Organisatie | Zuidplas |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Klachtenverordening gemeente Zuidplas 2010 |
Citeertitel | Klachtenverordening gemeente Zuidplas 2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Het college van B&W en de burgemeester hebben de klachtenverordening mede vastgesteld, voor zover het hun bevoegdheden betreft.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-01-2010 | nieuwe regeling | 04-01-2010 Hart van Holland, 06-01-2010 | R10007 |
In deze regeling wordt verstaan onder: a) klacht: uiting van onvrede met of ongenoegen over een gedraging van een ambtenaar of een bestuursorgaan van de gemeente Zuidplas, dan wel van de voorzitter of een lid van het college;b) gedraging: het handelen of nalaten te handelen van een onder a) genoemd bestuursorgaan, dan wel een onder a) genoemd persoon;c) klager: degene die een klacht indient;d) ambtenaar: ambtenaar: een persoon werkzaam in opdracht van of onder de verantwoordelijkheid van de gemeente Zuidplas;e) bestuursorgaan: de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, dan wel organen waaraan bevoegdheden van de gemeenteraad en/of van het college van burgemeester en wethouders zijn toegekend, zoals de adviescommissie bezwaarschriften;f) klachtenfunctionaris: de persoon belast met de ambtelijke coördinatie van de klacht;g) Nationale Ombudsman: het bureau van de Nationale Ombudsman te Den Haag dat als onafhankelijke externe instantie onderzoek verricht naar de feiten die aanleiding gaven tot de klacht, aan het bestuursorgaan rapporteert over zijn bevindingen en een behoorlijkheidsoordeel geeft over de gedraging, eventueel voorzien van aanbevelingen.
Hoofdstuk 2 Algemene bepalingen
Een ieder heeft het recht om over de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen, een klacht in te dienen.
Deze verordening is niet van toepassing: 1. op uitingen van ontevredenheid met algemeen verbindende voorschriften of het algemeenbeleid van de gemeente Zuidplas; 2. op interne klachten gericht tegen de in artikel 1, lid e, van deze verordening genoemden oftegen collega-ambtenaren; 3. op klachten die volgens een bijzondere regeling, verordening of richtlijn worden behandeld.
De klachtenfunctionaris bevestigt zo spoedig mogelijk de ontvangst van de klacht en informeert de klager over de wijze van behandeling en de termijn waarbinnen de klacht zal worden behandeld.
Zodra het bestuursorgaan naar tevredenheid van de klager aan diens klacht tegemoet is gekomen, vervalt de verplichting tot verdere toepassing van deze verordening.
Hoofdstuk 5 Slot- en overgangsbepalingen
Het college van burgemeester en wethouders draagt zorg voor de algemene bekendmaking van de mogelijkheid tot het indienen van klachten door voorlichting en informatie aan het publiek.
De Klachtenregeling van de gemeente Nieuwerkerk aan den IJssel vastgesteld op 15 augustus 2000, de Klachtenregeling Moordrecht vastgesteld op14 juli 1999, en het Klachtenreglement Zevenhuizen-Moerkapelle vastgesteld op 21 september 2004, vervallen op de dag van de inwerkingtreding van de Klachtenverordening gemeente Zuidplas 2010.