Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heusden

Verordening functioneringsgesprekken burgemeester 2007

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeusden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening functioneringsgesprekken burgemeester 2007
CiteertitelVerordening functioneringsgesprekken burgemeester 2007
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpbestuur en communicatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-01-200827-09-2012nieuwe regeling

18-12-2007

Heusdense Courant, 02-01-2008

V200701046

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening functioneringsgesprekken burgemeester 2007

 

 

 

BESLUIT

De gemeenteraad van Heusden in zijn openbare vergadering van 18 december 2007;

gezien het voorstel van de fractievoorzitters van 23 oktober 2007, doc.nr. V200701046; overwegende dat het wenselijk is om op zorgvuldige wijze de visie van de raad op het functioneren van de burgemeester te bepalen;

gelezen het voorstel van de fractievoorzitters van 23 oktober 2007 en kennis genomen hebbend van het resultaat van de beraadslagingen in de Informatievergadering van 27 november 2007 Cluster Bestuur en van de door de burgemeester ingezonden overwegingen;

gelet op de gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen de “Verordening functioneringsgesprekken burgemeester 2007”, met inachtneming van het door de raad aangenomen amendement inzake het verstrekken van de conclusies van de functioneringsgesprekken aan de Commissaris van de Koningin (toevoeging artikel 8 lid 3).

 

 

 

de griffier,

de voorzitter,

 

 

A.J. Emmen

drs. H.P.T.M. Willems

VERORDENING functioneringsgesprekken burgemeester 2007

Artikel 1. Algemene bepalingen

1.Jaarlijks wordt een functioneringsgesprek met de burgemeester gevoerd. 2. In het eerste jaar van de ambtsperiode van de burgemeester wordt in elk geval na 6 maanden een functioneringsgesprek met de burgemeester gevoerd.

Artikel 2. Samenstelling commissie

1.De voorbereidende gesprekken worden gevoerd door een commissie die is samengesteld uit: de fractievoorzitters van alle in de raad vertegenwoordigde partijen;

2. Plaatsvervangende leden worden niet benoemd.

3. De commissie kan zich laten bijstaan door de griffier.

4. Indien de commissie besluit geen gebruik te maken van de in lid 3 genoemde ondersteuning, dan wijst zij uit haar midden een secretaris aan. 5. De voorzitter van de commissie treedt, voor zover nodig, op als contactpersoon naar buiten.

Artikel 3. Voorzitterschap

1.Het voorzitterschap wordt bekleed door de fractievoorzitter van de grootste raadsfractie.

2. Bij diens afwezigheid wordt de plaats ingenomen door de fractievoorzitter van de één na grootste raadsfractie.

3. De voorzitter leidt het functioneringsgesprek.

Artikel 4. Voorbereidend gesprek

1. Vier weken voordat de uitnodiging als bedoeld in artikel 6 wordt verzonden komen de fractievoorzitters bijeen om het functioneringsgesprek met de burgemeester voor te bereiden. De ambtelijke ondersteuning wordt verzorgd door de griffier/de secretaris

2. De burgemeester wordt in de gelegenheid gesteld de thema’s en onderwerpen die hij aan de orde wenst te stellen aan de commissie te melden.

3. De leden als bedoeld in het eerste lid en de griffier/de secretaris als bedoeld in artikel 2 lid 3 en 4 hebben volledige geheimhoudingsplicht over hetgeen hen tijdens het voorbereidende gesprek ter kennis is gekomen.

4. Ten behoeve van het voorbereidend gesprek wordt voor de voor de leden het verslag van het laatstgehouden functioneringsgesprek vertrouwelijk ter inzage gelegd bij de griffier/de secretaris.

 

Artikel 5. Quorum bij het voorbereidende gesprek

1.Gelet op de gewenste afspiegeling van de raad, vindt het voorbereidende gesprek alleen dan plaats als minimaal tweederde van de leden aanwezig zal zijn;

2. bij teveel afmeldingen stelt de griffier/de secretaris alle betrokkenen hiervan tijdig in kennis.

3. Hierop ontvangen betrokkenen zo spoedig mogelijk een nieuwe uitnodiging.

Artikel 6. Uitnodiging voor het functioneringsgesprek

1.Twee weken voor het functioneringsgesprek ontvangen de leden als bedoeld in artikel 7 lid 1 en de burgemeester namens de voorzitter een schriftelijke uitnodiging; deze bevat in ieder geval plaats, tijdstip en de agenda van het gesprek.

2. Betrokkenen die verhinderd zijn het gesprek bij te wonen delen dit tijdig mee aan de voorzitter.

Artikel 7. Het functioneringsgesprek

1.Het functioneringsgesprek wordt gevoerd door een delegatie uit de commissie bestaande uit vier personen waarbij zowel de collegepartijen als de niet-collegepartijen vertegenwoordigd zijn.

2. Het gesprek vindt plaats in beslotenheid.

3. Tijdens het gesprek hebben zowel de leden als bedoeld in het eerste lid alsook de burgemeester de mogelijkheid hun mening en zienswijzen ten aanzien van de geagendeerde thema's nader toe te lichten.

4. De volgende onderwerpen worden tijdens het gesprek besproken:

a. het functioneren van de burgemeester als voorzitter van de raad en het functioneren van de raad;

b. het functioneren van de burgemeester als voorzitter van het college en het functioneren van het college waar het gaat om het waarborgen van de eenheid van het collegebeleid;

c. het beheer van de portefeuille van de burgemeester; d. de informatievoorziening naar de raad;

e. het vertegenwoordigen van de gemeente in andere bestuurlijke organen; f. representatie van de gemeente;

g. relatie met het ambtelijk apparaat;

h. verwachte en gewenste ontwikkelingen;

i. alle door de leden en de burgemeester ingebrachte thema's;

j. afspraken.

5. De leden als bedoeld in het eerste lid, de burgemeester en de griffier/de secretaris als bedoeld in artikel 2 lid 3 en 4 hebben volledige geheimhoudingsplicht over hetgeen hen tijdens het functioneringsgesprek ter kennis is gekomen.

Artikel 8. Conclusies

1.Door de griffier/de secretaris worden de conclusies van het gesprek in concept-vorm opgesteld en, de burgemeester gehoord hebbende, door de commissie vastgesteld.

2. De conclusies worden schriftelijk aan de burgemeester bericht.

3. Bij de herbenoeming van de burgemeester of op verzoek van de Commissaris van de Koningin worden de conclusies van de gehouden functioneringsgesprekken verstrekt.

Artikel 9. Archivering

1.De griffier/secretaris draagt zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken.

2. Na het aftreden van de burgemeester worden de stukken door de zorg van de griffier/de secretaris vernietigd.

Artikel 10. Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 11. Inwerkingtreding

De verordening treedt in werking en de commissie treedt in functie op de eerste dag na de bekendmaking van de verordening.

  • De raad voornoemd,

  • de griffier, de voorzitter,

A.J. Emmen drs. H.P.T.M. Willem