Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Oldebroek

Mandaatbesluit uitvoeren wet BAG

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Oldebroek
Officiële naam regelingMandaatbesluit uitvoeren wet BAG
CiteertitelMandaatbesluit uitvoeren wet BAG
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet Basisregistraties voor Adressen en Gebouwen (Wet BAG)
  2. Algemene wet bestuursrecht (Awb)

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-09-201323-10-2014Wijziging

24-09-2013

GVOP, 03-07-2014

Onbekend.
12-10-201024-09-2013nieuwe regeling

11-10-2010

Huis aan Huis, 23-11-2010

Onbekend.

Tekst van de regeling

Mandaatbesluit uitvoeren Wet BAG

Kenmerk 139935

Burgemeester en wethouders van Oldebroek;

gezien de uitkomsten van de pre-audit;

gelet op de wet BAG en de Algemene wet bestuursrecht;

1. overwegend dat in artikel 2 van de Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen (Wet BAG), die op 1 juli 2009 in werking is getreden, het houden van een adressenregister en een geautomatiseerde adressenregistratie alsmede een gebouwenregister en een geautomatiseerde gebouwenregistratie wordt opgedragen aan burgemeester en wethouders;

2. overwegend dat het wenselijk is voor de uitoefening van deze taak een ambtelijk beheerder en plaatsvervanger(s) aan te wijzen;

3. overwegend dat het voorts wenselijk is ambtenaren aan te wijzen die belast zijn met het opmaken van specifieke brondocumenten, respectievelijk het vaststellen van geometrie in het kader van de uitvoering van de Wet BAG;

4. overwegend dat het ten slotte wenselijk is de uitoefening van bepaalde bevoegdheden op grond van de Wet BAG te mandateren;

5 overwegend dat onderhavig mandaatbesluit wordt meegenomen met de periodieke actualisatie van mandaatregeling van de gemeente Oldebroek;

6 . gelet op de wet BAG en de Algemene wet bestuursrecht;

besluiten

1. de medewerker administratie B van de sectie belastingen van de afdeling financiën aan te wijzen als gegevensbeheerder van de Basisregistraties Adressen en Gebouwen;

2. de medewerker beleidsuitvoering B - en de medewerker administratie B van de sectie belastingen van de afdeling financiën aan te wijzen als plaatsvervangend gegevensbeheerder van de Basisregistraties Adressen en Gebouwen;

3. aan de algemeen directeur mandaat te verlenen de navolgende taken en bevoegdheden namens burgemeester en wethouders uit te laten voeren door de gegevensbeheerder van de Basisregistraties Adressen en Gebouwen of diens plaatsvervanger:

a. het opstellen van de 'ambtelijke verklaringen' behalve die bedoeld onder d;

b. het toetsen van (overige) brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving ingevolge artikel 11 van de Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen;

c. het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers;

d. het, op grond van het bepaalde in artikel 10, tweede lid, van de Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen, inschrijven van de in of op grond van artikel 10, eerste lid van de Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen aangewezen brondocumenten in het adressenregister dan wel het gebouwenregister;

e. het ingevolge artikel 9 van de Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen verzorgen van een zodanige opzet van het adressenregister en het gebouwenregister, dat de inhoud daarvan duurzaam kan worden bewaard en te allen tijde binnen een redelijke termijn raadpleegbaar en beschikbaar is;

f. het, ingevolge artikel 14 van de Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen, zorgdragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie;

g. het op basis van de brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenregistratie en de gebouwenregistratie overeenkomstig de voorschriften uit de artikelen 14A en 15 van de Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen;

h. het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen;

i. het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistraties adressen en gebouwen zoals bedoeld in artikel 31 van de Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen;

j. het op verzoek aan eenieder verlenen van inzage in het adressenregister, het gebouwenregister, de adressenregistratie en de gebouwenregistratie, alsmede het aan eenieder verstrekken van de in de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie opgenomen gegevens zoals bedoeld in artikel 32, eerste lid onder a van de Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen;

k. het bevorderen van de nakoming van de gemeentelijke verplichtingen in het kader van de Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen, met inbegrip van de inrichting van de processen, de conformiteit van het gebruikte informatiesysteem en de beveiligingsmaatregelen alsmede het rapporteren over die nakoming daarvan aan burgemeester en wethouders;

4. als ambtenaren bevoegd tot de vaststelling van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten, zoals bedoeld in artikel 8 van de Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen, aan te wijzen:

a. de Beheerder Basisregistraties Adressen en Gebouwen;

b. de plaatsvervangend Beheerder Basisregistraties Adressen en Gebouwen;

5. als ambtenaren bevoegd tot het opmaken van processen-verbaal van constatering, zoals bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder b van de Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen, aan te wijzen:

a. de Beheerder Basisregistraties Adressen en Gebouwen;

b. de plaatsvervangend Beheerder Basisregistraties Adressen en Gebouwen;

6. als ambtenaren bevoegd tot het opmaken van schriftelijke verklaringen, strekkende tot het signaleren van een wijziging in de feitelijke situatie die van invloed is op een of meer in de gebouwenregistratie opgenomen gegevens en die niet voortvloeit uit een krachtens de Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen aangewezen brondocument, aan te wijzen:

a. de Beheerder Basisregistraties Adressen en Gebouwen;

b. de plaatsvervangend Beheerder Basisregistraties Adressen en Gebouwen.

Dit besluit treedt in werking op 24 september 2013. Het mandaatbesluit uitvoeren Wet BAG van 10 oktober 2011 is hiermee vervallen.

Oldebroek, 24 september 2013

burgemeester en wethouders van Oldebroek,

, burgemeester mr. A. Hoogendoorn.

, secretaris drs. B. Brand MCM.