Organisatie | Alkmaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Kapverordening gemeente Alkmaar 2010 |
Citeertitel | Kapverordening gemeente Alkmaar 2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
Datum inwerkingtreding bij benadering vastgesteld.
Op een verzoek om vergunning, vrijstelling, ontheffing of anderszins en dat is ingediend vóór het tijdstip waarop de verordeningen Bouwverordening Gemeente Alkmaar 2010, Cultuurhistorieverordening 2010, verordening tot wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening en verordening tot wijziging van de Kapverordening van kracht worden en waarop op genoemd tijdstip nog niet is beschikt, zijn bepalingen van de verordeningen, zoals deze luidden vóór de vaststelling van de nieuwe verordeningen, van toepassing, tenzij de verzoeker de wens te kennen geeft de bepalingen van de verordeningen zoals deze luiden ná vaststelling, worden toegepast
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-10-2010 | 16-05-2013 | artt. 1 t/m 3 | 04-10-2010 Onbekend, 20-10-2010 | . | |
07-04-2004 | 20-10-2010 | nieuwe regeling | 23-02-2004 Alkmaars Nieuwsblad, 03-03-2004 |
In deze verordening wordt verstaan onder:
bevoegd gezag: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1.1, eerste lid, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
HOOFDSTUK 2 BEPALINGEN TER BEWARING VAN HOUTOPSTANDEN
Artikel 2 (Omgevingsvergunning voor het vellen van houtopstanden)
Het in het eerste lid gestelde verbod geldt niet voor:
een houtopstand die moet worden geveld krachtens de Plantenziektewet of krachtens een aanschrijving of last van het college, zulks onverminderd het bepaalde in artikel 3, eerste lid, van deze verordening.
Artikel 3 (herplant-/instandhoudingsplicht)
Indien een houtopstand waarop het verbod tot vellen als bedoeld in deze verordening van toepassing is zonder vergunning van het bevoegd gezag is geveld, danwel op andere wijze teniet is gegaan, kan het college aan de zakelijk gerechtigde van de grond waarop zich de houtopstand bevond danwel aan degene die uit anderen hoofde tot het treffen van voorzieningen bevoegd is, de verplichting opleggen te herbeplanten.
Indien een houtopstand waarop het verbod tot vellen als bedoeld in deze verordening van toepassing is, in het voortbestaan ernstig wordt bedreigd, kan het college aan de zakelijk gerechtigde van de grond waarop zich de houtopstand bevindt danwel aan degene die uit anderen hoofde tot het treffen van voorzieningen bevoegd is, de verplichting opleggen om overeenkomstig de door hen te geven aanwijzingen binnen een door hen te stellen termijn voorzieningen te treffen, waardoor die bedreiging wordt weggenomen.
Artikel 4 (bestrijding iepziekte)
Indien zich op een terrein één of meer iepen bevinden die naar het oordeel van het college gevaar opleveren voor verspreiding van de iepziekte of voor vermeerdering van de iepenspintkevers, is de rechthebbende, indien hij daartoe door het college is aangeschreven, verplicht binnen de bij de aanschrijving vast te stellen termijn:
HOOFDSTUK 3 OVERIGE BEPALINGEN
Artikel 5 (aanvraag vergunning of ontheffing)
De vergunning of ontheffing moet schriftelijk worden aangevraagd bij het college door of namens danwel met toestemming van degene die krachtens zakelijk recht of door degene die krachtens publiekrechtelijke bevoegdheid gerechtigd is over de houtopstand te beschikken onder bijvoeging van een situatieschets waarop de houtopstand waarvoor de vergunning wordt aangevraagd, staat aangeduid.
Artikel 8 (schorsende werking van het bezwaar)
Een ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht tegen een besluit krachtens deze verordening gemaakt bezwaar, schorst de werking van het besluit.
Deze schorsing eindigt twee weken na de beslissing op het bezwaar of zoveel eerder als de voorzieningenrechter van de rechtbank uitspraak heeft gedaan omtrent een verzoek om voorlopige voorziening als bedoeld in artikel 8:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 9 (vervaltermijn vergunning)
Een vergunning als bedoeld in artikel 2 van deze verordening vervalt twee jaar nadat de vergunning onherroepelijk is geworden.
HOOFDSTUK 4 STRAF-, OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN
Overtreding van de in deze verordening opgenomen artikelen en de krachtens deze artikelen gegeven voorschriften, beperkingen en verplichtingen wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste twee maanden of een geldboete van de tweede categorie en kan bovendien worden gestraft met openbaarmaking van de rechterlijke uitspraak.
Artikel 13 (overgangsbepaling)
Vergunningen en ontheffingen van het college die verleend zijn krachtens de verordening bedoeld in artikel 14, tweede lid, gelden - indien en voor zover het gebod of verbod waarop de vergunning of ontheffing betrekking heeft, ook is vervat in deze verordening en voor zover zij niet eerder zijn vervallen - als vergunningen en ontheffingen genomen krachtens deze verordening.
Indien voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening een aanvraag om een vergunning op grond van de verordening bedoeld in artikel 14, tweede lid, is ingediend en voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening nog niet op die aanvraag is beslist, wordt daarop deze verordening toegepast.
Op een aanhangig beroep- of bezwaarschrift, betreffende een vergunning of ontheffing daaraan verbonden voorschriften, beperkingen of herplantplichten, bedoeld in het eerste en tweede lid van dit artikel, dat voor of na het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening is ingekomen, binnen de voordien geldende bezwaar- en beroepstermijn, wordt beslist met toepassing van de verordening bedoeld in artikel 14, tweede lid.
ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING OP DE KAPVERORDENING GEMEENTE ALKMAAR 2004
Deze verordening is gebaseerd op de artikelen 147, eerste lid, en 149 van de Gemeentewet. Verschillende begrippen en bepalingen in deze verordening sluiten aan bij de Boswet.
Sub a. van dit artikel geeft een definitie van het begrip "houtopstand". Struiken of heesters vallen hier niet onder. Voor het verwijderen van bijvoorbeeld rozenstruiken behoeft derhalve geen vergunning te worden aangevraagd. Voor het verwijderen van een hulst of vlier met een doorsnede groter dan 20 cm is dat wel nodig.
Sub b. geeft een definitie van het begrip "boom", zodat dit begrip eenduidig kan worden gehanteerd. Gekozen is voor een precieze definitie met eenvoudig te controleren voorwaarden, opdat zo min mogelijk twijfel kan ontstaan.
Sub c. geeft een definitie van het begrip "hakhout". Het gaat hierbij veelal om meerstammige bomen die in het kader van onderhoud (instandhouding) periodiek worden geveld en daarbij vlak boven de grond worden afgezaagd met de bedoeling dat de stobben weer uitlopen.
Sub d. geeft een definitie van het begrip "vellen". Het gaat hierbij om kappen of rooien, alsmede het verrichten van handelingen die de dood of ernstige beschadiging van de houtopstand ten gevolge kunnen hebben. Het betreft daarbij zowel bovengrondse als ondergrondse handelingen. Hierdoor kan bijvoorbeeld het rigoureus knotten of het omzagen tot een stam met uitsteeksels als ernstige beschadiging worden aangemerkt. De kapvergunning kan zodoende niet meer worden ontdoken door het afsnoeien van vrijwel alle takken.
Sub geeft een definitie van het begrip "dunnen". Het dunnen is niet vrijgesteld van de vergunningplicht. Van dunnen is sprake wanneer de houtopstand wordt geveld met het oog op het bevorderen van de groei van de overblijvende houtopstand; dunnen is een beheermaatregel. In dit geval kan de vergunning(aanvraag) betrekking hebben op een plantvak en behoeft niet iedere te kappen boom afzonderlijk te worden aangeduid. Zie ook artikel 5 van deze Verordening.
Sub f. vermeldt het begrip "bebouwde kom". Voor de gemeente Alkmaar geldt op grond van artikel 1, vijfde lid, van de Boswet, dat de grens bebouwde kom gelijk is aan de gemeentegrens.
Sub g. geeft een definitie van "iepziekte". De aantasting van iepen door een schimmel.
Sub f. geeft een definitie van de "iepenspintkever", die de ziekteveroorzakende schimmel overdraagt.
Sub i. geeft de definitie van het college.
HOOFDSTUK 2 BEPALINGEN TER BEWARING VAN HOUTOPSTANDEN
In lid 1 van dit artikel wordt het vergunningstelsel geïntroduceerd. Dit stelsel houdt een kapverbod in voor het vellen of te doen vellen van houtopstanden, behoudens een daartoe verkregen vergunning. Vergunning is slechts vereist voor bomen met een doorsnede van meer dan 20 cm, gemeten op 1,30 meter boven het maaiveld. Deze maat is zodanig gekozen, dat het niet nodig is voor kleine boompjes een vergunningprocedure te doorlopen, terwijl er voldoende bescherming is voor de wat grotere bomen.
In lid 2 van dit artikel worden onder a. tot en met e. de uitzonderingen op het vergunningstelsel vermeld. Deze uitzonderingen komen overeen met de uitzonderingen die de Boswet noemt.
Sub e. is toegevoegd om te voorkomen dat de vergunningprocedure het doelmatig bestrijden van iepziekte of andere ziekten in de weg staat.
Artikel 3 (herplant- en instandhoudingspicht)
In lid 1 van dit artikel wordt aangegeven dat een herplantplicht ook zonder vergunning kan worden opgelegd.
Het opleggen van een herplantplicht is eveneens mogelijk indien een houtopstand teniet is gegaan door verwaarlozing of door een calamiteit.
Naast de sanctie op het zonder vergunning vellen is dit een effectief middel om ongewenst en illegaal vellen te voorkomen. Voorts heeft de verplichting onder meer ten doel de geschonden situatie op een zo kort mogelijke termijn te herstellen.
Het doel van artikel 3 is de instandhouding van bestaande bomen, die in hun voortbestaan ernstig worden bedreigd.
Artikel 4 (bestrijding iepziekte)
Dit artikel is noodzakelijk geworden sinds het ministerieel Besluit Bestrijding Iepziekte vanaf 1991 is ingetrokken en gemeenten zelf de bevoegdheid hebben om tegen deze ziekte regelend op te treden. Optreden is dringend gewenst om de overgebleven iepen binnen de gemeente in stand te houden.
HOOFDSTUK 3 OVERIGE BEPALINGEN
Artikel 5 (aanvraag vergunning of ontheffing)
In lid 1 van dit artikel wordt vermeld op welke wijze en door wie een vergunning of ontheffing moet of kan worden aangevraagd. Een situatieschets, waarop de te kappen houtopstand staat aangeduid, is nodig om de aanvraag goed te kunnen beoordelen en om te voorkomen, dat men de kapvergunning nog een keer voor een andere houtopstand gaat gebruiken.
In lid 2 wordt aangegeven dat in situaties, waarbij sprake is van dunning volstaan kan worden met het aangeven van het plantvak, waar gedund gaat worden. Op die wijze wordt een onnodig bewerkelijke aanvraag vermeden.
In lid 3 wordt de mogelijkheid geboden om in geval van calamiteiten (stormschade etc.) een uitzondering te maken op de gebruikelijke procedure.
De beslistermijn is gelijk aan de "redelijke termijn" van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 7 (weigeringsgronden, voorschriften en beperkingen)
In lid 1 van dit artikel worden de belangen omschreven op grond waarvan een vergunning of ontheffing kan worden geweigerd, of onder voorschriften of beperkingen kan worden verleend. Deze belangen zijn: natuur- en milieuwaarden, beeldbepalende en cultuurhistorische waarden, waarden voor landschaps- en stadsschoon en waarden voor recreatie en leefbaarheid.
Een enkele weigeringsgrond kan voldoende zijn. Meestal zullen er in het concrete geval meer redenen of een combinatie van redenen aan de orde zijn.
Naast de uitdrukkelijk genoemde waarden kunnen ook andere belangen een rol spelen.
In lid 2 sub a. tot en met e. wordt aangegeven welke voorschriften of beperkingen aan vergunningen of ontheffingen verbonden kunnen worden.
In lid 2 sub a. wordt vermeld op welke wijze het vellen uitgesteld kan worden. Vanuit natuurbeschermingsoogpunt, bijvoorbeeld ter bescherming van broedende vogels of zeldzame kruiden of bolgewassen, zal het soms noodzakelijk zijn het vellen uit te stellen.
Lid 2 sub b. biedt de mogelijkheid om onnodig vellen van een houtopstand te voorkomen. Het komt voor dat een kapvergunning wordt verleend teneinde een bouwplan of werk te realiseren. Het kan dan gewenst zijn dat niet eerder van de kapvergunning gebruik kan worden gemaakt dan nadat de bouw- of aanlegvergunning is verleend en daarvan gebruik kan worden gemaakt.
Lid 2 sub c. geeft een plicht tot herplanten aan. Ter compensatie van bomen, die met een verleende kapvergunning worden verwijderd, kan de vervangende aanplant van een of meer bomen geëist worden, in gevallen waarin dat mogelijk, redelijk en noodzakelijk redelijk is.
Lid 2 sub d. Indien herbeplanting wordt voorgeschreven dient de beplanting ook daadwerkelijk de kans te krijgen om te groeien en kunnen (technische) maatregelen worden voorgeschreven om dit te realiseren.
Lid 2 sub e. is een voorschrift om in geval van gevaarlijke situaties, calamiteiten en besmettelijke boomziekten dwingend te kunnen optreden.
Artikel 8 (schorsende werking van het bezwaar)
Dit artikel dient ter bescherming van de rechten van belanghebbenden; opkomen tegen reeds gekapte bomen heeft maar beperkte zin.
Artikel 9 (vervaltermijn vergunning)
Dit artikel is nodig om onbeperkt gebruik en misbruik van (zeer) oude kapvergunningen tegen te gaan.
Dit artikel is gebaseerd op artikel 17 van de Boswet.
HOOFDSTUK 4 STRAF-, OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN
Dit artikel geeft de mogelijkheid tot strafsancties indien gehandeld wordt in strijd met het bepaalde bij of krachtens deze verordening.
Toezichthouders zijn personen die bij of krachtens wettelijk voorschrift belast zijn met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens enig wettelijk voorschrift (artikel 5:11 van de Algemene wet bestuursrecht).
Deze bepaling maakt het ook mogelijk om opsporingsbevoegdheid aan toezichthouders toe te kennen.
Op grond van het tweede lid van dit artikel kunnen toezichthouders door het college worden aangewezen.
Artikel 13 (overgangsbepaling)
Dit artikel regelt het overgangsrecht tussen deze "nieuwe" Kapverordening gemeente Alkmaar 2004 en de "oude" kapverordening zoals vastgesteld bij raadsbesluit van 22 december 1994, nr. 23 b.
Dit artikel regelt de inwerkingtreding van de "nieuwe" kapverordening en het vervallen van de "oude" Verordening op het vellen van houtopstanden (Kapverordening) (gemeenteblad nr.155).
Deze verordening wordt aangehaald als "Kapverordening gemeente Alkmaar