Organisatie | Zaanstad |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Braderiereglement Zaanstad |
Citeertitel | Braderiereglement Zaanstad |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-05-2007 | nieuwe regeling | 20-03-2007 Gemeenteblad 2007 nr. 56, dd. 21 mei 2007 | Z/2007/6871 |
Door of namens de winkelierorganisatie die een braderie organiseert dient tijdig (tussen de 8 en 16 weken vóór de geplande datum van de braderie) te worden zorggedragen voor aanvragen van een vergunning. Indien de gevraagde gegevens in artikel 6 niet tijdig of compleet worden aangeleverd, zal er geen vergunning worden verstrekt.
Uiterlijk 14 werkdagen voor de aanvang van een braderie dienen de volgende zaken in het bezit te zijn van de Dienst Publiek, Frontoffice Bouwen Wonen en Bedrijven:
Uiterlijk 48 uren voor de aanvang van een braderie dienen de volgende zaken in bezit te zijn van de Dienst Publiek, Frontoffice Bouwen Wonen en Bedrijven:
Voor de deelnemers die een commerciële standplaats willen innemen dienen de navolgende gegevens te worden verstrekt:
Tijdens de braderie dienen de in artikel 6 bedoelde personen zelf aanwezig te zijn. Op verzoek van de politie, de Brandweer of een gemeentelijke toezichthouder dienen zij zich te kunnen legitimeren door middel van een geldig legitimatiebewijs.
Ingeval van ziekte mag een deelnemer met een commerciële standplaats zich uitsluitend laten vervangen door een persoon indien hij/zij daarvoor toestemming van het bevoegde gezag heeft.
Tijdens de braderie mogen er geen andere personen, dan die opgegeven zijn door de winkelierorganisatie, standplaatsen innemen.
Alle aanwijzingen van de gemeentelijke toezichthouders, de politie en de brandweer dienen stipt te worden opgevolgd.
Toelichting op het Braderiereglement Zaanstad
Het maximumstelsel beperkt het aantal braderieën tot 4 per locatie per jaar. Dit voorkomt dat bepaalde locaties te maken krijgen met een disproportionele druk op het gebruik van de openbare ruimte als gevolg van de overvloed aan braderieën.
Door de organisatie uitsluitend in handen te geven van de winkelierorganisatie wordt recht gedaan aan de oorspronkelijke essentie van het begrip “braderie” (winkelweek met verkoop op straat). Ook wordt voorkomen dat de lokale ondernemers geen braderieën kunnen organiseren omdat de beschikbare ruimte (plaats en tijd) in een vroeg stadium wordt opgeëist door derden.
Het aantal kramen is afhankelijk van het aantal deelnemende winkeliers. Iedere deelnemende winkelier mag voor zichzelf een kraam inrichten ten behoeve van de winkelverkoop op straat.
Daarnaast kan de organiserende winkelierorganisatie ook een beperkt aantal commerciële handelaren een standplaats toewijzen. Dit is om de attractiviteit van de braderie te verhogen. Om te voorkomen dat er een soort warenmarkt ontstaat, is het aantal toe te wijzen commerciële standplaatsen gelimiteerd. Het is enerzijds afhankelijk van het aantal deelnemende winkeliers en anderzijds afhankelijk van het feit of de braderie op een marktdag gehouden wordt. Het onderstaande tabelletje geeft een indicatie van de mogelijkheden.
Dit artikel voorkomt eventuele geluidoverlast als gevolg van versterkte muziek. Omdat braderieën alleen overdag (tijdens winkeltijden) in levendige gebieden plaatsvinden is een nadere regulering en verdere beperking niet noodzakelijk.
Dit artikel geeft tevens een nadere uitwerking van artikel 4.1.5 van de APV
Onder gemeentelijke toezichthouder wordt in ieder geval verstaan de Marktmeester en de medewerkers van de afdeling Straattoezicht.
Medewerkers van de Economische Controledienst of de Voedsel en Warenautoriteit (Keuringsdienst van Waren) kunnen op grond van hun eigen bevoegdheid een legitimatie verlangen.
Er kunnen zich (onvoorziene) situaties voordoen waarbij het gewenst is om toch een extra braderie toe te staan of een braderie te laten organiseren door anderen dan de winkelierorganisatie van een straat of wijk. Ook kan het (incidenteel) gewenst zijn om per braderie méér commerciële standplaatsen toe te staan dan het aangegeven maximum.
Dit artikel creëert de ruimte om deze afwijkingen van het reglement toe staan op basis van een goed gemotiveerde ad hoc afweging.