Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Noordoostpolder

Regeling Klokkenluiders gemeente Noordoostpolder 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNoordoostpolder
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling Klokkenluiders gemeente Noordoostpolder 2010
CiteertitelRegeling Klokkenluiders gemeente Noordoostpolder 2010
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is vervangen door de Regeling melding vermoeden misstand 2015 gemeente Noordoostpolder.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Arbeidsvoorwaardenregeling Noordoostpolder, art. 15:2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-12-201523-12-2015intrekking

23-12-2014

Elektronisch Gemeenteblad, 22-12-2015

264675
05-11-201023-12-2015Nieuwe regeling

04-11-2010

Intranet 05-11-2010

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling Klokkenluiders gemeente Noordoostpolder 2010

Burgemeester en wethouders van de gemeente Noordoostpolder;

gelet op het bepaalde in artikel 15:2 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Noordoostpolder;

gelet op het instemmende besluit van de Ondernemingsraad van 18 oktober 2010;

B E S L U I T E N

vast te stellen de navolgende

Regeling Klokkenluiders gemeente Noordoostpolder 2010.

Hoofdstuk 1. Inleiding

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • In deze regeling wordt verstaan onder:

    • 1.

      Ambtenaar: de ambtenaar bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, onderdeel a in artikel 1:2, onderdeel a; d; e en f van de arbeidsvoorwaardenregeling Noordoostpolder.

    • 2.

      Meldpunt: een externe commissie1 die als zodanig door het college van B&W is aangewezen.

    • 3.

      Vermoeden van een misstand: een op redelijke gronden gebaseerd vermoeden met betrekking tot de gemeentelijke organisatie waar de ambtenaar werkzaam is omtrent:

      • a.

        een strafbaar feit;

      • b.

        een schending van regelgeving of beleidsregels;

      • c.

        het misleiden van justitie;

      • d.

        een gevaar voor de volksgezondheid, de veiligheid of het milieu, of

    • e. het bewust achterhouden van informatie over deze feiten.

    • 4.

      Vertrouwenspersoon integriteit: een externe functionaris die als zodanig door het college van B&W is aangewezen voor integriteitkwesties.

       

      Voetnoot 1: CKGO (Commissie Klokkenluiders Gemeentelijke Overheid van de VNG)

Hoofdstuk 2. Interne procedure

Artikel 2. Interne melding

  • 1.

    De ambtenaar die een vermoeden van een misstand wil melden, doet dit bij zijn direct leidinggevende of diens leidinggevende of de vertrouwenspersoon integriteit.

  • 2.

    De ambtenaar kan de vertrouwenspersoon integriteit verzoeken zijn identiteit bij het college van B&W niet bekend te maken. De ambtenaar kan dit verzoek te allen tijde herroepen.

  • 3.

    De leidinggevende dan wel de vertrouwenspersoon integriteit draagt er zorg voor dat het college van B&W onverwijld op de hoogte wordt gesteld van een gemeld vermoeden van een misstand en van de datum waarop de melding ontvangen is.

  • 4.

    Naar aanleiding van de melding van een vermoeden van een misstand stelt het college van B&W onverwijld een onderzoek in.

  • 5.

    Het college van B&W zendt aan de ambtenaar, dan wel de vertrouwenspersoon integriteit die een vermoeden van een misstand heeft gemeld, een ontvangstbevestiging. De ontvangstbevestiging bevat het gemelde vermoeden van een misstand en het moment waarop de ambtenaar het vermoeden aan de leidinggevende of de vertrouwenspersoon integriteit heeft gemeld.

Artikel 3. Standpunt

  • 1.

    Het college van B&W stelt de ambtenaar dan wel de vertrouwenspersoon integriteit, binnen zes weken schriftelijk op de hoogte van zijn standpunt omtrent het gemelde vermoeden van een misstand.

  • 2.

    Indien het standpunt niet binnen zes weken kan worden gegeven, kan het college van B&W de afhandeling voor ten hoogste vier weken verdagen. Het college van B&W stelt de ambtenaar dan wel de vertrouwenspersoon integriteit hiervan schriftelijk in kennis.

Hoofdstuk 3. Externe procedure

Artikel 4. Het meldpunt

  • 1.

    Het college van B&W wijst een of meer personen aan die het meldpunt vormt of vormen2.

  • 2.

    Het meldpunt heeft tot taak een door de ambtenaar gemeld vermoeden van een misstand te onderzoeken en het college van B&W daaromtrent te adviseren.

  • 3.

    Indien het meldpunt uit meerdere personen bestaat is dit altijd een oneven aantal, inclusief de voorzitter. Tevens kunnen in dit geval een secretaris, een plaatsvervangend voorzitter en andere plaatsvervangende leden worden benoemd. Zij beslissen bij gewone meerderheid van stemmen.

     

    Voetnoot 2: De gemeente Noordoostpolder kan gebruik maken van de landelijke Commissie Klokkenluiders Gemeentelijke Overheid van de VNG (sinds 23-03-2004). Deze commissie fungeert als meldpunt voor de gemeente Noordoostpolder.

Artikel 5. Melding bij het meldpunt

  • 1.

    De ambtenaar kan het vermoeden van een misstand binnen redelijke termijn melden bij het meldpunt, indien:

    • a.

      hij3 het niet eens is met het standpunt bedoeld in artikel 3;

    • b.

      hij geen standpunt ontvangen heeft binnen de termijnen bedoeld in artikel 3.

  • 2.

    De ambtenaar kan het meldpunt verzoeken zijn identiteit niet bekend te maken. Hij kan dit verzoek te allen tijde herroepen.

     

    Voetnoot 3: Daar waar in deze regeling -hij/zijn- staat, wordt ook -zij/haar- bedoeld.

Artikel 5a Rechtstreekse melding bij het meldpunt

In het geval zwaarwegende belangen de toepassing van de interne procedure in de weg staan, kan de ambtenaar, in afwijking van de artikelen 2, 3 en 5, eerste lid, het vermoeden van een misstand rechtstreeks melden bij het meldpunt.

Artikel 6. Ontvangstbevestiging en onderzoek
  • 1.

    Het meldpunt bevestigt de ontvangst van een melding van een vermoeden van een misstand aan de ambtenaar of, indien de ambtenaar anoniem wenst te blijven, de vertrouwenspersoon integriteit die het vermoeden heeft gemeld.

  • 2.

    Indien het meldpunt dit voor de uitoefening van zijn taak noodzakelijk acht, stelt het een onderzoek in.

  • 3.

    Ten behoeve van het onderzoek omtrent een melding van een vermoeden van een misstand is het meldpunt bevoegd bij het college van B&W alle inlichtingen in te winnen die het voor de vorming van zijn advies nodig acht. Het college van B&W verschaft het meldpunt de gevraagde inlichtingen.

  • 4.

    Het meldpunt kan het onderzoek of gedeelten daarvan opdragen aan één van de leden of een deskundige.

  • 5.

    Wanneer de inhoud van bepaalde door het college van B&W verstrekte informatie vanwege het vertrouwelijke karakter uitsluitend ter kennisneming van het meldpunt dient te blijven, wordt dit aan het meldpunt meegedeeld. Het meldpunt beveiligt informatie met een vertrouwelijk karakter tegen kennisneming door onbevoegden.

Artikel 7. Niet ontvankelijkheid

Het meldpunt verklaart de melding niet ontvankelijk indien:

  • a.

    De misstand niet van voldoende gewicht is.

  • b.

    De ambtenaar de procedure bedoeld in artikel 2 niet heeft gevolgd en artikel 5a niet van toepassing is, of

  • c.

    de ambtenaar de procedure bedoeld in artikel 2 heeft gevolgd, maar de termijnen bedoeld in artikel 3 nog niet zijn verstreken.

  • d.

    De melding niet binnen redelijke termijn is geschied.

Artikel 8. Inhoudelijk advies van het meldpunt
  • 1.

    Indien het gemelde vermoeden van een misstand ontvankelijk is, legt het meldpunt binnen zes weken zijn bevindingen omtrent de melding van een vermoeden van een misstand neer in een advies aan het college van B&W. Het meldpunt zendt een afschrift van het advies aan de ambtenaar of, indien de ambtenaar anoniem wenst te blijven, de vertrouwenspersoon integriteit met inachtneming van het eventueel vertrouwelijke karakter van de aan het meldpunt verstrekte informatie.

  • 2.

    Indien het advies niet binnen zes weken kan worden gegeven, wordt de termijn door meldpunt met ten hoogste vier weken verlengd. Het meldpunt stelt het college van B&W alsmede de ambtenaar of, indien de ambtenaar anoniem wenst te blijven, de vertrouwenspersoon integriteit daarvan schriftelijk in kennis.

  • 3.

    Het advies wordt in geanonimiseerde vorm en met inachtneming van het eventueel vertrouwelijk karakter van aan het meldpunt verstrekte informatie en de terzake geldende wettelijke bepalingen openbaar gemaakt op een wijze die het meldpunt geëigend acht, tenzij zwaarwegende belangen zich daartegen verzetten.

Artikel 9. Nader standpunt
  • 1.

    Het college van B&W stelt binnen twee weken na ontvangst van het advies bedoeld in artikel 8, de ambtenaar alsmede het meldpunt, schriftelijk op de hoogte van zijn nader standpunt.

  • 2.

    Aan de ambtenaar die het meldpunt heeft verzocht zijn identiteit niet bekend te maken ontvangt de berichtgeving van het nader standpunt via het meldpunt.

  • 3.

    Een van het advies afwijkend nader standpunt wordt gemotiveerd.

Artikel 10. Jaarverslag
  • 1.

    Jaarlijks wordt door het meldpunt een verslag opgemaakt.

  • 2.

    In dat verslag wordt in geanonimiseerde zin en met inachtneming van de terzake geldende wettelijke bepalingen gemeld:

    a. Het aantal en de aard van de meldingen van een vermoeden van een misstand.

    b. Het aantal meldingen dat niet tot een onderzoek geleid heeft.

    c. Het aantal onderzoeken die het meldpunt heeft verricht.

    d. Het aantal adviezen en de aard van de adviezen die het meldpunt heeft uitgebracht.

  • 3.

    Dit jaarverslag wordt digitaal op de site van de VNG openbaar gemaakt.

Hoofdstuk 4. Slotbepaling
Artikel 11. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op 5 november 2010 en kan worden aangehaald als “Regeling Klokkenluiders gemeente Noordoostpolder 2010”.

Emmeloord, 4 november 2010

Burgemeester en wethouders voornoemd,

de secretaris, de burgemeester,