Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Nuth

Verordening brandveiligheid en hulpverlening Brandweer Parkstad-Limburg voor de gemeente Nuth 2006

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Nuth
Officiële naam regelingVerordening brandveiligheid en hulpverlening Brandweer Parkstad-Limburg voor de gemeente Nuth 2006
CiteertitelVerordening brandveiligheid en hulpverlening brandweer Parkstad-Limburg voor de gemeente Nuth 2006
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Woningwet, art. 8 lid 2
  2. Gemeentewet, art. 149
  3. Wet milieubeheer, art. 8.11 lid 3 en art. 8.40
  4. Brandweerwet 1985, art. 1 lid 2 en art. 12
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-200001-09-200601-10-2010Nieuwe regeling

05-09-2006

Onbekend

BJZ/2006/6097

Tekst van de regeling

Ongestructureerd artikel

Gem. reg. nr. BJZ/2006/6097

VERORDENING BRANDVEILIGHEID EN HULPVERLENING BRANDWEER PARKSTAD-LIMBURG VOOR DE GEMEENTE Nuth2006

De raad der gemeente Nuth;

gelet op

artikel 1, tweede lid en artikel 12 van de brandweerwet 1985;

artikel 8, tweede lid van de Woningwet;

artikel 8.11,derde lid en 8.40 van de Wet milieubeheer;

artikel 149 van de gemeentewet;

gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 5 juli 2006;

overwegende dat:

  • -

    Burgemeester en Wethouders de zorg hebben voor:

    • 1.

      het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt;

    • 2.

      het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan bij brand;

      • -

        de uitvoering van werkzaamheden ter zake van het beperken en bestrijden van rampen, als bedoeld in artikel 1 van de Wet rampen en zware ongevallen tot taak van de brandweer behoort;

      • -

        de uitvoering van de brandweerzorg in de ruimste zin van het woord binnen het grondgebied van de gemeente is opgedragen aan Brandweer Parkstad Limburg;

      • -

        Burgemeester en Wethouders andere werkzaamheden, dan hierboven bedoeld, kunnen aanwijzen die de brandweer verricht;

      • -

        de Brandbeveiligingsverordening voorschriften bevat omtrent het gebruik van inrichtingen voor zover dit geen bouwwerken zijn als bedoeld in de Woningwet en de Bouwverordening;

      • -

        de Bouwverordening voorschriften bevat omtrent het gebruik van woningen, woonketen, woonwagens, andere gebouwen, bouwwerken geen gebouw zijnde en standplaatsen, waaronder in elk geval zijn begrepen voorschriften met betrekking tot onder meer de brandveiligheid;

      • -

        de Wet milieubeheer het milieu beoogt te beschermen, onder meer door de brandveiligheid te bevorderen en schade aan het milieu als gevolg van branden en ongevallen zoveel mogelijk te voorkomen of te beperken;

      • -

        het wenselijk is de voorzieningen voor brandveiligheid en hulpverlening in samenhang te treffen,

besluit vast te stellen de:

Verordening brandveiligheid en hulpverlening Brandweer Parkstad-Limburg voor de gemeente Nuth 2006.

VERORDENING BRANDVEILIGHEID EN HULPVERLENING

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    repressieve taken:

    • 1.

      het beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt;

    • 2.

      het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan bij brand;

    • 3.

      de uitvoering van werkzaamheden ter zake van het beperken en bestrijden van rampen, als bedoeld in artikel 1 van de Wet rampen en zware ongevallen;

  • 2.

    preventieve taken:

    • 1.

      het voorkomen en beperken van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt;

    • 2.

      de uitvoering van werkzaamheden ter zake van het beperken van rampen, als bedoeld in artikel 1 van de Wet rampen en zware ongevallen;

    • 3.

      de uitvoering van voorschriften met betrekking tot het brandveiliggebruik van woningen, woonketen, woonwagens, andere gebouwen, bouwwerken geen gebouwen zijnde en standplaatsen;

    • 4.

      de uitvoering van de brandbeveiligingsverordening.

  • 3.

    brandweer: het bij gemeenschappelijke regeling opgerichte Openbaar Lichaam Brandweer Parkstad-Limburg;

Artikel 2 Brandweer

Burgemeester en wethouders beschikken over een brandweer; hierin wordt voorzien door een contractuele overeenkomst met de gemeenschappelijke regeling intergemeentelijke Brandweer Parkstad-Limburg.

Artikel 3 Taken brandweer

De taken van de brandweer bestaan, naast de in de gemeenschappelijke regeling Regionale Brandweer Zuid-Limburg aan de regionale brandweer opgedragen taken, uit:

  • 1.

    de feitelijke uitvoering van de preventieve en repressieve taken;

  • 2.

    het leveren van de producten, onder beschreven rechten en plichten, zoals opgenomen in de productmatrix, bijgevoegd als bijlage 1 bij deze verordening.

Burgemeester en Wethouders dragen de zorg voor de aanlevering van gemeentelijke informatie aan de brandweer, die voor haar taakuitoefening noodzakelijk is.

Artikel 4 Beleidsplan brandveiligheid en hulpverlening

Burgemeester en wethouders stellen, op voorstel van Brandweer Parkstad Limburg, eenmaal per vier jaar een plan vast aangaande de wijze waarop aan de inhoud van in artikel 3 omschreven taken uitvoering gegeven zal worden (Beleidsplan brandveiligheid en hulpverlening).

Dit plan omvat in elk geval een omschrijving van de mate van dekking van het grondgebied van de gemeente, de financiële, materiele en personele middelen die beschikbaar zijn voor de uitvoering van de preventieve en repressieve taken.

Artikel 5 Personeel

De zorg voor kwalitatief en kwantitatief voldoende personeel is opgedragen aan Brandweer Parkstad-Limburg.

Artikel 6 Opleiding en oefening

De zorg voor de opleiding en oefening van het brandweerpersoneel, die voor de taakuitoefening noodzakelijk zijn, is opgedragen aan Brandweer Parkstad-Limburg.

Artikel 7 Instructie Commandant

De commandant van de brandweer heeft de algemene leiding en het bevel over de brandweer, overeenkomstig door het bestuur van Brandweer Parkstad-Limburg vastgestelde instructies.

Artikel 8 Materieel

  • 1. De zorg voor voldoende en kwalitatief goed materieel van de brandweer is opgedragen aan Brandweer Parkstad-Limburg.

  • 2. Brandweer Parkstad-Limburg bepaalt in afstemming met de regionale brandweer de plaats waar en de wijze waarop het materieel en de overige goederen van de brandweer worden ondergebracht.

Artikel 9 Bluswatervoorziening

Burgemeester en wethouders dragen zorg voor zodanige bluswatervoorzieningen en de bereikbaarheid daarvan, dat de brandbestrijding te allen tijde zoveel mogelijk gewaarborgd is.

Citeertitel en in werking treden

  • 1. Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening brandveiligheid en hulpverlening brandweer Parkstad-Limburg voor de gemeente Nuth 2006.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 september 2006.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 5 september 2006

de griffier, de voorzitter,

P.J.M. Boyen drs. H.R. Binderhage

Bijlage 1 Productmatrix brandveiligheid en hulpverlening.

ProgrammaProductVerantwoordelijkheden Rechten en plichtenNoodzakelijke info van gemeenteWettelijke taak?
1 Pro-actie - adviezen bestemmingsplannenRecht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. brand- en fysieke veiligheid richting diensten en collegesTijdige planning en inhoud van (te ontwikkelen) bestemmingsplannenNiet letterlijk; uitvloeisel van art. 1 brandweerwet 1985 en art. 1 Wet rampen en zware ongevallen: Voorkomen en beperken van brand en rampen.
- adviezen inrichting ruimte / infraRecht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. brand- en fysieke veiligheid richting diensten en collegesTijdige planning en inhoud van (te ontwikkelen) infrastructuurNiet letterlijk; uitvloeisel van art. 1 brandweerwet 1985 en art. 1 Wet rampen en zware ongevallen: Voorkomen en beperken van brand en rampen.
- risico-inventarisatieRecht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. brand- en fysieke veiligheid richting diensten en collegesInzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen voor het uitvoeren van risico-inventarisaties Niet letterlijk; uitvloeisel van art. 1 brandweerwet 1985 en art. 1 Wet rampen en zware ongevallen: Voorkomen en beperken van brand en rampen.
- risicoanalyseRecht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. brand- en fysieke veiligheid richting diensten en collegesInzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen voor het uitvoeren van risicoanalysesNiet letterlijk; uitvloeisel van art. 1 brandweerwet 1985 en art. 1 Wet rampen en zware ongevallen: Voorkomen en beperken van brand en rampen.
2 Preventie - adviezen gebruiksvergunningenRecht en plicht tot het ten behoeve van de gemeenten verzorgen van het gehele proces tot afgifte van de gebruiksvergunningen met uitzondering van de ondertekenings-bevoegdheid. Recht en plicht tot het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. brandveilig gebruik van objecten richting diensten en colleges. Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t.de afgifte van gebruiksvergunningen.Taak van de gemeente op grond van de bouwverordening en de brandbeveiligingsverordening
- controles gebruiksvergunningenPlicht tot het uitvoeren van de in het PREVAP vastgestelde aantal controles.Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. de controle van gebruiksvergunningenTaak van de gemeente op grond van de bouwverordening en de brandbeveiligingsverordening
- adviezen handhavingRecht en plicht tot het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. handhaving brand veiligheid richting diensten en colleges  Taak van de gemeente op grond van de bouwverordening
- adviezen bouwvergunningenRecht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. brandveiligheid richting diensten en collegesTijdig inzage in en beschikbaarheid van bouwaanvragenNiet letterlijk; uitvloeisel van art. 1 brandweerwet 1985 en art. 1 Wet rampen en zware ongevallen: Voorkomen en beperken van brand en rampen.
- controles bouwvergunningenPlicht tot het uitvoeren van controles op verzoek van de gemeentenInzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. de controleNiet letterlijk; uitvloeisel van art. 1 brandweerwet 1985 en art. 1 Wet rampen en zware ongevallen: Voorkomen en beperken van brand en rampen.
- adviezen milieuvergunningenRecht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. brandveiligheid richting diensten en collegesInzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. de milieuvergunningenNiet letterlijk; uitvloeisel van art. 1 brandweerwet 1985 en art. 1 Wet rampen en zware ongevallen: Voorkomen en beperken van brand en rampen.
- brandveiligheidrapporten provinciePlicht voor het leveren desgevraagd van brandveiligheidadvies richting provincieInzage in en gebruik van binnen de provincie en gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. de brandveiligheidsrapportenNiet letterlijk; uitvloeisel van art. 1 brandweerwet 1985 en art. 1 Wet rampen en zware ongevallen: Voorkomen en beperken van brand en rampen.
- adviezen evenementenRecht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. brandveiligheid richting diensten en collegesInzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. evenementenTaak van de gemeente op grond van de brandbeveiligingsverordening.
- controles evenementenPlicht tot het uitvoeren van controles op verzoek van de gemeentenInzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. de controle van evenementenTaak van de gemeente op grond van de brandbeveiligingsverordening.
3 Voorlichting - incidentvoorlichtingPlicht tot het verstrekken van juiste info m.b.t. brandweerinzet bij incidenten aan gemeenten en pers  neen
- preventieve voorlichtingPlicht tot het uitvoeren van voorlichting aan met de gemeenten overeengekomen doelgroepen  neen
- risicocommunicatieRecht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. de communicatie van risico’s aan diensten en collegesInzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. risicocommunicatie en het gebruik van gemeentelijke kanalen m.b.t. voorlichting.neen
- public relationsDe zorg voor goed imago brandweer en een positieve bijdrage aan het imago m.b.t. veiligheid van deelnemende gemeenten  neen
4 Preparatie - onderhoud bedrijfsmiddelenDe verplichting tot het in stand houden van adequate bedrijfs- middelen.  Art. 17 brandweerwet 1985
- scholing en oefening repressieDe verplichting tot het leveren van adequaat brandweerpersoneel  Art 14 brandweerwet 1985
- proceduresDe verplichting tot het werken middels adequate proceduresInzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. het opstellen van proceduresarbowet
- actuele bereikbaarheidskaartenDe verplichting tot het maken en in standhouden van adequate bereikbaarheidskaartenInzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. bereikbaarheidskaartenneen
- actuele aanvalsplannenDe verplichting tot het maken en in standhouden van adequate aanvalsplannenInzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. aanvalsplannenneen
- bluswatercontroleDe verplichting tot het controleren volgens planning van de bluswatervoorziening in de gemeentenInzage in en gebruik van binnen de gemeenten en WML voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. voor de bluswatercontroleneen
- adviezen bereikbaarheidRecht en plicht tot het geven van adequate adviezen betreffende de bereikbaarheid aan diensten en collegeInzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. bereikbaarheidneen
- dienstverlening gemeenten en derdenBetaald uitvoeren van door gemeenten en derden opgedragen dienstverlening  neen
5 Repressie - paraatheidDe verplichting tot het instandhouden van de overeengekomen paraatheid. Recht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. de gemeentelijke organisatieverordening brandweer aan gemeentenVaststellen en zonodig actualiseren van gemeentelijke organisatieverordening brandweer.Art 1 brandweerwet
- opkomsttijdenDe verplichting tot het leveren van de overeengekomen opkomsttijden binnen een overschrijdings- percentage en voor zover beïnvloedbaar.Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen. tbv de opkomsttijdenNeen, landelijke richtlijnen
- operationele leidingRecht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. de intergemeentelijke HOVD regeling. Plicht tot (gegarandeerde) levering van operationele leiding.Vaststellen en zonodig actualiseren van de intergemeentelijke HOVD regelingArt 14 brandweerwet 1985
6 Rampen- bestrijding - adviezen gemeentelijk rampenplan en deelplannenRecht en plicht op het gevraagd en ongevraagd geven van advies m.b.t. het gemeentelijk rampenplan aan diensten en collegeInzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen tbv van het rampenplanneen
- opl. en oef. gemeentelijk personeelHet in overleg leveren van ondersteuning bij opleiding en oefening van gemeentelijk personeel  neen
7 Nazorg - incidentevaluatieVerantwoording over de brandweerinzet. Verplichting tot het leveren van analyses van inzetten ter lering en verbetering wat betreft doelmatigheid en efficiëntie waarbij nadrukkelijk effect van preventieve en preparatieve voorzieningen worden betrokken.Inzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen tbv incidentenneen
- opvang eigen personeel Verplichting tot het in stand houden van organisatie (afspraken / mensen en middelen) t.b.v. opvang eigen personeel  arbowet
8 Bedrijfs-voering- algemene leidingVerplichting tot het voorzien in adequate leiding    
- algemene administratieVerplichting tot het voeren van een adequate algemene administratie    
- personele administratieVerplichting tot het voeren van een adequaat personeelsbeleid en voorzien in een adequate personeelsadministratie.Info P&O gemeente Heerlen omtrent ontwikkelingen CAR/UWO en Arbeidsvoorwaardenpakket.  
- opleiding en ontwikkeling pers.Verplichting tot het leveren van adequaat overig personeel    
- financiële administratieVerplichting tot het voeren van een adequaat financieel beleid en voorzien in een adequate financiële administratie    
- automatiseringVerplichting tot het voeren van een adequaat informatiebeleid en voorzien in een adequate automatiseringRelevante tijdige info omtrent ICT-dienstverlening  
- controllingVoorzien in een adequate controlling    
- beleidsadviezenRecht en plicht tot het geven van adequate adviezen het gehele vlak van brandweerzorg en fysieke veiligheid betreffende inclusief de organisatie daarvan aan collegesInzage in en gebruik van binnen de gemeenten voorhanden zijnde informatiebronnen en systemen m.b.t. deze beleidsadviezen  
- ondersteuning bestuurHet voorzien in een adequate bestuurlijke ondersteuningInfo wijzigingen bestuursafvaardigingen  
- facilitaire dienstenHet leveren van adequate facilitaire interne diensten