • 4.

    Procedure

 

Voor het melden van vermeende misstanden en dilemma’s geldt de volgende procedure:

  • a.

    Indien een raadslid een vermeende misstand meldt dan wel een dilemma aan de vertrouwenspersoon/-functie voorlegt bespreekt deze de melding met de melder.

  • b.

    De vertrouwenspersoon/-functie kan het raadslid een luisterend oor bieden, een advies geven of een (voor)onderzoek houden over het gemelde.

  • c.

    De vertrouwenspersoon/-functie beoordeelt de melding en stelt samen met de melder vast of verder actie noodzakelijk en mogelijk is.

  • d.

    Het resultaat van een eventueel (voor)onderzoek wordt met een advies besproken met de melder. De melder beslist samen met de vertrouwenspersoon of de melding is afgehandeld dan wel dat er een vervolgstap moeten volgen.

  • e.

    Het gesprek tussen het raadslid en de vertrouwenspersoon/-functie is en blijft vertrouwelijk tenzij de melder er mee instemt dan wel voorstelt de voorzitter en/of het presidium van de raad (eventueel vertrouwelijk) te informeren.

  • f.

    Indien sprake is van objectief vastgestelde schendingen van wet- en regelgeving en/of de gedragscode treedt de “procedure incidentenbehandeling integriteitprocedure gemeente Delfzijl 1999” (bijlage) in werking met dien verstande dat wanneer het een raadslid betreft voor “het college van burgemeester en wethouders” wordt gelezen: “presidium van de raad (in besloten vergadering)”.

                                                           

 

TOELICHTING OP HET PROCES VERTROUWENSFUNCTIE VOOR RAADSLEDEN IN INTEGRITEITKWESTIES

 

  • 1.

    Doel van het proces

 

Raadsleden kunnen binnen hun raadswerk te maken krijgen met integriteitdilemma’s zoals b.v. belangenverstrengeling bij het deelnemen aan besluitvorming. Zij kunnen ook te maken krijgen met zaken als pogingen tot omkoop en ongewenste beïnvloeding (chantage/bedreiging). Verder kunnen zij kennis hebben van of een vermoeden hebben van misstanden en integriteitschendingen van andere raadsleden, bestuurders en ambtenaren. Omdat het in veel gevallen nog om dilemma’s en vermoede misstanden gaat is een proces ontworpen waarbij raadsleden in de gelegenheid worden gesteld hierover met een vertrouwenspersoon/-functie te spreken.

 

  • 2.

    Definities

 

Spreekt voor zich.

 

  • 3.

    Vertrouwenspersoon/-functie

                                              

Gekozen is voor een systeem waarbij een raadslid eerst in gesprek kan gaan met zijn fractievoorzitter. Een fractievoorzitter kan te raden gaan bij een van zijn fractiegenoten maar kan er ook voor kiezen om met de burgemeester en/of de griffier (en/of wil zeggen dat ze ook gezamenlijk als vertrouwenspersoon kunnen optreden) te spreken. Dat geldt uiteraard voor een raadslid van een eenmansfractie. Een raadslid kan ook direct naar de burgemeester en/of de griffier stappen indien zijn eigen fractievoorzitter is betrokken bij een vermeende misstand of onderwerp is van het dilemma of het raadslid zich anderszins niet “veilig” voelt bij zijn eigen fractievoorzitter. In 2e aanleg geldt dat ook. Een raadslid kan de weg naar de burgemeester en/of griffier overslaan indien deze zijn betrokken.

 

  • 4.

    Procedure

 

Een gesprek tussen een raadslid en een vertrouwenspersoon is vertrouwelijk. Wanneer het gaat om vermoede misstanden/integriteitschendingen en dilemma’s beslissen melder en vertrouwenspersoon gezamenlijk of zij verder stappen willen zetten.

Raadsleden kunnen ook de behoefte hebben aan een goed gesprek over dilemma’s op het terrein van integriteit .

In het geval dat objectief vast te stellen is dat het om misstanden en feitelijke integriteitschendingen bestaat de verplichting voor de vertrouwenspersoon om dit te melden conform de “procedure incidentenbehandeling integriteitprocedure gemeente Delfzijl 1999”. Deze procedure dateert van voor de invoering van de dualisering. Uiteraard kan een incident aangaande een raadslid niet aan het college van burgemeester en wethouders worden voorgelegd. Hiervoor dient dan te worden gelezen het presidium (in besloten vergadering) waarbij de burgemeester uiteraard ook een uitdrukkelijke rol heeft.