Organisatie | Ridderkerk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene subsidieverordening 2006 |
Citeertitel | Algemene subsidieverordening 2006 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuur en recht |
Geen.
Algemene wet bestuursrecht, hoofdstuk 4, titel 4.2
1.Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-11-2007 | 20-11-2007 | intrekking | 12-11-2007 gemeentejournaal, 19-11-2007 | gemeentestukken-297 A |
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 4. Vergoeding vermogenswaarden en vorming egalisatiereserve
Bij de bepaling van de hoogte van de vergoeding wordt uitgegaan van de waarde van de zaken en andere vermogensbestanddelen op het tijdstip waarop de vergoeding verschuldigd wordt, met dien verstande dat in geval van ontvangst door de subsidieontvanger van schadevergoeding voor verlies of beschadiging van zaken wordt uitgegaan van het bedrag dat als schadevergoeding door de subsidieontvanger wordt ontvangen.
Artikel 7. Indiening aanvraagbescheiden voor buitenwettelijke subsidies
De aanvraag voor een buitenwettelijke subsidie gaat in ieder geval vergezeld van:
Artikel 8. Meerdere subsidieaanvragen
Op aanvragen om eenmalige subsidies is artikel 4:65 van de wet van overeenkomstige toepassing.
Hoofdstuk 3. Subsidieverlening, -vaststelling
De subsidieontvanger doet tijdig opgave van een wezenlijke wijziging van de gegevens die bij de aanvraag om subsidie of bij de aanvraag tot vaststelling van de subsidie zijn overgelegd.
Voor de gehele verordening geldt dat alle begrippen of artikelen die ‘letterlijk’ in de wettekst vermeld staan, uit de verordening zijn gehaald. Voor sommige artikelen geldt dat er een verwijzing naar de wettekst is opgenomen, aangezien dan in het betreffende artikel een aanvullende eis op de wettekst wordt gesteld.
Vanwege de dualisering en de daarmee samenhangende taken van gemeenteraad en college zijn de verschillende bevoegdheden ten aanzien van de verdeling c.q. toekenning van middelen ook opgenomen in de verordening.
Het college kan voor bepaalde beleidsterreinen nadere beleidsregels vaststellen. Bij deze beleidsregels valt o.a. te denken aan de ‘Uitvoeringsregeling WVG- en Ouderenvervoer 65+ zonder medische indicatie’, de ‘Beleidsregel Culturele manifestaties’ en de ‘Beleidsregel Subsidieplafond voor Peuterspeelzaalwerk’.
Het subsidieplafond is het maximum bedrag dat gedurende het begrotingsjaar beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies. Tot welk niveau het college uitgaven mag doen, is door de raad vastgelegd in de Programmabegroting. Bij de vaststelling van de subsidieplafonds zal het college hiermee rekening dienen te houden.
De vastgestelde subsidieplafonds worden bekendgemaakt in het Gemeentejournaal vóór aanvang van het tijdvak waarvoor ze zijn vastgesteld.
Is het subsidieplafond bereikt, dan moet verdere subsidieverstrekking volgens artikel 4:25, tweede lid, Awb, worden geweigerd.
Artikel 4. Vergoeding vermogenswaarden en vorming egalisatiereserve
Het is toegestaan dat subsidieontvangers een egalisatiereserve opbouwen. Deze egalisatiereserve mag nooit meer zijn dan tien procent van de subsidie die de subsidieontvanger over het betreffende jaar heeft ontvangen. Over het bedrag boven deze toegestane tien procentregeling is de subsidieontvanger een vergoeding verschuldigd of dient de subsidieontvanger een deel van het subsidebedrag aan het college te retourneren.
Artikel 7. Indienen aanvraagbescheiden voor buitenwettelijke subsidies
Bij subsidieaanvragen onder de € 2000 en vallende binnen de grenzen van de raadsprogramma’s, worden geen ‘ingewikkelde’ aanvraagbescheiden meer geëist. Vanuit ervaring is gebleken dat de tijdsinvestering voor de afhandeling van dergelijke subsidieaanvragen conform de oude subsidieverordening de subsidieaanvraag verre te boven ging. Het college kan nu zelf nadere regels stellen aan de beoordeling c.q. afrekening van dergelijke subsidies.
Artikel 12. Intrekken of verlagen van de subsidie
In dit artikel is naast de gronden uit de wet waarop een subsidie ingetrokken of verlaagd kan worden, een aantal aanvullende gronden opgenomen.
In dit artikel zijn naast de weigeringsgronden uit de wet, de weigeringsgronden opgenomen die al enige jaren in de praktijk worden gehanteerd.