Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ridderkerk

Verordening Klantenparticipatie sociale wetgeving gemeente Ridderkerk 2004

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRidderkerk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Klantenparticipatie sociale wetgeving gemeente Ridderkerk 2004
CiteertitelVerordening Klantenparticipatie Ridderkerk 2004
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 150
  2. Wet werk en bijstand, art. 47
  3. Inspraakverordening gemeente Ridderkerk 2004, art. 4

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-09-200911-09-2009intrekking

03-09-2009

gemeentejournaal, 10-09-2009

RI09-00537

Tekst van de regeling

Intitulé

De raad van de gemeente Ridderkerk;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van ,

nummer ;

gelet op artikel 150 van de Gemeentewet, artikel 47 van de Wet werk en bijstand en artikel 4 van de Inspraakverordening gemeente Ridderkerk 2004;

b e s l u i t :

vast te stellen de

Verordening Klantenparticipatie sociale wetgeving gemeente Ridderkerk 2004

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

De verordening verstaat onder:

a.Klanten Platform: personen die woonachtig zijn in de gemeente Ridderkerk en:

een uitkering ontvangen ingevolge de Wet werk en bijstand (WWB), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz) , het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz), of artikel 10, lid 2 van de Algemene nabestaandenwet (Anw);

of

niet uitkeringsgerechtigd zijn en aanspraak hebben op ondersteuning bij arbeidsinschakeling op grond van de artikelen 7 en 10 van de WWB;

  • b.

    Sociaal Platform: groep personen die de doelgroepen van het Klanten Platform vertegenwoordigt en daartoe is voorgedragen op grond van het reglement zoals genoemd in artikel 3 van deze verordening;

  • c.

    klantenparticipatie: het betrekken van het Klanten Platform of het Sociaal Platform bij de voorbereiding van gemeentelijk beleid op basis van de onder a genoemde wetgeving;

  • d.

    beleidsvoornemen: het voornemen van het bestuursorgaan tot het vaststellen of wijzigen van beleid op grond van de onder a genoemde genoemde wetgeving

Artikel 2 Onderwerpen van de klantenparticipatie

  • 1.

    Klantenparticipatie wordt in ieder geval toegepast:

    • a.

      indien de wet daartoe verplicht;

    • b.

      ten aanzien van beleidsvoornemens.

  • 2.

    Geen klantenparticipatie wordt toegepast indien:

    • a.

      sprake is van ondergeschikte herzieningen van een eerder vastgesteld beleidsvoornemen;

    • b.

      indien sprake is van uitvoering van hogere regelgeving waarbij het bestuursorgaan geen of nauwelijks beleidsvrijheid heeft;

    • c.

      indien de uitvoering van een beleidsvoornemen dermate spoedeisend is dat inspraak niet kan worden afgewacht.

Artikel 3 Nadere regels

Burgemeester en wethouders stellen reglementen vast waarbij de instelling en de werkwijze van het Klanten Platform en het Sociaal Platform worden geregeld.

Artikel 4 Procedure

Het Klanten Platform en het Sociaal Platform worden op een zodanig tijdstip betrokken bij de ontwikkeling van het gemeentelijk beleid dat gebaseerd is op de in artikel 1, onder a, genoemde wetgeving dat de ingebrachte adviezen en reacties van invloed kunnen zijn op de besluitvorming.

Artikel 5 Eindverslag

  • 1.

    De door het Klanten Platform en het Sociaal Platform uitgebrachte adviezen worden, voorzien van een reactie daarop van het college van burgemeester en wethouders, gevoegd bij de aan de gemeenteraad ter beschikking te stellen stukken.

  • 2.

    De reactie van het college van burgemeester en wethouders op het uitgebrachte advies wordt toegezonden aan het Klanten Platform en het Sociaal Platform.

  • 3.

    Jaarlijks wordt de gemeenteraad schriftelijk op de hoogte gesteld van het functioneren van beide platforms.

  • 4.

    De burgemeester vermeldt de uitkomsten van de klantenparticipatie op het gebied van de sociale wetgeving in zijn burgerjaarverslag.

Artikel 6 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt zes weken na de dag van bekendmaking in werking.

Artikel 7 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Klantenparticipatie Ridderkerk 2004.

Ridderkerk, 27 september 2004

De raad voornoemd,

de griffier, de voorzitter,

GK/585/