Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amersfoort

SUBSIDIEREGELING SPORTVOORZIENINGEN 2008

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmersfoort
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSUBSIDIEREGELING SPORTVOORZIENINGEN 2008
CiteertitelOnbekend
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene Subsidieverordening Amersfoort 2008

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-10-200825-02-2010Nieuwe Regeling

20-05-2008

Stadsberichten Stad Amersfoort

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

SUBSIDIEREGELING SPORTVOORZIENINGEN 2008

 

 

Subsidieregeling

Burgemeester en wethouders van gemeente Amersfoort;

gelezen de nota d.d. 23 april 2008, sector WSO/MD (reg. nr. 2746678);

overwegende dat het gewenst is aanvullende regels te geven voor de subsidieverstrekking ten behoeve van de aanleg, nieuwbouw, verbouwing, uitbreiding, aankoop en ‘upgrading’ van sportvoorzieningen in Amersfoort;

gelet op de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening Amersfoort 2008;

besluit vast te stellen de volgende subsidieregeling:

SUBSIDIEREGELING SPORTVOORZIENINGEN 2008

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Adviescommissie sportvoorzieningen: een door burgemeester en wethouders ingestelde adviescommissie bestaande uit een onafhankelijke voorzitter, twee door de ASF voorgedragen leden en een lid op voordracht van de beheerder, de SRO Amersfoort B.V., ambtelijk ondersteund door een medewerker van de gemeente (sector WSO);

  • b.

    Duurzaam sportinventaris: duurzame goederen, noodzakelijk voor een verantwoorde en volwaardige sportbeoefening, met een technische afschrijvingstermijn van tenminste 10 jaar;

  • c.

    Groot onderhoud: onderhoud dat gemiddeld tussen de 10 en 20 jaar moet plaatsvinden. Kenmerk van (kosten voor) groot onderhoud is dat het gaat om kosten die ongelijkmatig verdeeld in de tijd worden uitgegeven. M.a.w. er is een duidelijk onderscheid met regulier onderhoud. Voorbeelden van groot onderhoud zijn: buitenschilderwerk, vervanging dak, vervanging kozijnen, maar ook de vervanging van oude door nieuwe gravelbanen. In feite gaat het om onderdelen die dan aan het einde van de levensduur zijn. Vervanging en groot onderhoud liggen in elkaars verlengde, tenzij vervanging kan worden beschouwd als ‘upgrading’;

  • d.

    Investeringskosten:

    • -

      de kosten van aanleg, nieuwbouw, verbouwing, uitbreiding, ‘upgrading’ (zie bijlage) en aankoop van sportaccommodaties, inclusief gebouwen of lokaliteiten die worden gebruikt als bestuurs- en vergaderruimte, kantine, tribune, als kleed- wasaccommodatie en de kosten van aankoop, aanleg, ‘upgrading’ en uitbreiding van veldverlichtingsinstallaties en dugouts;

    • -

      de kosten van (aanpassing van) voorzieningen die gericht zijn op het (mede) geschikt maken voor de gehandicaptensport van gemeentelijke of particuliere sportaccommodaties;

    • -

      de kosten van aan te schaffen duurzaam sportinventaris;

  • e.

    Organisatie: een volledige rechtspersoonlijkheid bezittende organisaties, zijnde een vereniging dan wel een stichting die is aangesloten bij een door de NOC*NSF erkende sportbond, die als statutaire doelstelling heeft het zonder winstoogmerk organiseren, initieren en/of stimuleren van activiteiten op het terrein van sportbeoefening en haar activiteiten daadwerkelijk binnen de gemeente Amersfoort en ten behoeve van de inwoners van Amersfoort verricht;

  • f.

    Renovatie: hiervoor geldt hetzelfde als voor Vervanging: bezien dient te worden of hier sprake is van groot onderhoud of van Upgrading;

  • g.

    Sportaccomodatie: een voorziening die hoofdzakelijk een sportfunctie heeft en de sportbeoefening ten goede komt;

  • h.

    Upgrading: indien de investering leidt tot een kwalitatieve verbetering van de accommodatie. Ten opzichte van de ‘oude’ situatie wordt op de sportaccommodatie een meerwaarde gecreëerd die leidt tot een vergroting van de sportmogelijkheden, bijvoorbeeld een intensievere bespeling. Van ‘upgrading’ is daarom sprake bij vervanging van bijvoorbeeld natuurgras door kunstgras of bij de vervanging van gravel door kunststof. Het stukje meer boven de normale vervanging (het surplusdeel) is in dit geval subsidiabel. Ook een verbouwing kan leiden tot een ‘upgrading’ van de accommodatie: voorbeelden daarvan zijn een aanpassing van de bestaande kleed/wasgelegenheid aan de actuele richtlijnen, het vergroten van een bestuurskamer of het toevoegen van een jeugdhonk. Deze voorbeelden zijn niet uitputtend. In de praktijk zullen ook andere aanpassingen mogelijk als ‘upgrading’ kunnen worden beschouwd.

Artikel 2 Doelgroepen/Activiteiten

Organisaties kunnen subsidie aanvragen voor maximaal 1/3 van de totale investeringskosten.

Artikel 3 Subsidieplafond

  • 1.

    De maximaal te verstrekken subsidie ten behoeve van de investeringskosten wordt jaarlijks in de gemeentebegroting vastgesteld.

  • 2.

    Indien de in enig jaar gezamenlijk aan de organisaties te verstrekken subsidies het in de op dat jaar betrekking hebbende gemeentebegroting opgenomen budget overschrijden kunnen subsidies worden verstrekt voor een percentage van het voor subsidie in aanmerking komende bedrag.

Artikel 4 Toetsingscriteria

Bij de subsidieverstrekking gelden de volgende toetsingscriteria:

  • a.

    Indien een andere gemeentelijke regeling reeds geheel of gedeeltelijk in de financiering van de investeringskosten voorziet wordt geen subsidie verstrekt op basis van deze subsidieregeling;

  • b.

    Subsidie wordt alleen verleend voor werkzaamheden en/of voorzieningen die nog niet zijn aangevangen, gerealiseerd of aangeschaft;

  • c.

    Het advies van de adviescommissie sportvoorzieningen met betrekking tot iedere subsidieaanvraag en/of de prioritering van de aanvragen op basis van urgentie indien de omvang van de subsidieaanvragen het beschikbare budget voor het betreffende begrotingsjaar overschrijdt wordt meegenomen bij de beslissing op de aanvraag;

  • d.

    Bij het in sub c bedoelde advies betrekt de adviescommissie sportvoorzieningen de volgende criteria:

    • -

      Financiële haalbaarheid;

    • -

      Toekomstbeeld van de desbetreffende sport op basis van reële prognose;

    • -

      Urgentie van toekenning, waarbij verenigingen met aantoonbare wachtlijsten voorrang hebben;

    • -

      Ruimtelijke ordeningsaspecten;

    • -

      Andere criteria waarvan zij meent dat die voor een goede afweging bij de besluitvorming

noodzakelijk zijn.

HOOFDSTUK 2 SUBSIDIEVERSTREKKING

Artikel 5 Vorm subsidieverstrekking

  • 1.

    Het college zal de subsidie ten behoeve van de organisatie van de investeringskosten eerst verlenen en vervolgens vaststellen.

  • 2.

    In bijzondere gevallen kan het college besluiten om de in lid 1 bedoelde subsidie direct vast te stellen.

Artikel 6 Indieningstermijn aanvraag

  • 1.

    De aanvraag voor een subsidie ten behoeve van de investeringskosten moet voor 1 februari worden ingediend en heeft betrekking op datzelfde jaar, tenzij (ro-)procedures vertraging opleveren.

  • 2.

    Het college kan in bijzondere gevallen uitstel verlenen van de verplichting om voor een bepaalde datum een subsidieaanvraag in te dienen.

Artikel 7 Eisen aan de aanvraag

Bij een subsidieaanvraag ten behoeve van investeringskosten dient door de organisatie tenminste de volgende stukken worden overgelegd:

  • -

    een investerings- en financieringsplan met een kostenspecificatie van de voorgenomen investering;

  • -

    een omschrijving van de activiteiten die de aanvrager beoogt te laten plaatsvinden in het te subsidiëren object;

  • -

    een afschrift van de statuten en een opgave van de actuele bestuurssamenstelling en een uitreksel uit het register van de Kamer van Koophandel;

  • -

    een meerjarenbegroting waarin de gevolgen voor de exploitatie die uit de investering voortvloeien wordt opgenomen;

  • -

    jaarrekeningen van de voorafgaande drie jaren;

  • -

    recente ledenlijst, inclusief eventuele wachtlijst;

  • -

    aanvragen dienen te zijn voorzien van een vast correspondentieadres.

Artikel 8 Beschikking op de aanvraag

De beschikking op een aanvraag voor een subsidie ten behoeve van investeringskosten wordt bekendgemaakt binnen drie maanden nadat de adviescommissie sportvoorzieningen haar advies aan het college heeft uitgebracht.

Artikel 9 Weigeringsgronden

Subsidieverstrekking kan naast de weigeringsgronden in de Algemene subsidieverordening Amersfoort 2008 tevens worden geweigerd op grond van de criteria in deze subsidieregeling.

Artikel 10 Verantwoording

  • 1.

    De aanvrager van een subsidie voor investeringskosten dient maximaal binnen 6 maanden na verlening van de subsidie, of na afronding van eventuele ruimtelijke ordeningsprocedures, of binnen 6 maanden na de laatste gerechtelijke uitspraak aan te tonen dat een begin is gemaakt met de werkzaamheden ten behoeve waarvan de subsidie is aangevraagd, of dient de aanschaf van de sportinventaris te zijn gedaan.

  • 2.

    De aanvrager van een subsidie dient binnen drie maanden na realisering van de voorziening en/of aanschaf van duurzame sportinventaris waarvoor subsidie is verstrekt, een gespecificeerde afrekening en een inhoudelijk verslag in bij het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 11 Afhandeling van de verantwoording

Als een subsidie is toegekend door middel van een beschikking tot het verlenen van een subsidie stelt het college binnen drie maanden na indiening van de verantwoording de subsidie vast.

HOOFDSTUK 3 OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN

Artikel 12 Hardheidsclausule

Het college kan

  • 1.

    van de bepalingen in deze subsidieregeling afwijken indien toepassing van de bepaling zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard.

  • 2.

    in alle gevallen waarin deze subsidieregeling niet voorziet of onduidelijk is beslissen.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag na die van bekendmaking.

  • 2.

    De Beleidsregels subsidiëring sportvoorzieningen zoals vastgesteld op 27 februari 2007 worden ingetrokken.

Artikel 14 Overgangsbepaling

  • 1.

    De bepalingen van de beleidsregels bedoeld in artikel 13 lid 2 blijven van toepassing op de subsidies die op basis van die beleidsregels zijn verstrekt.

  • 2.

    Indien voor het tijdstip van de inwerkingtreding van deze subsidieregeling een aanvraag om een subsidie op grond van de beleidsregels bedoeld in artikel 13 lid 2 is ingediend en voor het tijdstip van de inwerkingtreding van deze subsidieregeling nog niet op de aanvraag is beslist, worden daarop de overeenkomstige toepasselijke bepalingen van de onderhavige subsidieregelingtoegepast.

  • 3.

    Op een aanhangig beroep- of bezwaarschrift, betreffende een subsidie, bedoeld in het eerste lid, dat voor of na het tijdstip bedoeld in artikel 13 lid 1 is ingekomen binnen de voordien geldende beroepstermijn, wordt beslist met toepassing van de beleidsregels bedoeld in artikel 13 lid 2.

  • 4.

    De intrekking van de beleidsregels bedoeld in artikel 13 lid 2 heeft geen gevolgen voor de geldigheid van op basis van die beleidsregels genomen nadere regels, beleidsregels en aanwijzingsbesluiten, indien en voor zover de rechtsgrond waarop de aanwijzingsbesluiten zijn gebaseerd ook vervat is in deze beleidsregels en voor zover niet eerder zijn vervallen of ingetrokken.

Artikel 15 Citeertitel

Deze subsidieregeling heet: Subsidieregeling sportvoorzieningen 2008.

Vastgesteld in de vergadering van

De secretaris, De burgemeester,

PUBLICATIEDATUM: