Organisatie | Schouwen-Duiveland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens |
Citeertitel | GBA-verordening 2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2010 | 01-01-2010 | 18-05-2013 | Nieuwe regeling | 27-05-2010 Ons Eiland, 07-10-2010 | 27-05-2010/9 |
De Raad van de gemeente Schouwen-Duiveland;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 13 april 2010;
gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Wet bescherming persoonsgegevens;
Verordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA)
Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 5, 6 en 7, regelt de verantwoordelijke de toegang tot de GBA dan wel de verstrekking uit de GBA voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de Wet GBA kunnen voldoen.
1.Informatie te leveren aan de (gegevens)beheerder en aan door de beheerder GBA aangewezen medewerkers werkzaam op de cluster Burgerzaken ten behoeve van de vervulling van hun taken;
2.De binnengemeentelijke afnemers, genoemd in bijlage 1, te voorzien van persoonsgegevens, voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van hun taken, zoals opgenomen in bijlage 2. De te verstrekken gegevens zijn vermeld in bijlage 4;
3.De derden, genoemd in bijlage 5, te voorzien van persoonsgegevens, in die gevallen bedoeld in deze verordening .De in deze bijlage genoemde gegevens worden op verzoek verstrekt ten behoeve van een gerechtvaardigd, zijnde niet-commercieel belang. Bij verstrekking van persoonsgegevens van natuurlijke personen moet vooraf uitdrukkelijk toestemming zijn verkregen van de ingeschrevene.
4.Een ingeschrevene over hem betreffende gegevens te informeren;
5.Informatie te leveren ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek (zie bijlage 6).
Artikel 6 Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:
Artikel 7 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de in de bijlage 2 bij deze verordening vermelde binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (ad-hoc) de in die tabel aangegeven gegevens verstrekt ten behoeve van de eveneens in die tabel aangegeven doeleinden.
Artikel 8 Vrije derden en de gegevens die kunnen worden verstrekt
Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan de in de bijlage 5 bij deze verordening aangegeven vrije derden gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in doorhet college van burgemeester en wethouders vastgestelde beveiligingsplan.
Artikel 11 Protocollering / verstrekking gegevens aan de burger / geheimhoudig
De privacyprocedures zoals beschreven in de Wet GBA, artikelen 103 en 110, gelden ook voor gebruik door de binnengemeentelijke afnemers. Via andere geautomatiseerde toepassingen worden de verstrekkingen aan de binnengemeentelijke afnemers bijgehouden en kunnen die herleid worden. Een burger kan niet rechtstreeks om inzage vragen bij de beheerder van andere geautomatiseerde toepassingen. Indien een burger inzage wil in de gegevens die in het afgelopen jaar vanuit andere geautomatiseerde toepassingen over hem verstrekt zijn, moet hij die gegevens opvragen bij de cluster Burgerzaken van de gemeente van inschrijving. Indien er sprake is van geheimhouding zal dit gerespecteerd moeten worden en met deze gegevens overeenkomstig de wet GBA moeten worden gehandeld.
Bijlage 3 Procedure autorisatie binnengemeentelijke afnemers
Binnen de procedure tot het verkrijgen van autorisatie ten behoeve van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) worden drie procedures onderscheiden, te weten;
Alvorens een autorisatie wordt toegekend dient het “aanvraagformulier autorisatie Key2Burgerzaken” volledig te worden ingevuld. Bij het formulier is een overzicht gevoegd waarop de binnen de gemeente in gebruik zijnde algemene profielen zijn vermeld. Per profiel is, gerangschikt naar categorie, aangegeven voor welke rubriek(en) een autorisatie geldt.
Het aanvraagformulier dient te worden ondertekend door het afdelingshoofd van de te autoriseren gebruiker. Het formulier dient te worden ingeleverd bij de beheerder GBA (= het afdelingshoofd BZBEL).
Beheerder toetst het verzoek en zendt het retour indien het niet volledig is ingevuld of indien naar aanleiding van de toetsing nog vragen of onvolkomenheden naar voren komen.
De toetsing van het verzoek bestaat globaal uit:
Wordt bij de toetsing vastgesteld, dat de gegevens waarvoor autorisatie wordt gevraagd niet in verhouding staan tot het doel dan wordt het verzoek aan het desbetreffende afdelingshoofd terug gezonden met het verzoek tot het verstrekken van een nadere onderbouwing. Als tussen de beheerder en het desbetreffende afdelingshoofd geen overeenstemming kan worden verkregen wordt het verzoek voorgelegd aan burgemeester en wethouders.
In de bijgevoegde schema’s zijn de procedures als aangegeven onder punt 1 tot en met 3 weergegeven.
Jaarlijks wordt door de gegevensbeheerder en de applicatiebeheerder getoetst of de toegekende autorisaties overeenkomen met hetgeen bij of krachtens de GBA-Verordening is bepaald en of de geïmplementeerde autorisaties overeenkomen met de toegekende autorisaties. Zij leggen hierover schriftelijk verantwoording af aan de beheerder GBA (afdelingshoofd BZBEL). Zie voor model rapportage hierna.
Aanvraagformulier autorisatie Key2Burgerzaken
1. (Landelijke/Binnengemeentelijke wettelijke) taken
Per taak zijn de volgende punten uitgewerkt:
- de soort en beschrijving van de taak;
- functie van de uitvoerende ambtenaar;
- de wijze van verstrekken van de gegevens;
- de gegevenssets die noodzakelijk zijn om de beschreven taken uit te voeren.
De gegevenssets in deze verordening zijn overgenomen van de landelijke autorisatie van de gemeente als afnemer(GBAVOA/GABA). Als hierin wijzigingen doorgevoerd worden, zullen deze automatisch worden overgenomen en als zodanig worden gebruikt.
Voor zover het verstrekte gegeven nadere toelichting behoeft, is dit per taak aangegeven. De verschillende taken worden uitgevoerd door verschillende afdelingen binnen de gemeente. Om een afdeling snel inzicht te geven welke gegevens voor de uit te voeren taak geraadpleegd mogen worden, is de gegevenssets uit deze bijlage beschikbaar gesteld aan de diverse afdelingen die voor de uitoefening van hun taak hun taak de gegevens nodig hebben.
Aangegeven is of er sprake is van ingezetenen en niet ingezetenen. Persoonsgegevens van niet ingezetenen zullen via de GBA/VOA als GABA gemeente en/of via de GBA-V worden overgehaald in het gegevensmagazijn. Hiervoor kan gebruik worden gemaakt van de aanvraagformulieren op intranet. De aanvragen worden behandeld door een medewerker van de cluster Burgerzaken.
De gegevenssets zijn opgebouwd a.d.h.v. de opzet van een persoonslijst. Dit houdt in met een rubriek (nummer; bijv. 01.01.10) , soort gegeven (nummer; bijv. 1 of 3) tenslotte de omschrijving (bijv. A-nummer). De historie is herkenbaar aan het +50 rubriek nummer (bijv. 08 is verblijfplaats 58 is historie verblijfplaats).
Als men gebruik wenst te maken van historische en/of meer gegevens dan waarvoor men nu geautoriseerd is, kan men een met reden omkleed verzoek indienen bij de cluster Burgerzaken. Als de noodzakelijkheid van reden aanneembaar is, zal het verzoek voorgelegd worden aan Burgemeester en wethouders. Zij beslissen of deze gegevens verstrekt mogen worden. In dit geval zal de gegevensset door Burgerzaken worden aangepast en vervolgens worden doorgegeven aan de sectie I&A voor de uitvoering van autorisatie.
7. Terugmelding niet authentieke gegevens
Er bestaat een procedure Terugmeldingsverplichting. Deze gaat over de terugmelding van authentieke gegevens (zie verder de procedure TMV). Maar ook voor de terugmelding van niet authentieke gegevens zoals de gegevens over het paspoort, kiesrecht en administratieve gegevens. Ook van deze gegevens wordt de binnengemeentelijke afnemer verplicht gesteld bij gerede twijfel dit terug te melden. Dezelfde voorwaarden zijn van kracht zoals beschreven in de procedure TMV.
Voor het gebruik van de persoonsgegevens zal de binnengemeentelijke afnemer een integriteitsverklaring moeten ondertekenen.
9. Soorten binnengemeentelijke gegevensset
Omdat er intern met verschillende taken wordt gewerkt, kunnen de gegevenssets per taak verschillen. Er zijn drie gegevenssets samengesteld: kort, middel en lang.
01.01.20 1 Burgerservicenummer persoon
01.02.20 1 Adellijke titel/predikaat persoon
01.02.30 1 Voorvoegsel geslachtsnaam persoon
01.02.40 1 Geslachtsnaam persoon
01.03.10 1 Geboortedatum persoon
01.04.10 1 Geslachtsaanduiding
01.61.10 1 Aanduiding naamgebruik
08.09.10 1 Gemeente van inschrijving
08.10.30 1 Datum aanvang adreshouding
08.11.40 1 Huisnummertoevoeging
08.11.50 1 Aanduiding bij huisnummer
08.13.10 1 Locatiebeschrijving
08.13.20 1 Datum vertrek uit Nederland
08.14.20 1 Datum vestiging in Nederland
01.01.20 1 Burgerservicenummer persoon
01.02.20 1 Adellijke titel/predikaat persoon
01.02.30 1 Voorvoegsel geslachtsnaam persoon
01.02.40 1 Geslachtsnaam persoon
01.03.10 1 Geboortedatum persoon
01.04.10 1 Geslachtsaanduiding
01.61.10 1 Aanduiding naamgebruik
05 HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP
05.02.30 1 Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.40 1 Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.06.10 1 Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap
05.07.10 1 Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap
08.09.10 1 Gemeente van inschrijving
08.10.30 1 Datum aanvang adreshouding
08.11.40 1 Huisnummertoevoeging
08.11.50 1 Aanduiding bij huisnummer
08.13.10 1 Locatiebeschrijving
08.13.20 1 Datum vertrek uit Nederland
08.14.20 1 Datum vestiging in Nederland
01.01.20 1 Burgerservicenummer persoon
01.02.20 1 Adellijke titel/predikaat persoon
01.02.30 1 Voorvoegsel geslachtsnaam persoon
01.02.40 1 Geslachtsnaam persoon
01.03.10 1 Geboortedatum persoon
01.03.20 1 Geboorteplaats persoon
01.04.10 1 Geslachtsaanduiding
01.61.10 1 Aanduiding naamgebruik
01.81.10 3 Registergemeente akte waaraan gegevens over persoon ontleend zijn
01.81.20 3 Aktenummer van de akte waaraan gegevens over persoon ontleend zijn
01.82.10 3 Gemeente waar de gegevens over persoon aan het document ontleend zijn
01.82.30 3 Beschrijving van het document waaraan de gegevens over persoon ontleend zijn
01.85.10 1 Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Persoon
02.01.20 1 Burgerservicenummer Ouder1
02.02.20 1 Adellijke titel/predikaat Ouder1
02.02.40 1 Geslachtsnaam Ouder1
02.03.10 1 Geboortedatum Ouder1
02.03.20 1 Geboorteplaats Ouder1
02.03.30 1 Geboorteland Ouder1
02.04.10 1 Geslachtsaanduiding Ouder1
02.62.10 1 Datum ingang familierechtelijke betrekking Ouder1
02.81.10 3 Registergemeente akte waaraan gegevens over Ouder1 ontleend zijn
02.81.20 3 Aktenummer van de akte waaraan gegevens over Ouder1 ontleend zijn
02.82.10 3 Gemeente waarde gegevens over Ouder1 aan het document ontleend zijn
02.82.30 3 Beschrijving van het document waaraan de gegevens over Ouder1 ontleend zijn
02.85.10 1 Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Ouder1
03.01.20 1 Burgerservicenummer Ouder2
03.02.20 1 Adellijke titel/predikaat Ouder2
03.02.30 1 Voorvoegsel geslachtsnaam Ouder2
03.02.40 1 Geslachtsnaam Ouder2
03.03.10 1 Geboortedatum Ouder2
03.03.20 1 Geboorteplaats Ouder2
03.03.30 1 Geboorteland Ouder2
03.04.10 1 Geslachtsaanduiding Ouder2
03.62.10 1 Datum ingang familierechtelijke betrekking Ouder2
03.81.10 3 Registergemeente akte waaraan gegevens over Ouder2 ontleend zijn
03.81.20 3 Aktenummer van de akte waaraan gegevens over Ouder2 ontleend zijn
03.82.10 3 Gemeente waar de gegevens over Ouder2 aan het document ontleend zijn
03.82.30 3 Beschrijving van het document waaraan de gegevens over Ouder2 ontleend zijn
03.85.10 1 Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Ouder2
04.65.10 1 Aanduiding bijzonder Nederlanderschap
04.82.10 3 Gemeente waarde gegevens over nationaliteit aan het document ontleend dan wel afgeleid zijn
04.82.30 3 Beschrijving van het document waaraan de gegevens over nationaliteit ontleend dan wel afgeleid zijn
04.85.10 1 Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Nationaliteit
05 HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP
05.01.10 1 A-nummer echtgenoot/geregistreerd partner
05.01.20 1 Burgerservicenummer echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.10 1 Voornamen echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.20 1 Adellijke titel/predikaat echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.30 1 Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.40 1 Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.03.10 1 Geboortedatum echtgenoot/geregistreerd partner
05.03.20 1 Geboorteplaats echtgenoot/geregistreerd partner
05.03.30 1 Geboorteland echtgenoot/geregistreerd partner
05.04.10 1 Geslachtsaanduiding echtgenoot/geregistreerd partner
05.06.10 1 Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap
05.06.20 1 Plaats huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap
05.06.30 1 Land huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap
05.07.10 1 Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap
05.07.20 1 Plaats ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap
05.07.30 1 Land ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap
05.07.40 1 Reden ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap
05.81.10 3 Registergemeente akte waaraan gegevens over huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap of ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap ontleend zijn
05.81.20 3 Aktenummer van de akte waaraan gegevens over huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap of ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap ontleend zijn
05.82.10 3 Gemeente waar de gegevens over huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap of ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap aan het document ontleend zijn
05.82.30 3 Beschrijving van het document waaraan de gegevens over huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap of ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap ontleend zijn
05.85.10 1 Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Huwelijk/Geregistreerd partnerschap
07.68.10 3 Datum eerste inschrijving GBA
07.69.10 3 Gemeente waarde persoonskaart zich bevindt
07.87.10 3 PK-gegevens volledig meegeconverteerd
08.09.10 1 Gemeente van inschrijving
08.10.30 1 Datum aanvang adreshouding
08.11.40 1 Huisnummertoevoeging
08.11.50 1 Aanduiding bij huisnummer
08.13.10 1 Locatiebeschrijving
08.14.20 1 Datum vestiging in Nederland
09.01.20 1 Burgerservicenummer kind
09.02.20 1 Adellijke titel/predikaat kind
09.02.30 1 Voorvoegsel geslachtsnaam kind
09.03.20 1 Geboorteplaats kind
09.81.10 3 Registergemeente akte waaraan gegevens over kind ontleend zijn
09.81.20 3 Aktenummer van de akte waaraan gegevens over kind ontleend zijn
09.82.10 3 Gemeente waar de gegevens over kind aan het document ontleend zijn
09.82.30 3 Beschrijving van het document waaraan de gegevens over kind ontleend zijn
09.85.10 1 Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Kind
10.39.10 1 Aanduiding verblijfstitel
10.39.20 1 Datum einde verblijfstitel
10.39.30 1 Ingangsdatum verblijfstitel
10.85.10 1 Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie verblijfstitel
Bijlage 6 Bijzondere gevallen en uitzonderingen
Persoonsgegevens, gegevens over curatele, gezag, nationaliteit en verblijfsrecht. (Wet GBA art. 34,1,a,1-6) |
||||||
Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met het onderzoek |