Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ridderkerk

Terrassenbeleid Ridderkerk 2007

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRidderkerk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingTerrassenbeleid Ridderkerk 2007
CiteertitelTerrassenbeleid Ridderkerk 2007
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerpopenbare orde en veiligheid

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene Plaatselijke Verordening

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-200820-12-2007intrekking

04-12-2007

gemeentejournaal, 20-12-2007

RI 07/00210

Tekst van de regeling

Intitulé

Terrassenbeleid Ridderkerk 2007

 

 

Artikel 0 Dit artikel moet nog worden gesplitst

Op grond van artikel 2.3.1.5 van de Algemene Plaatselijke Verordening Ridderkerk 2001 (APV) is het de bevoegdheid van de burgemeester om een vergunning te verlenen voor terrassen op de openbare weg alsmede gelegen op eigen terrein bij horecabedrijven. De vergunning voor het hebben van een terras maakt deel uit van de exploitatievergunning voor het horecabedrijf waarbij het terras hoort.

Bij het verlenen van een exploitatievergunning , mede omvattend een terras, worden de navolgende beleidsregels toegepast.

Definities:

  • 1.

    Terras: Een terras is een in de onmiddellijke nabijheid van een besloten ruimte van een horecabedrijf liggend deel van de openbare weg waar zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken worden geschonken en/of spijzen voor directe comsumptie worden bereid en/of versterkt voor gebruik ter plaatse.

  • 2.

    Frans terras: Een terras dat maximaal 1.50 meter uit de gevel van het eigen pand staat.

A. Algemene regels:

  • 1.

    terrassen en hun maatvoering in m2 worden naar oordeel van de vergunningverlener slechts gesitueerd op locaties voorzover zij niet de openbare orde en verkeersveiligheid in gevaar brengen en passen in het monumentale beleid van de gemeente.

  • 2.

    terrassen mogen alleen bij het pand waarin het horecabedrijf wordt uitgeoefend worden uitgezet.

  • 3.

    terrassen moeten zodanig geplaatst zijn dat er altijd een vrije doorgangsbreedte van 2 meter voor de voetgangers beschikbaar blijft en het overige verkeer niet wordt gehinderd.

  • 4.

    terrassen op het trottoir gelegen tegen de gevel, mogen niet verder dan 1,5 meter uit de gevel reiken.

  • 5.

    terrassen moeten minimaal 1,5 meter van een als zodanig in/op het wegdek aangegeven ‘blindengeleide route’ verwijderd blijven

  • 6.

    Het terrasseizoen loopt van 1 januari tot en met 31 december van ieder jaar.

  • 7.

    terrassen mogen geopend zijn op maandag tot en met donderdag van 10.00 uur tot 23.00 uur, op vrijdag en zaterdag van 10.00 uur tot 24.00 uur en op zondag van 12.00 uur tot 23.00 uur, met dien verstande dat terrassen gesloten dienen te zijn als het horecabedrijf voor het publiek is gesloten. Voor incidentele gebeurtenissen kan de burgemeester op aanvraag toestemming geven om langer open te blijven.

  • 8.

    op terrassen mag geen levende of mechanisch versterkte muziek ten gehore worden gebracht zonder een daartoe vereiste vergunning.

  • 9.

    op terrassen mag slechts reclame worden gemaakt op parasols.

  • 10.

    terrassen en de directe omgeving daarvan dienen dagelijks te worden gereinigd van afval dat kennelijk daarvan afkomstig is. Er moeten voldoende afvalbakken worden geplaatst.

  • 11.

    Er mag op geen enkele wijze schade worden toegebracht aan de weg door het plaatsen en exploiteren van het terras.

  • 12.

    Terrasafscheidingen op de openbare weg zijn niet toegestaan.

  • 13.

    Terrasafscheidingen op eigen grond, direct grenzend aan of zichtbaar vanaf de openbare weg, mogen niet hoger zijn dan 1.80 meter. Het dichte gedeelte van de terrasafscheiding mag niet hoger zijn dan 1,10 meter gemeten vanaf de wegverharding van die openbare weg.

  • 14.

    Het terrasmeubilair mag na sluitingstijd van het terras ter plaatse blijven staan mits zodanig vastgelegd of afgesloten dat openbare orde en veiligheid worden gewaarborgd.

  • 15.

    Terrassen dienen te worden aangepast of verwijderd voor zover dit nodig is in verband met incidentele gebeurtenissen (bijzonder grootschalige evenementen)

  • 16.

    Bevelen en aanwijzingen van politie en brandweer en toezichthouders dienen altijd terstond te worden opgevolgd en uitgevoerd.

B. Koningsplein en Sint Jorisplein

Ter bescherming van het belang van de openbare orde en verkeersveiligheid kunnen terrassen op het Koningsplein en Sint Jorisplein slechts gesitueerd worden op locaties aangegeven door middel van een bij dit besluit behorende tekening (zie bijlage 1) zodat er voldoende ruimte overblijft voor de verkeersfunctie van de pleinen en de doorgangen.

Voor beide pleinen gelden gelet op de specifieke omgeving qua architectuur en het ‘auto-luwe” karakter aanvullende inrichtingseisen naast de bovengenoemde onder A. genoemde algemene regels.

Deze zijn:

  • 1.

    Onder de arcade van het Koningsplein huisnummers 12 tot 16, dat wil zeggen tussen de gevels en kolommen, dient langs de gevels een doorgang van 2,5 meter te worden vrijgehouden voor voetgangers.

  • 2.

    Vanaf de hoofdrijbaan van het Koningsplein die het plein doorkruist, dient een strook van 6 meter te worden vrijgehouden van terrassen

  • 3.

    De rijloper, die in de ovale vorm van het Koningsplein is gesitueerd, dient ten allen tijde vrijgehouden te worden.

  • 4.

    Er wordt gestreefd naar goed ingerichte pleinen met terrassen die bijdragen aan de ruimtelijke kwaliteit. De terrassen dienen naar het oordeel van de vergunningverlener afgestemd te zijn op de architectuur van de gebouwen en pleinen. Het meubilair dient te zijn vervaardigd uit hoogwaardig materiaal. Hieronder wordt met betrekking tot de terrasstoelen minimaal verstaan een aluminium frame met een zitting en rugleuning van ingevlochten PVC. Voor tafels gelden dezelfde eisen voor zover van toepassing. In nader overleg tussen vergunningverlener en horecaondernemer wordt een keuze voor meubilair gemaakt. Een voorbeeld van meubilair met de gewenste uitstraling is aan dit besluit gehecht. (zie bijlage 2)

  • 5.

    Op het terras mogen geen met de grond verbonden objecten met een permanent karakter worden geplaatst.

  • 6.

    Iedere maandagmorgen dient het terras verwijderd te zijn om de openbare ruimte schoon te maken.

Rekening houdende met het bovenstaande zal in ieder geval het horecabedrijf met terras in overeenstemming dienen te zijn met de algemene regels uit de Algemeen Plaatselijke Verordening Ridderkerk 2001.

Aan een exploitatievergunning worden met betrekking tot het terras in ieder geval de voorschriften ter voorkoming van overlast en ter bescherming van openbare orde en het uiterlijk aanzien van de gemeente verbonden. Daarnaast kunnen afhankelijk van specifieke situaties en omstandigheden aanvullende voorwaarden worden gesteld.

Aldus vastgesteld op 27 maart 2007.

Het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester,

De burgemeester de secretaris,

…………………..……………… ……………………