Organisatie | Noordoostpolder |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling arbeidstijden gemeente Noordoostpolder |
Citeertitel | Regeling arbeidstijden gemeente Noordoostpolder |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is vervangen door de Regeling arbeidsduur en werktijden 2014 van de gemeente Noordoostpolder.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2014 | 01-01-2014 | intrekking | 26-11-2013 Elektronisch gemeenteblad, 23-10-2015 | 2013-14598 | |
01-07-2010 | 01-01-2014 | Nieuwe regeling | 01-06-2010 intranet 08-06-2010 | Onbekend |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Noordoostpolder,
Gelet op het bepaalde in artikel 4:2 en artikel 6.2.1. van de Arbeidsvoorwaardenregeling Noordoostpolder;
Gezien het instemmende besluit van de Ondernemingsraad d.d. 20 mei 2010.
dat het uitgangspunt van deze regeling is om de arbeidstijden binnen de gemeente Noordoostpolder zo flexibel mogelijk in te richten met behoud van een goede dienstverlening;
dat bij de uitvoering van flexibele werktijden zowel met de belangen van de organisatie als met die van de individuele werknemers rekening wordt gehouden;
dat de doelstelling daarbij is, dat de regeling een goede aansluiting mogelijk maakt tussen het werkaanbod en de personele inzet;
dat met de invoering van TimN de tijdsregistratie door middel van een klok overbodig wordt;
dat bij calamiteiten een goed functionerend registratiesysteem noodzakelijk is;
dat de oude regelingen ‘Richtlijnen arbeidstijd’, ‘Regeling vakantieverlof’, en het besluit m.b.t. overwerk door alle bovenstaande ontwikkelingen dusdanig zijn verouderd dat een herziening wenselijk is;
dat in verband met deregulering wordt gestreefd naar het inkorten en samenvoegen van regelingen;
Vast te stellen de volgende "Regeling arbeidstijden gemeente Noordoostpolder 2010".
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
Leidinggevende: Hiermee wordt de direct leidinggevende bedoeld. Voor de medewerkers is dit de clustermanager, de opzichter of de sectiecoördinator, voor de clustermanager en de sectiecoördinator de eenheidsmanager respectievelijk het afdelingshoofd en voor de eenheidsmanager en het afdelingshoofd een lid van het directieteam.
Verlof en ADV worden vooraf in het urenregistratiesysteem TimN aangevraagd. De leidinggevende moet instemmen met het aangevraagde verlof/ADV voordat dit kan worden genoten. Ook de registratie van de gewerkte uren vindt plaats in TimN. Medewerkers zijn verplicht de gewerkte uren tot op een kwartier nauwkeurig te vermelden. De gebruikershandleiding van TimN staat op Intranet.
De meer- of minder gewerkte uren per dag worden in TimN geregistreerd en cumulatief gesaldeerd. De uren die worden gewerkt buiten de bedrijfstijden mogen niet worden geregistreerd, tenzij er toestemming is van de leidinggevende.
Het negatieve saldo mag in principe niet meer bedragen dan 10 uur. In bijzondere omstandigheden kan hiervan in overleg met de leidinggevende worden afgeweken.
Een medewerker mag vrij nemen ten koste van het positieve saldo van de gewerkte uren. Uiteraard moet dit worden overlegd met de leidinggevende en moet het positieve saldo wel toereikend zijn. De leidinggevende ziet er op toe dat er geen excessief gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheid om bovengenoemde uren op te bouwen en op te nemen.
Elektronische registratie met een badge is verplicht voor alle medewerk(st)ers die werkzaam zijn in het gemeentehuis. Deze registratie dient voor veiligheidsdoeleinden: in geval van brand of een andere calamiteit kan worden vastgesteld wie zich in het gebouw bevindt.
Een medewerker dient zich altijd persoonlijk te registreren wanneer:
Fraude bij het gebruik van TimN leidt in elk geval - onverminderd de bepalingen van de hoofdstukken 8 en 16 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Noordoostpolder- tot uitsluiting van de flexibele werktijden voor een door het hoofd van dienst te bepalen termijn. De medewerker is gedurende die termijn verplicht te beginnen en te eindigen op de fictieve werktijden van het werkrooster.
Artikel 4. Arbeidstijden en het werkrooster
Het werkrooster wordt in principe voor onbepaalde tijd door de leidinggevende in overleg met de medewerker vastgesteld. Wanneer in dit rooster veranderingen noodzakelijk zijn, dient men dit minimaal 4 weken voordat de verandering ingaat en na akkoord van de leidinggevende door te geven aan cluster advies/ P&O.
Voor ADV gelden de volgende uitgangspunten:
Ondanks de invoering van de 36-urige werkweek blijft een medewerker in principe 40 uur per week werken. Uitgaande van een voltijd dienstverband (5 werkdagen van 8 uur) wordt daardoor ca. 204 uren ADV per jaar opgebouwd. Het aantal ADV-uren dat per jaar wordt opgebouwd is afhankelijk van het feitelijke aantal dagen dat volgens het rooster in het betreffende jaar wordt gewerkt1.
(1Doordat feestdagen -bijvoorbeeld Kerst, Pasen e.d.- niet ieder jaar op dezelfde dagen vallen)
Collectieve ADV-uren (maximaal 48 uren per jaar) zullen in overleg met de OR worden vastgesteld. Tussen het college en de OR geldt de afspraak dat alleen werkdagen die vallen tussen twee vrije dagen als verplichte ADV-dag worden aangewezen. Als tussen de vrije dagen twee of meer werkdagen vallen, zal het gemeentehuis geopend blijven. Er wordt dan geen verplichte ADV-dag aangewezen.
Sluiting openbare dienst van de gemeente
In aansluiting op hetgeen is bepaald in artikel 4:2:1 lid 4 van de Arbeidsvoorwaarden-regeling Noordoostpolder worden Goede Vrijdag en 5 mei aangewezen als dagen waarop de openbare dienst van de gemeente is gesloten. Deze dagen komen niet ten laste van het verlof- of ADV-saldo.
Bij het ziek zijn gedurende (een gedeelte van) een dag wordt rekening gehouden met de fictieve werktijd of de dagnorm zoals aangegeven in het werkrooster. In geval van gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid wordt door de leidinggevende in overleg met de medewerker voor die periode een werkrooster opgesteld. Hierbij wordt rekening gehouden met het advies van de Arbodienst.
Zakelijke afwezigheid (zoals bijv. dienstreis of cursus e.d.)
Bij zakelijke afwezigheid zoals dienstreizen dient men te rekenen met de tijden volgens het opgegeven werkrooster. Wanneer men later binnenkomt met als reden dienstreis moet in TimN de begintijd volgens het opgeven werkrooster worden ingevoerd. Wanneer men eerder vertrekt met als reden dienstreis moet in TimN de eindtijd volgens het opgeven werkrooster worden ingevoerd. De compensatie van de uren t.b.v. een cursus vindt plaats conform hetgeen is bepaald in de Regeling studiefaciliteiten gemeente Noordoostpolder.
Wanneer een medewerker met een voltijd dienstverband in een kalenderjaar zijn verlofuren niet volledig heeft opgenomen, wordt maximaal 24 uur automatisch overgeboekt naar het volgende kalenderjaar. Wanneer een medewerker meer dan 24 uren wil overboeken dient hij hiertoe een verzoek –conform het bepaalde in artikel 6:2:6 CAR/UWO- in te dienen bij zijn leidinggevende. Aan de toestemming om verlofuren over te boeken naar een volgend kalenderjaar kunnen door de leidinggevende voorwaarden worden verbonden, bijvoorbeeld dat het verlof voor een bepaalde datum moet zijn opgenomen.
Bij de berekening van de uren voor buitengewoon verlof zoals omschreven in artikel 6:4, 6:4:2 en 6:4:3 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Noordoostpolder wordt uitgegaan van de dagnorm/fictieve werktijden van het persoonlijk werkrooster. Het gestelde in de bovengenoemde artikelen is leidraad voor het handelen van de leidinggevende. Hij/zij draagt er zorg voor dat het maximale aantal dagen buitengewoon verlof zoals dit in genoemde artikelen is omschreven niet overschreden wordt.
Artikel 8. Parttime medewerkers
Voor de medewerker die in deeltijd werkt, gelden de bepalingen van deze regeling naar evenredigheid van de omvang van de deelbetrekking.
Artikel 9. Bevoegdheden/verantwoordelijkheden
De leidinggevende kan beperkingen opleggen in het opnemen of sparen van (verlof)uren indien de werkzaamheden op de afdeling dat noodzakelijk maken. Dat wil zeggen dat ook voor de flexibele werktijden geldt: mits de dienst het toelaat.
De leidinggevende is dan ook bevoegd om tijdig in overleg met de betrokken medewerk(st)ers te zorgen voor een zodanige bezetting dat de werkzaamheden naar behoren uitgevoerd kunnen worden en de serviceverlening te allen tijde doorgang kan vinden.