Organisatie | Zandvoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntenparticipatie Wsw 2008 |
Citeertitel | Cliëntenparticipatie Wet sociale werkvoorziening 2008 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | maatschappij zorg |
NVT
Wet sociale werkvoorziening, art. 2
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2008 | nieuwe regeling | 01-04-2008 Zandvoortse Courant dd 10 april 2008 | DocMan 2008/3083 |
De raad van de gemeente Zandvoort:
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 04 maart 2008, nr. 2008/2087;
gelet op de overwegingen van de commissie Raadszaken van18 maart 2008;
gelet op artikel 2 van de Wet sociale werkvoorziening;
gelet op het advies van de Ondernemingsraad van het Werkvoorzieningsschap Zuid Kennemerland
besluit de volgende verordening, inclusief toelichting vast te stellen:
Op 1 januari 2008 is de modernisering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) van kracht geworden.
Artikel 2 Wsw stelt dat de Gemeenteraad in een verordening moet vastleggen hoe zij vorm en inhoud geeft aan cliëntenparticipatie. Met deze ‘Verordening Cliëntenparticipatie Wet sociale werkvoorziening’ voldoet de gemeenteraad aan bovengenoemde verplichting.
De Colleges van de gemeenten Bennebroek, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede en Zandvoort hebben de Ondernemingsraad van het Werkvoorzieningschap Zuid Kennemerland, kortweg Paswerk, gevraagd te fungeren als cliëntenraad in de zin van de Wsw.
Omdat de betrokken gemeenten ernaar streven gezamenlijk beleid te voeren in het kader van de Wsw, geldt deze verordening voor alle betrokken gemeenten en vertegenwoordigt de gemeente Haarlem de overige gemeenten.
De Cliëntenraad adviseert rechtstreeks – door middel van een bijlage bij de nota - aan de Colleges van Burgemeester en Wethouders over alle beleidsmatige onderwerpen samenhangende met de Wet sociale werkvoorziening en vallend onder de gemeentelijke verantwoordelijkheid. Te denken valt aan wachtlijstbeheer, begeleid werken, persoonsgebonden budget.
De Cliëntenraad adviseert niet over klachten, bezwaarschriften en andere zaken die betrekking hebben op individuele belanghebbenden. Hiervoor gelden de binnen Paswerk en de gemeenten geldende procedures in het kader van bezwaar en beroep.
In principe worden gemeentelijke beleidsnota’s in een conceptversie ter discussie aan de Cliëntenraad aangeboden opdat beleidsbeïnvloeding in een vroeg stadium kan plaatsvinden. Kaderstellende beleidsnota’s worden dan ook bij voorkeur twee keer geagendeerd: ter discussie en ter advisering. Gedurende deze periode heeft de Cliëntenraad voldoende gelegenheid om een advies op te stellen. Indien de beleidsnota ter advisering wordt voorgelegd, dan brengt de Cliëntenraad het gevraagde advies in principe binnen één week uit na de overlegvergadering.
Het College beantwoordt het advies van de Cliëntenraad schriftelijk binnen een week na vaststelling van de beleidsnota door . In het antwoord staat beargumenteerd welke onderdelen van het advies zijn overgenomen en welke niet.
De praktische gang van zaken wordt uitgevoerd door de afdeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid van de gemeente Haarlem.