Organisatie | Amersfoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | VERORDENING BEHEER GEBOUWENCOMPLEX ONDERWIJS AAN ZEER MOEILIJK LERENDE KINDEREN 2005 |
Citeertitel | VERORDENING BEHEER GEBOUWENCOMPLEX ONDERWIJS AAN ZEER MOEILIJK LERENDE KINDEREN 2005 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-12-2004 | Onbekend | 21-12-2004 | Onbekend |
De raad van de gemeente Amersfoort;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 9 december 2004, sector WSO
overwegende, dat het wenselijk is een functionele commissie in te stellen ten behoeve van het beheer van de centrale voorzieningen in het scholencomplex "De Vosheuvel" aan de Heiligenbergerweg te Amersfoort;
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;
vast te stellen de volgende verordening:
VERORDENING BEHEER GEBOUWENCOMPLEX ONDERWIJS AAN ZEER MOEILIJK LERENDE KINDEREN 2005
Deze verordening verstaat onder:
"gebouwencomplex": de terreinen en opstallen, behorende tot het scholencomplex van het onderwijs aan zeer moeilijk lerende kinderen, gelegen aan de Heiligenbergerweg te Amersfoort;
"schoolbesturen": a. het bestuur van de Stichting Meerkring openbaar primair onderwijs Amersfoort;
b.het bestuur van de Stichting Protestants Christelijk Onderwijs te Utrecht;
De leden bedoeld in artikel 3 worden benoemd voor een periode van 4 jaar, met dien verstande, dat elk jaar op 31 december, één of twee van hen volgens een door de commissie op te maken rooster aftreden. De aftredende leden zijn dadelijk voor een nieuwe zittingsperiode benoembaar.
Het personeel, benoemd tot uitvoering van de in artikel 2, tweede lid, genoemde taken, wordt benoemd, geschorst en ontslagen door de commissie. De commissie gaat tot het benoemen, schorsen en ontslaan van het personeel pas over na verkregen overeenstemming met de schoolbesturen.
De commissie regelt in overleg met de schoolbesturen de bezoldiging van het personeel overeenkomstig de geldende rijks- dan wel gemeentelijke voorschriften.
Artikel 9 Vergaderingen en besluitvorming
De stemming over personen geschiedt schriftelijk. Bij het staken van de stemmen wordt in dezelfde vergadering een herstemming gehouden; indien de stemmen dan opnieuw staken wordt het nemen van een besluit uitgesteld tot de eerstvolgende vergadering. Bij het opnieuw staken van de stemmen na de eerste stemming in deze laatste vergadering beslist terstond het lot.
De commissie stelt jaarlijks een ontwerpbegroting op van inkomsten en uitgaven voor het volgende jaar en zendt deze vóór 1 april vóór dat jaar met de nodige toelichting aan burgemeester en wethouders en aan de schoolbesturen.
De commissie zendt jaarlijks vóór 1 april een jaarverslag van de secretaris en de penningmeester over het afgelopen kalenderjaar aan burgemeester en wethouders, die de verslagen ter kennisneming aanbieden aan de gemeenteraad. De verslagen worden tevens gezonden aan de schoolbesturen.
Indien tussen de commissie en één van de schoolbesturen of beide schoolbesturen verschil van mening bestaat omtrent de uitoefening van bevoegdheden door de commissie, welk geschil niet in onderling overleg wordt opgelost, legt de meest gerede partij het geschil voor aan de gemeenteraad onder overlegging van alle op de zaak betrekking hebbende stukken.
Burgemeester en wethouders beslissen in de gevallen, waarin deze regels niet voorzien en die behoren tot de in artikel 2, tweede lid, bedoelde taken, na daarover de adviezen van de commissie te hebben ingewonnen.
De wijzigingen van de Verordening van de centrale voorzieningen onderwijs aan zeer moeilijk lerende kinderen kunnen onderscheiden worden in een viertal onderdelen:
Ad 1. Bevoegd gezag van het openbaar onderwijs
Het bevoegd gezag van het openbaar onderwijs is met ingang van 1 januari 2005 de Stichting Meerkring openbaar primair onderwijs Amersfoort. Bij de Stichting berust in beginsel het juridisch eigendom van gebouwen en terreinen. Ten aanzien van de openbare Dr. A. van Voorthuysenschool (WEC-school voor zeer moeilijk lerende kinderen) geldt een uitzondering. Deze school maakt samen met de protestants-christelijke Koningin Emmaschool (WEC-school voor zeer moeilijk lerende kinderen) deel uit van het scholencomplex De Vosheuvel aan de Heiligenbergerweg. Het complex is zo gebouwd dat beide scholen gebruik kunnen maken van centrale voorzieningen. Het gezamenlijk gebruik door beide schoolbesturen van gebouw en terrein van het complex maakt het niet mogelijk om juridische eigendomsgrenzen aan te geven. Het complex is in juridisch eigendom bij de gemeente en in bruikleen gegeven aan de beide schoolbesturen in de vorm van een beheerscommissie ex artikel 83 Gemeentewet (voorheen artikel 82). De beheerscommissie, waarin beide schoolbesturen participeren, heeft tot taak het complex te beheren, exploiteren en in stand te houden. De oprichting van de Stichting Meerkring per 1 januari 2005 heeft als zodanig geen verandering in deze taak tot gevolg. De wijziging van de verordening heeft uitsluitend betrekking op de juiste tenaamstelling van de beide schoolbesturen.
Ad 2. Relatie tussen beheerscommissie en schoolbesturen
Om discrepantie tussen de beheerscommissie en de schoolbesturen te voorkomen is het noodzakelijk een informatie- en verantwoordingsplicht van de beheerscommissie naar de betrokken schoolbesturen vast te leggen. Dit is gerealiseerd door wijziging van o.a. de artikelen 9, vijfde lid, en 13. Bovendien zijn bepalingen opgenomen die voldoende afstemming tussen de verschillende bestuursorganen beogen te waarborgen. Dit is gerealiseerd door wijziging van o.a. de artikelen 8, 12, tweede en derde lid, en 14, derde lid.
Ad 3. Verbreding taak beheerscommissie
De verbreding van de taak van de beheerscommissie is geformaliseerd door wijziging van de artikelen 1 en 2, waarin is bepaald, dat de beheerscommissie belast is met het beheer van het gehele gebouwencomplex, zijnde de grond en de opstallen die behoren bij de scholen voor zeer moeilijk lerende kinderen.
In het verlengde hiervan is, in verband met de decentralisatie van de onderwijshuisvesting naar de gemeente, in artikel 12 opgenomen, dat ook de gelden die de gemeente beschikbaar stelt voor de voorziening in de huisvesting, behoren tot de middelen waarover de beheerscommissie beschikt.
Aangezien de beheerscommissie bevoegd is aanvragen voor o.a. het huisvestingsprogramma in te dienen en dus ook geconfronteerd kan worden met een afwijzing van zo'n aanvraag, dient, evenals in de verordeningen voor de bestuurscommissies, ook in de verordening voor de beheerscommissie een bepaling met betrekking tot de rechtsbescherming te worden opgenomen.
Aangezien de rechtsbescherming van een commissie ex artikel 83 Gemeentewet niet in een formele wet is geregeld, kan deze slechts binnen het gemeentelijke circuit gestalte krijgen en kunnen slechts gemeentelijke organen worden ingeschakeld. In bijna alle gevallen beslist de gemeenteraad aan de hand van een door ons college opgesteld voorstel. Indien een commissie zich in die voorbereidende fase van de besluitvorming niet kan vinden in ons voorstel en het blijkt niet mogelijk om in goed overleg tot overeenstemming te komen, kan de commissie, uiteraard al voordat de raad een besluit heeft genomen, zich tot de raad wenden om haar standpunt kenbaar te maken. Dit recht heeft iedere burger en elk orgaan en hoeft dus niet expliciet vastgelegd te worden. Als de raad of ons college een besluit heeft genomen waarmee de commissie zich niet kan verenigen, kan de commissie een geschil aanhangig maken door indiening van een bezwaarschrift bij de raad als hoogste gemeentelijk orgaan. De kwestie wordt dan behandeld door de commissie voor de beroepschriften en klachten en met een advies van die commissie aan de raad ter beslissing voorgelegd. Deze procedure geeft de beheerscommissie de garantie van een onpartijdige afweging van argumenten en omstandigheden alvorens de raad beslist. Door de relevante bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht en de Verordening op de vaste raadscommissies van overeenkomstige toepassing te verklaren, is de rechtsbescherming inhoudelijk en procedureel volledig geregeld en wordt de regeling in de Verordening beheer gebouwencomplex onderwijs aan zeer moeilijk lerende kinderen zo eenvoudig mogelijk gehouden.
Ad.5. Wijzigingen in het kader van het duale stelsel
In de vorige verordening was sprake van een artikel 14B. Het daar in lid 1 geregelde is nu vervallen, omdat de inhoud van dat lid inmiddels geregeld is in de Algemene wet bestuursrecht. Lid 2 en 3 zijn nu vervallen, omdat de commissie voor beroepsschriften in 1992 is opgeheven.
In de vorige verordening was in artikel 15 sprake van ‘en van de raadscommissie voor het onderwijs’. Dit gedeelte is nu vervallen, omdat dit niet meer past in het duale stelsel.