Organisatie | Eemsmond |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Kaderverordening subsidieverstrekking Eemsmond 2005 |
Citeertitel | Kaderverordening subsidieverstrekking 2005 gemeente Eemsmond |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Datum bekendmaking onbekend.
Gemeentewet, artikel 149
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-12-2004 | 09-12-2011 | nieuwe regeling | 09-12-2004 Onbekend | B-4.23.2004 |
De raad van de gemeente Eemsmond;
Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 30 november 2004;
Waarbij het college de raad voorstelt in te stemmen met de concepttekst welzijnsplan 2005 - 2008. Na toevoeging van twee kleine inhoudelijke tekstwijzigingen (zie hiervoor pagina's 4 en 5 van de reactienota), hiermee het welzijnsplan 2005 - 2008 vast te stellen. Verder stelt het college de raad voor de kaderverordening aubsidieverstrekking Eemsmond 2005 vast te stellen. De verordeningen stads- en dorpsvernieuwing en subsidiëring godsdienst- en levensbeschouwelijk onderwijs komen hiermee te vervallen en worden ingetrokken;
Het welzijnsplan 2005 - 2008 (na toevoeging van de twee kleine tekstwijzigingen genoemd op pagina 4 en 5 van de reactienota), tezamen met de kaderverordening subsidieverstrekking Eemsmond 2005 vast te stellen. De verordeningen stads- en dorpsvernieuwing en subsidiëring godsdienst- en levensbeschouwelijk onderwijs worden ingetrokken.
Hoofdstuk I Algemene bepalingen
Voor zover in deze verordening niet anders is bepaald, is het college het bevoegde bestuursorgaan voor de toepassing van deze verordening en van titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 3: grondslag subsidieverstrekking
Het college kan slechts subsidie verstrekken voor activiteiten op het terrein van welzijn, onderwijs, sport, cultuur, woonklimaat, leefklimaat, werk en economie, bereikbaarheid en mobiliteit, beheer van de openbare ruimte, milieu, werkloosheidsbestrijding, inburgering, bijstand, veiligheid, internationale samenwerking en algemene bestuurlijke aangelegenheden.
In de gevallen waarin een aanvraag om subsidie betrekking heeft op het kalenderjaar of kalenderjaren volgend op dat waarin de aanvraag is ingediend, wordt op de aanvraag beslist binnen uiterlijk twaalf weken na de dag waarop de gemeentebegroting voor het eerstvolgende kalenderjaar door de raad is vastgesteld.
Hoofdstuk II Aanvullende bepalingen op titel 4.2 van de Algemene Wet Bestuursrecht
Artikel 8 begrotingsvoorbehoud
Voor zover een subsidie wordt verleend ten laste van een begroting die nog niet is vastgesteld of goedgekeurd, wordt zij verleend onder de voorwaarde dat voldoende gelden ter beschikking worden gesteld.
De subsidieverlening kan naast de in artikel 4:25 en artikel 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht genoemde gevallen in ieder geval worden geweigerd indien gegronde redenen bestaan aan te nemen dat:
a. de activiteiten van de aanvrager niet gericht zullen zijn op de gemeente of niet aanwijsbaar ten goede komen aan ingezetenen van de gemeente;
b. de gelden niet of in onvoldoende mate besteed zullen worden voor het doel waarvoor de subsidie is aangevraagd;
c. de aanvrager doelstellingen beoogt of activiteiten zal ontplooien die in strijd zijn met de wet, het algemeen belang of de openbare orde;
d. subsidieverstrekking anderszins niet past binnen het beleid van de gemeente.
Artikel 10 overige verplichtingen van de subsidieontvanger
Het college kan naast de in artikel 4:37 van de Algemene wet bestuursrecht bedoelde verplichtingen bij nadere regels of bij de subsidieverlening ook verplichtingen opleggen met betrekking tot
a. de overdracht van subsidie aan derden, anders dan als betaling voor goederen of diensten;
b. emancipatie, non-discriminatie en democratisch functioneren.
Indien het college heeft bepaald dat bij de aanvraag om subsidievaststelling een accountantsrapport moet worden overgelegd, moet uit de verklaring van getrouwheid van de accountant blijken of aangaande het financieel beleid en beheer van de subsidieontvanger de toepasselijke subsidiebepalingen en -voorschriften zijn nageleefd en of de subsidie is aangewend voor het doel waarvoor deze ter beschikking is gesteld.
Artikel 14 nadere regels met betrekking tot overschotten en tekorten
Het college kan regels stellen met betrekking tot de overschotten en tekorten in verband met de uitvoering van activiteiten.
Artikel 15 vergoeding vermogensvorming
Bij de bepaling van de hoogte van de vergoeding wordt uitgegaan van de waarde van de eigendommen en andere vermogensbestanddelen op het tijdstip waarop de vergoeding verschuldigd wordt, met dien verstande dat bij verlies of beschadiging van eigendommen wordt uitgegaan van het bedrag dat als schadevergoeding door de subsidieontvanger is ontvangen.
Indien het onroerend goed betreft, geschiedt de waardebepaling door één of drie onafhankelijke deskundigen.
Indien de activiteiten van de subsidieontvanger met toestemming van het college door een andere rechtspersoon worden voortgezet en de activa en passiva tegen boekwaarde aan die ander in eigendom worden overgedragen, is de subsidieontvanger ter zake in afwijking van het tweede lid geen vergoeding verschuldigd.
Hoofdstuk IV Per boekjaar verstrekte subsidies aan rechtspersonen
Artikel 16 inleidende bepalingen
Dit hoofdstuk is van toepassing op subsidies waarop bij besluit van het college is bepaald dat afdeling 4.2.8 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing is.
Artikel 17 termijn voor aanvraag subsidieverlening
Het college bepaalt voor welke uiterste datum de aanvraag om subsidie voor het komend boekjaar moet zijn ingediend.
De subsidieontvanger vormt een egalisatiereserve. Het college kan regels stellen over de maximale jaarlijkse toevoeging aan de egalisatiereserve en over de maximale omvang van de egalisatiereserve.
Indien de subsidieontvanger zijn inkomsten in overwegende mate ontleent aan subsidie die op basis van deze verordening is verstrekt, is artikel 4:76 van de Algemene wet bestuursrecht van overeenkomstige toepassing op het financiële verslag.
Artikel 20 vrijstelling accountantsonderzoek
Het college stelt regels over het door hen verlenen van vrijstelling van de verplichtingen als bedoeld in artikel 4:78, eerste tot en met vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht.
Hoofdstuk IV Overgangs- en slotbepalingen
Het college wijst ambtenaren aan, die belast zijn met het toezicht op de naleving van het bij of krachtens deze verordening bepaalde.