Organisatie | Ridderkerk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene Voorwaarden gemeente Ridderkerk |
Citeertitel | Algemene Voorwaarden gemeente Ridderkerk |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | financiën en economie |
Geen.
1.Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-12-2001 | nieuwe regeling | 17-12-2001 Gemeentejournaal, 20-12-2001 | regelingenbestand |
In deze Algemene voorwaarden worden de hierna gebruikte begrippen en uitdrukkingen als volgt gedefinieerd:
Artikel 2. Toepasselijkheid Algemene Voorwaarden
De nietigheid of de ontoepasbaarheid van een bepaling van de Algemene voorwaarden is niet van invloed op de geldigheid of de toepasbaarheid van de overige bepalingen van de Algemene voorwaarden. De gemeente Ridderkerk verbindt zich de nietigheid of ontoepasbaar gebleken voorwaarden zo spoedig mogelijk te wijzigen of te vervangen door geldige voorwaarden die het beoogde doel van de oorspronkelijke bepalingen benaderen.
Artikel 3. Geldigheid aanbod en totstandkoming overeenkomst
Een aanbod van een leverancier is onherroepelijk gedurende een termijn van 30 (dertig) dagen nadat het de Gemeente Ridderkerk heeft bereikt, tenzij de uitnodiging van de Gemeente Ridderkerk tot het doen van een aanbod een afwijkende termijn inhoudt. In geval van een inschrijving vangt de termijn aan op de dag waarop de inschrijving sluit.
De overeenkomst komt tot stand doordat de Gemeente Ridderkerk een schriftelijk aanbod van de leverancier door middel van een schriftelijke order aanvaardt. Wordt de order na afloop van de in lid 1 bedoelde termijn verzonden of wijkt de order op meer dan ondergeschikte punten af van het aanbod, dan komt de overeenkomst overeenkomstig de order tot stand tenzij de leverancier de order binnen 14 (veertien) dagen na haar dagtekening schriftelijk verwerpt.
Indien de leverancier geen aanbod of een mondeling aanbod heeft gedaan, komt de overeenkomst tot stand doordat de leverancier een schriftelijke order van de Gemeente Ridderkerk binnen 14 (veertien) dagen na haar dagtekening schriftelijk aanvaardt door toezending van een gelijkluidende opdrachtbevestiging. Deze opdrachtbevestiging dient de Gemeente Ridderkerk bereikt te hebben binnen de voornoemde termijn van 14 (veertien) dagen.
Indien een wijziging naar het oordeel van de leverancier gevolgen heeft voor de overeengekomen vaste prijs en/of het tijdstip van levering, is hij verplicht, alvorens aan de wijziging gevolg te geven de Gemeente Ridderkerk hieromtrent zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 10 (tien) dagen na kennisgeving van de verlangde wijziging, schriftelijk te informeren. Indien deze gevolgen voor de prijs en/of levertijd, naar het oordeel van de Gemeente Ridderkerk, niet aanvaardbaar zijn, is de Gemeente Ridderkerk gerechtigd het verzoek tot wijziging in te trekken.
Artikel 5. Overdracht van verplichtingen
In gevallen van overdracht door leverancier aan een derde van (een gedeelte van) de verplichtingen uit de overeenkomst van de leverancier is deze verplicht aan de Gemeente Ridderkerk te melden welke zekerheden zijn gesteld voor de afdracht van BTW, loonbelasting en sociale premies, die wettelijk zijn voorgeschreven voor werkgevers. Leverancier blijft daarnaast hoofdelijk aansprakelijk.
Artikel 6. Kwaliteit en garantie
De leverancier garandeert dat de zaken en/of diensten geheel compleet en voor gebruik gereed zijn. Hij zorgt ervoor dat onder meer alle onderdelen, hulpmaterialen, hulpstukken, gereedschappen, reservedelen, gebruiksaanwijzingen en instructieboeken in de Nederlandse taal, die noodzakelijk zijn voor het realiseren van het door de Gemeente Ridderkerk schriftelijk aangegeven doel, worden mee geleverd, ook indien zij niet met name zijn genoemd.
Leverancier garandeert dat de zaken en/of diensten voldoen aan de daarvoor geldende specificaties, voorts dat zij met goed vakmanschap zijn vervaardigd en verricht, van goede kwaliteit en vrij van constructie-, fabricage- en materiaalfouten zijn en dat hun werking voldoet aan de in Nederland geldende wetten of andere van overheidswege gegeven voorschriften, zoals die onder andere met betrekking tot de gezondheid, veiligheid, milieuhygiënische en elektromagnetische storingen gelden.
Leverancier is gehouden ieder schade terstond te herstellen die het gevolg is van (dreiging van) milieuverontreiniging van, door of vanwege de geleverde prestaties. Tevens is leverancier in dat geval gehouden de Gemeente Ridderkerk terzake volledig schadeloos te stellen. In het geval zulks leidt tot vorderingen van derden is leverancier gehouden Gemeente terzake volledig te vrijwaren.
De garantieperiode op een zaak almede een prestatie bedraagt minimaal 12 maanden, tenzij anders wordt overeengekomen. In de garantieperiode dient de leverancier alle geconstateerde gebreken onverwijld en voor eigen rekening te herstellen, met inbegrip van de materiaalkosten, voorrijkosten en de kosten van arbeidsloon.
Indien bij of na levering/ uitvoering wordt ontdekt dat het geleverde/ uitgevoerde geheel of gedeeltelijk niet overeenkomt met de overeengekomen prestatie en verrichtingen en andere redelijkerwijze te stellen eisen, wordt de levering, naar het oordeel van de Gemeente Ridderkerk, volledig of gedeeltelijk geretourneerd op kosten van de leverancier, wordt de verrichting geheel of gedeeltelijk opnieuw uitgevoerd of kan de Gemeente Ridderkerk de overeenkomst zonder nadere kennisgeving ontbinden.
Indien zaken en/of diensten beschadigd en/of verloren gegaan zijn, dient de leverancier op eerste verzoek van de Gemeente Ridderkerk zaken en/diensten te vervangen door zaken en/of diensten van tenminste gelijke kwaliteit. Het verzoek van de Gemeente Ridderkerk dient met de hoogste prioriteit te worden behandeld.
Indien naleveringen niet langer kunnen worden gegarandeerd binnen een overeengekomen naleverings- garantieperiode, dient dit zo spoedig mogelijk, voordat hiervan sprake is of op het tijdstip waarop dit aan de orde is, schriftelijk aan de Gemeente Ridderkerk ter kennis te worden gebracht. De leverancier zal in overleg treden met de Gemeente Ridderkerk ten einde op kosten van leverancier een gelijkwaardig of beter alternatief ten behoeve van de Gemeente Ridderkerk te realiseren.
Indien de Gemeente Ridderkerk constateert dat het geleverde niet (geheel of gedeeltelijk) voldoet aan hetgeen de leverancier conform de voorafgaande leden van dit artikel heeft gegarandeerd, is de leverancier, zonder dat een nadere ingebrekestelling is vereist, in verzuim, tenzij laatstgenoemde kan aantonen dat de tekortkoming hem niet kan worden toegerekend.
Artikel 7. Tijdstip van de prestatie
Indien de zaken, diensten of prestatie niet of niet op tijd wordt geleverd, is de leverancier zonder nadere ingebrekestelling in verzuim. In dat geval is de Gemeente Ridderkerk gerechtigd de overeenkomst te ontbinden door middel van een aan de leverancier gerichte schriftelijke mededeling en de prestatie op kosten van de leverancier door derden te doen leveren danwel uitvoeren. De leverancier is gehouden hieraan zijn medewerking te verlenen. De Gemeente Ridderkerk blijft gerechtigd vergoeding van schade te vorderen.
Indien niet binnen de overeengekomen termijn op de overeengekomen plaats zaken, diensten en prestaties zijn afgeleverd, die aan de overeenkomst beantwoorden, is de leverancier aan de Gemeente Ridderkerk zonder aanmaning of andere voorafgaande verklaring een onmiddellijk opeisbare boete verschuldigd van 0,1% van de prijs van de desbetreffende zaken en/of diensten, vermeerderd met de omzetbelasting, voor elke dag dat de tekortkoming voortduurt, tot een maximum van 10%. Indien de aflevering blijvend onmogelijk is geworden, is de boete onmiddellijk in haar geheel verschuldigd.
Artikel 10. Facturering en betaling
Indien het wenselijk is naar het oordeel van de Gemeente Ridderkerk dat de Gemeente Ridderkerk betalingen verricht aan de leverancier voordat zij de zaken, diensten en/of prestaties volledig heeft ontvangen, zal de leverancier vooraf aan de Gemeente Ridderkerk een deugdelijke zekerheid ter hand stellen.
Overschrijding van enige betalingstermijn door de Gemeente Ridderkerk of niet-betaling door de Gemeente Ridderkerk van enige factuur op grond van vermoedde inhoudelijke onjuistheid van die factuur of van ondeugdelijkheid van de gefactureerde prestatie, geeft leverancier niet het recht zijn prestaties op te schorten, dan wel te beëindigen. Indien de Gemeente Ridderkerk ten onrechte niet of te laat betaalt, heeft leverancier, na deugdelijke ingebrekestelling, het recht op een vertragingsrente ter hoogte van de geldende wettelijke rente. Rente op rente kan niet worden gevorderd.
Ingeval één der partijen verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet tijdig of niet deugdelijk nakomt danwel anderszins tekort schiet in de nakoming van één of meer van zijn verplichting(en), zal de andere partij hem in gebreke stellen, tenzij de nakoming van de betreffende verplichting reeds blijvend onmogelijk is, of een uiterlijke datum is afgesproken, in welk geval de nalatige partij onmiddellijk in verzuim is. De ingebrekestelling zal schriftelijk geschieden waarbij aan de nalatige partij een redelijke termijn zal worden gegund om alsnog zijn verplichtingen na te komen. Deze termijn heeft het karakter van een fatale termijn.
De partij die toerekenbaar tekort schiet in de nakoming van zijn verplichting(en) is tegenover de andere partij aansprakelijk voor de vergoeding van de door de andere partij geleden danwel te lijden schade, zowel direct als indirect, onverminderd diens overige rechten, waaronder begrepen het recht op ontbinding van de overeenkomst.
Partijen kunnen zich jegens elkaar alleen op niet toerekenbare tekortkomingen beroepen indien de desbetreffende partij zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 5 (vijf) dagen na het intreden van de niet toerekenbare tekortkoming, onder overlegging van de nodige bewijsstukken, de wederpartij schriftelijk van een dergelijk beroep in kennis stelt.
Indien de leverancier stelt dat een of meer van zijn tekortkomingen hem niet zijn toe te rekenen en de Gemeente Ridderkerk deze stelling aanvaardt, heeft de Gemeente Ridderkerk niettemin het recht de overeenkomst te ontbinden. In een dergelijke situatie zullen partijen geen schade bij elkaar in rekening brengen.
De wettelijke rente over bedragen die de Gemeente Ridderkerk vooruit heeft betaald, te berekenen over de periode van verzuim, worden verrekend met nog te betalen facturen. In geval volledige betaling reeds heeft plaatsgevonden, zal de leverancier deze rente onverwijld aan de Gemeente Ridderkerk vergoeden.
Artikel 12. Medewerkers van leveranciers/derden
De leverancier verklaart zich bereid zijn medewerkers, met inbegrip van de door de leverancier ingeschakelde derden, te allen tijde te verplichten tot naleving van de gedragsregels en ARBO-regels voor werknemers of niet-werknemers, welke gelden voor die van Gemeente Ridderkerk of van diens verhuurders of andere aannemers.
De Gemeente is gerechtigd te vorderen dat van de medewerkers van leverancier, met inbegrip van de door de leverancier ingeschakelde derden, die betrokken zijn bij de uitvoering van de werkzaamheden, voorzover die bij de Gemeente worden verricht, vooraf verklaringen omtrent het goed gedrag worden overgelegd.
Indien een medewerker van leverancier bij de Gemeente Ridderkerk arriveert voor de uitvoering van een prestatie, dient de verantwoordelijke functionaris van de Gemeente Ridderkerk hiervan in kennis gesteld te worden. De leverancier dient een officieel legitimatiebewijs te kunnen overleggen, waaruit zowel de identiteit van de medewerker, als het feit dat de medewerker voor of namens de leverancier werkt, blijken. Indien de werknemer gedurende looptijd van een overeenkomst om welke reden dan ook niet meer voor de leverancier werkzaam zal zijn, meldt de leverancier dit schriftelijk en onverwijld bij de verantwoordelijke functionaris van de Gemeente Ridderkerk.
Indien het gedrag of de kwaliteit van het werk van een werknemer van de leverancier en/of een door de leverancier ingezette derde naar gemotiveerd oordeel van de Gemeente Ridderkerk niet voldoet, zal de leverancier de werknemer op eerste verzoek van de Gemeente Ridderkerk zo spoedig mogelijk vervangen. De kosten verband houdende met de inwerkperiode van de vervangende werknemer komen geheel voor rekening van de leverancier.
Indien de leverancier ter uitvoering van de overeenkomst gebruik wil maken van diensten van derden, hetzij via onderaanneming, hetzij door tijdelijke huur van personeel, dan zal hij daartoe slechts bevoegd zijn na verkregen schriftelijke toestemming van de Gemeente Ridderkerk, welke toestemming niet op onredelijke gronden zal worden onthouden. Bij het verlenen van goedkeuring als in dit lid bedoeld, is de Gemeente Ridderkerk gerechtigd aan de goedkeuring voorwaarden te verbinden en/of deze in de tijd te beperken.
Artikel 13. Intellectuele en industriële eigendomsrechten
Met betrekking tot de door de Gemeente Ridderkerk verstrekte gegevens danwel informatie die bij de leverancier berusten, verbindt leverancier zich:
de gegevens danwel de informatie niet langer onder zijn berusting te houden dan voor de uitvoering van de overeenkomst redelijkerwijs noodzakelijk is en deze gegevens, inclusief gemaakte kopieën, onmiddellijk na volledige nakoming van de overeenkomst wederom ter beschikking te stellen van de Gemeente danwel, na verkregen toestemming, te vernietigen in welk geval aan de Gemeente Ridderkerk een bewijs van vernietiging ter hand dient te worden gesteld.
Indien en voorzover het ontwerp voor de te leveren zaak door de Gemeente Ridderkerk is verstrekt, vrijwaart de Gemeente Ridderkerk de leverancier tegen aanspraken van derden wegens inbreuk op hun intellectuele of industriële eigendomsrechten, op voorwaarde dat de gewraakte handelingen vallen binnen de grenzen van het gebruik, waarvoor de zaak was geleverd.
Leverancier vrijwaart de Gemeente Ridderkerk tegen alle aanspraken van derden terzake van een gestelde inbreuk op een eigendomsrecht (zowel in intellectuele, industriële als stoffelijke zin) danwel enig ander door enig derde geleden schade. De aangesproken partij zal de andere partij onverwijld schriftelijk op de hoogte stellen van zodanige aanspraken. Deze vrijwaring heeft eveneens betrekking op alle kosten die de Gemeente Ridderkerk moet maken om zich tegen zodanige aanspraken te verweren.
Indien door middel van een gerechtelijke uitspraak of onderlinge schikking wordt vastgesteld dat de door de leverancier aan de Gemeente Ridderkerk geleverde prestaties inbreuk maken op enige intellectuele eigendomsrechten van derden, dient de leverancier op eigen kosten en naar eigen inzicht:
de prestatie op zodanige wijze te wijzigen dat de inbreuk wordt beëindigd;
zulks onverminderd het recht van de Gemeente Ridderkerk om een vordering in te dienen wegens aanvullende schade of vervangende schade en/of de overeenkomst te ontbinden. Vervanging en/of wijziging van de prestatie zal er niet toe leiden dat de Gemeente Ridderkerk in haar gebruik van de zaak en prestaties wordt beperkt.
De Gemeente Ridderkerk heeft het recht van de leverancier te verlangen een verzekering af te sluiten ter dekking van de risico’s. De leverancier heeft op eerste verzoek van de Gemeente Ridderkerk de plicht inzage in de daartoe strekkende polis te geven alsmede bewijs van premiebetaling te verschaffen.
Artikel 15. Risico- en eigendomsoverdracht
Ingeval de Gemeente Ridderkerk aan leverancier materialen, zoals grondstoffen, hulpstoffen, gereedschappen, tekeningen, specificaties en software ter beschikking stelt ten behoeve van de nakoming van zijn verplichtingen, blijven deze eigendom van de Gemeente Ridderkerk. De leverancier zal deze bewaren, afgescheiden voor voorwerpen welke toebehoren aan hemzelf of derden. Leverancier zal ze merken als eigendom van de Gemeente Ridderkerk.
Indien als gevolg van de keuring blijkt dat de leverantie niet voldoet aan de in de overeenkomst omschreven eisen, kan de Gemeente Ridderkerk naar haar keuze, onverminderd haar verdere rechten:
eisen dat de leverancier binnen 7 (zeven) dagen zorg draagt voor herstel of vervanging van de geleverde zaken. Indien de leverancier niet aan deze verplichtingen voldoet binnen de in dit artikel gestelde termijn, is de Gemeente Ridderkerk gerechtigd de benodigde zaken van een derde af te nemen, dan wel zelf maatregelen te treffen of maatregelen door een derde te laten treffen voor rekening en risico van de leverancier;
Indien bij een keuring de zaken beschadigd of verbruikt worden, heeft de leverancier ter zake geen aanspraken op de Gemeente Ridderkerk indien de zaken geheel of gedeeltelijk worden afgekeurd, en heeft de Gemeente Ridderkerk ter zake geen aanspraken op de leverancier indien de zaken worden goedgekeurd.
In geval van overmacht wordt de nakoming van de overeenkomst geheel of gedeeltelijk opgeschort voor de duur van de overmachtperiode, zonder dat partijen over en weer tot enige schadevergoeding ter zake gehouden zijn. Partijen kunnen zich jegens elkaar alleen op overmacht beroepen, indien de desbetreffende partij zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk op het moment dat hij had moeten presteren, onder overlegging van de bewijsstukken, de wederpartij schriftelijk van een dergelijk beroep op overmacht in kennis stelt.
Indien enige partij door overmacht definitief in de onmogelijkheid verkeert te presteren, of indien de overmachtperiode langer dan 30 (dertig) dagen heeft geduurd of tenminste 30 (dertig) dagen zal duren, heeft de andere partij het recht de overeenkomst door middel van een aangetekend schrijven met onmiddellijke ingang, zonder rechterlijke tussenkomst, te ontbinden zonder dat daarbij enig recht op schadevergoeding zal ontstaan.
Ingeval van tekortkoming door de leverancier in de nakoming van zijn verplichtingen uit de overeenkomst of van andere overeenkomsten die daaruit voortvloeien, alsmede in geval van faillissement, surséance van betaling en in geval van stillegging, intrekking van eventuele vergunningen, beslag op (een deel van) bedrijfseigendommen of zaken bestemd voor de uitvoering van de overeenkomst, liquidatie of overname of daarmee vergelijkbare toestand van het bedrijf van de leverancier, is hij van rechtswege in verzuim.
Onverminderd alle andere rechten kan de Gemeente Ridderkerk de overeenkomst geheel of gedeeltelijk ontbinden, indien door leverancier of een van zijn ondergeschikten of vertegenwoordigers enig voordeel is of wordt aangeboden of verschaft aan een persoon, die deel uitmaakt van de Gemeente Ridderkerk of aan een van zijn ondergeschikten of vertegenwoordigers.
Partijen erkennen dat de relatie, de inhoud van de overeenkomsten en enige informatie (met inbegrip van informatie over klanten) die hun ter kennis zal komen in het kader van enige overeenkomst strikt vertrouwelijk is. Geen van de partijen mag direct of indirect de inhoud van de relatie of de gegevens of informatie die haar ter kennis komt, bekend maken aan derden of anderen in hun onderneming, voor zover dit niet nodig is voor de juiste invulling van de uit hoofde van deze overeenkomst op hen rustende verplichtingen. Deze verplichting geldt niet alleen gedurende de looptijd van deze overeenkomst, maar ook nadien, zonder enige beperking.
In geval de ene partij een overtreding door de andere partij en/of zijn medewerkers constateert van het gestelde in dit artikel verbeurt de andere partij een onmiddellijk opeisbare, niet voor compensatie vatbare boete van € 45.500 per gebeurtenis, onverminderd alle overige rechten van de ene partij waaronder het recht op ontbinding, nakoming en schadevergoeding.
Artikel 20. Wijziging van de voorwaarden
Indien geen tijdstip van in werking treden is medegedeeld treden de wijzigingen jegens de wederpartij in werking zodra haar de wijziging is medegedeeld, tenzij binnen 14 (veertien) dagen na inwerkingtreding respectievelijk mededeling als dit artikel bedoeld, de wederpartij schriftelijk aan de Gemeente Ridderkerk heeft meegedeeld de wijziging(en) niet te aanvaarden.
Indien zulk een mededeling door de wederpartij is gedaan, blijven de onderhavige voorwaarden op reeds gesloten overeenkomsten van toepassing; op nieuw aan te gane overeenkomsten worden de onderhavige algemene voorwaarden niet meer geacht van toepassing te zijn. Het staat de Gemeente Ridderkerk alsdan vrij haar gewijzigde algemene voorwaarden op nieuwe overeenkomsten van toepassing te verklaren.
Artikel 21. Terreinen en gebouwen van de Gemeente Ridderkerk
Leveranciers en diens medewerkers dienen zich voordat met de uitvoering van de overeenkomst een aanvang wordt gemaakt op de hoogte te stellen van de inhoud van de op de terreinen en in de gebouwen van de Gemeente Ridderkerk geldende interne voorschriften en reglementen, onder andere inzake veiligheid, gezondheid en milieu, en zich dienovereenkomstig te gedragen.
De leverancier verplicht zich om op verzoek van de Gemeente Ridderkerk medewerkers van de Gemeente Ridderkerk een opleiding te geven met betrekking tot eigenschappen, gebruik en onderhoud van desbetreffende zaken. Afspraken met betrekking tot onder meer inhoud en didactiek van de cursus, kwaliteit van de docenten en het cursusmateriaal, cursus lokatie en daaraan te stellen eisen, alsmede te gebruiken hulpmiddelen (computers/randapparatuur) worden schriftelijk vastgelegd.
Partijen zullen elkaar op de hoogte houden van organisatorische en persoonlijke ontwikkelingen en/of veranderingen binnen hun organisaties die van belang zijn voor de uitvoering van deze overeenkomst.