Organisatie | Bedum |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet werk en bijstand, art. 147
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2005 | 01-01-2012 | Nieuwe regeling | 28-10-2004 Gemeenteblad, 29-10-2004 | Onbekend |
De Raad van de gemeente Bedum;
Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders d.d. 5 oktober 2004;
gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand;
overwegende dat de gemeente bij verordening regels dient te stellen over de wijze waarop de personen die algemene bijstand ontvangen of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet;
overwegende dat het voor cliënten van de afdeling Sociale Zaken en hun vertegenwoordigers mogelijk moet zijn om invloed uit te oefenen op het lokale beleid;
gelet op de bepalingen van de Wet werk en bijstand;
“Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand”
regelende de taak, samenstelling en werkwijze van het cliëntenplatform van de gemeenten Bedum, Loppersum en Ten Boer.
In deze verordening wordt verstaan onder:
Samenstelling cliëntenplatform
In het cliëntenplatform zitten personen die deskundig zijn op het gebied van en/of actief betrokken zijn bij de uitvoering van de sociale zekerheidswetgeving. Deze personen kunnen zowel dienstverlener als gebruiker zijn. Zij behartigen de belangen van de gebruikers van de sociale zekerheidswetten die door de dienst worden uitgevoerd.
Taken en bevoegdheden cliëntenplatform
Het cliëntenplatform heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd adviseren van het college, de afdeling sociale zaken en de gemeenteraad over alle onderwerpen die de vorming, de uitvoering, de controle en de evaluatie van het gemeentelijke beleid ten aanzien van cliënten betreffen, daaronder begrepen de wijze waarop rijkswetgeving wordt uitgevoerd.
Het cliëntenplatform is niet bevoegd te adviseren naar aanleiding van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben, met uitzondering van de hierbij gehanteerde procedures en regelingen. Evenmin kan worden geadviseerd betreffende het personeels- en organisatiebeleid.
Vergaderingen, vergaderorde en besluitvorming
Ieder lid heeft het recht schriftelijk voorstellen aan het cliëntenplatform te doen, welke voorstellen bij de voorzitter of secretaris worden ingediend. De voorstellen worden door de secretaris zo spoedig mogelijk aan de leden toegezonden. Indien het cliëntenplatform over de behandeling van deze voorstellen niet in de eerstvolgende vergadering beslist, heeft behandeling zoveel mogelijk plaats in de daaropvolgende vergadering.