Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amersfoort

Subsidieregeling ISV/BLS 2008

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmersfoort
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling ISV/BLS 2008
CiteertitelSubsidieregeling ISV/BLS 2008
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene Subsidieverordening Amersfoort 2008

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-10-2008Nieuwe Regeling

20-05-2008

Stadsberichten Stad Amersfoort

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling ISV/BLS 2008

 

 

Subsidieregeling

Burgemeester en wethouders van gemeente Amersfoort;

gelezen de nota d.d. 23 april 2008, sector WSO/MD (reg. nr. 2746678);

overwegende dat het gewenst is aanvullende regels te geven voor aanvragen voor subsidie uit het ISV/BLS budget ;

gelet op de Wet Stedelijke Vernieuwing, de Gemeentewet, Algemene wet bestuursrecht en de Algemene Subsidieverordening Amersfoort 2008;

besluit vast te stellen:

Subsidieregeling ISV/BLS 2008

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

ISV: Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing;

BLS: Besluit Locatiegebonden Subsidie;

stedelijke

vernieuwing: op stedelijk gebied gerichte inspanningen die leiden tot verbetering van de kwaliteit van de stedelijke woon-, werk- en leefomgeving door middel van een samenhangend pakket van fysieke maatregelen die betrekking hebben op wonen, ruimte, milieu, groen en fysieke stadseconomie;

MOP-GSB 2005-2009: het programma voor onder andere de stedelijke vernieuwingsopgave van Amersfoort voor 2005 - 2009. In dit programma zijn de ambities en doelstellingen voor stedelijke vernieuwing vastgelegd (ISV);

Woonvisie: het beleidsdocument dat inzicht verschaft in de stedelijke aspecten van het wonen in Amersfoort en de ambities vastlegt met betrekking tot met name de fysieke investeringen in woonmilieus;

ISV / BLS Uitvoerings-

programma: een uitwerking van het MOP-GSB 2005-2009 en de Woonvisie. In het Uitvoeringsprogramma zijn te initiëren en te realiseren projecten opgenomen voor de programmaperiode dat een looptijd heeft van circa twee en een half jaar;

aanvullend programma: programma waarin de te initiëren en te realiseren tussentijdse onvoorziene projecten zijn opgenomen;

prioriteitswijken: de door de gemeenteraad in het MOP-GSB 2005-2009 aangewezen wijken waar de ISV investeringen zich geconcentreerd op richten;

project: vooraf omschreven, concrete zaak of plan dat zelfstandig kan worden uitgevoerd;

subsidiebeschikking: het besluit van burgemeester en wethouders dat een aanspraak op subsidie verschaft;

aanvraagformulier: door burgemeester en wethouders vast te stellen formulier voor de aanvraag van een ISV subsidie voor een project;

bodemsanering: geheel van maatregelen gericht op het isoleren, beperken en ongedaan maken van verontreiniging en de directe gevolgen daarvan of van een dreigende verontreiniging;

monument: 1. rijksmonument:

een object dat is opgenomen in het monumentenregister als bedoeld in artikel 6 van de Monumentenwet 1988, danwel een object waaromtrent de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen ingevolge deze wet het voornemen tot plaatsing op de monumentenlijst heeft kenbaar gemaakt, danwel een object dat door de gemeenteraad is aangemeld voor plaatsing op de lijst van monumenten als bedoeld in artikel 3 van de wet.

gemeentelijk monument:

een object dat is opgenomen op de monumentenlijst als bedoeld in de Monumentenverordening gemeente Amersfoort;

beeldbepalend pand: een pand dat niet als monument is beschermd, maar dat naar het oordeel van burgemeester en wethouders een kenmerkend onderdeel vormt van een stads- of dorpsgezicht of vanwege de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen als zodanig wordt geacht;

restaureren: het treffen van voorzieningen tot opheffing van gebreken, het normale onderhoud te boven gaand, noodzakelijk voor de instandhouding van de cultuurhistorische waarden van het monument of beeldbepalend pand en conform de omschrijving voor restauratiewerken;

financiële efficiëntie: Er is sprake van financiële efficiëntie indien:

er voor het realiseren van het project een ISV / BLS bijdrage noodzakelijk is, omdat er geen andere financiële regelingen beschikbaar zijn die beter passen bij het project;

de ISV / BLS bijdrage een “aanjaagfunctie” heeft op de andere investeringen binnen en buiten het project;

de ISV / BLS bijdrage in redelijke verhouding staat tot de bijdrage van andere partijen aan het project.

Artikel 2 Uitvoerings- en Aanvullendprogramma

Het college stelt elke twee en een half jaar een ISV / BLS Uitvoeringsprogramma vast dat de ISV en BLS projecten bevat voor die periode.

Het college stelt elk half jaar een aanvullend programma vast dat de tussentijdse onvoorziene projecten bevat voor die periode.

Artikel 3 Eisen aan de aanvraag

De aanvraag voor subsidie moet worden aangevraagd met een door burgemeester en wethouders vastgesteld ISV / BLS aanvraagformulier.

De aanvrager dient een uitwerkingsovereenkomst aan te gaan met de overige partijen die bij de uitvoering van het project zijn of worden betrokken. Deze dient ondertekend te zijn door alle partijen. In de overeenkomst worden de inspanningsverplichtingen aangegeven met in elk geval welke maatregelen de verschillende partners zullen uitvoeren en wat hun financiële bijdrage is aan het project.

Artikel 4 Toetsingscriteria

Burgemeester en wethouders beoordelen de aanvragen aan de hand van de volgende criteria:

a. ligging in de prioriteitswijken

Kruiskamp / Koppel;

Randenbroek / Schuilenburg;

Liendert.

b. doelstellingen zoals verwoord in het MOP-GSB 2005-2009.

c. doelstellingen zoals verwoord in de Woonvisie.

d. financiële efficiëntie.

de wijze waarop meerdere doelstellingen zijn geïntegreerd.

Burgemeester en wethouders houden naast de onder lid 1 genoemde criteria rekening met spreiding van de projecten over de prioriteitswijken en de mate van verscheidenheid.

Projecten, die alléén betrekking hebben op een bodemsanering, dienen ook te voldoen aan de volgende criteria:

- de verontreinigde locatie is opgenomen in de Bodemprogrammalijst van het bevoegd gezag;

- de verontreinigde locatie is door het bevoegd gezag gekwalificeerd als “ernstig én urgent”.

Bodemsaneringsprojecten, zoals bedoeld in lid 3, die zijn gelegen buiten de prioriteitswijken, worden niet getoetst aan het liggingscriterium (onder lid 1 sub a).

Monumentenprojecten dienen te betreffen het behoud en herstel van de cultuurhistorische waarden van het monument of beeldbepalend pand.

Monumentenprojecten gelegen buiten de prioriteitsgebieden worden niet getoetst aan het liggingscriterium (onder lid 1 sub a) wanneer het gaat om een geval dat door het bevoegd gezag als “ernstig én urgent” bevonden wordt.

HOOFDSTUK 2 SUBSIDIEVERSTREKKING

Artikel 5 Beoordeling subsidie

Burgemeester en wethouders beoordelen halfjaarlijks, in maart en in september, de binnengekomen aanvragen.

Burgemeester en wethouders rangschikken de aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie op grond van deze verordening, naar prioriteit.

Artikel 6 Aanhouden van een aanvraag

Burgemeester en wethouders kunnen de aanvraag op verzoek van de aanvrager aanhouden tot het volgende jaar of het volgende Uitvoeringsprogramma, indien in de programmaperiode geen middelen in het ISV / BLS budget resteren.

Artikel 7 Subsidie verlenen

De subsidie kan worden verleend, indien:

- het project voldoet aan het gestelde onder artikel 2.1. of 2.2.;

- er voldoende ISV / BLS budget beschikbaar is.

Uitbetaling van de verleende subsidie vindt plaats in termijnen die gekoppeld zijn aan verschillende fasen in de planning van het project. 30% wordt betaald bij de start van de uitvoering, 20% halverwege de uitvoering en de resterende 50% bij gereedmelding van het project.

De aanvrager dient er voor zorg te dragen dat voor (werkzaamheden binnen) het voor subsidie in aanmerking komende project de benodigde vergunningen reeds verkregen zijn of nog worden. Indien benodigde vergunningen binnen een jaar na subsidieverlening nog niet zijn verleend kunnen burgemeester en wethouders de verleende subsidie op nihil vaststellen.

Veranderingen die in het project gaan plaatsvinden of hebben plaatsgevonden na aanvraag van de ISV / BLS subsidie moeten worden gemeld aan burgemeester en wethouders en, indien subsidie is verleend, door hen worden geaccordeerd.

Artikel 8 Gereedmeldingen, goedkeuring en vaststelling

De aanvrager meldt het project direct na voltooiing van de werkzaamheden bij burgemeester en wethouders gereed.

De gereedmelding bevat:

een volledig ingevuld gereedmeldingsformulier;

een kostenoverzicht met een verklaring van een registeraccountant dat het overgelegde kostenoverzicht juist en volledig is.

Burgemeester en wethouders stellen aan de hand van de gereedmelding vast of het toegekende maximale bedrag aan ISV / BLS subsidie nog steeds juist is. De juistheid wordt vastgesteld door vergelijking van de opgegeven kosten en bijdragen van andere partijen bij indiening van het project met de werkelijke kosten en bijdragen bij de gereedmelding van het project.

Burgemeester en wethouders stellen de subsidie vervolgens vast.

Burgemeester en wethouders kunnen de subsidie op nihil vaststellen, indien het project naar hun oordeel ingrijpend is gewijzigd, zonder dat zij met wijziging akkoord zijn gegaan.

Artikel 9 Verstrekken van een voorschot

In gevallen waarin de noodzaak naar hun oordeel is aangetoond, kunnen burgemeester en wethouders een voorschot verlenen in de planvoorbereidingsfase, dat niet meer dan 20% van de verleende subsidie kan bedragen.

Artikel 10 Informatieplicht

De aanvrager verleent op eerste verzoek inzage in de bescheiden en documenten die op de werkzaamheden of activiteiten betrekking hebben, en verstrekt alle inlichtingen die burgemeester en wethouders nodig achten om te beoordelen of aan de voorwaarden, verbonden aan het verlenen van subsidie, wordt voldaan.

De aanvrager verleent zonder uitstel medewerking aan vragen en enquêtes met betrekking tot de evaluatie en het monitoren van de jaarlijkse voortgang

De financiële gevolgen van de informatieverstrekking, als bedoeld in het eerste en tweede lid, worden niet gecompenseerd.

HOOFDSTUK 3 OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN

Artikel 11 Hardheidsclausule

Het college kan:

van de bepalingen in deze subsidieregeling afwijken indien toepassing van de bepaling zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard.

in alle gevallen waarin deze subsidieregeling niet voorziet of onduidelijk is beslissen.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag na die van bekendmaking.

De verordening ISV2/BLS zoals vastgesteld op 11 april 2006 wordt ingetrokken.

Artikel 13 Overgangsbepaling

De bepalingen van de subsidieverordening zoals bedoeld in artikel 12 lid 2 blijven van toepassing op de subsidies die op basis van die subsidieverordening zijn verstrekt.

Indien voor het tijdstip van de inwerkingtreding van dze subsidieregeling een aanvraag om een subsidie op grond van de subsidieverordening bedoeld in artikel 12 lid 2 is ingediend en voor het tijdstip van de inwerkingtreding van deze subsidieregeling nog niet op de aanvraag is beslist, worden daarop de overeenkomstige toepasselijke bepalingen van de onderhavige subsidieregelingtoegepast.

Op een aanhangig beroep- of bezwaarschrift, betreffende een subsidie, bedoeld in het eerste lid, dat voor of na het tijdstip bedoeld in artikel 12 lid 1 is ingekomen binnen de voordien geldende beroepstermijn, wordt beslist met toepassing van de subsidieverordening bedoeld in artikel 12 lid 2.

De intrekking van de subsidieverordening bedoeld in artikel 12 lid 2 heeft geen gevolgen voor de geldigheid van op basis van die verordening genomen nadere regels, beleidsregels en aanwijzingsbesluiten, indien en voor zover de rechtsgrond waarop de aanwijzingsbesluiten zijn gebaseerd ook vervat is in deze verordening en voor zover niet eerder zijn vervallen of ingetrokken.

Artikel 14 Citeertitel

Deze subsidieregeling heet: Subsidieregeling ISV / BLS 2008.

Vastgesteld in de vergadering van 20 mei 2008

De secretaris, De burgemeester,

PUBLICATIEDATUM: 1 oktober 2008