Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Landgraaf

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Landgraaf
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2011
CiteertitelLegesverordening 2011
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

atikel 156 en 229 Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201128-04-2011nieuwe regeling

10-11-2010

Landgraaf Aktueel, 01-12-2010

Onbekend
01-01-201128-04-2011nieuwe regeling

10-11-2010

Landgraaf Aktueel, 01-12-2010

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2011

De raad der gemeente Landgraaf;

gezien het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 5 oktober 2010;

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229 , eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen de

"Verordening op de heffing en de invordering van leges 2011"

(Legesverordening 2011).

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam "leges" worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c.

    beschikkingen, gevraagd door instellingen van weldadigheid en godsdienstige instellingen, instellingen van algemeen nut en andere hiermede gelijk te stellen instellingen;

    onder beschikkingen gevraagd door instellingen van algemeen nut worden tevens verstaan:

    • -

      beschikkingen gevraagd door vrijwilligers van instellingen van algemeen nut welke zich bezig houden met natuurbeheer;

    • -

      beschikkingen gevraagd door vrijwilligers van instellingen van algemeen nut welke zich bezig houden met het verwijderen van afval, dan wel het verwijderen van hout in de buitengebieden;

    • -

      beschikkingen gevraagd door medewerkers van de gemeente Landgraaf welke controlerende en uitvoerende werkzaamheden uitvoeren;

  • d.

    het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag aangevraagd door vrijwilligers van instellingen van algemeen nut, welke zich bezig houden met jeugd, jongeren, gehandicapten en senioren.

  • e.

    de afgifte van stukken, benodigd voor de ontvangst van pensioenen, lijfrente, wachtgelden, loon of bezoldiging;

  • f.

    een niet getekend bewijs van inschrijving in het geboorteregister, af te geven bij de geboorte- aangifte;

  • g.

    de afgifte van stukken en legalisatie van handtekeningen op stukken betreffende militaire zaken;

  • h.

    de afgifte van stukken en legalisatie van handtekeningen op stukken, die ambtshalve ter voldoening aan wettelijke of administratieve voorschriften moeten worden afgegeven;

  • i.

    beschikkingen op verzoek- en bezwaarschriften;

  • j.

    inlichtingen die op verzoek worden verstrekt aan vertegenwoordigers van vreemde mogendheden, uitgezonderd die bedoeld zijn in hoofdstuk 10 van de tarieflijst;

  • k.

    stukken, nasporingen en inlichtingen, uitgezonderd die bedoeld zijn in hoofdstuk 10 van de tarieflijst, gevraagd als zodanig door openbare besturen, ambtenaren of instellingen voor de diensten door hen in het openbaar verzocht; met deze stukken worden niet bedoeld beschikkingen c.q. vergunningen, welke worden afgegeven in het belang van de milieuwetgeving;

  • l.

    het verlenen van maximaal 4 ontheffingen per huwelijk inzake inrij-/parkeerverbod Raadhuisplein bij huwelijkssluiting in het raadhuis.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijn van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen acht dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorendetarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Nadere regels door het College van Burgemeester en Wethouders

Het College van Burgemeester en Wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Overgangsrecht

  • 1. De “Legesverordening 2010” van 27 mei 2010 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 12, derde lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten:

    • a.

      die zich voor die datum hebben voorgedaan;

    • b.

      waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten worden toegepast, met dien verstande dat de van toepassing zijnde tarieven worden verhoogd met 1,5%, waarbij de uitkomst rekenkundig wordt afgerond op twee decimalen en een veelvoud van € 0,05.

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 12, derde lid opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1. De “Legesverordening 2010” van 27 mei 2010 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: "Legesverordening 2011".

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 10 november 2010.

De griffier, De voorzitter,

Tarieventabel leges 2011 behorende bij de Legesverordening 2011

 Indeling tarieventabel

 

Titel 1          Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1    Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2    Reisdocumenten

Hoofdstuk 3    Rijbewijzen

 

Hoofdstuk 4    Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5    Verstrekkingen uit het Kiezersregister (niet van toepassing)

Hoofdstuk 6    Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7    Bestuursstukken

Hoofdstuk 8    Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9    Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10  Gemeentearchief

Hoofdstuk 11  Huisvestingswet

Hoofdstuk 12  Leegstandwet

Hoofdstuk 13  Gemeentegarantie (niet van toepassing)

Hoofdstuk 14  Marktstandplaatsen (niet van toepassing)

Hoofdstuk 15  Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16  Kansspelen

Hoofdstuk 17  Kinderopvang

Hoofdstuk 18  Telecommunicatie

Hoofdstuk 19  Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20  Diversen

 

Titel 2          Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1    Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2    Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3    Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4    Vermindering

Hoofdstuk 5    Teruggaaf

Hoofdstuk 6    Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7    Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8    Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9    Sloopmelding

Hoofdstuk 10  In deze titel niet benoemde beschikking

 

 

Titel 3          Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1    Horeca

Hoofdstuk 2    Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3    Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4    Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5    Leefmilieuverordening

Hoofdstuk 6    Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7    In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1         Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

 

1.1.1 Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of  registratie van een partnerschap op:  
1.1.1.1 Iedere werkdag tot en met donderdag tussen 09.00 en 16.00 uur, met uitzondering van de verplichte kosteloze huwelijken en partnerschappen op maandag om 10.00 uur en 10.30 uur    € 139,85
1.1.1.2Vrijdag tussen 09.00 uur en 16.30 uur181,60
1.1.1.3Zaterdag en zondag tussen 10.00 uur en 16.30 uur 335,80
1.1.2 Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:      
1.1.2.1 Iedere werkdag tot en met donderdag tussen 09.00 en 16.00 uur, met uitzondering van de verplichte kosteloze huwelijken op maandag om 10.00 uur en 10.30 uur     € 139,85
1.1.2.2 Vrijdag tussen 09.00 uur en 16.30 uur  181,60
1.1.2.3Zaterdag en zondag tussen 10.00 uur en 16.30 uur  335,80
1.1.3Bij huwelijken en partnerschappen op tijdstippen die buiten de in 1.1.1 tot en met 1.1.2.3 vermelde tijden vallen, wordt een toeslag op de van toepassing zijnde leges in rekening gebracht van    €  83,85
1.1.4Bij huwelijken en partnerschappen in andere locaties dan het raadhuis van de gemeente Landgraaf wordt een toeslag op de van toepassing zijnde leges in rekening gebracht van     €   112,55
1.1.5Voor een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk als lokethandeling en zonder enig decorum, anders dan op de uren die door de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn aangewezen als kosteloze uren, bedraagt het tarief      €  36,15
1.1.6 Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek      €  71,95
1.1.7 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:  
1.1.7.1 een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering   17,35
1.1.7.2 een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering 31,15
1.1.8 Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier  € 8,90
1.1.9 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand  

 

1.1.10Indien één of meer, op grond van artikel 63, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek, verplicht aanwezige getuigen bij een huwelijk of een geregistreerd partnerschap ter beschikking wordt gesteld van gemeentewege, bedraagt het tarief hiervoor per getuige      €      35,00

 

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

 

1.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.2.1.1 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen  € 52,00
1.2.1.2 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)    €  58,00
1.2.1.3 tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)    € 52,00
1.2.1.4 tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument    € 9,20
1.2.1.5 tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3    € 21,50
1.2.1.7tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar   €  9,20
1.2.1.8 tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder  € 43,50
1.2.2 De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van    € 45,00
1.2.3 Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend  
1.2.4 Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van    € 21,40

 

 Indien de aanvraag dient ter verkrijging van een reisdocument als genoemd onder 1.2.1.1 t/m 1.2.1.3 en 1.2.1.7 en 1.2.1.8, er sprake is van vermissing van één van de eerder verstrekte reisdocumenten en identificatie van de aanvrager op grond van een ander geldig Nederlands reisdocument niet mogelijk is, wordt in verband met uit te voeren extra werkzaamheden het tarief onder 1.2.1.1 t/m 1.2.1.3 en 1.2.1.7 en 1.2.1.8 (al dan niet verhoogd met de tarieven onder 1.2.2 t/m 1.2.4) verhoogd met              €                26,95

 Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

 

1.3.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs  € 40,45
1.3.2 Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met  € 33,50

 Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

 

1.4.1 Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd      
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.4.2.1 tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking aan de balie     7,05
1.4.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een schriftelijk ingediende aanvraag, niet de aanvrager zelf betreffende:      
1.4.3.1tot het schriftelijk verstrekken van gegevens per verstrekking     8,60
1.4.4Ingevolge het bepaalde in artikel 6, vijfde, zesde en zevende lid van het Besluit GBA bedraagt de vergoeding:  
 Voor het schriftelijk verstrekken van gegevens aan een afnemer of een bijzondere derde, per verstrekking het tarief zoals dat is vastgesteld bij regeling door de minister (art 37a, lid 2 Regeling GBA)  
 Voor gegevensverstrekking aan afnemers via alternatieve media of voor afstemmingsberichten, per verstrekking het tarief zoals dat is vastgesteld bij regeling door de minister (art 37a, lid 1 Regeling GBA)      
1.4.5 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier    €        8,90  

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister (niet van toepassing)

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens (niet van toepassing)

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

 

1.7.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.7.1.1 een afschrift van de gemeentebegroting 86,50
1.7.1.2 een afschrift van de gemeenterekening 86,50
1.7.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.7.2.1 tot het verstrekken van:  
1.7.2.1.1 een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina  
 of een gedeelte daarvan   0,80
 met een minimum van   1,40
1.7.2.1.2een kopie van de DVD of CD van een raadsvergadering  14,35
1.7.2.2 tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:  
1.7.2.2.1 op de verslagen van de raadsvergaderingen 80,20
1.7.2.2.2 op de verslagen, agenda en bijbehorende stukken van de vergaderingen van een raadscommissie  €  73,20
1.7.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.7.3.1 tot het verstrekken van het gemeenteblad, per bladzijde of een gedeelte daarvan  € 0,80
 met een minimum van1,40
1.7.3.2 tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar op het gemeenteblad  € 115,20
1.7.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.7.4.1 een afschrift van de Algemene Plaatselijke Verordening 34,50
1.7.4.2 een afschrift van de Bouwverordening42,90
1.7.4.2.1een afschrift van de toelichting op de Bouwverordening 88,15
1.7.4.3een afschrift van de marktverordening  8,60
1.7.4.4een afschrift van een andere niet onder 1.7.4.1 tot en met 1.7.4.3 genoemde verordening   € 11,70
1.7.4.5aanvullingen van de onder 1.7.4.1 tot en met 1.7.4.4 genoemde verordeningen, per bladzijde of gedeelte daarvan  € 1,40

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

 

1.8.1 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van kadastrale informatie:  
1.8.1.1 over het perceel, gegevens over de rechthebbende     6,25
1.8.1.2over hypotheken per perceel     6,25
1.8.1.3 voor het verstrekken van schriftelijke informatie en/of gewaarmerkte uittreksels uit het register Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen (WKPB), per perceel    € 9,10
1.8.2 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van kaarteninformatie:  
1.8.2.1 voor weergave van ligging van een kadastraal perceel op A4-formaat  € 6,25
1.8.3Het tarief bedraagt:  
1.8.3.1 voor het verstrekken van een uittreksel in A4-formaat uit de kadastrale plans  € 6,25
1.8.4Het tarief bedraagt:  
1.8.4.1 voor het verstrekken van overige digitale grafische informatie in digitale vorm, per megabyte,  € 269,35
1.8.4.1.1vermeerderd met een bedrag per manuur of gedeelte daarvan €   81,95  
 met een minimum van 27,30
1.8.4.2 voor het verstrekken van een kopie van een luchtfoto:  
1.8.4.2.1luchtfoto digitaal, in kleur, afmeting gebied 500 x 250:  
1.8.4.2.1.1bij afname van 1-5 bestanden, per stuk141,15
1.8.4.2.1.2bij afname van 6-10 bestanden, per stuk100,80
1.8.4.2.1.3bij afname van 11-20 bestanden, per stuk   80,70
1.8.4.2.1.4bij afname van meer dan 20 bestanden, per stuk   60,35
1.8.5 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van RD-coördinaten en NAP-hoogtepunten:  
1.8.5.1analoog: RD-coördinaten, inclusief aanmeetschets, per stuk   14,35
1.8.5.2analoog: NAP-hoogtepunten, per stuk     5,75
1.8.5.3 Het tarief bedraagt voor het genereren van informatie uit digitale bestanden of het opslaan van digitale informatie op enig opslagmedium per manuur of gedeelte daarvan    €  81,95
1.8.5.3.1vermeerderd met plottergebruik (max. A0) per plot   16,70
1.8.5.3.2vermeerderd met analoge aanlevering (anders dan genoemd onder 1.8.5.1 en 1.8.5.2 (max. A0)  €  55,85

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

 

1.9 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.9.1 tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag, het tarief zoals dat is vastgesteld door het Ministerie van Justitie voor de aanvraag van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)  
1.9.2 tot het verkrijgen van een attestatie de vita     7,05
1.9.3 tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening     7,05
 tot het verkrijgen van een verklaring ten behoeve van het opmaken van een akte van erfrecht  € 14,20

 Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

 

1.10.1 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier    €  8,90
1.10.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:  
1.10.2.1 een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk:   
1.10.2.1.1per pagina op A4-formaat0,25
1.10.2.1.2per pagina op A3-formaat0,45
1.10.2.2 een afdruk van een foto die zich in het gemeente archief bevindt, per afdruk (inclusief kosten per manuur):  
1.10.2.2.1foto van negatief afdruk 9 x 13 (zwart-wit)2,35
1.10.2.2.2foto van negatief afdruk 9 x 13 (kleur)2,30
1.10.2.2.3foto van negatief afdruk 9 x 15 (zwart-wit)2,50
1.10.2.2.4foto van negatief afdruk 9 x 15 (kleur)2,35
1.10.2.2.5foto van negatief afdruk 13x 18 (zwart-wit)     3,05
1.10.2.2.6foto van negatief afdruk 13 x 18 (kleur)2,90
1.10.2.2.7foto van negatief afdruk 15 x 20 (zwart-wit)4,95
1.10.2.2.8foto van negatief afdruk 15 x 20 (kleur)3,70
1.10.2.2.9foto van negatief afdruk 20 x 30 (zwart-wit)10,15
1.10.2.2.10foto van negatief afdruk 20 x 30 (kleur)4,25
1.10.2.2.11foto van negatief afdruk 30 x 45 (zwart-wit)13,25
1.10.2.2.12foto van negatief afdruk 30 x 45 (kleur)13,65
1.10.2.2.13foto van foto afdruk 10 x 152,70
1.10.2.2.14foto van foto afdruk 13 x 184,65
1.10.2.2.15foto van foto afdruk 20 x 307,75
1.10.2.2.16foto van foto afdruk 30 x 4518,45

 

1.10.2.3een digitaal bestand van één of meerdere foto’s die zich in het gemeentearchief bevinden, vermeerderd met de hierna genoemde tarieven per foto (inclusief kosten per manuur)    €    3,75
1.10.2.3.1fotoformaat 9 x 13 en 10 x 15, per foto2,75
1.10.2.3.2fotoformaat 13 x 18, per foto3,30
1.10.2.3.3fotoformaat 20 x 30, per foto4,85
1.10.2.3.4fotoformaat 30 x 45, per foto10,25
1.10.2.4De tarieven van rubriek 1.10.2.3 worden indien van toepassing verhoogd met de volgende bedragen:  
1.10.2.4.1voor een digitaal bestand aangeleverd op één diskette 1,05
1.10.2.4.2voor een digitaal bestand aangeleverd op één cd-rom 2,30

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet (niet van toepassing) 

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

 

1.12 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.12.1tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet    €    32,85
1.12.2tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet    €    32,85

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie (niet van toepassing)

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen (niet van toepassing)

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

 

1.15 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.15.1 voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet  € 11,65

 Hoofdstuk 16 Kansspelen

 

1.16.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:  
1.16.1.1 voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat 56,50

 

1.16.1.2 voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat   €     56,50
 en voor iedere volgende speelautomaat34,00
1.16.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)    € 23,80
1.16.3 Het tarief bedraagt per mededeling, aangekruist op het door van gemeentewege voorgeschreven formulier, inhoudende de mededeling dat een klein kansspel (kienen), als bedoeld in artikel 7a, van genoemde wet zal worden gehouden:      €  4,05

Hoofdstuk 17 Kinderopvang (niet van toepassing)

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

 

1.18.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet jo. Artikel 3 van de Telecommunicatieverordening van de gemeente Landgraaf          € 32,85
1.18.1.1 indien met betrekking tot een melding zoals bedoeld in 1.18.1 overleg moet plaatsvinden tussen de gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, wordt het tarief van 1.18.1 verhoogd met      € 176,10

 Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

 

1.19 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.19.1 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990:  
1.19.1.1met een geldigheidsduur van 1 dag of minder nihil
1.19.1.2met een geldigheidsduur van ten hoogste een maand en meer dan een dag  € 10,20
1.19.1.3met een geldigheidsduur van meer dan een maand, maar niet langer dan 6 maanden  € 17,55
1.19.1.4met een geldigheidsduur van meer dan 6 maanden34,90
1.19.2 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen  € 23,85
1.19.3 tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)    € 73,55

 

1.19.3.1tot het verkrijgen van een verlenging van of omzetting van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer:  
1.19.3.1.1op basis van een medische keuring73,55
1.19.3.1.2zonder medische keuring30,40
1.19.4Voor het in behandeling nemen voor een verzoek tot het nemen van een verkeersbesluit ingevolge artikel 15, eerste en tweede lid jo. Artikel 18 eerste lid, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994:  
1.19.4.1voor zeer kleinschalige evenementen, buurt- en wijkniveau nihil
1.19.4.2ten behoeve van het houden van overige evenementen85,20
1.19.5tot het verkrijgen van een ontheffing exceptioneel transport via RDW uitgevoerd   Rijks-tarief
1.19.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.19.6.1voor een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.5.1 eerste lid van de Algemene Plaatselijke Verordening, voor een ander gebruik van de openbare weg dan de bestemming daarvan    € 17,30
1.19.6.2voor het incidenteel plaatsen van een puincontainer32,85
1.19.6.3voor het plaatsen van puincontainers door een bedrijf ex artikel 2.1.5.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening   € 394,35
1.19.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.19.7.1voor een vergunning voor het aanleggen van een weg, het opbreken van een wegverharding, het graven of spitten in een weg en het aanbrengen van wijzigingen in de aanleg van een weg als bedoeld in artikel 2.1.5.4, eerste lid van de Algemene Plaatselijke Verordening        € 32,85
1.19.7.2voor een vergunning tot het maken of veranderen van een uitweg als bedoeld in artikel 2.1.5.5, eerste lid, van de Algemene Plaatselijke verordening    €  32,85
1.19.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing als bedoeld in artikel 5.1.7 van de Algemene Plaatselijke Verordening, parkeren groot voertuig    €  34,40

Hoofdstuk 20 Diversen

 

1.20.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.20.1.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina    € 2,60
1.20.1.2afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, tekeningen en kaarten, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:  
1.20.1.2.1per pagina op papier van A4-formaat in zwart-wit0,25
1.20.1.2.2per pagina op papier van A4-formaat in kleur1,05
1.20.1.2.3indien het betreffende stuk door de persoon zelf gekopieerd wordt 0,20
1.20.1.2.4per pagina op papier van A3-formaat in zwart-wit0,45
1.20.1.2.5per pagina op papier van A3-formaat in kleur1,65
1.20.1.2.6per kopie of lichtdruk op een groter formaat dan A39,50
1.20.1.3een kaart van de gemeente al dan niet voorzien van straatnamen op schaal 1:10.000  € 7,30
1.20.2.Het tarief bedraagt zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, voor het verlenen van diensten, per kwartier  
1.20.3.Het tarief bedraagt voor het verstrekken van geselecteerde inlichtingen van de gemeente Landgraaf die worden vervaardigd met behulp van de geautomatiseerde systemen:      
1.20.3.1voor de eerste selectie8,90
1.20.3.2voor een tweede en volgende selectie, per selectie verhoogd met  
1.20.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning als bedoeld in artikel 5.2.1 eerste lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening voor het inzamelen van geld of goederen dan wel aanbieding van intekenlijsten, met een geldigheidsduur variërend van        € 438,84
1.20.4.1één dag tot en met één week217,95
1.20.4.2langer dan één week tot en met één maand9,85
1.20.4.3langer dan één maand tot en met één kwartaal25,40
1.20.4.4langer dan één kwartaal tot en met één jaar72,30
1.20.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een ontheffing als bedoeld in artikel 4.1.6, tweede lid van de Algemene Plaatselijke Verordening (muziek, geluidswagen):    € 217,95
1.20.5.1met een geldigheidsduur van één dag11,40
1.20.5.2met een geldigheidsduur van langer dan één dag, maar niet langer dan één week, voor iedere volgende dag  € 5,80
1.20.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing als bedoeld in artikel 5.5.1, eerste lid van de Algemene Plaatselijke Verordening van het verbod tot verbranden van afvalstoffen       nihil
1.20.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om ontheffing van het verbod als bedoeld in artikel 5.7.2, lid 3 van de Algemene Plaatselijke Verordening om te kamperen buiten kampeerterreinen      € 11,45
1.20.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning als bedoeld in artikel 2 van de Wet op de dierenbescherming    € 57,60

 

1.20.9Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een verklaring van geen bezwaar als bedoeld in artikel 10 en artikel 148 van de Wegenverkeerswet voor het houden van oriëntatietochten     € 11,40
1.20.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het verstrekken van een model als bedoeld in artikel 2.3.1.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening    € 13,95
1.20.11Het tarief bedraagt voor het waarmerken van een register als bedoeld in artikel 2.5.2., eerste lid van de Algemene Plaatselijke Verordening    € 21,80
    
1.20.12Reclamevergunning  
1.20.12.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
                   voor een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.5.1. eerste lid van de Algemene Plaatselijke Verordening, voor een ander gebruik van de openbare weg dan de bestemming daarvan. In het bijzonder voor het plaatsen van mobiele reclamedragers; voor het plaatsen van een tijdelijk bord tot verkoop; voor het ophangen van spandoeken dan wel sfeerverlichting; voor het aanbrengen van (licht)reclames anders dan boven gemeentegrond, voor het plaatsen van tijdelijke reclameborden ten behoeve van een activiteit welke plaatsvindt binnen de gemeente Landgraaf; Voor een tijdsduur van maximaal 1 week                  € 32,85
1.20.12.2Voor een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.5.1. eerste lid van de Algemene Plaatselijke Verordening, voor een ander gebruik van de openbare weg dan de bestemming daarvan, in het bijzonder voor het plaatsen van tijdelijke reclameborden ten behoeve van een activiteit welke plaatsvindt buiten de gemeente Landgraaf        € 40,85
    
1.20.13Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een beschikking voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen      €  32,85

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

 

2.1.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: 
2.1.1.1aanlegkosten: 
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft; 
2.1.1.2bouwkosten: 
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; 
2.1.1.3sloopkosten: 
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; 
2.1.1.4Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. 
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. 

 

2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld. 

 Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

 

2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
2.2.1om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is   €  33,50
2.2.2om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:  
 van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld.  € 33,50

 

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

 

2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.  
    
2.3Bouwactiviteiten  
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:    € 136,70
2.3.1.1.1indien de bouwkosten minder dan € 2500,- bedragen: 136,70
 vermeerderd met:  2,0%
 van de bouwkosten   
 Extra welstandstoets  
2.3.1.2Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is:    € 33,50
    

 

 Verplicht advies agrarische commissie  
2.3.1.3Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld      € 136,70
    
 Achteraf ingediende aanvraag  
2.3.1.4Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:  0,75 %
 van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges  
    
 Beoordeling aanvullende gegevens  
2.3.1.5Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:      €  33,50
    
2.3.2Aanlegactiviteiten  - Alternatief voor vast bedrag  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief    € 191,30
    
2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:  
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):  € 57,60
   
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):  € 57,60
   
2.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):  € 2.998,40
   
2.3.3.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):  € 490,00
   

 

2.3.3.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):  € 490,00
   
2.3.3.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):        € 490,00
   
2.3.3.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):        € 490,00
   
2.3.3.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):   € 490,00
   
    
2.3.4Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.4.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):  € 490,00
2.3.4.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):   € 490,00
2.3.4.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):  € 2.988,40
2.3.4.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)  € 490,00
2.3.4.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):  € 490,00
2.3.4.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):        € 490,00

 

2.3.4.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):        € 490,00
2.3.4.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):  € 490,00
    
2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:    €    179,35
    
2.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten  
2.3.6.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de vigerende monumentenverordening van de gemeente Landgraaf aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief                € 115,15
2.3.6.1.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:  € 115,15
2.3.6.1.2voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht    € 115,15
2.3.6.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief              € 115,15
    

 

2.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht (alternatief voor vast bedrag)  
2.3.7.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:  
2.3.7.1.1in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo         € 98,60
2.3.7.1.2in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo,    € 98,60
    
2.3.7.2Asbesthoudende materialen  
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1.2 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is      €  33,50
    
 Aanleggen of veranderen weg  
2.3.8  Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel2.1.5.4 van de Algemene plaatselijke verordeningeen vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief            € 32,85
    
2.3.9Uitweg/inrit  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel  2.1.5.5van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:            €  32,85
      

 

2.3.10Kappen  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de vigerende bomenverordening van de gemeente Landgraaf een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:          € 21,60
                
2.3.11Opslag van roerende zaken  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente,waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.3.1 van de Algemene plaatselijke verordeningeen vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:  
2.3.11.1indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:  €  32,85
2.3.11.2indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:      €  32,85
    
2.3.12Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998  
2.3.12.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief        € 490,00
2.3.12.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998          € 490,00
    
2.3.13Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief    € 490,00
    

2.3.14Andere activiteiten  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:  
2.3.14.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief      €  32,85
2.3.14.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.14.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft 32,85
2.3.14.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft32,85
    
2.3.15Omgevingsvergunning in twee fasen  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.15.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft  
2.3.15.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft  
    
2.3.16Beoordeling bodemrapport  
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:  
2.3.16.1 voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport33,50
2.3.16.2 voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport33,50
    

 

2.3.17Advies  
2.3.17.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het College van Burgemeester en Wethouders is opgesteld.  
2.3.17.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
    
2.3.18Verklaring van geen bedenkingen  
2.3.18.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:   
2.3.18.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven  € 490,00
2.3.18.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:  € 490,00

Hoofdstuk 4 Vermindering

 

2.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3  

 

2.4.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt:  
2.4.2.1bij 5 tot 10 activiteiten: 25%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges;  
2.4.2.2bij 10 tot 15 activiteiten: 30%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges;  
2.4.2.3bij 15 of meer activiteiten: 35%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges.  

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

 

2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor  bouw -, aanleg- of sloopactiviteiten  
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw -, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:  
2.5.1.1indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 2 week na het in behandeling nemen ervan  60%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; 
2.5.1.2indien de aanvraag wordt ingetrokken na 2 weken en binnen 4 weken na het in behandeling nemen ervan  40%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges 
    
2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw -, aanleg- of sloopactiviteiten  
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw -, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 18 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:  25%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 
    
2.5.4Minimumbedrag voor teruggaaf  
 Een bedrag minder dan € 133,35 wordt niet teruggegeven.  
    
2.5.5Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen  
 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.  

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

 

2.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is      € 57,05

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

 

2.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project      € 136,70

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

 

2.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening    €  2.998,40
2.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening    € 2.998,40

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

 

2.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening  € 26,90

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

 

2.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:   €  32,85

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijnHoofdstuk 1 Horeca

 

 

3.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:  
3.1.1.1 een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet   € 219,60
3.1.1.2 een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet 20,40
3.1.1.3 een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet   €  47,70
3.1.1.4een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet bij kleinschalige evenementen op buurt en wijkniveau      nihil
3.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning tot het vestigen en/of exploiteren van een horeca-inrichting als bedoeld in artikel 2.3.1.2 eerste lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening      € 219,60
3.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het aanleggen / uitbreiden of overigens wijzigen van het terras behorende bij de horeca-inrichting als bedoeld in artikel 2.3.1.2, eerste lid van de Algemene Plaatselijke Verordening, leidend tot wijziging van de vergunning        € 20,40
3.1.4Het tarief bedraagt voor een verzoek tot ontheffing als bedoeld in artikel 2.3.1.4, vierde lid van de Algemene Plaatselijke Verordening van het tijdstip van sluiting van een door het publiek toegankelijke inrichting als bedoeld in artikel 2.3.1.2, van de Algemene Plaatselijke Verordening (cafés, restaurants e.d.) per uur verlenging         € 22,40

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

 

3.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.2.2 , eerste lid van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft:  
3.2.1.1 een grootschalig evenement of een evenement met verhoogd risicoprofiel  € 86,50
3.2.1.2zeer kleinschalige evenementen, buurt- en wijkniveau zonder commercieel karakter  nihil
3.2.1.3zeer kleinschalige evenementen georganiseerd door organisaties met een commercieel karakter  €    32,85
3.2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5.2.4, eerste lid van de Algemene plaatselijke verordening    €  32,85

 

3.2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning als bedoeld in artikel 5.2.3.2 lid 1, van de Algemene Plaatselijke Verordening, tot standplaats, met uitzondering van de standplaatsen ingenomen bij een weekmarkt of kermis        € 11,40

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

 

 

3.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:  
3.3.1een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.2.1, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening:  
3.3.1.1 voor een seksinrichting  328,60
3.3.1.2voor een escortbedrijf 141,20

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte (niet van toepassing)

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening (niet van toepassing)

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

 

3.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening van de gemeente Landgraaf voor het houden van feesten en evenementen in een tent:  
3.6.1bij een vloeroppervlakte t/m 100 m2  25,90
3.6.2bij een vloeroppervlakte van 101 t/m 200m2  51,85
3.6.3bij een vloeroppervlakte boven 200m2 184,50

Hoofdstuk 7 Speelgelegenheden artikel 2.3.3.1., tweede lid APV

 

3.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning als bedoeld in artikel 2.3.3.1., tweede lid van de Algemene Plaatselijke Verordening, speelgelegenheden      €  60,85

  Hoofdstuk 8 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

3.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking    € 32,85

 

 

Behorend bij raadsbesluit van 10 november 2010.

 

De griffier van Landgraaf,